pitäiskö välillä vähä rauhottua?

Jalkapäivänä tehdää niin kova treeni, että seuraavat kolme päivää kävellään pingviinityyliä edestakasin. Kengännauhat on mahdotonta sitoa ja ajatuskin portaiden kävelemisestä saa tuskanhien päälle. Ojentajatreenin pariksi pakko tehä superina hauista, että säilyy tekemisen meininki treenissä. Jumpalla keskisyke on pakko olla vähintääkin 160, maksimi mieluiten yli 190 – jos tää toteutuu, niin sillon on hyvä treeni tehty! Hiki ja inkkarinaama on parhaat keinot havainnoida, oliko treeni onnistunut. Venytellä voidaan jumppatunnin päätteeksi pari minuuttia. Muuten ei juurikaan. Ja peruskestävyystreenithän on ihan turhanpäiväisiä. Treenataan täysiä tai sitten ei ollenkaan prkl!

Kuulostaako tutulta?

Mulle ainakin kuulostaa. Itseasiassa tää on ihan totuudenmukainen kuvaus mun treeniviikoistani. Tosi noloa myöntää, mutta mä teen aina vaan kovaa. Salilla väkerrän niin täysiä, että seuraavina päivinä tietää kyllä, mitä lihaksia on tullu treenattua. Ja jumppa on huono jumppa, jossei sykkeet nouse korkealle. Kovaa ja korkealta – se taitaa olla mun treenimottoni. Jo vuodenvaihteessa pohdin sitä, kuinka kovan treenin vastapainoksi on pakko huoltaa kehoa. SIIS PAKKO. Tajusin, että kun nyt nähtävästi käyn siellä salin puolella hyvinkin säännöllisesti, nii mun on vaan alettava venytellä ja huoltaa kehoa omatoimisesti enemmän. Jotta se jaksaa vastaisuudessakin ottaa treeniä vastaan ja kehittyä. Vaan kuinkas onkaan käynyt? Kolme kuukautta tätä vuotta takana. Oon käynyt hierojalla kahdesti. Venytellyt en ole ohjatusti kertaakaan. Omatoimisesti kerrat on laskettavissa kahden käden sormilla. Korjaan, yksikin käsi saattaa riittää. Rauhalliset tunnit ovat jääneet kokonaan treeniviikoista pois. Kaukana on ne ajat, jolloin kävin säännöllisesti kerran viikossa venyttelytunnilla tai bodybalancessa. Ja kun oon siirtynyt attackeista ja combateista bodyjamiin, ei tuu sitäkään kahta minuuttia kestävää loppuvenyttelyä tehtyä. Käytännössä huollan kehoani siis surkeasti, ja olo kun rautakangella. Ei tarvii syytä sen kauempaa hakea :D Huh.

Vaan nyt viimeistään asian on muututtava! Eihän vieläkään ole liian myöhäistä!

maaliskuu23 (1)Kaveri oli käynyt jollain kiinnostavalla liikunta-aiheisella luennolla, ja tästä intoutuneena kertoi ja näytti mulle kaikenlaisia kehonjumitestejä. Tiesin olevani kankea kuin mikäkin, mutta jessus kun alkaa kroppa olla jo niin jumissa, että perusarjestakin tulee kohta yhtä selviytymistä. Kaverin hehkutusten ja kehonhuoltopuheiden, sekä tehtyjen testien osoittaman jäykkyyden perusteella innostuin nyt oikeesti panostamaan kehonhuoltoon enemmän. Ja jotta tää ei olisi nyt vain viikon kestävä innostus, nii kerron päätöksestäni myös teille. Tulee sitten pieni paine persuksiin, että mun on oikeesti pakko joskus tehdä muutakin kropallani kuin treenata kovaa! :D Mulle olisi jo iso edistysaskel, jos venyttelisin edes kerran viikossa kunnolla. Sillain 45-60minuutin ajan. Ja bodybalancekin sillointällöin tekisi oikeesti hyvää. Kokeilin meinaa joitain balancen perusasentoja, ja ei kyllä taipunu enää edes sillain niinku vielä viime vuonna taivuin! Eli jos en nyt muuta suuntaa nii musta on kovaa vauhtia tulossa rautakanki. hui! Ja rautakankena ei kyllä pitkään tahkota ennätyksiä salilla. Sanoo lihakset kohta sopimuksensa irti. Ja sit ei kyllä naurata ketään. Eli kyllä – mä aloitan nyt.

maaliskuu23 (6)Itseasiassa aloitin jo eilen. hihi. Venyttelin 30 minuuttia omatoimisesti kotona. Ja jatkoin tällä tiellä tänään, kun mentiin kaverin kanssa ohjatulle kehonhuoltotunnille! Hurraa! Voitte vetää rastin seinään, mä olin siellä! Kehonhuoltotunnilla lämmiteltiin ja venyteltiin isoimmat lihakset läpi ja sitten ohjatusti rullailtiin sillä nystyrärullalla koko kroppa läpi. Saakeli et oli kipeetä hommaa!! ääh! Tuli ihan hirvee tuskanhiki ja välillä tuntu et oksu lentää, mut selvisin sentään hengissä. Kait tääkin puoli helpottais, jos säännöllisesti rullailis? Vai? Mulla on kotonakin oma rulla, miksen käytä sitä!?

Nyt mä kyllä ryhdistäydyn tän kehonhuoltohomman kanssa! Koska pakko! Jotenkin sitä vaan ajattelee, ettei liikkuvuusharjoitteet ole treenejä. En edes merkkaa venyttelyitä heiaheiaan?! Ja jotenkin tuntuu, että kun on kiire, niin ei jaksa antaa aikaa jollekin kehonhuollolle. Mutta nyt mun tarvii taas muistaa se, että kovakaan treeni ei onnistu huonosti huolletulla kropalla. Eli tavallaan kun venyttelee, pitää lepopäiviä, käy hierojalla yms niin kroppa kehittyy paremmin ja ottaa vastaan treeniä! Vähän kuin rahaa laittaisi pankkiin ;) Koitan nyt muuttaa tätä ajatusmalliani, nii ehkä mä tästä ryhdistäydyn pikkuhiljaa. Moni sanoo, että ruokaa pitäis vähä niinkuin ”syödä huomista varten”, eli laittaa semmosta ruokaa suusta alas, joka on keholle hyväksi. Että voitais hyvin vielä pitkään. Samaa mun pitäis nyt ajatella kehohuollon suhteenkin. Treenaa huomista varten! Tai oikeastaan huolla kehoasi, jotta voit treenata vielä vuosienkin päästä :) Näillä mennään nyt! Haluun olla treenikunnossa vielä vanhanakin, eikä niinpäin, että oon treenillä hajottanut kaikki paikkani :D haha. Kuulostaaki jo pöhköltä.

Milla

4 vastausta artikkeliin “pitäiskö välillä vähä rauhottua?”

  1. Löytäisköhän siitä jotain apua, jos ottaakin sen asenteen että ”tää juuri on se mun heikkous, se asia missä en ole hyvä”, niin jos siitä saisi jonkun buustin alkaa tekemään myös kehonhuoltoa? Koska eks säkin tykkää olla hyvä ja paras kaikessa ;-) Niin auttaisko joku tavoitteiden asettaminen tähänkin? Ihan niinkun niitä tavoitteita asetetaan niihin koviinkin treeneihin; haluaa nostaa enemmän ja haluaa tunneilla olla se joka pomppii korkeimmalle! Niin jos kilpailuhenkisenä toimiskin se, että haluaa olla se, joka saa sen pään taipumaan alas sinne polviin asti jne. Ainakin omalla kohdalla toimii tällainen ajatuksilla kikkailu :-)!

    http://ishapeme.blogspot.fi/

    • haha. nauratti toi ”eksäki oo semmonen et haluut olla paras”. öööö, en… NO HALUAN :D Tietty! Ja itseasiassa toi sun idea on erittäin käyttäkelpoinen!! Ottais nyt kuvat esim. spagaatista (yrityksestä) tai muista venytysasennoista ja sit kehityskuvia puolen vuoden päästä ku venyy jo paremmin? :D haha- Vois toimia. Jos oikein yrittäis. Täytyy vähä aikaa kerää lisämotivaatiota että aloitan.

  2. Säikähdin oikeen tänään kun tuli ilmotus että paikka vapautu bodybalance tunnille. Olin varannu just semmosella ajatuksella sen, että pakko käydä kun en oo kanssa tehny mitään tommosia nyt varmaan puoleen vuoteen ! No, peruin sen hätäpäissään sitten kun halusin niin kovasti tehdä tänään jalat :D mut hei, tommosia rullia just meilläkin on salilla, noi on törkeen hyviä !

    • :D näinhän se menee… iteki aina tekee hienoja suunnitelmia rauhallisemmista treeneistä, mut sit jotenki päätyy tekee aina kovaa. Sunnuntainaki mun piti vaa koutsata kaveria salilla, mutta lopulta päädyin iteki tekee nii kovan treenin, että piti ostaa sieltä salilta palkkari, kun ei semmosta tietenkää ollu ees mukana :’D ja noi rullat on ihan hirveitä!! :D

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta