kehonkoostumusmittaus

Kuten otsikkokin kertoo, nii kävin tänää ekaa kertaa elämässäni kehonkoostumusmittauksessa. Mittaus tehtiin Tanita-laitteella, eli hintaan nähden (10e) antoi varmasti tarpeeksi tarkkoja tuloksia kehoni koostumuksesta. Tuloslappu kädessäni soitin ekat paniikkipuhelut kavereille (ja äitille :D). Mietin myös moneenmoneenmoneen kertaan, että voinko julkaista näitä tuloksia täällä blogissa – niin kuin aluksi tietenkin suunnittelin. Luvuthan kertovat tuloksista ja kropastani niin, että  muut voivat saman testin tehdessään ’verrata’ tuloksia toisiinsa. Mä jollain tapaa pelkäsin julkistaa näitä tuloksia. En tiiä tarkkaa mikä se syy oli. Onhan ne tietenkin tosi henkilökohtaisia. Mutta miks mun toisaalta pitäis yrittää esittää erilaista tai parempaa tai vahvempaa kuin oon? Täähän on treeniblogi ja joka päivä mä meen tavoitteellisen treenin kautta kohti vahvempaa kroppaa :) Mutta silti. Epävarma puoleni otti jotenki vallan ja aloin kauheesti pohtii, perustelee, järkeilee, puolustelee ja jopa masentelee mun tän hetkistä kuntoani :D….
….Kertooko numerot enemmän kuin peili? Vai onko peili tärkeämpi kuin omat tuntemukset omasta olosta? Vai onko ne numerot kuitenki tärkeimmät? Aloin miettiä, että mikä aiheutti tän paniikki- ja ristiriitareaktion. Tajusin, että mun oma fiilis on koko tän alkuvuoden 2013 ollu sellanen, että musta tuntuu, että oon elämäni kunnossa. Oon aina treenannu, mut nyt mulla on erityisen hyvät fiilikset ollu ja tuntuu et kehitys myös näkyy kropassa :) Myös peilistä nään vahvemman minän, vaikka tuskin kauheesti tuloksia näin lyhyessä ajassa saanu. Mut tietysti oma fiilis vaikuttaa siihen, että näkee itsensä hyvänä :) Eli kaikenjärjen mukaan mun tuloksien pitäis olla ihan hyvät. 
paljonko arvaatte rasvaprosentiksi?
No, ei ne huonot olleetkaan. Ihan tavalliset kai? En ees tiiä, mistä se kauhee epävarmuus siihen alkuun tuli :D Peruskulutuksekseni kone arvioi 1344kcal vuorokaudessa. Yleensä syön keskimäärin 2000-2300. En laske kaloreita, mutta tunnen perusarkeen kuuluvien ruokieni ravintoarvot melko tarkalleen :) Viskeraalinen rasva oli minimissään eli kone antoi tuloksen 1, mikä on siis erittäin hyvä asia. Mutta se mikä mua harmitti ja se luku, jonka toivoisin olevan pienempi seuraavalla mittauskerralla on koko kehon rasvaprosentti. Yy. No, jos nyt kuitenkin kiinnostuitte tietää asiasta tarkemmin ja näin pitkälle luitte tätä vuodatustakin – niin rasvaprosenttini oli siis 24.2%. En tiiä mikä olis semmonen ihanteellinen, mutta jotenki ehkä toivoisin, että mun rasvaprosenttini vielä jonain päivänä olis lähempänä 20 ku 25? Olisko tavoitetta? :) Onks toi 24.2 paljon vai ei? Musta lukuna vaikuttaa, että se on paljon, mutta ei musta tunnu nii rasvaselta? :D
Ja siis aika suuria eroja oli noissa raajojen rasvoissa – noin niinkun esimerkkinä että keskivartalossa rasvat oli 19% ja jaloissa 30% :-D Tietokilpailu, kuka keksii mistä vois kiinteyttää? :D hihi. Musta toi 30% tuntuu kauheen paljolta, enkä tunne mun jalkojani noin isoiksi. Mutta kai se on lukuja uskottava. Ja nehän on kuitenki vaa lukuja. Mieluummin vähä iso luku ja pienemmältä tuntuvat jalat, kuin laardijalkafiilis, josta kuitenkin sais pienet rasvaprossatulokset :D jos saa itseään lohduttaa? Lihasmassaa oli käsissä saman verran – vaikka olisin odottanu, että tän vasemman olkapään vamman takia vasen olis heikompi. Sen sijaan jaloissa oli eroa: vasen jalka oli rasvaisempi ja vähemmän lihaksikas.
 Huh. Olikohan siinä nyt suurimmat tunnontuskat :D Mitäs sanotte? Ootteko ite käyny mittauksissa, mitä reaktioita tuli? :)
kuva lainattu googlen kuvahausta
 ps. varmasti reenaan nyt vielä kahta kovemmin ja meen parin kuukauden päästä uudelleen kattoo, onko kehitystä tapahtunu! :)
Milla

7 vastausta artikkeliin “kehonkoostumusmittaus”

  1. Tuo 24 kieppeillä pyörivä rasvaprosenttihan on naiselle ihan hyvä ja normaali, mutta nyt vaan lisää punttitreeniä, eikä liikaa liian kuluttavaa aerobista, niin varmasti saat rasvoja nopeastikin pari pykälää alas! :)

    • okei, kiva kuulla! Arvostan sun sanaa ja mielipiteitä kovasti, oot mun urheilijaesikuva :) teen kyl aika paljon tota superkuluttavaa aerobista, mutta saa nähä jos hikijumpat vaihtuu lenkkeilyyn ainaki osittain – kunhan toi lumi ja jää sulaa ja asvaltti houkuttelee juoksentelemaan!

  2. Hyvät tulokset oot saanu ja aivan normaalit on! :) Ja hyvältä näytät muutenkin, joten turha sokeasti katsoa lukemia jos oma olo on ihan muuta. Tuosta se tippuu nopeastikin muutaman prossan alas kun vaan syö terveellisesti. Itellä tippui puolessa vuodessa jotain 6%. Punttia vaan ja oikeanlainen ruoka :)

    • okei, kiitti :) en oikee tienny mikä on normaali ja mikä ei. Ja siinä ku niitä käytii läpi, nii mulle jäi vaa mielee toi kauhee rasvanmäärä :D mut treenit jatkukoon!

  3. Moi

    Rasvaprosentti vaikuttaa isolta kun kattoo tuota timmiä vartaloa. Mulla tänään kehonkoostumusmittaus oli, kuukaudessa tullu lihasta 1,5kg ja rasvaa 0,4kg. Rasvaprosentti 16. En oikee tiiä uskoako tuota. Mutta hyvä suuntavå on. Oon 33v M.

    • aijaaa, okkei. Hmmm. voi tietysti olla, että noi tulokset on tosi suurpiirteisiä ja suuntaa-antavia. Ja vaikuttaahan siihen alla olleet treenit ja ruuatkin josain määrin =) Meen ite uudestaa nyt tässä loppuvuodesta taas, nii toivottavasti olis jotain kehitystä tapahtunut!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta