ruokailuni kulmakivet

Mä oon aina ollut hyvä syömään. Tai no, aika kranttu, mutta oon kuitenkin aina syönyt. En kestä nälkää. Enkä voisi kuvitella eläväni jollain kitudieetillä. Koska nälkä on kylmän jälkeen maailman mälsimpiä tunteita :D Kun treenaa paljon, tarvii tietysti syödäkin, jottei mee treenit ihan hukkaan. Oon pikkuhiljaa muodostanut tietynlaisia rutiineja ja kulmakiviä ruokailuihini, ja ajattelinkin tänää jakaa niitä vähän tänne blogiin :) Eli tässä joitain hyviäksi kokemiani terveellisen ja monipuolisen sekä treeniä tukevan syömisen elementtejä:

  •  Säännöllisyys: Syön joka päivä viikonpäivästä riippumatta 3-4 tunnin välein, eli säännöllisesti. Aamupala, välipala 1 sekä lounas ovat vakiinnuttaneet osansa mun päiviin poikkeuksetta. Ne on helppo pitää mukana päivässä sekä töissä että kotona. Riippuen siitä onko treenipäivä vai ei,  iltapala saattaa olla joko välipala 2 (eli iltapäivällä ennen treeniä) ja päivällinen toimia sitten treenin jälkeen viimeisenä ruokana sille päivälle. Ja jos taas ei ole treenipäivä, nii järjestys menee ihan normaalisti, eli iltapala ihan viimisenä. Joka päivä menee kyllä se 5-6 ateriaa.
  • Monipuolisuus: Mulla on iskostunut päähäni jotenkin ajatus, että huomioin jokaisella aterialla proteiinin ja rasvojen saannista. Oon ennen syönyt tosi hiilaripainotteisesti, joten sen jälkeen kun oon saanut treeniä tukevia ruokavalioita asian paremmin osaavilta, nii oon alkanut automaattisesti kiinnittää näihinkin enemmän huomiota. Etenkin noiden rasvojen käyttö on mulle jotenkin tosi hankalaa välillä, ja niinpä päädynkin monesti vaan heittää oliiviöljyä salaatin sekaan tai sitten pahimmassa kiireessä kulauttaan ruokalusikallisen sitä suoraa kurkusta alas ja vettä päälle :D haha. Mutta kun tiedän, miten tärkeitä kaikkien aineiden monipuolinen saanti on solujen uusiutumiselle, nii en voi olla kiinnittämättä huomiota näihin juttuihin ja joskus on vaa käytettävä järeitä keinoja ;)
  • Suunnittelu/valmistelu: Kuten tossa vähän alustinkin asiaa, nii suunnittelen joka päivä etukäteen ruokailuni. Etenkin työpäivinä suunnittelu ja valmistelu helpottaa huomattavasti töiden ja treenien sujuvuuteen. Iltaisin laitan aamupuurot valmiiksi lautaselle ja vadelmat jääkaappiin sulamaan yön yli. Teen myös yleensä viikonloppuisin seuraavan viikon ruuat valmiiksi rasioihin, jolloin ne on helppo napata töihin mukaan. Salaatin+raejuuston+öljyt teen sitten aamulla erilliseen rasiaan mukaan. Ja jos on pitkä työpäivä tai jos oon menossa suoraan treenaamaan töiden ja koiran ulkoilutuksen jälkeen, otan iltapäivän välipalan töihin mukaan, jotta se ei paina enää vatsassa siinä vaiheessa, kun pitäisi vetästä treenikamat päälle :) Suunnittelu ja valmistelu vaatii vähän vaivannäköä, mutta siitä muodostuu hyvinpian rutiini, eikä tuu niin helposti lipsahdeltua naposteluun, kun tietää, että ateriat on odottamassa kaapissa.

  • Esimerkkipäivä: Tää postaus tuli mulla mielee, ku oon koko viikon suunnitellut, että teen ruokapäiväkirjaa kuvineen tänne. Ja koska en oo vaa saanu napattua kuvia mun ruuista, nii kirjoitin nyt auki vähän näitä juttuja :) Mutta siis tää viikko on ollut normi työ- ja treeniviikko ja ruokailut on esimerkiksi eilen näyttäneet tältä:
  1. aamupala klo: 6 puuroa+raejuustoa+vadelmia +kahvi
  2. välipala 1 klo:9 jugurttirahka+bonne omenasosetta
  3. lounas klo 12:30: makaronimössöä sweet chili saucella, salaattia+raejuustoa+öljyä
  4. välipala 2 klo 15:50 : banaanilettu marjoilla +cashwpähkinöitä kourallinen
  5. Treenijuoma + treenin jälkeen palkkari
  6. päivällinen klo19:30: makaronimössöä sweet chili saucella, porkkanoita, realia 2 palaa,

PicsArt_1390588023675

Mielestäni mun valttikortteja syömisessä on se, että syön kohtuullisia annoksia säännöllisesti. Syön myös nykyään melko hyvässä suhteessa sekä proteiinia, hiilihydraatteja että hyviä rasvoja. Parannan koko ajan. Välillä tuntuu, että syön tosi paljon. Mutta kun kalorilaskurista tarkistelen, nii välillä on päiviä, ettei kaloreita tule silti edes 2000. Pääsääntöisesti niitä on kuitenkin varmaan se 2000-2500. Kyllä sitä saa ja täytyykin syödä, kun treenaa. Ainakin salilla. Ei muuten jaksa. Heikkouksia sen sijaan on esimerkiksi se, että syön aika yksipuolisesti kasviksia ja vihanneksia. Lähinnä porkkanaa, kurkkua ja tomaattia. Joskus teen kasvissosekeittoja tai jotain uunijuureksia, mutta en edes joka viikko. En oo kauhea kasvisten ystävä kyllä… Syön niitä lähinnä siksi, että niistä saa kuituja ja että ne täyttää vatsaa. Ja toinen juttu on se, etten oo keksinyt mitään herkullista iltapalaa! Pt-projektin aikaan mulla oli ihan hirvee himo mun iltapalaa kohtaan, joka oli purkillinen raejuustoa :D Oikein himoitsin sitä valion 2% raejuustoa koko 200gramman edestä. Emmä tajua mikä mielenhäiriö iski sillon. Monesti iltapalaa ei virallisesti edes ole, koska päivällinen menee niin myöhään. Mutta niinä päivinä, kun olis iltapalan aika, nii en oikein keksi, mitä söisin? Tai toki keksisin, jos puuro menis iltapalasta, mutta joku vähemmän hiilaripitoinen kelpais kyllä paremmin. Olisko tiellä jotain herkullisia ideoita? Semmosia, joissa olis enemmänkin proteiinia ja rasvoja yötä varten, jolloin kroppa palautuu treeneistä?

tammikuu24 (4)

Oon aika rutinoitunut ihminen ja mulla on arkityö, sen takia onkin melko helppoa pitää selkeä ruokarytmi. Päivät meneekin poikkeuksetta tosi helposti hyvin. Sen sijaan illat on mulle hankalampia. Joskus treenit määrittää ruokailut siten, että päivällinen jää päivän viimeiseksi ateriaksi, koska syön sen aina treenin jälkeen. Työ- ja treenipäivinä tällainen toimiikin hyvin. Mutta sillon, kun ei ole treenipäivä (tai työpäivä), nii lipsun helposti skippaamaan päivällisen ja napostelemaan vähä sitä sun tätä pitkin iltaa. Tai sitten skippaan päivällisen ja teen sen tilalle mun aamupuuroannokseni. Se on nii hyvää, että en kestä :D Ihan oon tälläkin viikolla sortunut toimimaan näin. Sillon perustelin itselleni, että voin syyä sen puuron, koska en vaan millään jaksanu enää alkaa tekee ruokaa. Ja teinki sit ruuan seuraavana aamuna aikasin ennen töihin lähtöä. Hankaluuksia toisen lämpimän ruuan syömisessä on siis lähinnä silloin, jos ei ole treenipäivä, ja oon vaan kotona istuskelemassa ja päivittämässä vaikka blogia ;) miks pelkällä puurolla ei voi elää? Mutta pyrin kuitenkin myös pitämään ton päivällisen + iltapalan mukana rytmissä. Ehkä se jokin tuntematon herkullinen iltapala houkuttelis mua jättää napostelut ja nauttimaan sitten iltapalasta kunnolla, silloin kun on sen aika? :D No, joka tapauksessa nää mun luettelemani asiat on vain ruokaluni kulmakiviä, ei mitään ehdottomia totuuksia ja välttämättömyyksiä. Mullakin on niitä päiviä, kun haluan kaupasta päivällisen sijaan paketillisen marsjäätelöä tai kun en vaa jaksa syödä ruokaa ja korvaan sen puuroannoksella tai muulla herkulla :D Koitan kuitenkin syödä järkevästi, mutta nytkin ehkä huomaatte kuvista, että rahka on korvaantunut jugurttirahkalla ja ruuissa käytän sweet chili saucea ja välipaloja maustamaan kaakaonibsejä sekä erilaisia jugurtteja/hedelmiä ja soseita. Näinhän mä kyllä taisin kertoakin tekeväni silloin kun kirjoittelin tammikuun alussa tän kevään suunnitelmia. Järkevää ruokailua, mutta ei liian tiukkaa tai niuhoa. Semmosta kultasta keskitietä, että kroppa ja mieli vois kumpikin hyvin ;)

 

Milla

14 vastausta artikkeliin “ruokailuni kulmakivet”

  1. Kuulostaa tosi fiksulta sun syöminen :) ite oon nytten fitfarmin nettivalmennuksella, että saisin kovasti jämähtäneet pari kiloa pois. Mutta sen jälkeen ehdottomasti höllään tahtia, eli perusrunko olis terveellinen, mutta liian vakavaa tää homma ei saa olla! Jollain hassulla tavalla silti nautin siitä, kun edellisenä iltana punnitsen mun jauhelihoja sun muita purkkeihin, ja siellä ne ruoat odottaa purkissa mua seuraavana päivänä valmiina! :D yritin oikein miettiä hyvää iltapalavinkkiä, mut nyt ei tuu muuta mieleen kun perus ruisleipä juustolla namm ja sitte rahkaa ja marjoja vaikka blenderissä sekasin ja sitte siihen kanelia vähän päälle ;) ainakin mä tykkään!

    • ai sä oot liittynyt nettivalmennukseen, tsemppiä paljon! Siinä on munkin mielestä jotain koukuttavaa ja nautinnollista, kun on tarkat ohjeet, miten syö ja mitä syö. Sen kun pakkaa vaa ateriat astioihin ja syö määrättyinä kellonaikoina :) Syksyn pt-projektin jälkeen tuntui vaa, että nyt olis itelle hyvä hetki mennä pienellä joustolla, kiva jos tää kuulostaa ulkopuolisenkin korvaan ihan fiksulta :) Ja varmaan tota marjasmoothieta voiski taas tehä hetken tauon jälkee iltapalaksi, leipiä en oikein voi kotiin ostaa ku en kykene niiden kohtuukäyttöön :-D

  2. Voi kunpa itekin osais syödä säännöllisesti ja fiksusta. Mutta ei. Oon ihan armoton napostelija ja herkuttelija. Ja herkutteluosuus on muuten juuri sitä, että illalla saatan syödä puuroa ja raejuustoa koska se on vaan niin hyvää! :D Piti nytkin syödä aamiaiseksi sämpylöitä ja marjoja jogurtilla, mutta taidankin tehdä puuron. Kiitti muistutuksesta ;)

    • Ainakin mä kovasti yritän syödä säännöllisesti ja fiksusti, pikkuhiljaa se tulee paremmin rutiiniksi. Mutta kyllä mussakin asuu joku kummallinen herkkuperä, jonka on vaa välillä pakko saada jotain ihan muuta kuin terveellistä ja järkevää ruokaa ;) olipa hauska kuulla, että joku muukin pitää puuroa raejuustolla niin suurena herkkuna, että vetelee sitä vaikka iltapalaksi ;) haha.

    • smoothiet olis kyllä hyvä vaihtoehto. Ennen söinki vadelma+rahka+mehukeitto sekoitusta, mut sitte tuli jotenki överit siitä ja sen jälkeen on smoothiet jääny.. hmm. tarvii ryhdistäytyä taas :-)

  3. Yks vinkki; vaihda sweet chili salsakastikkeeseen, jos ei oo niin väliä mitä mausteista kastiketta maun vuoksi syö. Salsakastikkeet aika paljonkin kevyempiä, eikä niin sokeroituja :-) Kiinnitin vaan ite huomiota noihin kastikkeiden eroihin tossa joku aika sitten kun kävin ruokaostoksilla!

    • thanks vinkistä ;) Voisin kokeillakinl, Toi sweet chili on vaa niin hyvää ku sen makronimössön uittaa siinä, haha. Ja nyt ei tuu muuten kauheesti vedettyä sokeria, nii oon sallinu ton itelleni, mut toki aina voi tehdä parempia valintoja :-)

    • niii totta kyllä! Munakkaat, rahkat ja raejuustot on ollut niitä parhaimpia vaihtoehtoja iltapalaksi, mutta en oo oikein osannut tehdä niistä mitään niin herkullista, että niitä oikeasti tekis mieli syödä :sd Hassua, kun päivällä samat aineet toimii ihan hyvin välipalana kuitenkin..

  4. yks iltapala, mitä oon ite tehny nyt jokun aikaa on protskusmoothie mantelimaitoon :)

    blenderiin mustikoita, vadelmia, protskujauhetta (ite laitan 1dl whey-80 cookies&cream) ja mantelimaitoa. on muuten super hyvää!

    oma paheeni varsinkin illalla on kaikki leivät.. reissumiehen vaalea versio, täysjyvä paahtoleivät (en oo ostanu kyllä pitkään aikaan enää) ja oivariinia + juustoa.. ahhh! onneks ei tuu enää ihan joka päivä vedettyä ;)

    • oi kuulostaa nii hyvältä, että täytyy kyllä ens kauppareissulla hankkia noita aineksia, mantelimaitoa ei tällä hetkellä löydy kotoa meinaa… Kiitti vinkistä! :) Ja mulla on kans toi leipäneuroosi. En voi ostaa sitä kotiin, kun se on nii hyvää, et sit syön sitä joka aterialla ja yfff.

  5. Ite tein eilen välipalaksi ”ruis-hampurilaisen” Oli muuten taivaallista!
    2 ruisleipää, tuorejuustoa, kinkkua, 2paistettua munaa, ketsuppia, sipulia, hieman salaatinkastiketta, salaattia ja ananasta!
    Tuostahan nuo ruisleivät vaihtamalla vaikka karppileipään saa enemmän proteiinipitoisen, eli kävisi vaikka iltapalaksi:)

    Entäs sellanen munakas, että vatkaat kulhossa munat ja suolan ja sit lisäät himpun verran maitoa sekaan ja vähän vielä vatkaat ja sit paistat? heität vaikka kinkkusuikaleita ja paprikaa sekaan ni nam! ja jos on kovempi nälkä ( ja munakkaan kääntäminen onnistuu) sinne sisäänhän voi laittaa vaikka mitä ja tehä siitä wrapin, käärii se vaan folioon!

    • herkulliselta kuulostaa! nam. mun tarvii kyllä nyt ottaa projektiks ja alkaa kokeilla näitä reseptejä, joita ootte laittanu! kiitti :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta