onko uni sulle tärkeää?

Minkälaisessa järjestyksessä uni ja lepo tulee teidän tärkeysjärjestyslistalla? Aiheesta saa käytyä niin monipuolisia keskusteluja erilaisten ihmisten kanssa, joten musta olisi kiva nyt vähän höpötellä tästäkin aiheesta täällä treeniblogimaailmassa. Jospa kerron ensin vähän itsestäni ja omista mielipiteistäni nukkumisen ja levon suhteen, nii kommentoikaa te sitten, ootteko samoilla linjoilla vai ihan eri mieltä? Jooko? Musta uni on mielenkiintoinen aihealue :) Eilen kirjoittelinkin lepopäivistä. Siitä tää aihe varmaan tulikin mun mieleen. Oon siis alkanut pitää niitä enemmän kuin aikaisemmin, ja kroppa kiittää siitä. Joskus nimittäin, jos tulee liian monta treenipäivää putkeen, olo tuntuu tosi kankealta ja uuden treenin käynnistäminen vaatii enemmän aikaa kropalta, kuin jos treenin tekisi levänneellä kropalla. Lepoon liittyy olennaisesti myös uni. Sanotaan, että unentarve on todella yksilöllistä, mutta aikuinen ihminen tarvitsee keskimäärin 7-9 tuntia vuorokaudessa. 
Mä pidän nukkumista, lepoa, unta (miten sitä nyt haluaakin nimittää kun puhutaan yöunista) korkealla prioriteettilistalla. Koska mä inhoan väsymystä. Tuntuu raskaalta olla väsynyt. Ajatus ei kulje. Kukapa sellaisesta tykkäisi. Eli miksipä en nukkuisi riittävästi joka yö, ja välttäisi täten inhottavan väsymyksen tunteen. Ja niinhän mä teenkin. Mulla on arkityö 6-17 välillä, mikä helpottaa yöunien rytmittämistä. Suunnittelen iltamenoni siten, että yöunet eivät kärsi suunnitelmien johdosta. Eli esimerkiksi tänään en lähtisi kovasykkeiseen jumppaan myöhään illalla, kun huomenna menen aikaiseen aamuvuoroon ja herätys on jo klo 04:30. Koska tiedän, että kova syketreeni sekä mahdollinen jumpan myöhäinen ajankohta venyttää iltaa siten, että en pääsisi tarpeeksi ajoissa nukkumaan. Tai esimerkiksi sunnuntai-iltaisin en mielellään lähde ilta-attackii, jos maanantaiaamuna on tiedossa näin aikainen herätys. Helppoa. 
Toinen asia onkin nimenomaan tuo, että pääsee ajoissa nukkumaan. Mä oon sikäli onnekas ihminen, että mä pystyn mennä vaikka kuinka aikaisin nukkumaan. Vaikka jo salkkareiden jälkeen, jos siltä tuntuu ;) Eli mulle ei tuota minkäänlaista ongelmaa mennä ajoissa nukkumaan, ja tällä tavalla voinkin varmistaa sen, että menen nukkumaan tarpeeksi ajoissa ennen herätystä. Ja mikä sitten on tarpeeksi ajoissa? Paras tilanne on mun mielestä se, kun puhelimen herätyskello ilmoittaa herätystä laittaessa, että herätykseen aikaa 9 tuntia. Tai enemmän. Mutta 8 tuntia kelpaa myös. Jos herätykseen on alle 8 tuntia, nii jännitän aina sitä, oonkohan seuraavana päivänä väsynyt :D Ja joskus jännitän niin paljon, että yöunet menee sitten ihan pieleen, kun tiedän, että on ”vain” se 6-7 tuntia aikaa nukkua :D haha. Käykö teille koskaan sillain?
Oikeastaan voisinkin sanoa tähän väliin asian, josta olen oikeasti onnellinen: mä nukun riittävästi lähes joka yö! Tämä onnistuu siten, että suunnittelen päiväni niin, että yöunille jää riittävästi aikaa. Oon tietysti myös kiitollinen myös siitä, että mulla on tää nukahtamisen lahja annettu. (Jollekin toiselle kun on annettu esimerkiksi se valvomisen lahja tai aamu-unisuuden lahja, joskus mä kaipaisin niitäkin taitoja.) Mutta hyvin sujuu näilläkin. Kun tuntee itsensä, ja tekee valintoja sen mukaan, mikä itselle sopii parhaiten. Ja pakko nyt sanoa, että mä oon lähes aina energinen ja virkeä. Ehkä kiitos kuuluu hyvän ruokavalion ja aktiivisen liikunnan lisäksi  nimenomaan myös riittävälle unelle? Tottakai mullakin tulee välillä huonoja öitä ja aina ei vuorokaudesta riitä tunnit ihan jokaiseen hommaan täydellisesti, mutta pointtina siis se, että varaan nukkumiselle kuitenkin aina yhtälailla aikaa kuin esimerkiksi treenaamisellekin =)
Välillä musta tuntuu nololta tai tylsältä, kun tykkään nukkua ja pidän huolen riittävästi levostani. Voitteko uskoa :D? Näin kirjoitettuna se kuulostaa ehkä vähän hassulta kyllä. Mutta joskus tuntuu, että oon tylsä ihminen, kun en jaksa lähteä yörientoihin mukaan, vaan menen mieluummin puoliltaöin kotiin nukkumaan. Mutta joka kerta aamulla herätessäni olen maailman onnellisin, kun saan aloittaa uuden päivän virkeänä ja energisenä! Mulla nimittäin tulee univelasta ja väsymyksestä ihan krapulainen olo. Ja väsyneenä ei kyllä treenit kulje, eikä oikein tee mieli eikä jaksa tehdä mitään. Toisaalta mä ihmettelen, miksi nolostelen sitä, että nukun paljon ja arvostan unta. Sillä unihan on kaikille ihmisille välttämätöntä ja etenkin aktiiviliikkujille se on todella tärkeää! Jos on kovin paljon univelkaa, se voi olla jo terveydellekin haitallista, joten lienee terveyttä edistävää pitää huolta omasta riittävästä nukkumisesta – olkoon se sitten mihin kellonaikaan tahansa ;)
Mitä mieltä te ootte nukkumisesta? Onko se yhtä tärkeä ja olennainen osa päiviä kuin esimerkiksi työ ja treenit on? Vai pakollinen paha, josta voi nipistää tarpeen mukaan? Mä oon miettinyt, että kun oon niin aamuihminen, että johtuuko se nimenomaan siitä, että nukun tarpeeksi. Mä oikeesti rakastan aamuja. En ymmärrä, kuinka jotkut ihmiset käyttää esimerkiksi torkkua herätyksessä? Musta olis ihan hassua jäädä sänkyyn pyörimään, kun kello soi. Oon jotenkin heti ihan hereillä, eikä nouseminen tunnu lainkaan raskaalta, päinvastoin oikeastaan – saa taas uuden päivän käyntiin! Kuinka paljon muuten nukutte yössä? Ja miks nyt tää lepo- ja nukkumisaihe pyörii täällä mun teksteissä, nii ihan omien fiilisten perusteella! Kuten totesin, nii tavallisesti oon tosi energinen tyyppi, mutta eilen pidin lepoa, kun tuntui jo kahden treenipäivän jälkeen siltä. Ja nyt tänäänkin päätin vielä jäädä kotiin, vaikka salikassi olikin pakattuna valmiiksi! Mulla on jotenkin energiat menny ihan vaa työpäiviin, eikä kotiin tullessa oo ollut mitään takataskussa, vaikka oon nukkunut tarpeeksi. Tai okei, viikonloppuna pitkästä aikaa en nukkunut. Päinvastoin, keräsin poikkeuksellisesti univelkaa. Yff. Voikohan ne vielä vaikuttaa tähän alkuviikkoon? Hmm. Entiiä. Toivottavasti ei oo mikään tauti tulossa :D Voi olla tietysti, että tää sumuinen ja sateinen marraskuu sekä pimemys vaikuttaa. Ei olis kyllä eka kerta kun syksyllä väsyttäis vähän muita vuodenaikoja enemmän. No, mutta tällä suunnitelmalla mennään ja huomenna paluu treenirintamalle taas uusin energioin! :)
… ai mihin noi kuvat liittyi :D haha. Jaksaa pomppia ku nukkuu hyvin!
Milla

6 vastausta artikkeliin “onko uni sulle tärkeää?”

  1. Mä nukun yleensä sen 8 h yössä. Mä herään arkisin vähän ennen kuutta, joten yleensä olen jo puoli kymmeneltä nukkumassa. Mulle ei treenien jälkeen nukkuminen tuota ongelmaa. Ihanteellinen tilanne on, että treenit loppuu kahdeksan pintaan illalla, sitten kotiin suihkuun, iltapalalle ja nukkumaan. Viikonloppuisin nukun vähemmän, illalla tulee kukuttua myöhempään, mutta aamulla ei unta piisaa kovin myöhälle. Tämäkin on mun mielestä ihan jees, koska viikonloppu ei ole töitä, se on kuitenkin se mikä eniten mun voimavaroja kuluttaa.
    Ja mulla on samoja taipumuksia kuin sulla; jos kello näyttää alle 7 h nukkuma-aikaa, niin se pistää ahistamaan, eikä uni tahdo tulla.

    • meillä on sitten tosi samanlainen rytmi! Iteki herään pääsääntöisesti 5-6 aikoihin arkena :) toi kahdeksan olis mulle jo aika myöhään, kun esim yks attacki jossa käyn loppuu vasta 20:15. nii se vaikuttaa sit rauhottumiseen illalla, käy kroppa vähä ylikierroksilla :D Ja on ihan totta, että arkena melkeinpä tarviiki enemmän energiaa, kun on treenit ja työ ja kaikki muu. Viikonloppuisin voi sitten ite säätää ja päättää, mihin energiaansa kuluttaa =)

  2. Uni on ihan älyttömän tärkeää ja itse ainakin pyrin nukkumaan riittävästi joka yö. Se ei tosin onnistu aina ja hieman liian usein tulee elettyä viikkoja, joina unen määrä on jäänyt aivan liian pieneksi ja loppuviikosta olo onkin sitten kaikkea muuta kuin pirteä ja energinen :D Vaikka tiedänkin, miten tärkeää riittävä lepo on, on se jostain syystä kuitenkin se ensimmäinen asia, mistä pihistelen, kun tekemistä on liikaa. Aika epäloogista :D Mutta toi ”apua, enää kuus tuntia herätykseen”-fiilis on kyllä niin tuttua ja syö sitä jäljelle jäävääkin aikaa nukkumiseen ihan liikaa!

    • haha, enää kuus tuntia aikaa nukkua! :D Just tota tarkoitin! Ja sit ei voi nukkua sitäkää vähää, vaan panikoi jo valmiiksi aamuväsymystä… Kiva kuulla, että on muitakin, jotka arvostaa riittävää unta ja lepoa :) Itelläki loppuviikkoa kohti kyllä energiat hiipuu pikkuhiljaa, kyllähän treenit ja työ ja tiukka arki ja aikataulus vaatii veronsa, vaikka nukkuis kuinka paljon.. Onneks on viikonloput, jolloin voi sit kuroo vähän kiinni lepäämisiä :-)

  3. Itselläni on hieman vaikeuksia unen kanssa. Väsymystä on vähän liikaakin, mutta nukahtaminen on vaivannut jo vuosia ja valitettavasti joudun käyttämään siihen droppeja. Yleisesti ottaen vaadin sen vähintään 9h unta, muutoin oon aivan liian väsynyt. Nyt syksyn aikana kroppa on kuitenki vaatinut jopa 10-12h unia, että jaksaa. Ehkä kropan ja treenauksen kannalta hyväkin, että unta riittää mutta tuntuu, että sitä on riittää vähän liiaksi. :–D -Kirsi

    • aijaa voiei :/ pitäs kyllä ite arvostaa sitä, että uni tulee helposti ja luonnollisesti, vaikka tuleekin jo aikasin illasta. musta tuntuu kyllä kans,että pimeenä vuodenaikana tarvii keskimäärin vähän enemmän unta kun kesällä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta