katsaus alkuvuoden treenehin

Moikka. Suvi teki blogissaan ihastuttavan kiinnostavan katsauksen omiin heiaheiaa -merkintöihinsä viimeisen puolen vuoden ajalta. Tekstiä lukiessa mä innostuin heti pohtimaan omia liikuntojani, ja koska uskon, ettei Suvi pahastu tästä idean kopioimisesta, nii päätin tässä perjantai-illan ratoksi vähä koota yhteen mun alkuvuoden treenejäni :) Tässä vaiheessa vuotta voi vielä kääntää kelkkaa, jos huomaa, että jotain on tullut tehtyä liian yksipuolisesti tai vaihtoehtoisesti, jos jokin osa-alue on jäänyt ihan paitsioon. Ei tarvii sitten jouluna vasta tehdä uuteenvuoteen kohdistuvia lupauksia, vaan toimeen voi ryhtyä jo nyt!
Eniten mua itseäni kiinnostaa noi eri lajien väliset suhteet – kuinka paljon tai vähän on tullut tiettyjä lajeja harrastettua :) Niinpä kokosin niistä vaan kuvat tännekin. Sairaspäivät ja kuukausittaiset aktiivisuuskoosteet saa jäädä sitten odottamaan tarkempaa tarkastelua vuoden loppuun.
 
 
Oon listannut tosiaan työmatkapyöräilyni heiaheiaan, koska haluan tietää vuoden lopussa pyöräillyt kilometrit. Niinpä pyöräily onkin listan sijalla 2. Eli toi virallinen lista näyttää tältä:
1. Kuntosali
2. Pyöräily
3. Bodycombat
4. Bodyattack
5. Kävely
 
Ja koska en virallisesti mielestäni ’harrasta’ kävelyä, enkä pyöräilyä, nii halusin ottaa myös ton kuvan kaikista lajeista, jotta todellisuus näkyisi vähän selkeämmin. Eli jos puhutaan nyt oikeista lajeista, joita teen urheilumielessä, nii mun toplista olisikin kuntosali, combat, attack, lenkkeily/juoksu ja cxworx. Noi kävelyt merkkaan kyllä heiaheiaan, jos lähdetään palauttelevalle pitkälle kävelylenkille sykemittarin kanssa. Silloin ne on niinku merkityksellisiä treenejä. Mutta mitään hupi/hyötyliikuntakävelyjä en toki kirjaa ylös ;p Aloin myös jossain vaiheessa vuotta erottelemaan lenkkeilyn ja juoksun toisistaan. Ennen kaikki oli mulle vain lenkkeilyä, mutta nyt erotan kävely-hölkkä – lenkin ihan hikipäässä tehdystä juoksulenkistä.
 
 
Kuten kuvasta näkyy, nii kuntosali on noussut ihan uusiin ulottuvuuksiin mun treeniviikoissa. En tiedä muistatteko, mutta mun uudenvuoden lupaus oli, että käyn tänä vuonna enemmän kuntosalilla, kuin viime vuonna. No, viime vuoden saalis oli huikeat 21 kertaa, joten tavoite saavutettu, lupaus lunastettu ja kuntosalireenaus on tullut jäädäkseen :) Se on kivaa! Tällä hetkellä salireeni pitääkin selkeetä kärkeä muihin lajeihin nähden. Seuraavaksi listalla tulee luonnollisesti combat & attack. Huomaa ehkä, että salitreenit on verottanut vähän attackkertoja, koska eihän kaikkea voi ehtiä :D Viime vuonna tähän aikaan olin varmastikin käynyt enemmän attackissa, kuin nyt. Eräs iso muutos aiempaan nähden on myös listan sijalla 12 – bodystep. Mulla ei oo meijän salilla enää yhtäkää ohjaajaa, jonka steppiin haluaisin mennä, nii mun ei vaa tällä hetkellä tuu käytyä siellä :/ Ohjaajan merkitys on niin suuri, että en halua ottaa riskiä, etten tykkää tunnista. On niin monta lajia ja monta mahdollisuutta viikossa päästä täydellisille tunneille tekee ihania treenejä, joten tällä hetkellä toi steppi ny on vaa pois luvusta. Katotaa, kuinka kuviot syksyllä muuttuu :) Nää suosikkilajit hallitsee aikalailla mun treeniviikkoja, vaikka mukaan toki mahtuu joitain yksittäisiä muitakin lajeja :) 
 
Mitä sitten voisi parantaa? No, toki täytyy myöntää, että kehonhuoltoa vois olla enemmän, mutta jotenki mulla on nyt nii hyvä fiilis, että rehellisesti sanottuna oon tosi tyytyväinen näihin kuvioihin :) Oon löytänyt semmosen tasapainon salitreenin ja jumppien välillä ja pääsen joka viikko fiilistele molempia. Jos nyt viime vuodesta vielä puhutaan, nii blogin alkuaikoina mun viikkotavoite oli vähentää aerobista jumppaa ja tehdä ainakin 2 lihaskuntotreeniä viikossa. Tää tavoite on ainakin saavutettu, kun tätä listaa katsoo :) Ja onhan mulla paljon vahvempi olokin! Elopaino ei välttis oo muuttunut mihinkään, tai jopa noussut, mutta kyllä salitreeni vaa tuo semmosta uutta kiinteyttä kroppaan. Ja musiikit (attack- ja combatbiisit) korvilla se on oikeesti niin kivaakin, että mä oon tainnut jäädä jonkinasteiseen koukkuun ;) not bad! Näillä siis mennään. Saas nähä, muuttuuko kuviot, kun jouluun asti päästää :) Ja koska otin Even heinäkuun haasteen vastaan, nii uusia lajeja pitäisi listalle saada ainakin muutama lähiaikoina :)
 
 
Miltä sun lista näyttää? Mitkä on top3 lajit?
Milla

6 vastausta artikkeliin “katsaus alkuvuoden treenehin”

  1. Ooh, hyvältä näyttää! Aika mahtavasti oot nostanut tuon salitouhun viime vuodesta ykkössijalle :) Ja hei, onkohan olemassa juuri ketään, jonka EI pitäisi panostaa kehonhuoltoon enemmän? :D Kuten Suvi mun puolivuotiskatsaukseen kommentoikin, niin pitäisi laittaa pystyyn valtakunnallinen kehonhuoltohaaste!

    • joo toi sali-innostus tuli ilmeisesti jäädäkseen :) ja ihan samaa mieltä tosta kehonhuollosta :D sen takia en alkanu siitä enempää höpöttääkää, ku tuntuu, että kaikilla aktiiviliikkujilla siihen panostaminen aina jää enemmän tai vähemmän taka-alalle :D eli joku kehonhuoltohaaste olis oikeesti tosi jees!

  2. Mun lista näytti tältä: 1.Bodypump 2.Spinning 3.Core 4.Body 5.Kuntosali. Toisaalta olin yllättyny että kuntosali on vasta viidentenä, mutta ryhmäliikunta tunnit houkuttelee näköjään enemmän kun yksin treenaaminen. :D

    • näyttää kivalta sun lista, tosi erilainen verrattuna mun listaan :) ja ainaki sun tulee tehtyä lihaskuntoa ihan kiitettävästi, kun top5 -listalla on sekä pumppi että salitreeni ja vielä noi coret ja bodyt päälle!! vau :) mun listalla ei muuten ollut kertaakaa spinningiä, tuli nyt mieleen ku se sulla tossa näkyy heti kakkosena…..

  3. Heh, sitä haastetta tosiaanki tarvittaisiin! :D Ja hyvältä näytti sunkin liikkumiset enkä tietenkään pahastunut tästä, mukava vain lukea muidenkin ”listoja” :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta