melkein sata tuntia vähemmän treeniä puolessa vuodessa – tulos näkyy kuvissa

Tämän päivän aihe päätyi muutaman mutkan kautta työn alle. Tein viime vuonna samoihin aikoihin puolivuosikoosteen alkuvuoden treeneistä, ja ajattelinpa tehdä saman nyt. Inspiraatio tuli alun perin Suvin blogista, kun hän teki koosteen alkuvuoden 2013 treeneistä – kysyin lupaa käyttää samaa ideaa. Ja nyt kun Suvi oli kirjoitellut katsauksen alkuvuoden 2014 treeneihin, nii innostuin itekin taas tutkimaan omaa heiaheiaatani ;) Täältä löytyy viime vuoden samainen teksti, jos kiinnostaa urkkia. Kirjaan heiaheiaan edelleen kaikki treenini sekä pitemmät pyöräilymatkat. Ennen kuin lähin tutkimaan omaa listaani, nii olin eniten kiinnostunut siitä, oonkohan käynyt salilla enemmän vai vähemmän kuin viime vuonna tähän aikaan – ja toisaalta, miten jumppien suhde on muuttunut vuoden takaiseen.

heinakuu5 (7)

heinakuu5 (13)

Tossa yllä olevassa kuvassa näkyy koko vuoden treenimäärät sekä sairauspäivät. Alkuvuonna tuntui, että olin säännöllisesti parin kuukauden välein kipeenä, ja näinhän se melkein menikin. Nyt kun en oo päiväkotia nähnyt toukokuun jälkeen, nii oon ollu koko kesän terveenä :D haha. No, eikai se pelkästään siitä johdu, mutta vaikutuksensa varmasti kuitenkin. Eniveis, on ihanaa kun treenit kulkee ja etenee, kun pysyy terveenä pidemmän putken, kuin vain muutaman viikon ajan :) Treenimäärät on pysyneet aika vakioina koko ajan. Lähinnä toi kesää kohti nouseva käyrä on sitä, että hyötyliikuntaa on enemmän, kun pyöräilen useammankymmentä kilometriä viikottain :)

heinakuu5 (14)

Tähän mennessä treenikertoja on kertynyt 185 ja treeneihin kulutettu aikaa 175 tuntia. Oikein kelpo määrä, mutta viime vuonna samaiset luvut olivat 251 treeniä ja 255 tuntia. WTF!? Oonko mä laiskistunut vai mitä? haha. Kauheen iso ero!! Mut sit kun katsoo noita lajeja, niin tän vuoden top5 lista on jo tosi epätasainen, koska periaatteessa siis lajit on samoja kuin aina ennenkin, mutta nyt noi pari ensimmäistä dominoi ihan huolella muita. Top5 lajit: 1.kuntosali 2.pyöräily 3. bodyjam 4. bodycombat 5. kuntopiiri. Ja tosiaan ainoastaan noita kuntosalia ja bodyjamia on oikeesti tullu käytyä semipaljon. Combatissa oon käynyt huikeet kahdeksan kertaa :D Attackissa kuudesti! Vertauksena viime vuonna combat 32 ja attack 29 :D WÄÄ! Mut rehellisesti sanottuna ennen tykkäsin vaa mennä kovaa ja korkealta. Pystyin helposti jumppaa kuus päivää viikossa ja tehdä tuplajumppia ihan tavallisena treeninä. Tällä hetkellä panostan laadukkaisiin salitreeneihin ja myöskin niiden jälkeiseen lepoon. Mut emmä kyllä tiedä, kumpi on parempi sitten? Tykkään kyllä edelleen jumpata, ja tekis kropalle varmasti hyvää käydä edes vähän enemmän sykkimässä. Mulla ei vaan oikein oo enää ketään ohjaajaa tai mitään tiettyä tuntia, johon mun olis pakko päästä. Nii niissä ei vaan tuu käytyä. Lähinnä silloin, jos sovin jonku kamun kaa et mennää yhdessä treenaamaan. Vaikka yhteistreenitki menee jo aika pitkälti salilla ;) haha. Bodyjamissahan käyn about kerran viikossa – yksin! Kun kukaa kamu ei edelleenkää tuu mun kanssa sinne :D Niin, ja tosiaan tossa keväällähän treenimäärät oli pienempiä varmaan sen takia, että mulla oli se suunniteltu ohjelma, jota toteutin! Ei jääny paljon energiaa jumpata, kun tein vaan ne neljä salitreeniä viikkoon ja söin niin tarkasti, ettei ylimääräiselle kalorintuhlaukselle ollut mahdollisuuksia..

Täytyy kyllä sanoa, että viime vuoteen verrattuna mun treenaaminen on muuttunut jotenkin enemmän mun omaksi jutukseni. Ennen tehtii joka viikko useita yhteistreenejä, mutta nyt nää yhteiset jumpat / salit on harvinaisempaa herkkua.. Ehkä siitäkin syystä oon tehny tänä vuonna vaan suunnitellut 3-4 salia ja 1-2 jumppaa per viikko, enkä oo hötkyilly sen enempää mihinkää. Ennen olin tunnettu siitä, kuinka mut sai vielä jäämää seuraavaanki jumppaan ”ku kyllä nyt yhden attackin aina jaksaa ;)” Ei sillä, että tämäkään vuosi olisi jotenkin huonompi ollut! Onhan liikunta kuitenkin säännöllistä ja keskimäärin tuulee liikuttua melkeinpä päivittäin vuodenajasta riippumatta. Voi jopa olla, että liialla aerobisella riehumisella olisin vain tuhonnut senkin pienen, mitä oon salin puolella saanut aikaan.

Ja sitten asia, joka kiinnosti mua eniten. Eli kuntosalitreenien määrä verrattuna viime vuoteen sekä jumppien laskeva lehmänhäntä ;) Salitreenit viime alkuvuonna 73 ja tänä vuonna 88. Bodyjam viime vuonna 3 ja tänä vuonna 27. Salitreenissä määrä ei oo mitenkään kovin paljon isompi tänä vuonna, mutta no, oma treenaaminen on kyllä menny huikeesti eteenpäin ja tässä asiassa uskon ainakin laadun korvaavan määrän ;) Huomaatteko muuten, mikä on hännänhuippuna tuolla viimisenä – kehonhuolto 1h. Oon käyny oikeesti koko vuonna vaan yhdellä ohjatulla kehonhuoltotunnilla! kääk! Vaikka niistä tulee aina tosi hyvä olo ja kauhee motivaatiopiikki, et nyt alan muka oikeesti huoltaa kehoani ja käymään useammin, niin näinhän tässä käy… Oon toki venytellyt treenien päätteeksi ja satunnaisesti muutenkin, mutta mitenkään huippuluokkaa tää mun kehonhuoltoni ei todellakaan ole. Olis varmasti tavoitetta jouluun? Myös treenien monipuolistaminen vois tulla kyseeseen.. Jotenki oon ajatellut, että liikun monipuolisesti, mut enhän mä näköjään tee muuta kuin jammaile ja käy salilla :’D

Musta kyllä tuntuu, että säännöllinen ja jopa tavoitteellinen salireeni on paitsi vähentänyt vaan mun treenimääriä viikossa, niin vastapainona tuottanut myös tulosta. Kroppa näyttää vähän eriltä, kun vertaa vaan katsomalla kuvia, jotka on otettu vuosi takaperin. Vaikka itestä tuntuu välillä, että mitään ei tapahdu, nii kuvista voiki yllättyä, et jotain kuitenkin on meneillään :) Eikä nää tavallisen treenaajan muutoskuvat nyt ole mitään huikaisevan häikäiseviä, mutta ittestä vaan tuntuu kivalta huomata, että kropassa on tapahtunut jotain pientä kehitystä. Ehkä on jotenkin ryhdikkäämpi. Tai paremman muotoinen. Semmonen sporttinen ja vahva. Ja kaiken seurauksena olo on mukavampi ja ylipäänsä omassa kropassa on  parempi olla :)  Siltikin, vaikka treenitunteja on tosiaan lähes sata vähemmän kuin viime vuonna tähän aikaan ;) Osaatte jokainen varmasti päätellä, mikä klisee sopii tähän loppuun treenaamiseen liittyen ;) haha.

IMG_20121111_142348

heinakuu5 (6)

IMG_20130531_063836 toukokuu18 (7)Miltäs teijän heiaheiakoosteet näyttää näin vuoden puolivälissä? :) Top3 lajit?

¨ps. meni näköjää hauskasti päivälleen tää puolivuosikooste, kun viime vuonnakin tein 5.7 :D

Milla

8 vastausta artikkeliin “melkein sata tuntia vähemmän treeniä puolessa vuodessa – tulos näkyy kuvissa”

  1. Vau, näytät kyllä tosi hyvältä! Kyllä siusta näkee että salilla on tullut käytyä :) Tuun kyllä melkein kateelliseksi aina, kun luen että oot käyny bodyjamissa – se on niin miun lemppari ja en melkein koskaan sinne pääse :( Miten siun kaverit ei suostu lähtemään sinne, sehän on parasta! :D Jos sitä menis miun ykkössalilla edes sen kerta viikkoon mitä kakkossalilla, niin se olis varmasti top kolmosessa heiassa.

    Tää oli kyllä mielenkiintoinen postaus ja jännä nähdä ihan konkreettisesti miten aerobisen vähentäminen ja salin lisääminen vaikuttaa kroppaan. Itsekin oon sellanen jumppasykkijä että ei mitään rajaa :’D Tällä hetkellä heiassa top 3 on combat, pumppi ja sh’bam (tosin attackissa ja spinningissä on tullut käytyä vain kerran vähemmän kummassakin). Onneks se sali löytyy sieltä sit seuraavana…

    • Kiitos :) kiva jos joku muuki näkee, ettei kehitys oo vaan omassa silmässä, haha :D

      Joo emmäkää tajua, miksei mun kaverit lähe bodyjammailee!! Meijän salilla menee sitä neljästi viikossa nyt kesälukkarissa, talvella vieläkin enemmän! Ja oon kyllä hehkutuspuolen varmasti hoitanut, mutta ei ne vaan syty? muutama on sentään käynyt kokeilemassa, että ihan täysteilausta ei oo saanu. Harmi, että me ei käydä samalla salilla – olisin saanu susta ilmeisen hyvän bodyjamkamun! Sun top3 lista on sit vähän tasaisempi ja teet suht monipuolisesti treenejä, kerta viis suosituinta lajia on aika samoissa lukemissa :)!

  2. Mäkin oon ihan järkyttynyt, kuinka vähän itse oon käyny attackissa tänä vuonna, 3 kertaa. Meillä oli varmaan sama lemppari attackohjaaja ennen :) Nyt kun oon muuttanut toiselle paikkakunnalle, niin ei oo löytynyt hyvää attack-ohjaajaa vielä ja täällä menee tosi harvassa paikassa attackia ylipäätään. Onneks tilanne korjaantuu elokuussa, ku mun yks lemppariohjaaja alkaa vetään attackia täällä. Jes!

    • voi olla, että sama ohjaaja kyseessä ;) sen myötä steppikin jäi jo vuonna 2013 kokonaa pois mun treeniviikoista… pläh. On hienoa, että löytyy semmosia huippuja ohjaajia, jotka vaan saa lähtee tunnille uudelleen ja uudelleen, mutta harmi sikäli, että niiden vaikutus menee sit näinkin päin. Jos joku lopettaa / vähentää / vaihtaa paikkakuntaa, nii omaki treenaaminen tietyn lajin parissa loppuu tai ainaki vähenee :D Kiva, et sulla on kuitenki elokuusta eteenpäi sit taas attackihurmosta tiedossa!! :))

  3. Mulla näyttää 276 treeniä ja 309 tuntia! TOP3: 1.Tanssi (62krt) 2. Kuntosali (56krt) 3.Grit Strength (22krt)
    Keväällä tosin treenasin sitä 8h/viikko ja tanssista tulee aina parhaimmillaan se 10h. Kesällä toki treenimäärät paljon paljon pienempiä! Tää heiaheia on kyllä ihan älyttömän kätevä tämmöseen!

    • Sä oot sit reenannu oikee urakalla!! COOL, huh yli 300 tuntia!? Ihan käsittämättömän paljon, mut toisaalta helposti ne tulee, kun on intohimoa ja monipuolisuutta :)) heiaheiasta en kyllä luopuis ihan heti, sen verran kätevä tapa seurata vuodesta toiseen omaa treenaamista :)

  4. Mulla on itsellä tosi paljon kiinni ohjaajasta, jaksanko mennä tunnille vai en. Joillain ei oo väliä kuka on ohjaamassa ja ne käy silti tunneilla. Itsellä sillä on kyllä suuri merkitys kuka siellä lavalla ”heiluu” :). Joutuu ehkä tuleen käymään Tampereella elokuussa, kun mun käsittääkseni tää ohjaaja palaa silloin takas Tampereelle ja tulee pitään ainakin sijaistaan sille salille missä säkin käyt. :D Munkin täytyy silloin käyttää nykyisen salini vierailijapasseja ja ajella Tampereelle. Hahaha. Joo, mäkään en edes muista koska olisin viimeks käyny stepissä. Varmaan jäänyt sekin vähemmälle ohjaajavaihdoksen myötä, samoin kuin myöhemmin mm. cx ja grit. :(

    • jep sama! mieluummin meen sit itekseni salille tekee hyvän treenin, kun sellaiseen jumppaan, johon saatan pettyä. Oon vähä vaativa asiakas, mut tosiaan tulee kyl käytyä vaan niillä hyväksitodetuilla tunneilla ;) hyvä, etten oo ainut! kerrohan ku tuut Tampereelle reenaa, ni lähetää yhessä vetää kunnon jumppahumppareeniä ;)! vaikka sitte steppiä, jos ei muuta :D haha.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta