saako lomalla treenata?

Noniiii – vihdoista viimein pelissä taas mukana! Oltiin tosiaan vuodenvaihde lomalla Fuerteventuralla ja siitä syystä en oo blogia päässyt päivittelemään johonkin viikkoon. Laitoin etukäteen ajastimella ne pari viime kirjoitusta, koska ajattelin, että viime vuoden koosteita on tylsä lukea enää tässä vaiheessa, kun mennään jo lähempänä tammikuun puoliväliä, kuin joulu-tammikuun vaihdetta :) Mutta kommentteihinkaan en ole vastannut, koitan sen tehdä kun saan tän tekstin ulos tai viimeistään huomenna!

sporttiloma (8)

Hmmm. Mistäs mä aloittaisin… Tosiaan lomaviikko auringossa meni ihan rennosti fiiliksen mukaan päivä kerrallaan. Loppujen lopuks siitä tais kuitenkin tulla aikamoinen sporttiloma ;)

Viikon liikunnat näyttikin tältä:

Maanantai: lepo

Tiistai: Kuntosali: selkä+olkapäät

Aloitettiin ihan perus selkä-olkapää -treenillä. Salilla oli käytettävissä aika rajallinen määrä painoja ja laitteita, joten sovellettiin kovasti. Käsipainot oli 2kg välein tyyliin 4kg, 6kg, 8kg jne. Olkapäätreeniin aika isoja painoja, että tuntuma saatii ainakin ;) Ja muutenkin hyvä treeni kaikinpuolin!

sporttiloma (4)       

Keskiviikko: Juoksu 45 min + kuntosali rinta+hauis

Ei oltu ainoita lomalla treenaavia ihmisiä, vaan saatiin jotain punttipariskuntia seuraks aina välillä.. Salilla oli lämmittelylaitteita ainoastaan kolme: stepperi, juoksumatto ja kuntopyörä. Ja aika pian huomattiin, että juoksumatto ei ees toimi :D Käytiinkin siis monena päivänä juoksee alkulämmöks lenkki ennen virallista salitreeniä. Ja tuolla fuerteventuralla tosiaan alkoi viiletä aika heti siinä kun aurinko alkoi laskea klo 17-19 välillä, joten silloin oli oikein sopiva ilma treenaamiseen sekä sisällä (ilman ilmastointia) että ulkona.

sporttiloma (11)

Torstai: lepo

Perjantai: Uinti 30min + kuntosali: ojentajat+vatsat

Vietettiin varmaan 80% valveillaoloajasta hotellin altaalla, joten tulihan siellä uituakin sit. Todettiin myös, että oon ilmeisen huono uimari ;-D hehe. Perjantaina otettiin sykemittaritkin mukaan, koska ihmeteltiin siinä uiskennellessa, miten kauheen hengästyttävää puuhaa se on! Mulla on polarin ft60 ja se osoittikin sitten heikkouden merkkejä, eikä toiminut ollenkaan veden alla. Tai mittarista hävisi samantien sen sykkeen kuva, kun laittoi lähettimen veden alle, että en sitten tiiä, oliko lähetinosa sellainen, joka ei kestä vettä. Mittarissa kyllä lukee waterpfoof 30m, mutta eipä toiminut. Kokeilin sitten kaverin mittaria, ja kyllähän sitä mun räpiköintiuintityylillä (uin siis koiraa, en osaa muuta :D) saa keskisykkeen johonkin 130-140 ja maksimin 170 asti! Tehokasta kyllä, vaikkakaan lajina ei lainkaan innostavaa :D

sporttiloma (6)sporttiloma (7)

Lauantai: pyöräily 2h15min n.20km

Lauantaina vuokrattiin sitten pyörät. Oli pilvinen aamu, ja oltiin varmoja, että poolille ei kannata mennä väkisin aurinkoa odottamaan, niin lähdettiin sitten tienpäälle! Pyöräiltiin lentokentälle (piti mennä läheiseen kaupunkiin, mutta meni vähä pieleen) ja mentii kyllä vahingossa liian pitkälle jotain isoa tietä, ja lopulta totesin olevani flipflopit jalassa shortseissa polkemassa ilman kypärää jonkun ison tien pienellä pyöräkaistalla :D hui! Päästiin onneks takas turvallisille teille, ja sit otettiin kaikkia kuviakin. Alkoi aurinkokin lopulta paistaa! Tuli perhana kipeet istumalihakset tosta pyöräilystä.

sporttiloma

Sunnuntai: Kuntosali: jalat, pyöräily 1h n.10km

Sunnuntaina tehtiin salilla jalat bodypump-tyyliin. Eli pitkiä sarjoja pienemmillä painoilla. Because ei ollut isompia. Ja oli kyllä kaks seuraavaa päivää pakarat kipeenä, eli vaihtelu oli ihan jees! Oon niin monta viikkoa tehny vaa salilla niitä isoja kuormittavia liikkeitä jaloille. Ja hiki virtas :D Kuten kuvasta näkyy. Aamulla käytii pyöräilee heti aamupalan jälkeen tunnin lenkki. Arvoitiin, että matkaa kertyi noin 10km, mutta ei meillä mitää mittareita ollut mukana. Ja illalla käytii siis vasta heittää tää jalkatreeni salilla.

sporttiloma (3)

Niiin, ja mitäs tämmönen jumppamimmi sitten lomalla tietysti kaipaa – no bodyjamia tiätty!! Jalkatreenin päätteeks pidinki pienimuotoisen jumppashown kaverille. hihi. laitoin puhelimen spotifysta soimaa musat ja vedin kaikkia huippuja loppubilebiisejä! Vähänkö oli hassunhauskaa :D Mulla sekä kaverilla, joka melkein tikahtu nauruu ja valokuvas tän tapahtuman. Joinain päivinä oli pakko myös vähä huitoo combattii ja attackiaki ;) Minkäs teet. Hullu mikä hullu. Vai miltä toi näyttää? :D Tunnistatteko biisin?

sporttiloma (2)Meidän hotellin alueella oli tosiaan siis hotellin asiakkaille ilmainen kuntosali, joten toki haluttiin hyödyntää sitä. Treenit ei ollu mitään älykovia, lähinnä semmosta ylläpitävää hyvänmielen jumppaa :-) Tuntui vaan hyvältä saada urheilla ihan fiiliksen mukaan ilman aikatauluja tai työvuoroja rajoittamassa valintoja. Ja onneks ollaan molemmat aikamoisia punttimimmejä nykyään, nii kuntosali oli aika helppo ja selkeä valinta :-) Ja kun sain vielä jumpata pahimpia jumppaenergioita pois, niii oli kyllä siistiä!

PicsArt_1389005784432

Mulle itelleni on aika itsestäänselvää ja mukavaa, että voin treenata lomallakin. Liikkuminen on niin ihanaa, ja tulee hyvä mieli ja olo! Lomasyömiset sen sijaan oli kaikkea muuta kuin treeniä tukevaa. Eli minkäänlaista tiukkaa niuholinjaa ei ollut koko viikkoon kummankaan asian suhteen! Ostin jo lentokoneesta tobleronea ;) namnam. Söin myös viikon aikana ainakin 7 jäätelöä! Ja olihan noita, mitä kaikkea vielä. Kyllä te tiiätte: lomaruuat ;) Oli siis ihan mukavaakin liikkua , pysyi suunnilleen kevyt olo kropassa koko viikon! Kivampi herkutella joka päivä, kun ei oo plösö tai turvonnut olo. Mutta se oli loma, se oli viikko ja jäi kyllä niin energinen ja levännyt olo, että en olis parempaa lomaa voinut toivoa! Ja tää lomahan oli siiis mun ystäväni kustantama, että kaiken tämän hyvän jälkeen, mitä olen saanut, en voi muuta kuin kiittää niin isosti kuin osaan. KIITOS! Mulla on ihan mahtavia ystäviä <3

Mun piti kirjoitella vielä muitakin kuulumisia, mutta perhana loppuu vuorokaudesta tunnit kesken! Olin tänää attackissa ja jamissa ja oon vieläki treenikuteet päällä kirjoittamassa tätä tekstiä :D haha. Pitäs kai mennä suihkuu ja nukkuu ku meen aamulla jo kuuteen taas töihin! Mutta pääsenkin sitten taas ajoissa, nii jospa saisin sitten kirjoiteltua lisää ;) Mitä teille kuuluu? Mitä mieltä ootte lomalla treenaamisesta? Vähä niinku toi mun uus yökkäripaita: nike just do it – tomorrow ;) Ootteko jo hyvin päässet aloitteleen tän vuoden treenejä? Kiva muuten kun sain pari uutta heiaheia-kamua! :-)

Milla

14 vastausta artikkeliin “saako lomalla treenata?”

  1. Joskus olin sitä mieltä ettei lomalla treenata ja tämä koski myös viikonloppuja. Mun silloiset elämäntavat oli toki aika erilaiset kuin nyt, jos liikuin niin söin sen jälkeen kaiken kuluttamani takaisin korkojen kanssa ja sehän näkyi puntarin kasvavina numeroina. Nykyään loma ja viikonloput on mun mielestä parasta treeniaikaa, salille voi mennä just silloin kun haluaa kun ei oo rajoittavia aikatauluja. Mieluiten treenaan aamulla, silloin salilla on yleensä väljää ja aamutreenistä saa mahtavasti puhtia päivään. Lisäksi kun treenin hoitaa aamulla niin jää koko loppupäivä aikaa muuhun tekemiseen. Työpäivinä aamulla treenaaminen ei valitettavasti ole mahdollista.

    • joo varmaan jos liikunta on vaa suorittamista, eikä siitä saa mitään eikä ainakaan nautintoa nii tuskin kauheesti haluaa ylimäärästä vapaa-aikaa saatika lomaa siihen käyttää :D Mut varmaan moni, joka elää liikunnallisesti, nii haluaa jollain tapaa liikunnan sisällyttää myös lomiin! Koska nimenoaan niinku sanoit – sillon on parhaiten aikaa treenata =) Mulla on kans vähä toi sama, et aamutreenit on kivoja, mut työpäivinä ne on mahdollisia todellatodella harvoin. Lähinnä silloin jos meen poikkeuksellisesti vasta 9 jälkeen töihin..

  2. Meillä oli poikakaverin kanssa aiheesta jopa pientä kinaa, koska hän ei olisi antanut mun ottaa treenikamoja mukaan meidän reissulle Kuubaan :D Poikakaverille treenaaminen on rutiininomainen osa arkea – mä taas näen sen harrastuksena, johon haluan käyttää vapaa-aikani, toisin sanoen loman :) Ymmärrän tosin, että mulla on kaksi vuotta salilla treenanneena vähän erilainen innostus verrattuna poikakaveriin, joka on käynyt salilla 20 vuotta… :D

    Mutta kyllä musta lomalla saa treenata, koska lomalla pitää tehdä niitä juttuja, joista nauttii <3

    • aaa, siitä voi perhekinankin saada aikaan – mielenkiintoista :D haha. Tosiaan varmaan sellaselle, joka on 20 vuotta duunannu salitreeniä, nii irtaantuminen arjesta ja joku kuuban reissu voi olla hyvä palautumisviiko tms. ettei haluakaan niitä arkijuttuja ottaa lomalle mukaansa! Ehkä meki kirjoitellaan samanlaisia juttuja sit joskus vuonna 2040? mut nimenomaan, lomalla niitä juttuja mistä eniten tykkää! ;)

  3. Kyllä lomalla voi reenata! :D meillä on heinäkuussa tulossa kahden viikon reissu Turkkiin all inclusive hotelliin, joten onhan siinä jo pakko reenata että jaksaa syödä kunnolla ;D ja muutenkin tulee kivempi olo kun urheilee edes vähän :)
    Me käydään usein reissussa aina kesäisin niin lämpötilat on lähes aina yli 30 astetta joten kuumuus vähän haittaa reeniä. Parhaaksi olenkin todennut aamutuimaan ennen aamupalaa lenkkeilyn ja sitten iltapäivällä hotellin salille (jos ilmastoitu :D) tällä on monet lomat menty :)

    • Todellakin lomalla treenataan, jos siitä saa vielä paremman olon ja fiiliksen! Jos nyt sit rohkaistuisi heijailemaan, kun kerran tykkäät uusista kamuista :) Kiitti hauskasta rennosta treeniblogistasi.

    • ai ihanaa pääset oikein all inclusive -herkkujen ääreen! minnepäin turkkia meette? kiva kuulla, että on muitaki lomatreenaajia! Muhun ei olis ees mahtunu niin isoja määriä herkkuja, jos en olis välillä päässy hikoilee salille. Yff. Olis iskeny ällötys. Tuolla fuerteventuralla oli kyl se hyvä puoli treenamisen kannalta, et sit ku aurinko laski nii ilma oikeesti viileni ja oli just sopiva lähtee urheilee! EI ollu yhtää semmonen trooppisen lämmin ja kostea, mikä varmaan siellä turkissa tulee oleen :D Mut onneks tosiaan on aamulenkit!

    • Ja katille: kiitos, kiva jos tykkäät lueskella tätä :-) Heihaheia- viesti tuli läpi! :)

    • Manavgatiin suunnataan :) ei mikään iso paikka, mutta hotellin yhteyteen kuuluu vesipuisto joten tekemistä varmasti riittää :D

    • haha :D no onha täs onneks vielä koko kevät aikaa moneen kertaa tarkistaa, et mihin se koneen nokka lähtikää :D

  4. Kyllähän lomalla saa treenata tottakai :) Tuohon sykärin toimimattomuuteen vedessä. Sykkeen katoaminen vedessä johtuu sen sinun sykemittarin käyttämästä tekniikasta tiedon siirrossa lähettimen ja vastaanottimen välillä. Ennen joulua kattelin mittareita just uintia varten ja olikohan niin, että Polar HR2 lähetin (mokkula mikä laitetaan vyöhön) käytti sellasta signaalia mikä kulkee myös vedessä.
    Ittellä on RCX3 ja sen mukana tullut HR3 lähetin ei myöskään toimi uidessa.

    • aijaa okei, kiitos tiedosta! Muistan vaa joskus aikoinaan, kun ostin ton mittarin nii oli puhe siitä, että se kestää vettä. Mutta emmä nyt tajunnu, että vaikka se kestää vettä nii se ei tarkoita, että se toimis vedessä :D

    • Joskus tuo tekniikka on vähä erikoista :) Ittekkin olin vähän ihmeissäni, kun luin tuosta vedessä toimimattomuudesta vakio ”mokkulalla”. Noh enemmän tulee liikuttua maalla kuin vedessä niin silleen ei hirveästi haittaa itteä :) Oishan se toki kiva saada treenitiedot uinneistakin talteen, että voi pidemmällä aikavälillä seurata kaikkien liikuntasuoritusten vaikutusta kunnon kehitykseen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta