putkirullaus

Nyt lomalla oon panostanut normiarkea enemmän kehonhuoltoon. Oon esimerkiksi tehnyt jokaisen kuntosalitreenin jälkeen kunnollisen loppuverkan ja -venyttelyt. Oon myös monesti jumppien jälkeen jäänyt salille venyttelemään ihan pidemmäksikin kuin viiden minuutin ajaksi ;) Myös kotona oon venytellyt monena iltana pidempiä venytyksiä juuri niinkuin oppikirjoissa sanotaan, eli pari tuntia treenin jälkeen! Kokosin jopa spotifyhyn venyttelybiisilistan, jotta jaksaisin pysyä aloillani jonkin aikaa. Arkena tuntuu aina, ettei ole aikaa tuhlattavaksi tällaiseen, vaikka tosiasiassa esimerkiksi venyttely olisi erittäin tärkeä osa treeniä, jotta voi kehittyä ja palautua kunnolla. Hierojalle en oo raaskinut nyt mennä, mutta se olisi tietysti ihan loistava lisä venyttelyiden ohessa :)
 
Koska hierojalle en oo menny, nii oon ottanut aktiivisempaan käyttöön tän ns. köyhän miehen hieronnan eli putkirullauksen :D Kokosin tähän vähän perustietoa tästä välineestä, ja lähteinä toimivat siis pakkotoiston kehonhuolto-opas sekä tämä sivusto. Putkirullan avulla voidaan tavoitella samaa, mitä hieronnassa, eli vaikuttaa lihaksiin ja lihaskalvoihin kohdistamalla niihin painetta. Rullassa paineen tuo oma kroppa, eli sen määrää voi myös säädellä eri asentojen mukaan. Putkirullalla voidaan periaatteessa rullata mitä tahansa kohtaa kropassa, vaikkakin nivelten alueita tulisi välttää.
 
reiden ulkosyrjän rullailua
 Putkirullauksesta sanotaan, että mitä enemmän se tuntuu, sitä enemmän sitä tarvitset. Ja ainaki mun kokemukseni mukaan noi reiden ulkosyrjät on kaikista kipeimmät kohdat rullailla! huhhuh. Helpottavaa on kuitenkin se, että tuskanvääristämät ilmeet hiipuu, kun rullailee säännöllisesti! Mulla ainakin 2-3 kertaa viikossa tekee jo sen vaikutuksen, että rullaus tuntuu enemmänkin rentouttavalta kuin kamalalta tuskalta :) Vinkki: jos sulla on kaveri, joka ei oo aikasemmin rullaillut, niin menkää yhdessä rullailemaan ja kuvaa sen ilme, kun se ensimmäistä  kertaa rullaa noita reiden ulkosyrjiä :-D haha. Oon meinaa kavereille myös esitelly tätä ihanaa-kamalaa liikuntavälinettä, ja ilmeet on ollu aika huiseja! :D
 
penikat – ah, tekee nii hyvää jonku attackin/juoksun jälkee!
Ite oon käyttänyt putkirullausta ainoastaan venyttelyiden lisänä treenin jälkeen. Sitä on kuitenkin mahdollista hyödyntää jo lämmittelyvaiheessa tekemällä pävän treenin kohdelihaksiin noin kymmenen edestakaista vetoa. Sanotaan, että tällainen lihasten pehmittäminen ennen treeniä on hyödyllistä tulosten saamisen kannalta ja se ehkäisee myös mahdollisia urheiluvammoja!
Paitsi lihasten huoltamiseen ennen ja jälkeen treenin, niin putkirullailu on myös hyvä väline selkärangan huoltoon. Selkärangan hermosto ja välilevyjen toiminta pysyy hyvänä, kun ranka saa monipuolista liikettä ja ääriasentoja. Saattaapa olla, että rullaillessa kuuluu myös vähä naksahteluja, mutta eipä siitä kannata huolestua, ellei sitten ääniin liity jotain kipua. Mun tekee usein mieli jäädä jopa makoilemaan hetkeks ton rullan päälle selkä ihan notkolla, tekee jotenki hyvää viedä hetkeks aikaa etenkin alaselkä ihan kaarelle :)
 
 
Ehdotan kokeilemaan, jos et oo vielä kokeillut! Ja suosittelen ottaa aktiiviseen käyttöön, jos rullailut on jääneet kokeilun tasolle :) Putkirullailu on maailman helpoin tapa tehdä itsenäistä lihashuoltoa, ja se on halpaakin, jos ei raaski aina hierojalle mennä. Tietenkään rullailu ei hierojaa korvaa, mutta on varmastikin parempi, kuin rullaamatta jättäminen! Etenkin aktiivitreenaajille rullailu tekee todella hyvää venyttelyiden ohessa, sillä se parantaa lihasten aineenvaihduntaa, hajottaa lihaksissa olevia arpikudoksia ja kiinnikkeitä sekä lisää aktiivista liikerataa.
 
 
Mä oon kokeillut. Sitten ottanut säännöllisempään käyttöön. Ja nyt oon jo vähä koukussa ;)
 Mites sä?
Milla

4 vastausta artikkeliin “putkirullaus”

  1. hei mistäs noita saa ostettua?:) löytyyköhän ihan jostain normikaupasta, kun ei voi netistä tilata

    • ainakin urheilukaupoissa myydään, jopa sellasia matkaversioita jotka on helppo ottaa mukaan! sit uskoisin et jossain Prismassa tai anttilassa voi hyvinkin olla :-) ite oon tehny vaa salin rullilla nii en kauheen tarkasti tiedä.

  2. Mä kaivoin kans tällä viikolla pitkästä aikaa rullan esiin :) Pitäis jaksaa useamminkin rullailla koska se helpottaa kyllä.

    • ai sulla on ihan oma tollanen! jep pitäis kyl aktiivisesti vaa jaksaa tehdä tota rullailua. ku kuitenki joka kerta, kun vaa jaksaa alottaa nii miettii, että miksei useemminkin :-D ehkä se onkin sen koukuttava salaisuus :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta