good morning

Aamut on tärkeitä hetkiä päivässä. Oon niin aamuihminen, että koen itse näin. Aamut on hyvää aikaa. Alku uudelle päivälle. Tästä syystä jopa parasta aikaa päivässä! Etenkin silloin, kun ei ole kiire. Arkiaamut saatttaa joskus olla semmosta liukuhihnahomma, mutta sitäkin tunnetta saa vähän vähennettyä, kun varaa riittävästi aikaa. Kuinka paljon ennen töihinlähtöä te heräätte? Mä laitan kellon soimaan 1h15min ennen lähtöä, mutta monesti (tai lähes aina) herään ennen kellonsoittoa. Siitähän se hyvä päivä jo lähteekin. Siitä, kun saa herätä siihen aikaan, kun sopivalta tuntuu :)
Tänään, lauantaina, Heräsin 05:45. Ihan tuosta noin vain. Hupsis. Tein tästäkin aamusta kivan. Niinkuin oon tehnyt tällä viikolla monesti. Oon nimittäin laittanut jo jouluvalot ikkunaan. Hihi. Ja paljon kynttiläkippoja sinnetänne ympäriinsä. Niinpä laitoin tunnelmavalot päälle ja keitin aamukahvit. Ulkona on vielä monta tuntia aivan pimeetä, joten fiilistelyaikaa oli paljon. Jokin siinä pimeydessä ja kynttilänvalossa viehättää. Ainakin näin ennen joulua. Ai ollaanko marraskuussa vielä. Joo, mä odotan jo joulua. Oi mikä onnellisuus – tästä on tulossa hyvä päivä! :-)
Ja mikä tärkeintä, aamuihin kuuluu päivän paras ateria: aamupala. Kuten oon ehkä kertonutkin, tykkään ihan ylipaljon puurosta. Voisin syödä sitä jokaisella aterialla. Siksi kai aamupala on mun lemppari. Oon koko syksyn ajan syönyt samaa aamupalaa. Toivottavasti en kyllästy siihen ikinä. On nimittäin ihan täydellinen aamupala treenaajalle. Tai oikeastaan kyllä kenelle tahansa. Ai mitä se sitten sisältää?
-50g kaurahiutaleita
– 5g soijalesitiiniä
-150g marjoja
-100g raejuustoa
Ja suolaa tietysti. Mä en alkuun osannut kuvitella raejuustoa puuron joukossa. Jotenkin se tuntui hassulta, kun mun mielestä raejuusto kuului vaan pääruokiin. Ei millään järjellä mun rakkaan aamupuuroni joukkoon. Niinpä pt-projektin aluksi söin raejuuston aamupalalla erikseen purkista. Sitten mulla tuli yks treenikamu kylään, ja se käytti raejuustoa ihan siellä puuron joukossa. Kokeilin itekin. Ja perhana. Sehän olikin tosi hyvää! Olin kyllä aikaisemmin kokeillut raejuusto+puuro -yhdistelmää, mutta silloin sekoitin ne keskenään. Ja siitä tuli vähän oksua. Mutta raejuusto suolaisen kaurapuuron kanssa siten, että se on kasattuna lautasen reunalle, on ihan loistavaa! namnam. Ja mikä tässä aamupalassa on hyvää myöskin, niin se pitää nälkää monta tuntia poissa! Neljäkin tuntia voi mennä ilman kurnivaa nälkää. Edes mikään pääruoka ei pidä mun nälkääni niin kauana poissa :d Eli suosittelen kokeilemaan, jos tuntuu, että nälkä iskee liian pian aamupalan jälkeen.

 Joku saattaa nyt tietysti miettiä, että miten muka pystyy vetää yli puoli kiloa ruokaa vatsaan aamulla. Joillekin ihmisille kun ei aamupala maistu? Ei saa sitä muka alas suusta kun tulee huono olo. Hmmm. Mä en oo koskaan elänyt sellaista vaihetta, etten söisi aamupalaa. Oon syönyt sen aina ala-asteelta tähän päivään asti. Ja uskoisin, että ennen ala-astettakin. En vain muista, hihi. Mutta siis aina. Aamupala sopii mulle. Ja nyt etenkin, kun on tää projekti vielä meneillään. Koska en voi napsia ylimääräsiä ruokia. Ja haluatteko kuulla vinkin, miten saatte aamupalan maistumaan, jos nyt tuntuu, että se ei uppoa? Sen lisäksi, että teette tietysti tän herkullisen puuro-marja-lesitiini-raejuusto-sekoituksen joka houkuttelee jo itsessään syömään sen pois. Nii sen lisäksi kiinnitätte huomiota jo edellisillan syömisiin. Illalla kun jättää hiilarit aika minimiin, ja on muutenkin syönyt sopivan kokoisia annoksia pitkin päivää, sekä liikkunut, nii ihan varmasti aamulla on nälkä! Elimistöhän on ollut 7-12 tuntia paastotilassa yöunen aikaan, joten en usko, että samanlaisilla energioilla pystyy lähtemään kohti uutta työpäivää ilman aamupalaa? Ja energinen olohan on se, mikä pitää aamulla saada. Tavallinen, säännöllinen ruoka ja liikunta tekee sen, että sulla ihan varmana tulee nälkä aamuisin! Siis heti aamulla. Hetken päästä heräämisestä. Kaikki varmaan tiiätte sen karkkipäivän jälkeisen aamun, kun olo on raskas ja ei tee mieli kauhoa kovin suurta puurokattilallista mahaan heti ensimmäisenä. Nii tää mun tän hetkinen fiilis ja vinkki liittyy nimenomaan ton karkkipäiväpöhön vastakohtaan: kroppa käyttää kaikki saamansa ravintoaineet, joten heti aamusta se haluaa lisää ruokaa yöllisen paaston jälkeen! :) Kokeilkaa vaikka!
Ohops. Kellohan on jo noin paljon! Mä lähden tästä vr:llä kohti eteläistä suomea. Olipas hyödyllistä herätä sattumalta niin aikaisin – ehdin vähän blogatakin. Päivästä on tulossa erilainen vähään aikaan. Voi olla, etten illalla enää jaksaisikaan avata konetta. Tulihan kerättyä hyvä boosti tähänkin päivään tällä rauhallisella aamulla :-) Kivaa viikonloppua!

Milla

10 vastausta artikkeliin “good morning”

  1. Mä oon oppinut syömään aamupalaa vasta tuossa about vuosi sitten, muuten oon elänyt koko elämäni kuvitellen, että aamupala ei vaan sovi mulle :D Aamulla syömisestä tuli lähinnä huono olo eikä koskaan tehnyt edes mieli mitään. Näin jälkeenpäin luulen, että syy oli just tuossa illalla ahmimisessa – ei kai se oo ihmekään, ettei aamulla tee mieli syödä, jos illalla on vetänyt napansa täyteen :D Alkuvuodesta aloin opettelemaan aamupalan syömistä ja hirveen nopeasti siitä tuli tapa, josta en vois nykyään luopua enää mistään hinnasta! Normaalisti syön aamulla joko ruisleivän ja hedelmän/rahkaa tai sitten mun ultimate-lempparipuuroa, nimittäin Get fit, stay healthy-blogissa esiteltyä porkkanapuuroa, johon tulee kananmunaa ja banaania. Ihan parasta! :D Toi sunkin aamupala kuulostaa kyllä kokeilemisen arvoiselta, täytynee testailla joskus :–)

    Aamupalan syömisen opettelun lisäksi oon luopunu mun aiemmasta tavasta herätä 15min ennen lähtöä ja nykyään laitan kellon soimaan reilua tuntia ennen mihinkään lähtemistä – vaikka meno ois kuinka aikaisin. On vaan niin ihanaa aloittaa aamu rauhassa, ilman hirveetä kiirettä:)

    • parempi myöhään kun ei ollenkaan! ja juurikin tosta puhuin – jos illalla vetää ruokaöverit nii ei mikään ihme jos ei ruoka maistu aamulla. Ja kierre onkin sitten valmis, kun joka ilta on kauhee nälkä kun ei oo aamusta syönyt :D haha. Ite oon nyt tällä pt-projektin ”dieetillä” mutta kyllä tän jälkeen aion itekin varmaan vähän vaihdella aamupalojani. Ruisleipä ja smoothietkin on niiin hyviä!

      ja samaa mieltä tosta ajoissa herrämisestä: on nii paljon kivempi aloittaa päivä rauhassa aamupalan kanssa, kun kiirehtien et herää vartti ennen lähtöä :D hui.

  2. Mä laitan pakastemarjatkin hautuvan puuron sekaan, ja raejuuston valmiin puuron sekaan. Hyvää eikä mun mielestä kovin oksun näköistäkään:D

    • puurokin varmaa jäähtyy hyvin kun laittaa ne marjat sinne joukkoon =) Ei siitä ehkä oksun näköstä tuu, mutta suussa mun mielestä koostumus on mukavampi kun sitä raejuustoa (tai niitä marjojakaan) ei sekoita sinne puuron joukkoon. Mut kukin tavallaan! Pääasia että se aamupala on olemassa ;)

  3. Heh, mulla on kanssa ihan pohjaton massu aamulla. Sinne menee ensimmäisen puolen tunnin sisään lähes litra vettä ja iso annos murkinaa. Ja raejuusto puuron kanssa on nimenomaan parasta joukkoon sekoittamatta; kun joka lusikallisella saa sekä kuumaa puuroa, että kylmää raejuustoa.. mmmmhhh <3

    • hahaa. hyvä että löytyy muitakin aamusyöjiä =) mäki juon yleensä sen puoli litraa vettä, vähän maitoa ja kahvit tietysti. On siinä sitten sulattelemista koko aamupäiväksi ;) juurikin tota hain takaa, kuumaa puuroa ja kylmää raejuustoa samassa lusikallisessa, namm niin hyvää!

  4. Mä oon aikamoisen äreä karhu jos en syö aamupalaa eikä silloin kannata tulla mun lähelle ollenkaan.. Mä en taas jaksa syödä joka aamu samaa aamupalaa vaikka kuinka hyvää olisi! Juuri sen takia etten vaan kyllästy! :D
    Kokeile heittää tohon sekaan vaikka oliiviöljyä! Soijalesitiinihän toimii emulgointiaineena niin öljy ei erotu niin helposti ja saat samalla hyviä rasvahappoja. Tein juuri vähän aikaa sitten postauksen soijalesitiinistä :)
    Tulipa muuten mieleen että unohdin hehkuttaa siinä samassa macadamiapähkinäöljyä. Oijoi kun on nannaa <3 Se tai avocadoöljy käy myös hyvin tohon. Ja oikeastaan ihan mihin vaan XD

    • joo vaihtelukin on ihan hyvä, harmittais itteäkin jos yhtäkkiä kyllästyisin puuroon. Sit kun tää pt-projekti loppuu nii täytyy taas ottaa vähä monipuolisemmin aamupalat käyttöön =) Täytyy muuten käydä kurkkaa toi sun postaus, oon iteki meinaa miettiny kirjoittaa siitä, mutta eihän mun nyt tarviikkaa ;)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta