helmikuun mitat ja suunnitelmat

Heips. Johan se lupausten tammikuukin vaihtui helmikuuksi! Ootteko pysyny uudenvuoden ajatuksissa edelleen, vai onko lipsuttu? Aika moni vietti kuulemani ja lukemani mukaan herkutonta/sokeritonta tammikuuta, onnistuitteko siinä? Mitäs nyt helmikuussa? :) Mä ite suunnittelin sillon tammikuun alussa, että aion treenata pääosin salitreeniä, syödä järkevästi ja ottaa ihan hitusen rennomman asenteen ruokia kohtaan. Mutta vain hitusen. Uuden kuukauden alkaminen tuntuu aina hyvältä kohdalta startata jokin projekti, joten suunnitelmat tuntuivat mahdollisilta toteuttaa.

No, kuinkas mun kävikään tammikuussa? Sanoisin, että ihan kivasti. Kävin tammikuun aikana 16 kertaa salilla, ja viidesti jumpassa, mikä on mielestäni oikein passeli määrä, kun ottaa huomioon, että kuun ensimmäisen viikon olin lomamatkalla ja kuun kolmannella viikolla sairastuin flunssaan, mikä rajoitti treenaamista melkein viikon ajan. Ruokailujen osalta kirjoitin kuukausi sitten näin:

”Tällä hetkellä, siis juuri nyt tammikuussa ainakin, musta tuntuu, että haluan syödä hyvin ja puhtaasti ja oikein, mutta haluan myös antaa itselleni liikkumavaraa vähän enemmän. Käytännössä tämä siis tarkoittaa sitä, että syksystä ja todella tiukasta ruokavaliosta poiketen aion a)käyttää ketsuppia / sweet chili saucea ruokani kanssa b) syödä enemmän hedelmiä c) käyttää rahkan sijasta jugurttirahkaa d) pitää lauantaisin vapaamman syöntipäivän, jos siltä tuntuu.”

Hyvän suunnitelman taisin tehdä, koska jokainen kohta on toteutunut. Oon lisännyt ruokiin jotain kastikkeita, syönyt useamman kilon päärynöitä (miten ne onki nyt niin hyviä?!), korvannyt rahkavälipaloja välillä jugurttirahkalla ja sallinut herkuttelun itselleni, jos siltä on tuntunut. Mutta tiiättekö mitä? Toi viimeinen kohta meni vähä pertsiillee tavallaan, koska myöhemmin tossa kirjoituksessa sanoin, että menisin tammikuun kuitenkin herkutta. Ja sitten mä varmaan unohdin tän asian. Tai sitten kelasin, että se oli vaan joku loman jälkeinen fiilis, että vois hyvin olla tammikuun herkuitta. Mutta tosiaan oon toteuttanut jo tammikuussa tota kohtaa D, ja herkutellut yhteensä kolmena päivänä jollain sokeriherkulla. Yhtenä päivänä söin marsjäätelön, toisena pari kinder maxia ja kolmantena kauraomenapaistosta ja vaniljakastiketta. Eihän toi kolme päivää oo sikäli mitenkään paha, koska ennen oon herkutellut paljon enemmänkin! Emmä sitä sano, että siihen ihmisen elämä kaatuis. Semmostahan suunnittelinkin itelleni: herkuttelua sillointällöin jos  mieli tekee. Nyt vaa tajusin, että mullahan piti tosiaan olla tammikuun loppuun saakka vähän tiukempi linja noiden herkkujen kanssa :D Mutta ei hätää – mun työkaveri haastoi mut herkuttomaan helmikuuhun kanssaan, niin päätin välittömästi ottaa haasteen vastaan. Te muut toteutitte herkuttoman kunniallisesti viisi viikkoa kestäneen tammikuun aikana, mä teen sen nyt helmikuun neljän viikon aikana :D

tammikuu26 (3)

 

Mua motivoi jollain kierolla tavalla tarkka ruokavalio ja suunnitellut treenit. Tottakai tykkään käydä jumpalla vaa pitämässä hauskaa sillointällöin, mutta jotenkin haluun taas vaan enemmän panostaa tähän salitreenihommaan. Jos teen koko vuoden säännöllisesti 4 salitreeniä viikossa, ja syön pääosin puhtaasti ja järkevästi, nii eihän vuoden lopulla voi odottaa muuta kuin timmimpi minä? Mä niin haluan lisää tätä :D Haluan lisää kehityskuvia matkana varrelta ja huomata, miten pystyn tavoitteelliseen treeniin! Musta on niin siistiä nytkin mennä salille, ja huomata peilistä, että jessus. onneks aloitin jo silloin vuonna 2012. Oon saanut jo jotain aikaan. Ja se jos jokin motivoi tekemään kovempaa! Toki mulla välillä tulee semmosiaki fiiliksiä, että vois vaan jumpata. Lähinnä silloin, kun pääsen johonkin hyvää attackiin kavereiden kanssa ja mikään paikka ei oo jumissa ja pomppu kulkee. Mutta yleensä tämmöstä jumppaa on mahdoton yhdistää neljän salitreenin viikkoon. Koska aina kolottaa johonkin, tietysti. Siks jami sopiikin attackia paremmin salitreeniviikkoon mukaan. Siellä kun ei tehdä lihaskuntoa lainkaan. Hmmm. Tää kaverit+jumppa vs. yksinäinen salitreeni ja kehittyminen on kyllä välillä aikamoinen ristiriita mun pienessä päässäni Ja siks varmaan nytkin kirjoitan tätä mun ajatuksen virtaani tänne auki. Jotta voin palata taas fiilisten muuttuessa pähkäilemään, että mitä ihmettä mä nyt haluan ja mitä ihmettä nyt tekisin :D Haluan treenata hauskoja jumppia kavereiden kanssa, koska se vaan on maailman parasta. Oikeesti, parempaa kun fazerin sininen. Mutta mä haluan myös panostaa täysiä salitreeniin ja kehittyä siellä. Ja nää kaks on välillä hankala yhdistää. Joo, se se pointti varmaan on. Nyt helmikuussa tuntuu, että yksikin jumppa viikoon riittää. Sen verran kolotuksia tulee salitreenistä, että ton yhden jumpan voi sinne mukaan mahduttaa. MUtta saas nähä, mitä mietin maaliskuun kynnyksellä :D Nyt mennään tällä!

Oon muuten aika ahkera ottamaan kehityskuvia ja mittoja itsestäni. Ehkä juuri siksi, kun oon normaalipainoinen, nii kehitys salitreenissä ei sikäli näy selkeästi heti ulospäin. Mutta kehonkoostumusmittaukset, kuvat ja mittanauhatulokset sen sijaan kertovat pieniä suuria tuloksia mun työstäni! :) Tässä nyt siis verrokkina mhin suuntaan on menty pt-projektin loppumitoista nyt helmikuun alkuun.

paino: -0.3kg

rinnan alta:  +0.5cm

vyötärö: -0.5cm

lantio: +0.5cm

hauis oikea & vasen: +1cm & +0.7cm

vasen reisi: +1cm

oikea reisi: -0.5cm

ÖÖÖ, eli mitäs tästä nyt voi sanoa. Plussaa, plussaa ja plussaa siellä sun täällä. Huomaa kyllä, mihin mulla alkaa rasvavarannot salakavalasti kertyä: reisiin ja pakaroihin kaikki. Jalat paksuuntuu heti, jos niille antaa tilaisuuden. Käsien mitan suurentumista pidän ihan hyvänä asiana, koska jännitettynäkin hauikset on kasvaneet 0.4cm. Ja vyötärö mulla on toi ”paras kohta” kropassa, ympärys tällä hetkellä 66.5cm. No, eniveis. Aika samoissa mitoissa ollaan nyt kun sillon syksyllä pt-projektin loppuessa. Sentit kuitenkin tulee ainakin jalkaosastoon herkästi takaisin, jos treeniä ja ruokavaliota ei pidä yllä. Onks se joku lyhyiden ihmisten kirous?? Sen takia mua varmaan motivoikin nämä mittojen ottamiset, sieltä kun huomaa kuukausittain, mihin suuntaan ollaan menossa, niin hyvässä kuin pahassa :) Helmikuu on niin lyhyt kuukausi, että sen läpi koitan tsempata ilman karkkipäiviä! Voi olla, että tällainen kuun alussa tehtävä mittaus pitäisi motivaation yllä ja sais vähän lisätsemppiä alkavaan kuuhun, kun pysähtyy oikein miettimään, mitä meinaa tehdä. Tässä kuussa siis tiukkaa salitreeniä ja muutamia hauskojan jumppia. Ens kuussa se voi olla jotain ihan muuta, mä kun en ihan luota näihin mielenliikkeisiini, että mitä loppujenlopuks haluan kaikista eniten tehdä :D Mutta nyt on kova motivaatio tähän hommaan.

tammikuu31

ps. anteeks nyt näistä jokaviikkoisista hauis-selfieistä. oon tannu vähän ihastua mun haukkareihi, hihiii :D

Mitäs te meinaatte helmikuussa? :)

 

Milla

6 vastausta artikkeliin “helmikuun mitat ja suunnitelmat”

  1. Oon treenannut pohkeet jokaisen jalkatreenin yhteydessä ! Eli uudenvuoden lupaus on jo täytetty, mut jospa noita rimpuloita sais treenattua jatkossakin. Mä suunnittelin syödä fiksusti ja ilman herkkuja niin pitkälle kun tuntuu ja reenata niin et läski tirisee ! –> salille & suksien ostoon.. :)

    • jee hyvä Milka! mä sain susta inspiraatiota ja treenasin iteki tänää pohkeet ekaa kertaa tänä vuonna :-D haha. kiitti!

  2. Mäkin kamppailen vähän samanlaisten ongelmien kanssa, kun en oikein osaa päättää, painottaisinko viikkoni enemmän salin vai jumppien puolelle… :D Toisaalta tekis mieli keskittyä siihen punttien nosteluun ja kokeilla, josko kropassa alkais sen seurauksena näkymään pikkuhiljaa jonkinlaista kiinteytymistä, mutta toisaalta en millään malttais pysyä poissa ihanista jumpista tai juoksulenkeiltä! Tällä hetkellä mun liikkuminen on aika lailla fiilikseen pohjautuvaa ja tää tapa on kyllä todettu aika hyväksi ja motivoivaksi, joten ehkä tällä sekasikiötreenaamisella mennään sitten eteenpäin ainakin vähän aikaa… :)

    • taisit tajuta tismalleen muin pointtini tässä ajatuksenvirrassa :D Salia vai jumppaa? tosi vaikeeta päättää. Joku viikko kauhee saliuho päällä ja sit taas yhtäkkiä tekeeki maailman eniten mieli jumpata vaan. Mut ehkä pääasia onki se, että on hyvä mieli ja hyvä olo kropassa ja liikunta on kivaa! Monipuolisuus ei liene koskaan huono asia :D

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta