minkälainen on hyvä treeniblogi?

Moikka! Mitä teille kuuluu? Mulla on ollut jotenkin vähän huono viikko, alavireistä eikä oo kauheesti ees innostanut treenit eikä muutenkaan mikää superenerginen olo. Mistä lie johtuu. Mutta eniveis, en oo sitten tänne blogiinkaan oikein tullut päivittelemään mitään erityistä. Enkä oo asiasta mitää ressiäkään ottanut. Täähän on kuitenkin mun treeniblogi, ja jos ei oo treenijuttuja tai muutakaa erikoista kirjoitettavaa, nii sitten ei ole. En halua väkisin kirjoittaa, koska se varmaan näkyisi läpi. Ja vastapainoksi kuitenkin taas jollain viikolla  ei sitten riitä tunnit, kun olis niin monta ideaa erilaisin postauksiin :D Mutta siis tähän viikkoon: mua harmittaa ihan ältsipaljon tää mun polvivammani, koska oon nyt jo toista viikkoa jumppaamatta! En tiiä voiko olla, mutta musta tuntuu, että mun hermostuneeseen ja jotenkin alavireiseen olotilaan vaikuttaa se, että en oo päässyt kunnolla treenaa vähään aikaan. Oon toki iloinen, että pystyn yläkroppaa tekee ihan ongelmitta, mutta kaikki jumpat, juoksu sekä jalkatreenit on nyt poissuljettuja ja se harmittaa mua tosi paljon. Oon toistanut kolmea erilaista yläkropan treeniä peräkkäin ja sitten ollu ihan juntturassa ja pitänyt lepopäivän, ja sitten taas aloittanut alusta :D Jessus. Takareisiä oon onneks voinu vähä selkäpäivän yhteydessä tehdä, mutta siinäpä se jalkaosasto sitten onkin. Jotenkin mä kaikessa yksinkertaisuudessaan kaipaan hikoilemaan? Kyllähän salillakin saa hien päälle, mutta ei kuitenkaan semmosta solkenaan virtaavaa hikeä, mikä kunnon attackissa tai jamissa tulee ;) Oon nyt kahtena peräkkäisenä keskiviikkona käyny ovella asti saattaa kaverit attackii ja menny sit ite joko kotiin tai salille, haha :D Eikä tää kaksi viikkoa nyt vielä mitään oikeasti haittaa, mutta kun en oo ihan varma, meneekö tää vaiva ohi ollenkaan, nii siks mua jotenkin hermostuttaa koko homma.

tammikuu18 (4)

Mutta ei tää elo nyt nii kamalaa oo, etteikö jotain iloistakin. Oon käynyt hierojalla ja muutenkin ollut aikaa huoltaa kroppaa venyttelemälläkin :) Mut tiiätte varmaan aktiivitreenaajina, että jos joku treeni on rajoitettu pois viikosta nii varmasti tekee mieli mennä sinne!?:D Oon toiveikas, että ens viikon keskiviikkona olisin jo attackunnossa ;) Koska täytyy olla optimisti ennen kun toisin todistetaan, ja parantumisaikaa oli kaavailtu ens tiistaihin saakka! ;) Kävin kokeilee polvea jamissa tällä viikolla, mutta hypyt ei onnistu ilman kipua, joten ihan yhtä tyhjän kanssahan se sitten on.. Koska mä haluan tietysti hyppiä. Huomasin muuten semmosen jutun siinä himmaillessani, että se musiikki kuulostaa paljon kovemmalta silloin kun ei riehu! Ootteko koskaan huomannu? Et jotenki ku riehuu ja pomppiii ihan hulluna, nii se musiikki ei kuulosta niin kovalta, kun sillon ku seisoo paikallaa tai tekee vaa vähä sinnepäin! Ehkä tässä oli myös selitys mun vaativalle jumppamusiikkikorvalleni – mä vaa riehun liikaa :D

tammikuu24 (3)No mutta, koska oon ollut vähän vähemmän riehuva treenaaja, oon ehtinyt lukea muiden treeniblogeja aktiivisesti. Luen niitä muutenkin kyllä päivittäin (ah, paras hetki päivästä, kun on aamupuuro edessä ja voi rauhassa syödä sitä ja lueskella lemppariblogien päivitykset ;)). Mutta nyt oon kahlannut läpi semmosiakin blogeja sekä fitfashionissa että bloggerissa, mitä en välttämättä tavallisesti lue. Ja oon huomannut, että osa niistä iskee muhun ja osa ei. Mulla on muutamia kriteerejä, mitkä täytettyään kirjoittaja saa mut vakkarilukijaksi.

1. Rehellinen, aito, elämänmakuinen

Tykkään lukea sellaisia blogeja, joissa kirjoittajan voi ikäänkuin oppia jollain tavalla tuntemaan kirjoitusten kautta. Vaikka kyseessä olisi treeniblogi, eikä kaikkia elämänasioita todellakaan tule sinne kirjoitettua, niin jotenkin kirjoittajasta saa kuitenkin sellaisen kuvan, että hän kirjoittaa omana itsenään, rehellisesti ja aidosti. Joku saattaa olla hassutteleva, joku sarkastinen ja joku taas kovin pohtiva. Ei tyylillä niinkään väliä, kunhan kirjotuksesta tulee jollain tavalla läpi, että se on aidosti kirjoittajan oloinen. Tällaisten blogien kirjoittajat tuntuvat vähän kuin blogimaailman kavereilta :D Et jos joku kerta törmättäis ihan livenä, nii tuntuu, että olis paljon puhuttavaa ja että vuorovaikutus olis jotenkin helppoa.

2. Selkeä ulkoasu

En ole kovinkaan kranttu lukemieni blogien ulkoasun suhteen, mutta mitään mainoshirviötä en välttämättä ensisijaisesti lähde tutkimaan, jos etsin esimerkiksi uusia blogeja lukulistalleni. Pidän siitä, että teksti on helppolukuista, niin asetusten kuin kieliopinkin suhteen. Ja kuvat on tietysti tärkeitä. En varmaankaan lue edes blogeja, joissa on vain tekstiä. Kuvat on bloggaamisen yksi kivoimpia puolia. Näkee, minkälaisia ihmisiä blogien takaa löytyy. Kehityskuvat on ihan parhaita, mä rakastan lukea kehityskuvakirjotuksia ja klikkaan ne varmaan ensimmäisenä auki, jos sellaisia tulee vastaan :D Sillä ei niinkään ole väliä, onko kuvat treeneistä vai muualta, mutta jotenkin niitä pitää kuitenkin olla. Kuvat tuo lisää henkilökohtaisuutta blogiin, edellyttäen tietysti, ettei niitä ole vain napattu jostain weheartista.

3. Motivoivia, innostavia ja kiinnostavia juttuja

Tietysti myös blogin tekstien tulee olla mielenkiintoista. En jaksa lukea sellaisia blogeja, joissa vaan persoonattomasti luetellaan treenipainoja tai viikon treeniyhteenvetoja tms. Tykkään lukea myös nimenomaan niitä fiiliksiä treeniin liittyen! On ihana parasta samaistua johonkin huikeeseen treenijuttuun – olla ikäänkuin samalla aaltopituudella kaiken treenihömpän kanssa :D Tai sitten olla vertaistukena jos käy jotain loukkaantumisia tai muuten huonompia treenikokemuksia. Kaikki käy, kunhan ne on rehellisesti kirjoitettu, nii ne kiinnostaa :) Mulla ei myöskään oo  väliä, löytyykö blogin takaa vasta treenaamista aloitteleva kirjoittaja, vai kenties joku lajin parissa kilpaileva. Tärkeämpää on innostus treeniä ja kirjoittamista kohtaan :)

Itse koitan tietysti kirjoittaa omaa blogiani arvojeni mukaisesti. Välillä mulla on vähän kriisiä oman blogini kanssa, koska mietin, että oon liian tavallinen eikä mulla oo mitään oikeaa sanottavaa asioista. Koska eihän mulla oo mitään koulutusta tai muuta ammatillista osaamista terveyteen ja liikuntaan liittyen. Mutta sitten taas muistan, että itekin tykkään lukea nimenomaan tavallisten treenaajien blogeja tavallisesta terveellisestä elämästä ja liikunnasta. Niin varmasti joku tykkää munkin blogista juuri tällaisena :) Tavallisten treenibloggareiden vastapainona musta on kiinnostavaa lukea asiantuntijoiden blogeja liittyen esim. kehonmuokkaukseen, terveelliseen ruokavalioon yms. Mutta jotta oikeasti luen tällaisia juttuja, mun tarvii luottaa blogin kirjoittajaan. Ja vastakohtana sitten taas inhoan sellaisia wannabe – tietäjien juttuja, joissa kerrotaan ”miten saat litteän vatsan ja miten saat pöhötyksen pois ja miten saat pysyttyä uudenvuoden lupauksissa jne”. Tarkoitan siis sitä, että jos kokoaa omia vinkkejä kokemuksen kautta,miten saa esim. pöhötyksen pois, nii se on ihan jees. Oikeastaan kiinnostavaa. Mutta jos vaan kokoaa netistä jotain yleispäteviä ohjeita aiheeseen liittyen, nii menee mun mielestä aika persoonattomaksi, enkä jaksa tällaista lukea. Siksi ite koitan välttää tämmösiä vinkkipostauksia. Ellei sitten oo jotain oman kokemuksen kautta tullutta asiaa, kuten nyt vois miettiä viis vinkkiä siihen, miten saat pysyttyä pois jumpalta ;) Saitteko ideasta kiinni vai selitänkö nyt iha outoja? :D Kokemuksen kautta kerätyt vinkit on tosi kivoja, mutta ihan vaa lukijoiden kalastelun vuoksi kirjoitetyt vinkit terveelliseen elämään liittyen on vähä tylsiä.

Musta olis tosi kiva kuulla, miks juuri sinä käyt lukemassa mun blogia? Erityisesti, jos oon käyny useammin kun kerran, nii mikä sai sut tulemaan uudelleen? Ja saa toki linkittää myös omia blogeja, otan mielelläni kriteerejäni vastaavia uusia tuttavuuksia lukulistalleni :)!! Onks teillä jotain erityiskriteerejä seuraamienne blogien suhteen? MIkä koukuttaa ja mikä karkottaa?

Milla

18 vastausta artikkeliin “minkälainen on hyvä treeniblogi?”

  1. Mä luen sun blogia just siitä syystä, että musta on ihanaa kun oot rehdisti oma itses :).
    Se on hauska fiilis, kun tavallaan tuntee bloggaajan ja sen tyylin kirjoittaa ja treenata.
    Ja sellaiset wikipediatietoiskublogit ei kiinnosta muakaan. Totta kai saa tietoa hakea/kopioida/linkittää jos kirjoittelee samalla omakohtaisia kokemuksia ym. aiheesta. Ja kiva on tietysti saadakin tietoa viisaammilta, mutta osaan kyllä itsekin googlettaa :).

    Mun blogissa oot vieraillutkin, mutta muistutukseksi vielä:
    http://komiantahare.blogspot.fi/
    :D

    • voi kiitos! kiva jos oon onnistunut olee blogin kautta semmonen ”oma itseni”, hehe jos niin voi sanoa. Mutta tarkoitan semmoista aitoa ja helposti lähestyttävää :) Käyn aika usein sun blogia kurkkimassa, pitäs varmaa liittää se bloggeritiliin, nii ei tarvii aina mennä sun profiilin kautta :)

  2. Mä taisin lukea sun blogin kokonaan kertaistumalta, kun sen viime syksynä löysin. Tykkäsin vaan niin paljon sun innostuneesta asenteesta, positiivisuudesta ja aitoudesta, plus että kirjoitat tosi mukavia ja kiinnostavia juttuja! :) Sun blogi on yksi lemppareita ja aina kivaa klikata auki. Ja oot kehittynyt treeneissä hirveästi sen aikana, mitä on mahtavaa seurata.

    Multa löytyy aika tuore blogi, jonka vasta tässä kuussa päätin aloittaa, kun piti kanssa päästä vuodattamaan treeni- ja ruokajuttuja johonkin. Saa käydä siis kurkistamassa! ;)

    http://jennikeepsgettingbetter.blogspot.fi

    • vau, sä oot siis oikeesti kelannu kaikki tekstit läpi! kiva :) Ja kiva kuulla jos uloskinpäin tulee semmonen vaikutelma teksteistä tai kuvista että oon kehittynyt treeneissä, sehän on aina hyvä homma ;) En ookaa sun blogia koskaan nähnyt, mutta kiitti linkistä. Täytyy käydä kurkkimassa.

  3. Hahaa, mie luen siun blogia just noista syistä joita itsekin listasit hyvän blogin kriteereiksi! :) (Oon vaan ihan törkeen laiska kommentoimaan, ja se ärsyttää itteänikin…) Oot oma itsesi, siun blogista ei tarvii ettiä tekstiä mainosten seasta, kerrot muutakin kuin sarjat ja painot, jotenkin tää on tosi maanläheinen ja aito blogi. Keep up the good work! :)

    • Mä luen kyllä sun blogin jokaisen postauksen, mutta että ootko SÄ käynyt mun blogissa! Ja vielä lukenut mun juttuja. vau. En olis koskaan arvannut, kiva kun kommentoit. Ihan kunnia :-) Oon sun blogia seurannut ihan alusta saakka, mutta iteki oon aika laiska kommentoimaan, vaikka moni juttu herättää aina jonkun ajatuksen, minkä vois jakaa. Viimeisin tais olla toi sukkapuikkojuttu, ihan tuli itelleki semmonen fiilis, et haluun tehä taas villasukat :D

  4. Hih, luen sun blogia koska se jotenkin vaan vetää mukaansa! En oo tosiaan kauaa vielä ollut lukijana, mutta jotenkin kun instan kautta tän löysin, niin tuli sellanen fiilis että tätä mä haluun seurata :D Sitte se että oot samanikäinen ja itsekin siis rakastan treenaamista, niin ne tietenkin ”yhdistää” :D se on tosi jännä, että joissain blogeissa on vaan se joku juttu! Ja toi omalla persoonalla kirjottaminen on niin tärkeetä, että ”näkee” mimmonen ihminen siellä ruudun toisella puolella on :) Mulla joskus oli treeniblogi, mutta se lopahti, hups :D nyt koitan kaikkien kiireiden keskellä saada uuden tässä alkuvuoden aikana pystyyn ;D

    • Kiva kun löysit tiesi mukaan ja jätit kommentiakin! :) iteki tykkään ja koukutun semmosii kirjoittajiin, joiden kanssa tuntuu olevan joku tosi lujasti yhdistävä juttu. Ei riitä, että se on vaa esim. kuntosalitreeni. Vaan päälle tarvii olla joku tietty asenne tai innostus että voi samaistua :) Ja hei, käyhän ihmeessä jättää sitten linkkiä, kun saat blogin pystyyn! :)

  5. Mun sisko (ira) suositteli mulle tätä blogia ja oon kyl lukenu aina sitä mukaan mitä ehdin :) Mä luen yleensä sellasia blogeja, mis on sekä tekstiä ja kuvia, toisin kuin mun omassa blogissani ei oikeestaan oo kuvia ollut, kun ei oo muita kun vanhoja kuvia, lisäks sen ulkoasu yms on vielä ihan kesken :D Mua itteeni innostais kans kauheesti aloittaa treenaaminen, mut ei vaan oo löytyny motivaatiota ja aikaa, sen takia sun blogias onkin niin ihana lukea, kun näkee et jollain on oikeesti intoa treenata ! :) Mun blogi on pääosin mun omia mietteitä kaikesta ja aikalailla hevosjuttuja, oman hevosen kun omistaa. Ja mun mielestä on ihan sika ihanaa, et sä kirjotat useemmin kun kerran kuukauteen, se ainakin yleensä saa mut lopettamaan blogien lukemisen, jos postauksia tulee tosi harvoin :)

    • oonki fb:stä huomannu, että saattaisit ehkä lukea tätä joskus, mut kiva kun jätit kommenttia! Ja mulle tosiaan tää treenaaminen on aika intohimo ja lemppariharrastus. Mutta kukin tavallaan, pääasia et olis joku homma mitä voi vapaa-ajallaan tehdä innolla, ja sulla ilmeisesti edelleen hevoset ajaa tätä samaa asiaa? ;) En muuten ookaan tiennyt, että säkin kirjoitat blogia. Tarvii varmaa käydä vähä bloggerin puolella kurkkimassa, vai missähän sitä kirjoitat? Onkse ihan julkinen? ;)

    • Joo kyllä mä käyn vähän väliä lueskelemassa ja yleensä luenkin sitten kerralla kaikki mitkä on välistä jääny :D Joo hevoset on yhä mulle se vapaa-ajan harrastus, tosin nyt on reilun vuoden jääny itse ratsastus vähemmälle, kun oma hevonen sairastelee -.- ja joo bloggerissa oon kirjotellu vasta nelisen kuukautta, itelle tuli silloin sellai olo, että vois alkaa pitää blogia, kun vähän kaikilla kavereillakin on :) ja itse asiassa viime postauksessa suosittelinkin tätä blogia, koska kaikista näistä treeniblogeista mitä oon lukenu, ni tää on vieny 1. sijan! Mun blogi on siis ihan julkinen, vaikka pääosin siellä onkin vaan sellasia asioita, joita kirjottelen ittelleni muistiin, sivut siellä on ihan kesken, oon ite niiiin toivoton näitten koneiden kanssa että.. :D

  6. Samaistun tohon alakuloisuuteen, joka tulee kun ei pääse kunnolla reenaan. Itsellä ei onneksi mikään paikka ole rikki, mutta koeviikko JA vanhojentanssit painaa päälle ja stressi ja kiire on hirmuinen. Joten ikävä kyllä jumppaaminen on kärsinyt :(

    Mä tykkään sun blogista tosi paljon, koska kirjotat just sillain aidosti :) ja tietty kaikkia jamihehkutuksia on kiva lukee, koska niin tiedän sen fiiliksen ;D

    • jep. Vaikkaki nyt tais selvitä, että osaks tän viikon tehottomuuteen on vaikuttanut alkava flunssa! Pöh. Ei ihme, että on ollut jotenkin ihan veto poissa eikä oo kauheesti innostunut treeneistäkää :/ Tsemppia koeviikkoon! Kyllä sitä ehtii sit taas treenaa, kun on kokeet kirjoiteltu :) Kiva kuulla, että johonkin ainakin uppoo mun jamihehkutukset!

  7. Aika hyvää juttua kirjoitit tähän :) Itte oon vastikään pistänyt oman blogin pystyyn ja miettinyt kovasti, että mikä on se linja millä lähden hommaa tekemään. En kuitenkaan halua liikaa rajoittaa blogia johonkin tiettyyn raamiin, tyyliin ruoka, treeni, hyvä olo… tms. Näppituntuma on jäänyt ittelle, että miehet kirjottelee vaan niistä salijutuista ”kuinka kasvatat habaa?” Itte en sellasta jaksa vaikka salilla käynkin. Toki ei mulla ole tietotaitoakaan millä muita neuvoa :) Vaikka nyt liikunnanohjaajan opinnot just aloitin. Sitte tulin siihen tulokseen, että kirjoitan mitä milloinkin satun pohtimaan ja jos pystyn jotain antamaan toisillekin niin hyvä niin. Päässä kun pyörii niin miljoona ajatusta monesti niin johonkin ne ajatukset on hyvä saada suollettua ja taas lisäksi jos joku muu miettii samoja asioita kuin minä niin voisi olla sitten ”vertaistukena” :)

    Mutta kysyit, että miksi luen blogiasi? Blogiisi eksyin ihan sattumalta :) Lähinnä etsin blogia missä on käytössä HeiaHeian plugini ja miten sen saisi omaan blogiinkin :) Google kuitenkin kertoi miten se tapahtuu. Ja sitä kautta sitten luin vähän enemmänkin tekstejäsi ja tämä ”millainen on hyvä treeniblogi?” iski itteeni, kun tuota pohdiskelen itsekin vaikka varsinainen treeniblogi ittellä ei olekaan tai siis mikä on treeniblogi? Jakaa vinkkejä muille treenareille vai kertoo omista treeneistä ja fiiliksistä? :)

    • kiitos :-) Kiva kun jätit kommenttia! Mulla on vähän samanlainen linja, kun mitä säkin tohon kuvailit. Koskaan ei tiiä, mitä ens viikon kirjoitukset tulee sisältämään, kun kirjoitan ihan fiilispohjalta kokemusten perusteella. Kai tää on semmonen treeniblogi sit – jakaa treenifiiliksiä ja jotain arkisia vinkkejä terveelliseen ja liikunnalliseen elämään :)

      Täytyykin käydä lueskelemassa sun blogia. Varmasti jatkossa tulee mielenkiintoisia juttuja, kun saat kaikkia uusia näkemyksiä tuolta liikunnanohjaajakoulutuksesta!

    • Varmasti tuo koulu antaa uutta näkökulmaa asioihin ja uskon, että sieltä saan vastauksia kysymyksiin esim. ravitsemuksesta mikä itteäni kiinnostaa tosi paljon. En halua tyytyä siihen, että sanon tulevaisuudessa yleispätevän ohjeen jollekin ravitsemuksesta kysyvälle, vaan haluan tietää ne perimmäiset syyt miksi kannattaa syödä esimerkiksi proteiinipitoista ruokaa? :)

  8. sun blogiin mä oon törmännyt ihan sattumalta muutamaan otteeseen ja jäänyt pidemmäksikin aikaa lueskelemaan mielenkiinnon herättyä :) Kaipa senkin takia että muhun on iskenyt kauhea treeni-innostus ja kiinnostus terveellistä elämää kohtaan.

    • kiva kuulla! kyl tää blogimaailma on vaa kätevä tapa innostella ja jakaa ajatuksia treenistä ja terveellisestä elämästä samanhenkisten kanssa :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta