terveellinen ruokavalio

Heips. Ruokaluun liittyvät asiat kiinnostavat monia treeniblogien seuraajia siinä missä treeniinkin liittyvät asiat. Niinpä ajattelin tänään kirjoittaa vähän kyseisestä aiheesta. En tiedä asiasta sen enempää, kuin mitä oon tässä urheilullisen ja terveellisen elämäntavan sivussa oppinut ja selvitellyt. Eli saatte ihan luvan kanssa olla eri mieltä, en pahastu. Enkä hifistele. Mä kirjoitan nyt oman mielipiteeni, ja nykyisen projektini ruokavalion perusteella näkemykseni terveellisestä ruokavaliosta. Ite oon siis nyt muutaman viikon ollut ilman mitään ylimääräisiä herkkuja, ja toista viikkoa tarkemmin määritellyllä ruokavaliolla. Kun mun kaverit on kyselleet, miten projekti on lähenyt käyntiin, en oo oikein osannut vastata mitään. Koska mun arki ei oo oikeesti muuttunut  kovin radikaalisti vielä. Joitain muutoksia on tottakai tullut. Eräs muutos arjen ruokailuissa on se, että hyviä rasvoja tulee syötyä enemmän ja monipuolisemmista lähteistä. Sen lisäksi hiilarinsyöntiä on iltapalalla rajoitettu. Ruoka-aineita on karsittu jonkin verran myös. Mutta periaatteessa koostan päivän ateriani tosi samalla kaavalla, kuin aina aikaisemminkin. Siks mun onkin vähän hankala hahmottaa, että olisin jossain projektissa nyt :D Kait se on sitten ihan hyvin alkanut!

 Ai mikä se kaava sitten on?
Jokaisella aterialla on hiilareita, proteiineja ja rasvoja hyvistä lähteistä. Syön 5 kertaa päivässä: aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Ja salitreenipäivänä palkkarin treenin päälle. Lounas voi olla kevyempi, mutta etenkin treenin jälkeen päivällisellä tulee sitten hiilareita enemmän. Iltapalalla taas hiilareita taas ei oo juurikaan, koska yötä vasten niitä ei tarvitse. Ite oon syönyt aikasemmin (ja syön edelleenkin tavallisesti) hyvin hiilaripainotteisesti. En siksi uskonutkaan, että tulisin pärjäämään vähemmillä hiilareilla nyt :D Mutta ihan hyvin on ainakin toistaiseksi mennyt. Kun treenaa paljon ja kovaa, nii niitä on kuitenkin pakko olla riittävästi, jotta jaksaa, kehittyy ja palautuu. Sain itseasiassa vähän lisää vielä hiilareita, koska jumppaan edelleen aika kovasti  (paljon enemmän kuin se pt olisi uskonutkaan;) Oon ollut aikasemmin tosi huono öljyjen ja hyvien rasvojen hamstraaja, joten on ihan hyvä kun niiden käyttöä piti nyt lisätä, jospa oppisin ja tottuisin niitä nyt vähän paremmin lisäämään tavalliseenkin ruokavaliooni. 
Mitä ruokailut sitten käytännössä on?
Sehän saattaa jotakin kiinnostaa. Pahoittelen jo etukäteen, mutta tosi tavallista ruokaa vaan :D Aamupalalla puuroa, lounaalla erilaisia salaatteja, välipalalla munakkaita/rahkaa/plättyjä, päivällisellä jotain lihaa ja pastaa ja iltapalalla rahkaa. Ja toki jokaiseen ruokailuun lisätään kaikenmoista pikkusälää, jotta mainitsemani rasvat, hiilarit ja proteiinit tulee ateriaan mukaan. Ja mitkä sitten on hyviä ruoka-aineita ja sälää lisättäväksi näihin ruokailuihin? Puuroa, raejuustoa, maitoa, soijalesitiiniä, rahkaa, pilttiä, hedelmiä, marjoja, kanaa, lihaa, kalaa, pastaa, riisiä, salaattia, vihanneksia, kasviksia, valkuaisia, öljyjä ja pähkinöitä. Muunmuassa. Mausteita tietysti paljon. Jotta ruoka maistuukin joltain. Sitten vaan kulutukseen nähden sopivassa suhteessa 3-4 tunnin välein pitkin päivää. Oma kulutukseni koomatilassa on kehonkoostumusmittausten mukaan noin 1300kcal. Oon aika pieni ihminen (157cm), nii siks kulutuskin on noin pientä. Työni on kuitenkin liikkuvaista ja oon muutenkin aika aktiivinen tyyppi. Päivän ruuat koostaakin yhteensä noin 1900kcal. Nyt siis vähemmän kuin tavallisesti. Koska tavallisesti oon syönyt noin 2000-2400! Enkä silti oo tän pulskempi ;) Eli kyllä syödä saa ja pitääkin, kun liikkuu. Ja kun valitsee nimenomaan niitä hyviä ruoka-aineita. Eipä terveelliseen syömiseen mitään taikatemppuja tarvita.
 Ja vaikka syönkin myös normaalisti terveellisesti, niin tämä ei ole mun normaali ruokavalioni.  Tästä ruokavaliosta puuttuu monia asioita, joita normaalisti käytän. Ne on vaan nyt putsattu pois turhina härpäkkeinä. Ja tällaisia ovat esimerkiksi ketsuppi, kastikkeet, karkit, suklaa, oivariini, juusto, sokeriton jugurtti (ah, ingmanin vanilja ja banaani!) ja kanelipulla tietysti! hihii. Noi on ne asiat, joita mun tekis mieli, jos jotain listan ulkopuolelta ottaisin. Nehän on ihan ylimääräisiä herkkuja. Makeitakin vielä. Ne odottaa mua sitten tankkauspäivänä. Ja koko loppuelämän herkkuhetkissä ;) Herkutkin maistuu taas viis kertaa paremmilta, kun ottaa vähän etäisyyttä niihin. Eikövaan?! 
Saas nähdä minkälaisia tuloksia tällä ruokaohjelmalla ja treenisuunnitelmalla saadaan. Saan siis vähän vähemmän kaloreita, ja kaikki kalorit, joita saan, on hyvistä raaka-aineista. Uskon jotenkin, että pelkästään herkkujen tauolle jättäminen ja nimenomaan salitreeneihin panostaminen tuo jonkinlaista ryhtiä muhun. Katsotaan tässä syksyn aikana ;)
Pakko nyt vielä sanoa, että jotenkin oon vaan nyt herännyt ajatukseen, että mun tavallinen ruokavalioni taitaa olla tosi hyvässä kunnossa?! Ihan turhaan mietin niitä herkutteluja, etteikö niitä voisi joskus olla. Karkkipäivän sillointällöin tekee ihan hyvää, ellei keholle, niin ainakin mielelle, joten jatkossa aion kyllä pitää niitä ihan rennosti! En oo aikasemmin tajunnut, että mun ruokailuni on tavallisen treenaajan tarpeisiin tosi hyvällä tolalla, ja että herkuttelu mahtuu mukaan ihan ilman ressiäkin :D Nyt kuitenkin mennään tällä kevennetyllä ja puhdistetulla ruokavaliolla. Ihan hyvin tässä kuitenkin kulkee, ei valittamista :) Ihmettelen vaan, että mun iho on edelleenkin ihan yhtä huonossa kunnossa, kuin karkkipäivän jälkeisellä viikolla. Tai sukraloosimyrkytyksen jälkeen. plääh. Jotenkin odotin, että puhdas ja parempi ruoka tekis ihollekin hyvää……… No, ehkä sekin näkyy myöhemmin.

Miltäs mun ajatukset terveellisestä ruokavaliosta vaikuttaa teidän mielestä?

Milla

2 vastausta artikkeliin “terveellinen ruokavalio”

  1. Ihan pakko kommentoida tähän tosta iho-ongelmasta. Mun kaverilla oli pitkään ongelmana lähinnä ”ihonalaiset” ja kivuliaat finnit ja iho-ongelmat mm. leuassa, Lopulta kaiken kokeiltuaan selvisi niiden poistuvan, kun lopetti erilaiset vitamiiniporejuomat. Et kaikki voi olla mahdollista :)

    • joo kiitos kommentista! kaikki vinkit ja kokemukset on kyllä ihan tervetulleita, sen verran kauan oon taistellut tän iho-ongelmani kanssa. Voi olla vaikka vitamiineista, kuka tietää.. Tai maitotuotteitakin oon miettiny, kun joillain on siitäkin kokemusta, että niiden poisjättämisen myötä iho-ongelmat on helpottuneet.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta