syönkö mä liikaa?!

Mä oon hyvin kaloritietoinen ihminen. Tiedän monen tuotteen sisältämät kalorit melko tarkkaan ihan ulkoa, ja jos en tiedä tarkkaa lukua, niin osaan arvioida melko lähelle ainakin. En tiedä mistä tämä johtaa juurensa. Mitään syömishäiriötaustaa mulla kun ei ole (eipä ;)) ja ite ainakin usein liitän kaloritietouden johonki neuroottisuuteen. haha.  Okei, välillä saan kyllä kommenttia ja hyväntahtoisia viittauksia kavereilta, että vitsin ruokaneurootikko, mutta totuuden nimissä täytyy sanoa, että mun ruokailuni on aika rentoa! Ja voipi olla, että kaloritietous on tullut tosiaan sen mukana, kun olen useamman vuoden ajan käyttänyt kalorilaskuria avuksi energiansaannin laskemiseen ja aterioiden suunnitteluun. Ja toisaalta, onhan nää parin viime vuoden aikana saadut valmiit ruokavaliotkin lisänneet mun ravintotietouttani paljon ihan huomaamatta :)

huhtikuu6 (1)

Ja vaikka syömiseni on tällä hetkellä hyvin rentoa, niin se on samanaikaisesti myös todella suunnitelmallista. Ja tää on se combo, joka saattaa jonkun korvaan kuulostaa neuroottiselta. Rentoa, mutta suunnitelmallista? Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että suunnittelen etukäteen päivittäin, missä väleissä ehdin syödä aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Työvuorot ja treenit määrittävät hyvin pitkälti sen, mihin kellonaikoihin ruokailut ovat. Ja koska kaikki on etukäteen suunniteltu, myös sisältö, on toteutus melko simppeli. Sen kun vaan etukäteen pakkaa eväät töihin ja sitten availee rasioita siihen tahtiin, että ruokailuvälit ei venyisi kauheen pitkiksi :D Suunnittelen ruokani sisällöt myös järkevästi, koska no, mitä järkeä mun olis kantaa mukana evääksi jotain epäjärkevää? Mun mielestä ruokien ja välipalojen etukäteen suunnitteleminen ja valmistaminen on pelkkää viisautta. On helppo (tai helpompi) tehdä hyviä valintoja, kun töissä ja riennoissa on mukana laadukkaat eväät!

IMG_20140409_194914Ja miten ruokailuni on sitten rentoja, jos kaikki on tarkkaan suunniteltu? Olen syksystä poiketen käyttänyt vapaammin kaikenlaisia ruuanvalmistustuotteita. Syksyllä, kun olin ”dieetillä” Pt-projektin aikaan, moni tavallinenkin aine oli kielletty. Nyt mikään ei ole kiellettyä. Ja se jos jokin on rentoa. Saatan siis valmistaa ruokani ruokakerman avustuksella, käyttää makaronin kanssa ketsuppia tai syödä hedelmiä jälkiruuaksi. Ja mikä tärkeintä – syödä juhlissa kakkua tai ostaa kaupasta suklaamunia sekä itselleni että tuleville virpojille ;) Ihan tavallista siis :-)

huhtikuu6 (4)

Tässä kevään aikana en ole siis laskenut kaloreita (tai no, olen käyttänyt kalorilaskuria tarkistaakseni energiansaantiani) tai noudattanut jotain tiettyä hyvin tarkkaa ruokavaliota. Ja olen pohtinut, kertooko kroppa, mikä määrä ruokaa on sille sopiva? Musta nimittäin tuntuu, että syön paljon. Oon joskus kuullut sanonnan, että ihminen syö päivittäin hyvin pitkälti saman määrän kaloreita ihan ajattelematta. Kai se on kehon keino pyytää tarpeeksi ruokaa? Aiemmin, kun on ollut jokin dieetti, on ollut helppo vedota syömisiin sen perusteella. Nyt mä oon välillä vähän epävarma, tarvitsenko mä oikeasti kaiken tämän ruuan?! :D Kun oon käynyt keskusteluja muiden kanssa, nii oon päätynyt tulokseen, että saatan syödä jopa yhden-kahden aterian verran enemmän kuin joku muu :D wääh!

Ai mitä mä sitten syön? 5-6 ateriaa päivässä, joista jokainen sisältää 250-600kcal. Niin siitäpä tulee yhteensä päivittäin kaikkea väliltä 2000-2500kcal. Yks lepopäivä koitin ihan huvikseen katsoa kalorilaskurin kanssa, miten toimisi 1800kcal. Ihan hyvä sekin. Piti vaan tarkemmin katsoa aterioiden sisällöt, jotta riittää kaloreita pitkin päivää :) Mutta tosiaan sitten muistin, että pt-projektin aikanahan mulla oli alle 1900kcal päivässä, ja sillon menin miinuksilla. Kehonkoostumusmittauksen mukaan mun peruskoomakulutus on jotain 1400kcal. Kun tähän lisätään kovat salitreenit neljästi viikossa, 2-3 tuntia kovatehoista jumppaa, työ, jossa liikun jonkin verran ja vielä koiran lenkitys sekä pyöräily paikasta toiseen niin kyllä – mä todellakin uskon tarvitsevani noi kaikki kalorini kahdentuhannen ja kolmen tuhannen välistä :’D Okei, jonain päivänä kulutus on tottakai vähemmän ja joskus enemmän. Mutta jos miettii vaikkapa viiikkotasolla kaloritasapainoa kulutuksen ja ruuasta saadun energian suhteen, nii varmaan menee aika plusmiinusnolla. Tai vaikka olisi vähän plussalla, nii sillainhan ne lihakset kasvaa, vai mitä? ;) Musta tuntuu, että esim. viime kesänä söin liian vähän, ja sen takia oli vähän veto pois välillä. Nyt taas on hyvinkin energinen olo! :) Eli mitä tästä opimme – älä vertaa kaloreita kaverin kanssa :D

huhtikuu9

Oon ollut ihan tyytyväinen tän tammi-huhtikuun väliseen rentoiluruokailutreenailuun. Oon treenannut vähän sekalaisesti mitä huvittaa, lähinnä salia ja bodyjamia. Salikertoja on kertynyt tähän mennessä 47 ja bodyjamia 13. Alkuvuodesta kirjoittelin vielä ihan huikeissa motivaatioissa siitä, miten innoissani mä oon tästä hommasta. Vaan nyt viime aikoina oon vaan käynyt treenaa. Ilman sen kummempia huikeita fiiliksiä. En oo peilistäkää nii tarkkaa kattellu, kuinka lihakset kasvaa ja fläsä lähtee :’D Arvatkaa miks? Just siks, koska oon tehnyt kaiken vähän vasemmalla kädellä. Eli jonkun mielestä elänyt tavallista elämää, jossa ruokailu on rentoa ja treenit fiilispohjaisia. Mutta jotenkin mulla on tullut vähän semmonen tylsistyminenkin – mä kaipaan jotain haasteita, ehkä pelkkä treenistä nauttiminen ei riitä mulle :D! WÄÄ! Nii mä oon nyt vähän miettinyt samoja asioita, kuin tammikuussa kirjoittamassani ”kevään tavoitteet” -postauksessa. Ainoalla erolla, että en välttämättä haluakaan nyt jatkaa omin neuvoineni, vaan oon alkanut pohtia muita silloinkin esittämiäni vaihtoehtoja: ottaisinko nyt ennen kesää osaa johonkin fitfarmin nettivalmennukseen, palkkaisinko pt:n, ottaisinko syksyn pt-projektin treenit ja ruuat taas käyttöön vai kenties jotain muuta? Mitä? Mä kaipaan jotain rytmiä, suunnitelmallisuutta ja tavoitteellisuutta mun treenaamiseen! Oikeesti! Kun mulle tiukka ruokavalio ja suunnitellut treenit ei oo mitenkään elämää rajoittavia juttuja, vaan nimenomaan mulla tulee niin hyviä onnellisuusfiiliksiä joka kerta, kun saan uuden sali- tai ruokaohjelman ja lähen toteuttamaan sitä!<3 Et jotain tartteis nyttekin. Kesää kohti tietysti joku fläsänkarkotusoperaatio vois kuulostaa hyvältä ;) Olisko hyviä ideoita? :) Onks teillä nyt menossa jotain treeniprojekteja? Saa suositella! :) Sen verran oon siis miettinyt, et haluan todellakin treenata yhä jatkossakin salilla sen neljä kertaa viikossa ja käydä mahdollisesti kerran viikossa bodyjamissa. Koska tykkään niistä niin paljon!<3 Mutta uus saliohjelma vois olla kiva, ja olis piristävää saada taas joku toisen suunnittelema ruokavalio, jonka kanssa vois vähän kiristellä kesää kohti, mutta kuitenki sais syödä sillain, että jaksaa treenata :D haha. Et periaatteessa toi syksyn pt-ohjelma toimis loistavasti. Täytys vaan päättää asia ja alkaa toteuttaa. Koska motivaatio tulee siitä, kun jotain oikeasti päättää. Tai toisaalta mua kiinnostais myös toi fitfarmin Lite tai BC. Ehkä lite kuitenkin. Koska sais treenaa kovaa salilla? :D Onko kokemuksia? Sopiskohan mulle semmonen? :D Tää on nyt ihan ajatuksenvirtaa taas, mitä kirjoittelen. Mutta kuten ehkä huomaatte, jotain tavoitetta tarvii ny saada! Mielipiteet, kokemukset ja kommentit olis nyt erityisen tervetulleita :))

selkä2

Milla

6 vastausta artikkeliin “syönkö mä liikaa?!”

  1. Nyt kun sanoit ääneen, että oot treenannu vaan, etkä saanu niin suuria onnellisuusfiiliksiä kun välillä tässä kevään aikana, niin sen on kyllä huomannu. Ei millään pahalla siis, mutta on vaan huomannut. Oon, ite samanlainen, et saan ihan huisisti lisäintoa treeniin kun on joku tähtäin, niin kun nyt se maraton. Vaikka treenaaminen oliskin ihan elämän tapa ja kivaa vaan sen takia, niin silti se, että on jotain mitä tavottelee, tekee siitä vieläkin kivempaa ja tärkeämpää :) siispä suosittelen että ilmottaudut mukaan siihen liteen, niin saat vähän uusia tuulia :) Osallistuisin itekin, jos en olisi niin ruokarajoitteinen. mä haaveilen jo nyt maratonin jälkeisistä tavoitteista :) tsemppii!!

    • kiitti kommentista! ja ymmärryksestä ;) puit hyvin sanoiksi sen mitä varmaankin ajan tässä takaa. treenaaminen on niin iso osa arkea että kun sitä tekee kuitenkin enivei nii onhan se perhanasti motivoivampaa kun on jotain tavoitteita! :) aloin nyt kyl jo aika täysillä miettiä sitä liteä ;)

  2. Haha, ihana tuo rahkakuva ku siinä ilm. on jotain omenanpaloja tms? Kävi vaan hulluna naurattamaan ku ne näyttää ihan paistinperunoilta ja sitte mietin miltä maistuis rahka ja oikein hyvin maustetut, rasvaset paistinperunat yhdessä.. :’D

    Siulla on tosi kiva ja positiivinen blogi, itekkin tykkään Les Millsesitä kovasti, itellä tosin on Combat ikuinen rakkaus numero yksi! Keep up the good work :)

    • haha.samaa aikaa ku luin tän sun kommentin nii työkaveri kysy et onko mulla eväänä kanaa ja mansikoita :’D eiku ihan ptoteiiniplätty ja mansikat :D ilmeisen hyvännäkösiä ruokia vetelen… mut tossa omenakuvassa on siis joo kookosöljyssä ja piparkakkumausteessa pyöritettyjä omenoita rahkan kanssa :)

      kiitos kivasta kommentista ja tsemppii reeneihin!

    • Vitsit kun sä näytät nii hyvältä et mä en kyllä ressais sinuna syömisistäni enää ikinä!:D ite noudatin tossa pari kk:tta mun pt:n tekemää ruokavaliota. Sit ku tuli se fiilis etten tee tätä mitään varte enkä o pyrkimäs mikskää…turhauduin!:S nyt syön taas ku ennenki. Mut ennen tota dieettiäki mun paino kyllä pysy samana..ite ku oon ollu aikoinaa 30kg tästä painavampi, ni koen että mitä vähemmä mä mietin mun syömisiä enkä ressaa siitä, ni en lihoo:D koska jos syö ja ahistaa ja ahistuksen takia taas syö..siinä sitä sitten on valmis oravanpyörä! Mua vaan huolettaa etten saa tarpeeks protskua nyt ku syön millai ite tykkään:D plus se tosiasia, että mun vattalle on jääny tollanen…kengurupussi ku oon sen verra laihtunu. Että yritä ny tässä si saada vatsalihaksia ikänäkää esii:D

    • haha voiei, kiitos. olipa kauniisti sanottu :-) mä jotenki turhaudun ku en tiiä, mitä tekisin. Helpompaa, kun on valmit ohjeet ja noudattaa niitä. Vaikkain pitää kyllä olla varaa myös luistaa ja pitää herkkupäiviä kun siltä tuntuu. Kai joku kultainen keskitie pitäis löytää, ettei liikaa mieti syömisiä, mutta osais kuitenki syödä järkevästi :D haha. Kuka osaa?! Hienoo, että sä oot saanu noin hurjasti painoa pudotettua ja vieläpä pysymään sen, vaikka syötki rennommin nyt kun ihan pt:n ohjeiden mukaan! :))

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta