tsiisus mikä jalkareeni!

Terveisiä jalkapuntilta! Rappuset kotiinpäin kapusin kaiteesta kiinni pitäen ja sitä rataa :D hehe. Oon muuten vähä muuttanut mun jalkatreenejä tänä vuonna. Menin koko viime vuoden saliohjelmaani siten, että tein jalat yhtenä päivänä neljästä. Ne oli siis kokonaan oma treeninsä. Yleensä sunnuntaiaamuisin, sillä jalkapäivät on kaikista rankimpia ja pisimpiä treenejä, nii tarvii olla aikaa ja energiaa tekemiseen. Jossain välissä joulukuun lopulla aloin kuitenkin vaihtaa treeniohjelmaa siten, että teinkin takareidet selkätreenin yhteydessä. Oon kokenut tän sikäli toimivaksi suunnitelmaksi, että takareidet saa selkätreenin yhteydessä ihan erityistä huomiota. Tavallisen jalkatreenin yhteydessä kun tuntuu, että pääpaino on etureisissä ja pakaroissa. Okei. Eli selkäpäivä + takareidet on hyvä yhdistelmä. Mutta jostain syystä, kun katson mun tän vuoden treenejä, en oo kun kerran tehnyt tätä jalkatreenin toista puolta, johon kuuluu etureidet+pakarat+pohkeet yhdistelmä?!  :D Voi moro. En jaksa alkaa miettii, mikä on ollut syynä, varmaa joku jumppa tai sitten sairastelu, eipä sillä väliä. Tänää päätin kuitenkin korjata tän virheen, ja menin aamusta heti salin auettua pumppaileen. Mikä siinä muuten on syynä, kun pitkän tauon jälkeen menee esimerkiksi kyykkäämään, nii etureidet menee ihan hapoille. Siis sillai tyhmällä tavalla, että tuntuu, ettei niitä voi lainkaan käyttää. Kyykkäsin alkuun vaan kympit päissä, kun pelotti jo niiden kanssa, että lähtee jalat alta! ääh. Lämmittelin kuitenkin hyvin (10minuuttia crossarilla) ja kyykkäsin ilman tankoa 2+30 ja pelkän tangon kanssa 2+20 ja SILTI ne etureidet meni juuri sillä mun etukäteen aavistamalla tavalla jökkiin. Plääh. Kyykyissä en siis saanu muuta kun sykkeet johonkin taivaisiin, mutta varsinainen kyykkyponnistelu jäi tekemättä, koska etureidet ei vaan toiminu. Ei pidä jättää kyllä pidempiä taukoja jalkatreeniin, kun joka kerta käy tollain. Voiko sen jotenkin estää?

helmikuu2 (13)

No, eniveis. Olin silti tosi innoissani tästä treenistä. Säntäilin ympäri salia sillain tyyliin ajatuksella ”JEE, PRÄSSIÄ, IHANAA LANTIONNOSTOJA, HHUI TEKISINKÖ POHKEITAKI” :D Koko treeni näytti siis tältä:

kyykky vapaalla tangolla 4 x 15 (tanko+20kg)

reidenojennus 3 x 15 (30kg)

lantionnostot smithissä 2 x 15 (40kg+tanko) 2×10 (60kg+tanko)

Askelkyykyt smithissä 2 x 15 (40kg + tanko)

pohkeet 3 x 15 (30kg)

jalkaprässi 2 x 10 (140kg)

Etureidet tosiaan toimi vähän huonosti tänään, mutta ajoin ne niin hapoille ku pystyin. Ja treenijärjestys on kyllä ihan outo verrattuna siihen, mitä yleensä teen. Mutta you know, helmikuun alku vielä nii oli vähä ruuhkaa. Tein vaa onnellisesti niitä juttuja, missä sattui laite vapautumaan :D Ja yleensä teen prässin heti alkuun, nii oli kyllä aika tärinää kun ihan viimisenä teki mieli vetästä vielä pari kierrosta sillä. Suunnittelin tekeväni kolme kierrosta, mutta ei vaa kyenny enempää kun ton kaks. huh. Oli kyllä hyvä treeni! Sen huomaa vissii siitäkin, että tein pohkeita ihan vapaaehtoisesti :D Tosin smith ei toiminu askelkyykyissä ihan sillain, kun olisin toivonut, nii tein niitäkin vaa kaks kierrosta. Se smith jotenkin jumitti ja heilui sillai, että ku menin kyykyyn, nii se tanko tuli kaks sekuntia sen jälkee perässä :D haha.  Mut kokonaisuudessaan voisin arvella, että pariin seuraavaan päivään ei tarvii vilkuillakaan salin suuntaan. Sen verran kovia settejä ollu tässä viime päivinä :D Ainiin. Sitä jäin vaa pähkäileen, että kun toi lantionnosto on mun lemppariliike (tai yks lemppareista) ja pääpainohan siinä on pakaroiden treenaamisessa. Mutta ainakin noilla isoilla painoilla tuntuu kyllä ihan mojovasti myös takareisissä, nii mitenhän mä nyt ajoittaisin nää kaks päivää, jolloin teen jalkoja, jotta kumpikaan ei kärsi toisesta. Ku ideahan on kuitenkin saada vieläkin enemmän tehoja irti treenattavista lihaksista, kun jalkapäiväkään ei sisällä ihan kaikkia jalkalihaksia… Hmm. Täytyy vähän funtsia. Hyvät ehdotukset otetaan vastaan :D Tosiaan siis 4 salitreeniä teen viikossa ja keskiviikko on mun melko varma vakkari jumppapäivä, jos sellainen viikkoihin lasketaan mukaan.

helmikuu2 (14)helmikuu2 (11)

Ainiii. Olin hyvä tällä viikolla ja jäin selkätreenin jälkeen venyttelee salille. Ja samalla unohdin tietysti sen palkkarisheikkerini sinne venyttelypaikalle :D Nyt kävin kans venyttelee jalkarääkin päätteeksi ja tässä treenikassia purkaessa aloin kattoo, et missähän mun salihanskat on. Että joopajoo, ei kannata venytellä ku tavarat unohtuu sinnesuntänne :D

helmikuu2 (12)Miten te treenaatte jalkoja? Kaikki kerralla kerran viikkoon vai jotenkin jaoteltuna? Ottaisin mielelläni jonkun toimivasti jaosta vähä viitteita omaan treeniin, koska kesällä mun koivet tulee oleen niin kesäkunnossa ;)!

Milla

11 vastausta artikkeliin “tsiisus mikä jalkareeni!”

  1. Heh, olin todistamassa poistumistasi salilta :D Ajattelin vaan, että kappas on sen verran vaikean näköistä kävelyä, että siinä taitaa olla jalkapäivä käyty kunnolla läpi :D

    • haha, eikä! :D tein joo vähä sitä-sun-tätä -tyylisen treenin, mutta tuntui kyllä aika mahtavasti. Kamala tärinä ja hapotus. Ja nyt tuntuu koko ajan enemmän mitä pidempi aika treenistä on :D

  2. Itse jaan jalkapäiväni niin, että 1. jalkapäivä on enemmän gluteus ja takareisi painotteinen: takakyykky, yhden jalan prässi, pakarapotkut, lantionnostot, askelkyykyt kävellen pitkin askelein eteenpäin kp käsissä, smjv, jalan koukistus laitteessa (koostaan treenini näistä, en toki tee kaikkia samana päivänä)

    2. jalkapäivänä etukyykky, kapea prässi, jalan ojennukset laitteessa, hack, yhden jalan kyykky trx:llä avustettuna jne.

    En tiedä onko toimivin jako, mutta itse saanut mukavasti kehitystä aikaiseksi :)

    • okei, kiitti vinkistä! just tämmösiä halusinkin kuulla, muiden esimerkkijakoja, niin pystyis itse vähän muuttamaan ja soveltamaan noita omia treenipäiviä :-)

    • jep :D hyvä fiilis jäi, vaikka nyt jumittaaki ja särkee varmaa seuraavat 2-3 päivää!

  3. Seurailinkin sun blogia bloggerin puolella, mutta unohtui laittaa tää uus osoite aikoinaan ylös, mutta onneksi löysin taas tänne! :D Mä itse treenaan kanssa etureidet omana päivänään ja takareidet selän kanssa. Mua muutes kiinnostaa hirveesti mitä takareisiliikkeitä sä teet? :)

    ps. tuttu sali kuvissa, mutta miksen mä oo sua ikinä siellä nähnyt vaikka itsekin siellä usein treenaan?! :D tai saattaa olla että treenaan niin omissa maailmoissa etten kiinnitä edes huomiota muihin treenaajiin hahah

    • kiva kun löysit tiesi takaisin tänne! :) ai me treenataa samalla salilla. ite käyn parkissa heittää melkein kaikki salitreenini. sit cityssä viikonloppuisin ku se aukee aikasemmin ja toisinaa harvemmin expressillä ja hermiassa, et ehkä ei olla sit vaa osuttu samaan aikaa ku noita vaihtoehtoja on nii monta :)

      ja takareisille teen tavallisesti kahta liikettä: suorinjaloin maastavetoa ja sit reiden koukistusta maaten. jos teen jalat esim. cityssä jossa ei oo sitä makuulaitetta nii sit istualtee siinä laitteessa. toi sjmv on semmonen kokonaisvaltainen ja toimiva liike isoilla painoilla. ja laitteessa teen sit erityishuolellista ja hidasta lihastyötä kumpaaki suuntaa vähä pienemmillä painoilla, jotta työ tulee tehtyä oikeesti takareisillä. toimii mun mielestä hyvin tää combo! :)

    • Joo no mä käyn aina Cityssä joten hyvin mahdollista ettei olla törmätty:D Mäkin teen takareisille aina sjvm ja yleensä myös koukistuksia, mutta ne meinaa sattua mua polvitaipeisiin!:-( ärsyttävää kun Cityssä ei oo maaten laitetta koukistuksiin, koska ne ei niin paljoa satu… noh ehkä mä kestän ja teen sit muita liikkeitä:D

  4. Olet treenannut todella pitkään ja aktiivisesti ja tuloksia näkyy. :) Saat olla ylpeä itsestäsi. Kiinnostuin tuosta sykemittarista, kun omani hajosi vähän aika sitten ja näyttää mitä sattuu. Uusi pitäisi hankkia, mutta rahaa ei paljoa ole siihen käytettävissä. Mikähän tuo malli mahtaa olla ja muistatko paljon maksoi?

    • kiitos :-) ootko varma, että sykemittari hajosi lopullisesti? Tuli vaan mieleen, kun ite oon monta kertaa jo meinannut viettäää polarin hautajaisia, mutta sit ku oon vaihtanut patterit tai ostanut uuden sykevyön, nii homma pelittääkin taas :D Mutjoo. Mun sykemittari (polar ft60) on aika vanha jo (varmaan 3-4 vuotta) ja silloin aikoinaan se maksoi jotain 160e muistaakseni. Nykyään hinta on varmasti tippunut ainakin joitain kymppejä. Ja onhan polarilla toki ft40 ja ft7 muistaakseni, joissa ei oo niin paljon toimintoja ja niiden hintakin on alhaisempi, vain jotain 60-100e :-) Muista merkeistä en valitettavasti osaa kauheesti kertoa, kun ite oon käyttänyt vaan polaria ja kaikki mun kaveritkin on melkeinpä hankkinu ton saman – mistä lie johtuu :D

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta