kevätkatsaus + liikunnat vko13

Moi! Taas on uus viikko (ja kuukausi!) pyörähtäny käyntiin, vaikka ei kauheesti siltä tunnukaan, kun on vielä pyhä. Tällaisena päivänä on kuitenkin hyvä pysähtyä vähän ja katsoa taakse – mitä on tässä viime aikoina tullut tehtyä ja millä fiiliksillä, ja kuinka sitten jatkaisi kohti kesää. Ensin kuitenkin katsaus viime viikon liikuntoihin. Viime viikko oli puitteiltaan erinomainen liikuntaviikko, sillä töissä piti olla vain 4 päivää seitsemästä, jolloin energiaa ja vapaa-aikaa jäi enemmän käytettäväksi muuhun :D Sen lisäksi mun koira oli edelleen hoidossa, niin pystyin menee vapaasti miten tahansa. Ja viikosta kyllä näkyy, että menty on. Ja kerron nyt myös näin heti perään, että kropasta myös tuntee, että menty on melko kovaa :D
 Kuluneeseen viikkoon sisältyi 3 kuntosalia, joka on se mun itselleni asettama minimimäärä viikossa. Attackeja tuli fiilisteltyä kahdesti – tiistaina ja lauantaina. Uutuuksina tälle vuodelle ja erikoisuuksina mun liikuntaviikkoon sisältyi torstain kahvakuulailu ja cxworx. Lenkkeily tarkoittaa mulla heiassa kaikkia juoksulenkkejä ja toi perjantain merkintähän oli se ihana kympin lenkki maalaismaisemissa :) Ja uutuutena myös löytyy keltainen merkintä sunnuntailta, joka pikkuhiljaa alkaa vallata alaa mun heiassa – nimittäin pyöräily! Nyt on kevät virallisesti tullut, kun on pyöräilykausikin korkattu :-D Kaivoin tosiaan vanhan helkaman varastosta ja laitoin renkaisiin ilmaa ja pyöräilin kaverin luokse kyläilemään. Matkaa kertyi reilussa tunnissa 11km, eli voitte huomata, että jäätä ja hiekotushiekkaa oli vielä aika paljon kaduilla, kun en kauheasti hurjastelemaan uskaltanut. Mutta tästä se lähtee sitten, kaipaamani hyötyliikunta, eli pyöräily, on palannut kuvioihin :) Kaikenkaikkiaan liikuntaa kertyi yli 12 tuntia, mikä on kyllä enemmän kuin normaalisti.. Ainiin, ja keskiviikko oli siis se jokaviikkoinen lepopäivä, joskin silloin oltiin keilaamassa ja halusin sen merkata ylös. Ei sillä urheilullista arvoa ole, mutta kerran-pari vuodessa kun käy nii se nyt löytyy mun heialistalta ilman sen suurempaa logiikkaa :D
Mutta ah, kevät. Se oikeesti tekee jo tuloaan ihan kovaakin vauhtia. Mä tykkään keväästä. Se on mun mielestä kesääkin kivempi vuodenaika, koska silloin on valoisaa ja ilmat lämpenee koko ajan. Kevät ja erityisesti toukokuu on ollut mun odotuksenaiheina jo tammikuusta asti. En kyllä osaa nimetä, mitä oon odottanut toukokuussa. Se vaan on semmonen kuukausi, että joka aamu nousee hyvällä mielellä, koska ei oo enää kylmää eikä märkää eikä pimeetä ulkona :D Toukokuu on vuoden paras kuukausi, ja sehän on jo ens kuu! Ihanaa.
En tavoittele kesään mennessä tasan tietynlaista  kesäkuntoa kroppaani, vaan koitan ylipäänsä elää terveellisesti ja kiinnittää erityisesti huomiota liikkumiseen ja ravintoon. Näiden avulla toivon (ja uskon tietysti) saavuttavani  tuloksia ja olevani vähän kiinteämpi ja vähän vahvempi, kuin aikaisemmin. Muu terveyteen olellisesti liittyvä, kuten päihteiden käyttö, uni, säännöllinen rytmi ja sosiaaliset suhteet mulla on  hyvässä tilanteessa, nii niihin ei tarvii sillai erityisesti panostaa. Ja älkää nyt ymmärtäkö väärin – tottakai panostan joka päivä siihen, että mulla on hyvä olla: välttelen parhaani mukaa päihteitä, nukun riittävästi lähes joka yö, pidän rutiineista ja mun arki toimii ja nään kavereita usein –  ja kyllä, mulla on myös niitä kavereita, jotka ei oo niitä kuuluisia jumppakamuja :-D haha. Mutta nää ei vaadi multa sellaista ’erityisponnistelua’. Eli mitä tarkoitin hakea, nii liikunta ja ravinto on ne, joihin oon koittanut nyt panostaa entistä enemmän, koska ne on ne asiat, jotka estää mun kehittymistä, jos toimin niiden kanssa väärin. Haluan liikkua monipuolisesti ja järkevästi ja ennenkaikkea tasapainoisesti. Sen lisäksi haluan syödä laadukasta ruokaa, joka tukee mun jaksamista ja liikkumista. Ja oon tehnyt tätä aina. Eli halunnut näitä asioita. Mutta nyt oon oikeesti kiinnittänyt huomiota ja tehnyt arjen pieniä valintoja parempaan suuntaan. Oon edistynytkin tässä asiassa.
Tällä hetkellä tunnen voivani hyvin. Koen olevani hyvässä kunnossa. Sellaisessa kunnossa, josta on motivoivaa lähteä kehittymään lisää. Salitreenit on alkanu rullaa, ja mun mittapuulla oon käynyt paljon salilla tänä vuonna: 41 kertaa 3 kuukauden aikana. Oon myös jumpannut ja saanut treenieuforiaa sieltä. Se palanen, joka tästä pelissä jää pienemmälle osalle on kehonhuolto. Se on jäänyt kyllä aika vähälle. Joitain venyttelyitä ja hierontoja toki löytyy, mutta enemmänkin vois olla. Eli jos oletan, että mun kroppa jaksaa kaiken, mitä haluan tehdä, nii mun täytyy kyllä panostaa enemmän huoltopuoleenkin… No vielä ei oo liian myöhästä alottaa siihenkin panostamista :)
Pääsiäisenä tuli otettua mun herkkuni, eli sokerin, kanssa rennosti: käytii makuunissa karkkiostoksilla, söin mustikkapiirakkaa ja suklaamunia. Eikä maailma kaatunut mihinkään suuntaan – tietenkään. Nyt pääsiäissokerien pöhöttämänä ajattelin kuitenkin, että tässä kuussa vietän arvokkaasti vähemmän herkullista huhtikuuta. Haen takasin taas sen hyvän ja energisen olon, joka tulee, kun jättää sokerit syömättä :) Ja mitä odotan treenipuolelta: salitreenejä, pari jumppaa viikossa, koiran kanssa ulkoilua enemmän ja työmatkapyöräilyä! Eikai sitä sen suurempia tai ihmeellisempiä hurvituksia tarvii, jotta voi olla hyvässä kunnossa :) Säännöllisyyttä ja monipuolisuttaa liikuntaan ja ravintoon ja kroppaa kuuntelemalla tarvittava määrä lepoa. Ja voin kertoa – tänää mulla on lepopäivä :-D

kevät on tullut ja asvaltti astunut lumen alta esiin!
Milla

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta