kirjastosta lainattua: olet mitä syöt

Alkuun nyt vähä kuulumisia taas. Toinen lomaviikko starttasi tänää ja viikonlopun hunningolla olon jälkeen suorastaan himoitsin päästä aamusalille ja ilta-attackiin! Vähä pohdin eilen tota vereslihalle mennyttä rakkulaa, kuinkaha treenikengät sujahtaa jalkaan…. No, arvatkaa vaa. Ei tarvii enää miettiä rakkulan tilannetta eikä sitä, mitkä kengät tänää laittais ja mitä lihaksia treenais, koska mulla on nyt joku perhanan kesäflunssa!! Äääh. Niin ärsyttävää! Oon puoli vuotta ollu ilman alkoholia ja suuria bailuja (emmä varsinaisesti oo mikää suurkuluttuja muutenkaa, mutta nyt oli erityisen kuiva kausi :D), ja nyt sitte ku treenit on jo pitkää kulkenu hyvin, nii tuntui vaa jotenki siltä, että voi ihan hyvin lähtee vähä humpalle. Mutta ei olis kyllä pitäny. Oon varma, että tää flunssa on nyt joku rangaistus siitä, ku piti bailata. Jäi viikonloppuna treenit siis tekemättä hunningolla olon vuoks, ja muutenki ku oli se kevyt treeniviikko alla, ni jessus mua ottaa päähän :D Haluisin vaa riehumaan, koska oon lomalla, ja saisin varmasti vaikka mitä ennätyksiä ja huippufiiliksiä aikaan, koska ei oo sitä työviikkoa kuormittamassa! Nii ei – mä oon kipee! Plääh! Mitä tästä siis voi oppia? Älä bailaa ja palelluta itseäsi heinäkuun kesäöissä! Yff.
 
No okei. Ei mulla nyt oo mitään muuta ku nuha ja vähä yskää. Mutta kyllähän nyt ottaa perhanasti päähän, että täytyy lomalla sairastaa. Ja ettei pääse treenaa! Teinpä siis jotain erikoisen outoa tänää aamulla, ja aamukahvin jälkee marssin läheiseen kirjastoon :D Ei oo kyllä kirjastossa tullu käytyä ihan hetkeen taas. Lainasin kasan healthy lifestyle -kirjoja ja palasin teekupin äärelle kotisohvalle lueskelemaan niitä. Ei oo kauheesti ruokahalua, kun ei maista mitää ja muutenki ärsyttää, nii eiks ookin just sopiva hetki tutustua kirjaan nimeltä Olet mitä syöt :D Kyseessä on siis ravitsemusterapeutti Hanna Partasen kirjoittama julkaisu vuodelta 2006. Tutustuin kaikista lainaamistani kirjoista tähän ensin, koska ajattelin sen olevan mielenkiintoisin ja helposti ymmärrettävin :D
 
 
Vaikka kirja on jo melko vanha, nii halusin nyt koota tähä vähä infoa siitä, kun se kerran nyt tuli luettua ja jos joku teistä on vaikka suunnitellu kirjastoreissua :D haha. Tai jos ette tiiä millai kirja toi on, nii nyt sitte tiiätte. No, mitä kirja sitten sisältää? Sen sanotaan tähtäävän kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin tarjoamalla ruokaohjeita ja tietoa erilaisista terveysriskeistä. Sisältö on jaettu kuuteen eri alueeseen, joissa kussakin on oma teemansa: olet mitä syöt, monipuolinen ruokavalio, syömisen hallinta, liikunta osana kokonaisvaltaista terveyttä, uuden elämän eväät sekä ruokaohjeet. Omasta mielestäni mielenkiintoisin aihealue oli otsikon monipuolinen ruokavalio alla. Siinä kirjoittaja käsittelee helposti ymmärrettävällä tavalla ruokaympyrää ja lautasmallia sekä rasvojen, suolan, alkoholin, kuidun, sokerin, vitamiinien ja kivennäisaineiden merkitystä ihmisen hyvinvoininin/terveyden kannalta. Kokonaisuudessaan kirja on varmastikin suunnattu ylipainoisille ihmisille, joilla ei ole perustietoa ravinnon vaikutuksista terveyteen eikä oma syöminen ole ns. hallinnassa, eli esimerkiksi hyvät valinnat ja ateriarytmi ovat hakusessa. Kirja keskittyy paljon perustiedon antamiseen esimerkkien kautta, ja kannustaa lukijaa soveltamaan asioita omaan elämäänsä. Loppuun on jopa koottu tarkkoja esimerkkipäiviä ruokailujen suhteen, ja kaikkiin ruokiin löytyy reseptit. Joku kohderyhmään sopiva henkilö hyötyisi siis varmasti kirjan tiedoista, mutta ite en kokenut sisältöä välttämättä kauhean uudeksi ja mielenkiintoiseksi.
 
Kirjan kautta saa perustietoa terveellisestä ja tavallisesta ruuasta, joka auttaa terveyden ylläpitämisessä ja painonhallinnassa. Kiinnitin kuitenkin kriittisesti huomiota koko ajan siihen, kuinka paljon leipää kirjoittaja suosittelee syömään päivässä. Myös smoothiet yms. oli makeutettu jo reseptivaiheessa sokerilla. Tietysti tässäkin korostuu ajatus, että kaikkea voi syödä kohtuudella. Ite oon kokenu voivani paremmin ilman leipää ja sokeria, joten tottakai sen vuoksi noi asiat sieltä pomppas mun silmissä esiin. Ja jotenki oon niin tottunut kiinnittää huomiota proteiinin saantiin, joten yllätyin, kun kirjassa ei oikeastaan mainittu mitään koko asiasta :D Hauska osuus oli mun mielestä ruokavalion liikennevalot, jossa oli koottuna eri väreille erilaisia ruokia siten, että vihreällä olevat ovat tarkoitettu päivittäiseen ruokavalioon ja vastaavasti punaisella merkityt ’olisivat saaneet jäädä ihmiskunnalta keksimättä’ :D Oli myös kiva huomata, että omat valinnat on kyllä oikeastaan kaikki sieltä vihreältä sektorilta, että ihan terveellisisesti täällä elellään, vaikka toisinaan vois kyllä monipuolistaa omiakin ruokailuja edes hitusen :)
 
 
Vaikka lainasin kauheen kasan kirjoja, nii toivon kyllä, että tervehdyn ennen ku ehdin perehtyä kaikkiin! :D
Milla

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta