kevyet treenit vs. kovat treenit

Moikka! Mä en oo edelleenkää päässyt kunnon treenin pariin tän kesäflunssan vuoksi. Oon kuitenki mielessäni jo miettiny, mistä treenistä voisin sitten aloittaa, kun aloituksen aika vihdoin koittaa. Yleensähän kannattaa aloittaa ns. kevyesti, jos on ollut sairaana, jotta kroppa ei saa heti kauheeta ylirasitustilaa, ja pystyy vähän kuulostella omia fiiliksiä treenin aikana. Ite säntään aina heti sillä sekunnilla, kun tunnen olevani terve, ni johonki treeniin, enkä pidä yleensä mitää ’varmuuden vuoksi -välipäiviä’ ihan vain siitä syystä, että en todellakaan malta. Aloinki nyt miettii, minkä kevyen aloituksen valitsisin täll’ kertaa tän sairastelun jälkeen. Mikä ees on kevyt aloitus? Jokuhan multa kysyi joskus, että reenaanko aina täysillä ja vastasin, että kai mä reenaan. Ni mikäs sit oikeen on kevyt treeni? Viime viikko oli mulle ns. kevyt viikko, mutta samojen treenien kanssa se olis voinu jollekin toiselle olla kova viikko……
 
No, ehkä mä aloitanki tän katsauksen ns. kovista treeneistä. Mä sanoisin näistä mun harrastamistani lajeista, että attack, step ja combat kuuluu näihin koviin treeneihin. Ja mikä niistä tekee niin perhana kovia? No tietysti korkeet sykkeet, hengästymistä, paljon pomppimista ja riehumista, koko kropan tehotreeniä ja kauheeta hikoilua! Näistä lajeista myös tykkään kaikistakaikista eniten, joten siks niissä varmasti tulee annettua kaikkensa ja tätä kautta niistä tietysti muodostuukin ne kovimmat treenit! Nää kolme on sellaisia treenejä, joista mä oikeesti nautin ja joissa kroppa saa haasteeta kivasti :) Kovien treenien kategoriaan liittäisin myös Gritit, mutta ne menee mun kohdalla jo niin karseiksi, että en oo enää varma, nautinko niistä vai en :D Tiiäättekö, ne on sellai kriittisellä rajalla, että niiden shokeeraavan kovan tehon vuoksi ei aina tee mieli lähteä tunnille. Toisin kuin noihi edellämainittuihin voi kyllä lähtee aina ja minkälaisen treenipäivän jälkeen tahansa (no okei, jalkapäivän jälkee attack on aika lähes gritin kaltaisella karseustasolla) :D
 
Keskitason treenejä on mun kohdalla tanssilliset tunnit, kuten bodyjam ja sh’bam. Nää sen takia, että en vain ole tarpeeksi taitava saadakseni täysiä tehoja tunneista irti. Mun bodyjamin sykkeet oli jotakuinkin luokkaa keskisyke 130 ja maksimisyke 160. Kun laji ei ole tuttu – oli kyse sitten mistä tahansa lajista – nii menee energiaa koreon opetteluun ja kaikkeen muuhun, joten liikkeitä ei vaan ehdi tai osaa tehdä niin isosti, kuin jos liikkeet tulee jo lihasmuistista ja koreon osaa ulkoa :D Mutta tässähän voi kehittyä, ja ite kyllä haluisin olla se, joka bodyjamin jälkeen toteaa että ”jestas, oli kova setti!”. Kuulin nimittäin kerran yhen tytön toteavan näin, joten tiedän, että jamista voi todellakin saada attackin tehot irti, kunhan taidot vähä lisääntyy :) Keskitason treeneiksi lukisin myös Cxworxin,pumpin, lenkkeilyn/juoksun sekä kuntosalitreenin. Tai mä en oikein tiiä, mihin toi kuntosali oikein kuuluis? Ku oon saanu paljon koulutusta siihen, kuinka piippuun siellä oikein pitää ittensä ajaa. Ja monesti lähenki sieltä tärisevin jaloin tai vapisevin käsin. Ja sitte on paikat nii kipeenä, että kaadun pyörällä ( tai mitä näitä on nyt tässä ollu… :D), mutta silti mulla jää kuntosalilta erilainen fiilis, kuin attackin, combatin ja stepin jälkeen. Ehkä se on se hikoilu? Oon molemmissa ehkä antanut kaikkeni, mutta salilla en vaa saa hikoiltua niin, että silmiä kirvelee ja paita painaa 5kg, mikä taas on mahdollista jumpissa :D Nii ehkä siitä syystä mä jotenki edelleen luokitan tän kuntosalin tähä keskitasotreeniin. Ja ehkä seki vois olla taas kehittymistavoite – puristaa itestä vielä vähä enemmän irti, jotta kuntosalitreenin voi siirtää kovien treenien laatikkoon :D? Mut jos mä siirrän kaikki treenit kovien laatikkoon, nii mitä sää jäljelle?
 
Ainiii – kevyet treenit. Ai onko niitäki? Kevyitä treenejä mun treeniviikoissa on lenkkeilyt, jotka sisältää sekä hölkkää että kävelyä. Tämän lisäksi tietysti bodybalance ja öööö…… Kävely! Joo!
 
Yhteenvetona voisin todeta, että mä tykkään treenata kovaa. Tai toisaalta, noi lajit, joista eniten tykkään, nii teen myös kaikista suurimmilla tehoilla. Tai ne luokittelen kovimmiksi. Kyllähän pumppi/kuntosali/cx on myös kovia, jos ne tekee samanlaisella asenteella ja fiiliksellä, ku mitä mä teen attackia ja combattia :D Ja toisaalta, attackin ja combatin voi myös tsuidailla läpi matalilla sykkeillä, jos ei halua antaa kaikkeensa. Erityisesti combatissa aloittelija saattaa luulla, ettei laji ole tehokas, koska tekniikka on vielä niin vieras… Eli oikeastaan on varmaankin niin, että ne lajit, joista haluaa kovia, nii niistä täytyy ite tehdä kovia :) Ja koska minäkään en (kai sitten aina) treenaa täysillä, nii täytyy jättää vähä tilaa noille keskitason lajeille. Vaikkakin tässä vaiheessa tekstiä musta alkoi tuntua, että siirrän ton kuntosalin kovatasoisiin treeneihin, koska mua alkoi ihan harmittaa, jos joku luulee, etten tee tarpeeksi kovaa salilla :D haha. Eli ajatusen tasolla sen voisi kyllä siirtää noihin koviin treeneihin! Ja kevyitä lajejakin tarvitaan – kehonhuoltoa ja tasapainoa. Tosin niiden vähäisyydestä voitte ehkä huomata, että mä en niistä kauheita kiksejä saa. Jos joku ihmettelee, miks ei voi jättää lajeja vähemmälle ja tehdä vaa kovaa ne muutamat treenit joista eniten tykkää. Tai miksei vois vaa tehä kaikkea yhtä täysillä!? Nii vastaan, että oon edelleenkin aika fiilispohjainen hyvänmielenliikkuja ja tykkään niin monista lajeista, että en kuitenkaan vois jättää mitään lajia täysin pois :) Enkä koskaan kyllä lähde treenin pariin sillain, että etukäteen suunnittelen tekeväni löysästi. Eli ihan semikova asenne on aina tekemisessä kuitenkin! Halusin nyt vaa tällä tekstillä vähä erotella omia fiiliksiäni/mielipiteitäni, mitkä tuntuu kuitenkin ihan niiltä kaikista kovimmilta treeneiltä, ja mitkä taas on ihan tsuipailua :)
 
Mikä sulle on kova treeni ja mikä menee kevyenä? Onks mitää samoja mun kanssa :D?
 
tänää käytii jo kävelylenkillä (kevyt), nii eiks huomen voi jo mennä jolleki keskitason treenille ;)
 
Milla

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta