salitreenit uudelle levelille

Treeniviikko korkattu taas käyntiin! Aloitin jälleen maanantain lepopäivällä, ja tänää sitte ojentaja-olkapäätreenin kimppuun onnellisena ja energisenä, wihii! Musta tuntuu, että oon päässyt taas askeleen eteenpäin tässä salitreenihommassa. Mulla nimittäin tulee sielläkin nykyään sellasia onnellisuuspuuskia, mitä ennen on tullut jumpalla vaan. Tiiättekö semmosia hetkellisiä onnellisuuskohtauksia, kun tuntuu vaan, että on juuri oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja se, mitä on tekemässä, on maailman parasta hommaa :-) Tänää musta tuntui taas siltä. Mietinkin treenin jälkeen, mikä on muuttunut. Miten yhtäkkiä saankin salitreenistä taas enemmän irti. Ja se varmaan liittyy mun näkemykseeni tehokkaasta treenistä. Teen nimittäin aina mahdollisimman kovaa. Ja kovaa tehty treeni on onnistunut. Ja välillä salitreeneistä on jäänyt semmonen puolittain tyytymätön olo – oliko tää  nyt tässä? Teinkö tarpeeksi kovaa? Olisinko voinu tehdä enemmän? Jos kyseessä on esimerkiksi inhokkitreeni (rinta-hauis) tai sitten pienemmät lihakset, kuten olkapää-ojentaja. Ja sen puolittaisen tyytymättömän olon oon sitten paikannut jumpalla. Mutta nyt musta tuntuu, että kaikki treenit, joita mulla on ohjelmassa, on kivoja, tehokkaita ja toimivia! Ja kun nyt pohdin enemmänkin näitä syitä, nii tässä muutamia seikkoja, jotka on vaikuttaneet myönteisesti siihen, että saan salista enemmän irti ja tehtyä kovemmilla tehoilla.
 
1. Vetoremmit
Hankin vähän aikaa sitten vetoremmit itelleni. Niiden käytöstä on varmasti puolesta ja vastaan argumentteja paljonkin. Huono puoli niissä on se, että oma puristusvoima ei pääse niinkään käyttöön, kun remmit auttavat painojen pitämisessä. Ja puristusvoimaakin olisi hyvä treenata, koska eihän se koskaan parane harjoittelematta. Mutta toisaalta, vetoremmit antaa mahdollisuuden treenata kovemmilla painoilla. Ja mulla näiden käyttäminen on ainakin vienyt ihan uudelle levelille sekä jalka- että selkätreenit! Huhhhuh. Oon tehny maastavetoja ennen kymmenen kiloa pienemmillä painoilla ihan vaan sen takia, että senkin tangon sain juuri ja juuri pidettyä kymmenen toiston ajan näpeissäni. Nyt pystyn oikeesti tehdä maastavedot kunnolla, niillä voimilla, jotka takareisistä löytyy, ei puristusvoimien ehdoilla. Ja kyllä, tuntui kovasti :-D Samoin alatalja ja kulmasoutu on esimerkkejä liikkeistä, joissa treenattava lihas jaksaa enemmän, kuin mitä oma puristusvoima jaksaa pitää painoja. Eli niissäkin on hypätty ihan uudelle tasolle painojen kanssa, ja semmonen tunne on ollu kropassakin ;) hehee. Oli siis hyvä hankinta, ja vetoremmit on saanu mut innostuu jalkapäivistä ihan uudella tavalla :D
2. Treenijuomat
Käytän sekä treeninaikaista juomaa että palkkaria tällä hetkellä. Treeninaikainen juoma sai nyt alkuun ainakin mut innostumaan ihan valtavasti. Ihan kun saisin muka lisäboostia siitä :D Workout intra voi siis pidemmänpäälle vaikuttaa myönteisesti sekä treenitehoa, palautumista että lihaskasvua. Mulle ehdotettiin treeninaikaista juomaa, jossa pitäis olla proteiinia sekä BCAA että EAA -aminohapoista, ja bodyactionille kun menin tän lappuseni kanssa, nii mulle ehdotettiin nyt alkuun tätä. Toki halvemmaksi tulee, jos hankkii vähä isommat törpöt eri valmistajalta, mutta kun näissä on kaikissa sukraloosia, nii lähin nyt kokeileen tällä pienellä purkilla… Toivotaa, että iho kestäis ees tän 4krt/vko annostuksen! Palkkarin otan tietysti heti treenin päätteeksi, ja teen jokaisen treenini siten, että voin kokea ansaitsevani palkkarin. Palkkari on siis silloin ansaittu, kun tuntuu, että ei olis kyllä irronnu enää yhtää enempää mihinkään suuntaan :) Treenijuomat kokonaisuudessaan voi jonkunmielestä olla ihan turhaa hifistelyä. En itsekään väitä, ettenkö tavallisena treenaajana pärjäisi hyvinkin ilman niitä. Mutta nyt ainakin pt-projektin loppuun mennään näillä, ja jos koen saavani näistä koviakin hyötyjä, niin miksen jatkaisi käyttöä myös myöhemminkin ;)
 
marraskuu3 (6)
 
 
3. Kehittyminen
Mua motivoi ihan älyttömästi se, että voin huomata oman kehitykseni salilla. Otin tänää kuvan ja sitten tuli mieleen, että oon ottanu melkein samoissa vaatteissa, samasta kohdasta ja samassa asennossa kuvan viime talvena. Ja jos en nyt liiottele tai kato ihan vinoilla silmälaseilla, nii oon onnistunu vähä lihasta yläkroppaan kerää  =) hihii. Jumpalla ei voi oikee ulkonäöllisesti kehuttyä, eli kantsii vaan käydä siellä salilla! Jokainen tehty treeni kehittää lihaksia pikkuhiljaa vahvemmiksi.
 
 
4. Muut valinnat tukevat salitreeniä
Kuten aiemminkin teille kerroin, mulla on nyt tosi jotenkin seesteinen ja hyvä olo. Ruokailut on helppo rytmittää ja syön terveellisesti. Herkkuja ei tällä hetkellä ruokavaliossa ole. (Jouluna sitten ;)) Ja koska oon saanut apuja ja neuvoja, miten kannattaa syödä, jotta hyötyy mahdollisimman paljon salitreeneistä, nii tuntuu melkein kuin olisin jo puolet treenistä tehnyt! On jotenkin eri fiilis lähteä salille hyvin ja terveellisesti syöneenä, kun esimerkiksi karkkipäivän pöhöttämänä. Koska nyt meen sinne salille kehittymään taas eteenpäin, mutta karkkipäivän aiheuttaman pöhötyksen jälkeinen treeni tuntuu enemmän plus-miinus-nollalta. Tiiättekö nyt, mitä koitan sanoa :D Vähän sekavaa.. Mutta siis tarkoitan sitä, että jos muilla valinnoillaan sabotoi omaa kehittymistään, nii se treenikin tuntuu vähän puoliksi turhalta. Ainakin turhemmalta, kuin silloin, kun on kaikilla muillakin valinnoillaan tukenut treenaamista. Toi karkkipäivä nyt oli vähän huono esimerkki, koska eihän sellainen nyt sabotoi kenenkään treenaamista. Mutta jos puhuttaisiin esimerkiksi alkoholinkäytöstä. Jos käyt lauantaina baarissa ja juot humalaan, et voi treenata sunnuntaina. Mutta koska kropalla kestää niin kauan palautua alkoholin aiheuttamasta nestehukasta ja tietynlaisesta myrkytystilasta, nii jopa maanantain ja koko seuraavan viikon treenit on kaikkineen paljon hyödyttömämpiä, kuin että jos olis jättänyt alkoholit ottamatta. Haha. Osaanpa nyt hyvin selittää. Mutta mulla on siis sellainen olo, että kaikin valinnoin tuen treenausta ja kehittymistä, ja siksi jokainen treeni tuntuu tärkeältä ja sinne on suuri motivaatio lähteä! :)
 
marraskuu3 (5)
 
 
Omat treenini on siis päässeet oikeasti uudelle levelille, ja tässä nyt muutamia syitä, miten oon saanut lisämotivaatiota ja tehoja treeneihin :-) Tällä hetkellä treenejä on vähemmän viikkotasolla kuin ennen, mutta niiden laatu onkin jollain tapaa parantunut valtavasti. Nykyään teen mieluummin yhden kovan treenin, kuin monta sinnepäin pompittua ”onkohan tässä mitään järkeä” -treeniä :D Välillä on tylsää tai vaikeaa kieltäytyä kaverien kutsuista kaikkiin jumppiin (etenkin nyt, kun on miksaukset!!) mutta salireenit menee nyt mulla ihan prioriteettisijalle 1, sen jälkeen tulee yhtä tärkeänä bodyjam ja sitten vasta muut lajit. That’s my life! ;)
Milla

12 vastausta artikkeliin “salitreenit uudelle levelille”

  1. Vautsi, pisteet sulle tuollaisesta määrätietoisuudesta ja tahdonvoimasta! :D Tuo alkoholi-esimerkki pysäytti ja pisti jälleen kerran hetkeksi miettimään – varsinkin kun ehdin just itse listata kaiken maailman pikkujoulut ja muut pirskeet, mitä loppuvuodelle olis tiedossa :D Tottahan tuo kuitenkin on ja just tuosta syystä mulla onki monet kosteat baari-illat muuttuneet vesilasi kädessä tanssimiseksi, kun ei vaan tee mieli viedä joka kerta pohjaa tulevan viikon treeneiltä :) Baarissakin voi olla todistetusti hauskaa ilman ylenpalttista ryyppäämistäkin!

    Pakko muuten sanoa, että en oo tainnu vielä koskaan törmätä blogiin, johon jaksaisin kommentoida yhtä ahkerasti kuin tähän! Haha, toivottavasti en ärsytä :D Kirjoitat vaan ihan älyttömän hyvin ja sellaisia juttuja, joihin tekee mieli päästä kommentoimaan! Keep going ja tsemppiä treeneihin! :)

    • kiitos tästä kommentista, ja yhtä iso kiitos kaikista muistakin kommenteista joita oot jättänyt! Mua ilahduttaa joka kerta, kun saan ilmoituksen,että joku on kommentoinut mun blogia – sehän tarkoittaa, että joku on lukenut mun kirjoituksia ja ajatellut niitä asioita joista oon kirjoittanut ja vielä nähnyt sen vaivan, että on laittanut oman mielipiteensä peliin :-) Eli jätä ihmeessä jatkossakin kommenttia!

      niiin, ja tosta alkoholista vielä, että en mä nyt tarkoita, etteikö koskaan voisi alkoholia ottaa (esim. nyt pikkujouluaikana, jos sullakin on niitä pirskeitä tulossa ;)) Mutta pidemmänpäälle treenaaminen tosiaankin tuottaa parempaa tulosta, kun muutkin elämäntavat on terveellisiä. Ja juurikin nyt mulla itelläni on tällainen superterveellinen kausi menossa! :)

    • Näinhän se menee, turha kuvitella olevansa himotreenaaja ja elävänsä terveellisesti, jos jatkuvasti juo itsensä kerran tai kahesti viikossa humalaan :D Superterveelliset kaudet on ihanan puhdistavia ja energisoivia ja sillon harvemmin tekee edes mieli pilata hyvin alkanutta ajanjaksoa millään roskalla tai siiderinlitkuilla :)

  2. Vetoremmit on ihan must just jossain mavessa tai pulldownissa! Mun mielestä on parempi kun saa täydet tehot irti sen hetkisestä treenistä. Puristusvoimaa voi harjoitella pallolla tai sit sellaisilla puristuskahvoilla vaikka telkkua katsoessa :D

    • jep todellakin! En muuten ookaan ajatellu, että vois oikeesti joskus käyttää niitä puristusvoimaa treenaavia härpäkkeitä :D haha. Oon kyllä nähny niitä salilla, mut en oo kokenut aikasemmin kauheen tärkeelliseksi. Ja nyt kun on vetoremmit, nii treenitki kulkee vaikkei ne näpit jaksaiskaa nii kovasti puristaa :D

  3. Kuulostaa huipulta! Ootko muuten tutustunu ikinä crossfittiin? On tullu sellanen fiilis, et voisit tykkää siitä kun siinä treenataan kovilla sykkeillä ja tosi laajasti :)

    • en oo kyllä koskaan käynyt crossfitiä kokeilemassa! Moni mun lajini on saanut vaikutteita kyllä crossfitistä, mutta toki vois joskus käydä testaa nii tietäis mistä todellisuudessa on kyse :-) ja kiitti tosta linkkivinkistä!

    • Tai testaa gritti.. siellä saa kova kuntoinenkin haastetta!

  4. Milla, olet ihana! Näistä sun kirjoituksista saa hirveästi hyvää mieltä ja inspiraatiota lähteä salille ja jumppaan, vaikka omat treenit ovatkin vielä aika alkeellisia ja epäsäännöllisiä. :)

    Netta

    • heii kiitti kivasta kommentista, tulipa mulle hyvä mieli! :) hihii. Juurikin liikunnan ilo on se, mitä haluan ensisijaisesti täällä blogissa levittää, että ilmeisesti oon onnistunut ainakin vähän sen suhteen :-) tsemppiä treeneihin!

  5. Hmm, heti aloinkin miettimään, että jos tulevana pikkujouluperjantaina joisinkin vain pari lasillista viiniä, säästyisi tukalalta ololta. :)

    .anne

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta