LesMills Grit Series

Heipsan. Eli tosiaan muutama sananen LesMills Grit plyosta, jota kävin tänään kokeileen. Grittiähän on siis kolmea  lajia: strength, plyo ja cardio. Viimeksi mainittua ei mene lainkaan tampereella, joten siihen en ole tutustunut vielä lainkaan. Griti ovat kestoltaan 30minuuttia ja niitä kuvataan sanoin ’high intensity interval training’. Eli tunnit on suunniteltu haastamaan kroppaa intervalliharjoitusten kautta. Tässä jotain kuvausta treenien sisällöistä ja tavoitteista. (Tiedot on otettu googlen kautta esitteestä, jossa on gritin ohjaajavaatimuksia. Tiedosto on PDF, niin en osannu linkittää sitä tähän suoraan.) Ps. oli muuten mielenkiintoista, että ohjaajalle oli määritelty aika kovia vaatimuksia kunnosta, että pääsee ylipäänsä ohjaamaan tätä lajia. :D Eli ei ihan heikkoheikkien hommaa ilmeisesti? Ei yhtään lisännyt mun kuolemanpelkoa tänää ennen tunnille menoa, hehe.
Grit plyo maksimoi ponnistusvoimaa. Apuvälineinä käytetään steppilautaa ja toisinaan myös levypainoa. Musiikkia kuvataan mukaansatempaavaksi. Tunti kehittää räjähtävää voimaa ja kehittää treenaajasta vahvemman ja nopeamman.
Grit strength puolestaan maksimoi lihasvoimaa. Tällä tunnilla harjoitteluvastuksena käytetään levytankoa, -painoja ja steppilautaa. Treeni parantaa hapenottokykyä, lihasvoimaa ja lihaskestävyyttä.
Oli pakko laittaa nyt vielä toi plyonkin oma sizzler, koska sinnehän tänää suuntasin :D (ja kyllä, kuolemanpelko yltyi vaan tänkin videon kattomisen jälkeen, haha)
Mutta miten sitten kävikää.. Ennen tunnin alkua mua oikeesti jännitti aika paljon: entä jos en jaksaiskaa tai jos en osaiskaa tai jos en tykkäiskää ym… Salissa meni tää gritin toinen puolikas eli strength ja kattelin sitä kauhunsekaisin tuntein. Syke tais odotellessaki olla jotai 100-120 :-D No, onneks pelkäsin ihan turhaa, sillä tuntihan oli siis aivan mahtava – ihan huippu!! Puol tuntia täyttä syktreeniä nii, että jo toisen biisin kohdalla (vai olikohan se jo ekan ;D) nii veri vaan maistu suussa, haha. Ihan jäätävää sykereeniä siis oli alusta saakka, mutta mikä sai mut kuitenki tykkään tästä reenistä, nii oli se tekemisen meininki ja tunnelma! Ohjaaja oli paljon asiakkaiden keskuudessa ja tsemppas ja ohjas henkilökohtaisesti ja antoi itestään todella paljon. Sai ihan mahtavaa tsemppiä :) Ja ilmeisesti tälle tunnille otetaan vähän vähemmän asiakkaita kerralla, niin se sitten lisää sitä omaa kokemusta, että on merkittävä siinä treeniporukassa ja myöskään ei pysty hukuttautumaan mihinkään massan taakse :D haha. Liikkeet oli tosi helppoja ja tehokkaita, eikä jääny toistoja välii ainakaa sen takia, että olis pitäny tekniikkaa tai koreoo ihmetellä.

Ja todellakin puoli tuntia riitti tätä settiä – olin ihan punanen ja kaikkeni antanut, kun vihdoin päästii finaalii asti :-D Mut en tainnut olla ainut hehe. Sykkeet oli mittarissa aina ku ehin kattoo, nii jotai 170/180 ja siltä se kyllä tuntuikin. Kertaakaa ei varmasti laskenu ainkaa 160. Tai ehkä vikassa vatsalihasbiisissä, mutta siis tosi kovaa reeniä oli ja puoli tuntia riitti vallan mainiosti. Kaloreita kului mittarin mukaan tässä puolentunnin aikana 306 että ihan kiitettävästi :-D
Kun lähdettii kamun kanssa pois salilta, nii se tiivisti aika hyvin mun mielestä tän tunnin tunnelmat: ”Semmosta tykitystä, että olin lähellä astmakohtausta ”. Eli oikeesti oli siis kovaa tykitystä, ei ehtiny mitää muuta ajattelee tai edes vettä juomaa, ku ne pienetki palautukset piti käyttää hengittämiseen :-D Mutta tän kokemuksen perusteella – suosittelen lämpimästi kaikille kiinnostuneille ja innostuneille!

ostin uuden, ihanan värisen Niken jumppatopinki tätä tilaisuutta varten :)

Milla

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta