kehonkoostumusmittaus

Heips, kävin tänää pitkästä aikaa kehonkoostumusmittauksessa. Oon käynyt aikaisemmin viime heinäkuussa ja viime maaliskuussa. Heinäkuun mittaus tuli puolittain extempore, kun näin keskustorilla ilmaisen mittauspisteen kukkaisviikkojen aikaan. Sen sijaan maaliskuussa kävin mittauttamassa itseni, koska halusin saada jonkinlaiset pohjalukemat tietooni, kun olin vastikään aloittanut säännöllisen salitreenin. Ja tänää kävin ihan siitä ilosta, että voisin verrata kehoni koostumusta ensimmäisiin mittaustuloksiin. Ja joo, tiedän, ettei Tanita-laitteella tehty mittaus ole välttämättä kaikista parhain, eikä ehdottoman luotettava ja tarkka. Jos itse olet sitä mieltä, nii voit vaikkapa jättää tän kirjoituksen lukematta. Koska mä luotan sikäli tuohon masiinaan, että se antaa mulle suuntaa-antavia tuloksia. Tietääkseni tollainen laite maksaa 4- tai 5-numeroisen summan verran rahaa, joten ihan täysin huuhaahömppäkamasta ei voi olla kyse. Tässä postauksessa ei ole nyt tarkoitus kuitenkaan käsitellä sitä, mikä on luotettavin mittausmenetelmä, vaan haluan nyt kertoa, minkälaisia tuloksia sain :D

Tuo meidän salin Tanita on se kaikista uusin versio laitteesta, ja se kertoo myös vanhasta versiosta poiketen kehon metabolisen iän. Mulla se oli 12. Eli yli kymmenen vuotta vähemmän kuin oikea ikäni. Osasin kyllä odottaa hyvää tulosta, olenhan aina pitänyt huolta itsestäni. Mutta piti sekin nyt kertoa, kun ensimmäistä kertaa tällaisenkin tuloksen sain kuulla. Myös viskeraalinen rasva on minimissä, eli tulos nro.1. Näiden lisäksi kone näytti kaikenlaisia hienoja kaavioita kehoni koostumuksesta, mutta jospa tähän laitan nyt selkeimmät ja merkittävimmät tulokset.

Ensimmäinen mittaustulos on otettu siis 19.3.2013 ja tuorein on otettu tänään 28.11.2013. Pituus on pysynyt samana, mutta painoa on 100grammaa enemmän kuin viimeksi. Toisaalta, mittaus tehdään vaatteet päällä, joten pieni heitto voi johtua vaikka siitäkin. Eipä tuolla nyt niin väliä. Painoindeksini on sama kuin 8kuukautta sittenkin (23) eli siis normaalin keskivaiheilla ja perusaineenvaihduntani laitteen mukaan 1398,9kcal.

Oikea jalka: rasvaa:3.2kg lihasta 7.2.kg (vrt. maaliskuussa 3.3kg & 7.1kg)

Vasen jalka: rasvaa 3.1kg lihasta 7.0kg (vrt. maaliskuussa 3.3kg & 6.9kg)

Oikea käsi: rasvaa 0.7kg lihasta 2.0kg (vrt. maaliskuussa 0.8kg & 1.9kg)

Vaen käsi: rasvaa 0.7kg lihasta 2.0kg (vrt.maaliskuussa 0.8kg & 1.9kg)

Keskivartalo: rasvaa 3.6kg lihasta 25.7kg (vrt. maaliskuussa  5.8kg & 23.6kg)

”Punaiset” kuvat on otettu maaliskuussa ja ”siniset” kuvat nyt tänään.KEHITYSKUVIA kehonkoostumusmittaus (4)KEHITYSKUVIA (5) kehonkoostumusmittaus (6)

Koko kropassa on rasvaa 11.3kg (maaliskuussa 13.9kg) ja koko kehon rasvaprosentti on 19.7% (maaliskuussa 24.2%)

Tiivistetysti sanottuna siis oon onnistunut oikeesti polttaan rasvaa  pois ja saamaan vähän lihaksia tilalle. Koska kaikkialla oli edes pientä kasvua lihaksissa ja pientä vähenemistä rasvan määrässä. Hyvä suunta siis ainakin! Ja mulla tosiaan on toi keskivartalo se parhain kohta kropassa, ja siitä myös ensimmäisenä lähtee näköjään rasvat. Laitteen mukaan keskivartalossa oli maaliskuussa rasvaprosentti 19% ja nyt se olisi 11.8%!! Keskivartalossa oli kaikinpuolin tapahtunut suurin muutos. Olisin ehkä toivonut jaloissa isompaa muutosta, mutta pikkuhiljaa nekin kiinteytyy =) On sentään lähdetty siitä, että rasvaprosentti oli niissäkin 30.9 ja nyt se on ”enää” 29.8. On kyllä kovassa kiinni noi viikonloppujen makuunikäynnit ;) hahaa. Ainiii, ja mun luut painaa 2.3kg. En oo sitäkään koskaan aikaisemmin tiennyt.

Milla

9 vastausta artikkeliin “kehonkoostumusmittaus”

  1. Hei! Uudet postauksesi eivät enää tule blogloviniin, joten teetkö uuden sivun sinne mihin nämä tulevat vai voitko vaihtaa linkin entiseen? Kurjaa kun en pysty seuraamaan blogiasi enää sitä kautta. :(

    • nyt pitäis näkyä tää uusi osoite bloglovinissa! Laitoin tänne sivulle ton kuvan, jonka klikkaamisen kautta pääsee bloglovinii ja sieltä pitäis myös löytyä. Ei onnistunut vanhan osoitteen päivitys, joten piti tehdä kokonaan uusi. Mutta toivottavasti löytyy ja pysty jatkossakin seurata blogiani! :-)

  2. joo tottakai teen asialle jotain, kiitos paljon ku kerroit asiasta! :-) en olisi yhtään tajunnut muuten..

    • Kiitos! Kyllä se salitreeni vaan kannattaa. Ja kuvien ottaminen ;)

  3. Hei!
    En olekkaan aikaisemmin vieraillut blogissasi. Jostain syystä koen hirveän mielenkiintoisena kehonkoostumusmittauksen tulokset. Oikein mukavia tuloksia olet saanut aikaan!

    Ainakin itse pidän tuloksia luotettavana, kun ne on tehty samaan aikaan päivästä(eli aamusta) ja syömättä :) Lisäksi itse olen huomannut, ettei kannata heti seuraavana/2pvän päästä (lihaskunto)jalkarääkistä mittauttaa itseä sillä jalat kerää pirusti nestettä-> tulee virheellisen huimat jalkalihasmassat, mahdollisesti ihan kilokin lisää :D
    Ja tuo kehonikä perustuu tietääkseni kehon rasvamassaan, mitä vähemmän sen nuorempi :)

    • kiva kun tulit nyt vierailee ja jätit kommentiakin! =)

      Mua kans kiinnostaa noi kehonkoostumusmittausten tulokset, oli kyse sitten omista tai jonkun muun :-D normaalipainoisilla aktiivitreenajilla kun ei välttis kaikki tehty työ kuitenkaan näy ulospäin, nii kyllä noista saa vähä osviittaa et mihin suuntaa on treenit ja ruoka kehittäneet ;) Ja tosiaan tää uusin mittaus ja toi maaliskuun mittaus on tehty niin samanlaisissa olosuhteissa kuin mahdollista, joten sikäli pidänkin niitä vähän vertailukelpoisina toisiinsa nähden. Kiitos kannustuksesta! ;)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta