ensimmäinen ylämäki

Okei, eilen ja tänää on kävelty vähän vastatuuleen. Tai ylämäkeen. Alkuviikosta muokattiin ruokavaliota, ja ekan boostin jälkeen mun vauhti on alkanut hidastua. Mulla on tullut eteen muutama pikkunen reaktio, joihin oon koittanut sopeutua. Ekaks mulla iski ihan hirvee päänsärky eilen. Tavallisesti mun päätä ei särje oikeastaan koskaan, lähinnä vain silloin kun olen tulossa kipeäksi. Ja nyt näköjään siksi, että hiilareita on vähennetty. Tai luulen, että eilinen päänsärky johtui siitä. Hiilareita on edelleenkin reippaasti ruokavaliossa mukana, ja aloitan päiväni puurolla jne. Mutta kun oon koko ikäni käynyt pääosin hiilareilla, nii tää niiden vähentäminen näkyy nyt mulla päänsärkynä. Kysymys kuuluukin, tottuuko siihen? Ei siis päänsärkyyn :D Vaan sopeutuuko kroppa siihen, että hiilareita on vähän vähemmän, ja lopettaako se sitten päänsärkyilytkin pian? Toivottavasti. Koska eikai kukaan täysjärkinen nyt vapaaehtoisesti halua särkyillä. En minä ainakaan. Eli tarkkaillaan tilannetta. Tänää, kun oli treenipäivä ja hiilareita enemmän aamupäivän aikaan, nii päätä ei ole särkenyt. Mutta no, katsellaan nyt. Huominen vielä ja sitten saan ammattilaisen ohjeita olotilan analysointiin ja jatkotoimenpiteisiin ;)

toukokuu15 (5)Toinen reaktio, joka vähän haittaa mua on se, että mun vatsa on ihan turvonnut. Ei siis todellakaan sellainen, mikä esim. dieetin aloituskuvissa näkyy. Ylipäänsä yleensä aina, kun vain siistin ruokavaliotani esim. rennomman viikonlopun ja herkuttelun jälkeen, niin mun vatsa palaa hyvin kivannäköiseksi. Mutta nyt dieetin myötä se ei ole lainkaan sellainen, niinkun ruokavaliolla voisi kuvitella. Vaikka en oo monestikaan aiemmin syönyt näin puhtaasti ja terveellisesti, nii vatsa ei näytä tai tunnu siltä. Oonkin miettinyt, että ehkä näin suuri rahkan ja raejuuston kulutus ei sovi mulle? Oon aina käyttänyt maitotuotteita ruokavaliossani päivittäin. Ja edellämainittuja tuotteita useita kiloja viikossa ja kymmeniä kiloja kuukaudessa. Eikä niistä ole tullut mitään oireita. Mutta nyt joku juttu tässä ei sovi mun vatsalleni. Koska vatsa on heti aamusta sellainen menkkaturvonneen näköinen ja oloinen, jos tiedätte mitä tarkoitan.. Helpoin tapa olisi nyt käyttää tuota ohjeessa kolmantena mainittua vaihtoehtoja, eli valkuaisia näiden kahden korvikkeena. Ainakin niillä aterioilla, joissa kyseiset maitotuotteet ovat aterian pääosassa. Olisko teillä ehdottaa jotain muita soveltuvia aineita välipaloilla ja iltapaloille korvikkeeksi? Aamupuuron raejuustosta en kyllä suostu luopumaan, kuin äärimmäisessä hädässä ;) Mutta iltapalan ja välipalan rahkat ja raejuustot voisin koittaa korvata jollain muulla.

On siis ollut nyt vähän ylämäkeä ja pientä vastatuulta ilmassa. Nälkä tuntuu tosi kovana jo 2-3 tunnin jälkeen, ja esimerkiksi eilen, kun aamupalan ja lounaan väliin tuli 4 tuntia, nii olin jo valmis tekemään ihan mitä tahansa, että pääsisin syömään. En kerro tähän esimerkkiä, mitä ajattelin tekeväni. Olin ihan superkiukkuinen :D Mutta siis nälkä tulee jotenkin nyt tosi pian edellisen aterian jälkeen. Ja eilinen treeni meni kyllä aika surkeesti, kun ei vaan ollut energiaa treenata. Olin kai liian myöhään illalla liikenteessä. Tänää sitten taas meni ihan normaalisti, kun pääsin treenaa jo paljon aiemmin päivällä.. Mene ja tiedä nyt sitte :D En todellakaan oo luovuttamassa, mutta jotain tässä nyt tapahtuu eri tavalla kuin aikaisemmin. Enkä mä sitä sano, etten oo valmis tekee töitäkin tän homman eteen. Oliskin liian helppoa, kun treenaaminen olis hassunhauskaa ja ruokaa riittäis. Sillainhan oon tehny jo pitkään, ja nyt halusin vähän jotain muuta – jotain haastetta. Ja nyt sellaista on ilmassa. Mä ehdin syödä ja treenata koko loppuikäni miten tykkään, mutta nyt kyllä vien tätä projektia eteenpäin kaikella tahdonvoimallani. Koska uskon, ettei tää koko ajan tuu olee ylämäkeä ;) Yli kolme viikkoa menikin tosi kivasti, joten jos nyt on ensimmäinen haastava osuus matkassa, niin kyllä niitä helpompiakin taas tulee. Koska taustalla on kuitenkin koko ajan ajatus hupidieetistä, johon kuuluu vain murto-osa kärvistelyä ja loppuosa intohimoa treeniin ja ruokaan. Ei saa liian vakavaa olla, muttei saa heti luovuttaakaan, kun tuntuu ikävämmältä :D Ainakaan mun mielestä.

Toivon todella, että seuraavana mittauspäivänä olisi tapahtunut jotain tulostakin kropassa. Ja että saisin vaikka tankkauspäivän :d Koska eihän tässä oo tarkoitus ketään kituuttaa hengiltä. No, ei tässä nyt ihan niin vakavaa tilannetta ole. Mutta siis mulle uutta sikäli, että periaatteessa ei voi syödä vaikka on nälkä. Kun kuitenkin se ruoka tulee 3-4 tunnin päästä. Enkä mä nälkään kuole sitä ennen. Mutta oon vaan huono kestää nälkää, kuten oon täälläki aiemmin kertonut :D Nälkääkin enemmän mua kuitenkin harmittaa mun turvonnut vatsa. Sille pitäis nyt keksiä jotain. Koska tavallisesti, kun herää aamulla, niin on hyvä ja fitti olo. Mutta nyt ei kyllä todellakaan ole. Viime viikolla laitoin sen naistenvaivojen piikkiin, mutta kun tää edelleenkin vaivaa, nii aloin vaa miettii, että ruokavaliossa saattaa olla jotai epäsopivaa. Vaikka aiemmin kaikki on ollut mulle sopivaa?

Tää on nyt tosi sekalainen setti, mitä tänää kirjoittelen. Mutta haluan, että mulle jää näitä fiiliksiä muistiin tulevaisuuden varalle, nii näkyy sitten miten tätä tietä on kuljettu ;-))

toukokuu15 (6)Ps. vaikka hiilareita on vähennetty, nii tänää tein omat uudet ennätykseni, kun tein sjmv:n sarjoja 60kg 1×10 1×8 & 1×6!! Enempää en uskaltanut yrittää, kun pelkään aina, että selkä menee jos voimat loppuu. Mutta noi sain tehtyä hyvällä tekniikalla – jee! Saan myös nyt syödä hedelmän treenin jälkeenkin, ja löysin kaupasta jättimäisiä omenoita :’D Hedelmän painoa ei ole määritelty, joten piti käyttää tilanne hyödyksi, hihi.

ainiiin. Ja todellakin tiedän, mitä syön tankkauspäivänä – ruisleipää! Se on päätetty jo! :D Mulla valuu kuola, kun näänkin, että joku syö leipää. En kestä :’D

………Eiku siis kestän!

Milla

19 vastausta artikkeliin “ensimmäinen ylämäki”

  1. Aamupuuron raejuusto valkuaisiin! Nimimerkillä En olisi koskaan uskonut antavani – sati noudattavani – tällaista ohjetta, mut se on ihan törkyhyvää!!! :)

    • :’D oonki kattonu noita sun herkullisia ruokakuvia. haha. mutta ei voi sanoo ettei toimis ennenkö kokeilee. Eli missä vaiheessa se valkuainen siis sörssätään sinne joukkoon?? :D

    • Ite laitan loppuvaiheessa, kunhan puuro on kiehahtanut ja jätän sen hetkeks hautumaan :) Kun ne valkuaiset laittaa raakana niin ne hyytyy sinne sekaan niin ihanasti <3 Vähän kuin uppomunia tai jotain :DD

    • okei! mä teen puuroni aina mikrossa, mutta kai ne valkuaiset sielläki paistuu ja maistuu :D voi jessus. kerään rohkeutta ja lupaan kokeilla täs joku aamu! ;)

    • Mie en muuten tiiä et onks valkuaiset tossa puuron seassa miten räjähtämisalttiita mikrossa, joten oo varovainen sit :D Muistan miten ite oon ihan muutaman kerran pessy mikroa, kun oon yrittäny tehdä siinä munakasta tai jotain :D

  2. Voisko syy olla siinä, kun oot tottunut ruisleivästä saamaan kuituja, ja nyt kun et saakaan niitä kuituja ehkä tarpeeks, niin on tullut ummetus? Mulle on meinaan käynyt monesti noin, jos en syö vähän ruisleipää joka päivä.

    • itseasiassa leipä ei oo enää hetkeen kuulunut mun jokapäiväiseen ruokavalioon. se on mulle semmonen herkku, enkä osta sitä oikeastaan koskaan kotiini koska en vaa kykene sen kohtuukäyttöön :D oon kirjoittanutkin siitä joskus samannimisessä postauksessa – kuka kykenee kohtuukäyttöön.. Että tuskin siitä johtuu. Vaikka toisaalta kaikki mahdollisuudet tarvii toki ottaa huomioon :)

    • voi hyvin olla tuokin syynä.. mä en oikeasti tiedä. arvailla voi ja toivottavasti oikea syy selviää nyt viikonlopun aikana :-)

  3. Mulla turpos vatsa sillon kun olin syönyt liian vähän kulutukseen nähden… :D ei ollu yhtään kivaa.. tosin nyt mietin, että olikohan sillon liikaa proteiinia ruokavaliossa =D en osaa sanoa sillä tämä lähti kun aloin syömään enemmän hiilareita ja hyviä rasvoja :D

    • aijaa sillaiki voi käydä? wäääh. mähän siis syön nyt vähemmän kuin kulutan, nii periaateessa sama tilanne. hmmm.

  4. Päänsärky voi hyvinkin johtua hiilareiden vähäisyydestä ;) Ne pari kertaa, kun oon laskenut hiilareita paljon (alle 100g), on päätä särkenyt pirusti! Ja juuri siksi, että kulutus on muuten kova :D Mulla on kestänyt päänsärky ja yleinen ”pihalla olo” jopa kolme päivää… Sitten oonkin luovuttanut, koska tarviin työssäni eniten päätäni ja valitettavasti mun työ menee minkään dieetin edelle :D Mut se on kai tosi yksilöllistä…

    • joo siis toi päänsärky oli mun mielestä ihan selkee juttu: liian vähä hiilareita yhtäkkiä nii tottakai sattuu. mut mulla on kuitenki päivässä lähemmäs 200, tai ainaki oli just sillon ku sun kommentin jälkee katoin huviksee laskurii et paljon oli tullu. et ei niitä oo vielkää mitenkää kauheen vähän :D mut mun tasolle tietty vähän, kun oon aina liikkunu nii paljon kovalla sykkeellä, nii oon tottunut niitä vetäki surutta isoja määriä päivässä… ja tosta dieettioireiluista oon ihan samoilla linjoilla sun kanssa! En halua, että sosiaalinen elämä / työ / muutkaan tärkeämmät jutut menee solmuun tai kärsii mun hupidieetin vuoksi. Että asiat tärkeysjärjestykseen koko ajan :))

  5. Moi!
    Kärsin itse samasta vaivasta pari vuotta, söin aamupuuron aina raejuuston kanssa, rahkaa välipaloilla jne..
    Maitutuotteiden kulutus oli suurta, ja aina vatsaa turvotti aamusta iltaan. Kunnes pt:n kanssa juttelin ja sain kokeiluun maidottoman ruokavalion. Kaurapuuronkin olen nyt jättänyt, sillä huomaan senkin turvottavan, vaikka se lemppari aamupala ehdottomasti onkin.
    Suosittelen kokeilemaan yksi kerrallaan eri ruoka-aineiden jättämistä/vähentämistä, sillä itselläni turvotus on kokonaan poissa jo parin viikon jälkeen ja nesteet lähtenyt liikkeelle! Vaikka tuntuu kurjalle etsiä korvikkeita, on mun mielestä kuitenkin tärkeämpää se ettei näytä kokoajan ilmapallolta tai kärsi vatsakivusta. :/ Eikä maitotuotteitakaan kannata kokonaan jättää välttämättä, vaan kokeilla vähentämistä! Sillä voi olla jo suuri vaikutus.
    Korvikkeita on monia esim välipaloille/iltapalalle, soijajogurtit, soija/kaura/mantelimaito, smoothiet, kananmunat, leikkeleet, hedelmät yms..
    Ja tosiaan niinkuin joku tuolla ylempänä sanoikin, että liiallinen protskun saanti ja vähäinen hiilarien saanti turvottaa.

    Mukavaa kesää sulle ja toivottavasti saat apua vatsan turvotteluun! :)

    • olipas siiinä iso liuta korvaavia tuotteita, kiitos :)) Mulla tosiaan ei oo koskaan aiemmin ollut minkäänlaisia vaivoja minkään ruuan suhteen nii siks tää on vähän outoa nyt. mutta mä joo kokeilen nyt tollai, että vähennän maitotuotteita (eli palaan normaaliin tasoon) ja käytän noita korvaavia juttuja sit joillakin aterioilla, nii josko tää lähtis taas tilanne normalisoitumaan :))

  6. Suuri määrä maitotuotteita voi aiheuttaa jatkuvaa turvotusta, koska normaalin aikuisen ihmisen kehoa ei ole tarkoitettu käsittelemään maitoa (aikuisen keho ei esimerkiksi tuota paljoa renniini -nimimistä entsyymiä, mikä on merkittävä osatekijä maitoproteiinin pilkkoutumisessa).
    Suosittelisin siis kokeilemaan maitotuotteiden vähentämistä tai jopa maidotonta ruokavaliota, sillä maito on tarkoitettu imeväikäisille nisäkkäille, ei aikuisille ihmisille.

    • aijaaa okei! kiitos asiantuntemuksesta? Näin ainakin oletan, kun tuli niin hienoa sisältöä :D Mä oon aina rakastanut kaikkia maitotuotteita ja käytänkin niitä päivittäin, joten kokonaan en kyllä halua niistä luopua. Ellei tule jotain sietämättömiä oireita, niin sitten toki. Mutta nyt mennään vielä pienellä. Dieetin myötä maitotuotteiden käyttö on mulla vielä lisääntynyt, niin tarvii kyllä kokeilla korvaavia tuotteita joillakin aterioilla :)

  7. En paljon (ikinä?) blogeihin kommentoi, mutta pakko tulla kertomaan, että olen itsekin kärsinyt samasta turvotuksesta. Jätin maitotuotteet ja aloitin gluteenittoman, mutta edelleen turvottaa :/ Noudatan myös FODMAP-ruokavaliota. Ja silti sama ongelma on edelleen, ehkä se on ihan vähän helpottanut, kun lopetin omenoiden! syönnin – tai sitten vaan kuvittelen :D

    Mutta siis, paljon puhutut maitotuotteet ja gluteeni eivät aina ole niitä syyllisiä, mutta kokeilla tietysti voi! Aloin miettiä tuota liiallista proteiinin saantia, hyvin mahdollista… Itselläni lisäksi stressi ihan huipussaan, eli sillä saattaa olla ainakin vaikutusta. Et kai vaan stressaa liikaa?

    Olet ihana, muista OIKEASTI kuunnella omaa kroppaasi ja tsemppiä :P

    • moikka! olipas kivaa, että vaikket ikinä kommentoi blogeihin, nii nyt sitten kommentoit justii mulle! jee :)) mä mietin iteki tota liiallista proteiinin saantia, ja siitä oli puhe myös pt:N kanssa. Ainakaan toistaiseksi ruokavaliota ei muutettu, mutta tarkkaillaan tilannetta. Voi hyvinkin johtua siitä! kiitos tsempeistä ja kivoista sanoista, niitä tarvitaan aina :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta