juoksu ei sovi paksujalkaisille

Viime viikolla mulle iski joku ihan kummallinen juoksufiilis. Oli torstai-ilta ja kello about 20. Seuraavana aamuna olin heräämässä töihin perus aamuvuoroon 05:45. Siltikin aikaisesta aamusta huolimatta mun teki ihan hirveesti mieli lähteä vielä kipittelee viilenevään kesäiltaan :D Okei, aiemmin päivällä mun maratoonarikaveri oli käyny kylässä, ja kaiken höpöttelyn lomassa tuli puheeksi myös juoksujutut. Ja jotenki siitä inspiroituneena mun teki mieli lähtee kokeilee taas omaa juoksukuntoani. Koska mä en oikeasti tiedä, minkälainen juoksija olen. Aiemmat juoksut tänä vuonna tiivistyy muistaakseni kolmeen kertaan: pääsiäisen lenkkiin, juhannuksena juostuun lenkkiin sekä military runiin. Aika hurja juoksija oon siis :D haha.

heinakuu14 (2)

Starttasin juoksun siinä illasta. Tarkoituksenani oli juosta sama lenkki kuin juhannuksena. Koska tiesin sen olevan 8km pitkä ja että selviäisin siitä kohtuullisessa ajassa maaliin. Juoksu kulki yllättävän kevyesti, ja maalisuoran lähestyessä mulla oli nii hyvä rullaus päällä, että päätin kipittää vielä pienen lenkin sivupolkujen kautta kotiin. Lopullinen tulos oli 10km ajassa 1h6minuuttia. Ihan kelpo mulle! Ja vitsit mikä fiilis oli ton lenkin jälkeen – superhyvä! =) Omalla mittapuullani kympin lenkki on jo hyvä suoritus.  Sellaiset 6-8km lenkit on mun mielestäni sellaisia tavallisia, jotka ei vaadi suuria ponnisteluja, eikä lenkin jälkeen tunnu, että olisi tehnyt rankkaa treeniä. Mutta 10km on siis mulle jo sellainen pituus juoksulle, että tuntee treenin jälkeen tehneensä jotain :) Sillai hyvällä tavalla. Ja kaikki sen jälkeen on tietysti jo duunin takana.

NO, arvaatte varmaan, että ei se juoksukärpänen jättäny mua näin helpolla rauhaan, vaan pidin yhden lepopäivän välissä, ja taas piti päästä kipittelemään! :D haha! Seuraava juoksu olikin se synttäripäivän juoksu, josta kirjoittelin vähän eilisessä kirjoituksessa. Tarkoitus oli siis juosta ihan vähän pidempi lenkki, kuin tämä ensimmäinen. Vähän kokeilla rajoja, että kuinka pitkän matkan jaksaisinkaan juosta. Mutta kuitenkin fiksusti, ettei liian isoa harppausta kerralla. MIelessä mulla oli sellainen 11-12km tavoitematka. Olihan tämä kuitenkin vasta vuoden viides juoksu :D Kuten eilen jo kertoilinkin, nii mittarit ei nyt aivan olleet mun puolellani tässä juoksussa. Lopulta sain selvitettyä, että juostua matkaa kertyi 12.24km ja aikaa tähän kului arviolta 1h20min. Voi olla, että enemmänkin. No, ei sillä ajalla niinkään väliä. Matkaahan mä lähdin juoksemaaan :D

heinakuu14 (1)

Juoksutarinat sai jatkoa tänään, kun taas yhden välipäivän pidettyäni lähdin kipittelemään ulos. Nyt tavoitteenani oli juosta 10km lenkki tuntiin. Halusin siis juosta omalla mittapuullani kovaa vauhtia ja saavuttaa ton tietyn matkan tunnissa. Kirittävää viime kertaan olisi kuusi minuuttia. No, alkuverkan jälkeen lähdin liikenteeseen. Juostuani about kymmenen minuuttia, teki mieli tarkistaa ihan vain varmuuden vuoksi, että sportstracker on nyt varmasti päällä. Ja tiiättekö mitä – NO EI OLLU! Taaskaan! :D Jessus! Mä en käsitä, kun pistän sen päälle, ni miks se sit kuitenkin on pysäytettynä kohta. Plää. Olis niin paljon kätevämpi ja luotettavampi joku sellainen monensadan euron arvoinen sykemittari, joka mittaisi samalla matkaa… No, eipä voinut muuta kuin jatkaa taas matkaa. Lopulta sportstracker näytti 50minuutin kohdalla 9km juostua matkaa. Eli en nyt sitten tiedä, saavutinko tavoitteeni vai en. Taaskaan :D Periaatteessa olisin varmaa ehtiny just kirmata siinä alkupätkässä 1km ennen kun huomasin laittaa ton trackerin päälle. Mutta kun oon tämmönen mittarisuorituskeskeinen urheilija, nii en vaa saa mitään tyydytystä, kun en oo varma! pöh!

Niiinn. Tajusin siinä juostessani, että taidan oikeesti olla aika suorituskeskeinen treenaaja :D haha. Mä jotenkin nautin niin kovasti siitä, että on joku tavoite, jota kohti mennä! Ja tarkkoja tuloksia, oli se sitten matkaa / aikaa /senttejä /treenipainoja/ mitä tahansa mitattavaa. Mulle tulee onnistumisen kokemus, kun huomaan jostain mittarista, että oon edennyt jonkin asian suhteen :D Joku voi sanoa, että pitäis vaan nauttia siitä juoksusta. Tai salireenistä ittessään. Mutta rehellisesti sanottua puolet nautintoa on mulle se, kun voin tarkastella tuloksiani jotenkin konkreettisesti. Toisaalta esimm. bodyjamissa nauti ihan vaan siitä tanssimisesta. Mutta se taitaakin olla ainut laji, jossa nautinto on ihan vaan siinä tekemisessä. Hassu oivallus. Mut tämmönen mä oon. Juoksemaankin tarvii lähtee aina joku tavoite mielessä, oli se sitten aika tai matka.. Saa paremmin tsempattua itteä matkan varrellakin, kun on jokin tavoite!

Mutta sitten tohon otsikkoon. Mä olisin nyt vaihteeks innostunut juoksusta. Innostunut kokeilemaan, minkälaisia matkoja jaksan juosta ja mihin aikaan. Olisko musta juoksijaksi?! Haluan tietää! Mutta tiiättekö mitä. Mulla on pari ongelmaa. Eka on se, että juoksu sattuu joka paikkaan :D Kun lähden lenkille, nii aika pian parin kilsan jälkeen oikea lonkankoukistaja alkaa vihloa. Sitten vasen. Ja kahdeksan kilometrin kohdalla alkaa ssattua lonkkien ulkosyrjiinkin. Ja hetken päästä akillesjänteisiin. Ehkä penikoihinkin kohta. Ja sit polviin. Ja sit kun pysähdyn tai vaihdan loppumatkan kävelyvauhtiin, ni joudun linkuttaa, kun etenkin toi oikea lonkankoukistaja on ihan tosi kipee! ÄÄH! Mun maratooonarikaveri ehdotti fiksusti, että voi johtua juoksutekniikasta, siitä että oudokseltaan lähen juoksemaan tai sitten kengistä. Mä veikkaan, että johtuu kaikista edellämainituista :D Mutta kysymys kuuluukin, miten mä voin lähtee juoksee taaas, kun esim. toi lonkankoukistaja ei palaudu ihan parissa päivässä edellisestä rasituksesta. Oon miettinyt, ett onko mulla niin paksut jalat, ettei noi lonkankoukistajat jaksa veivata useampaa kymmentäminuuttia niitä edestakasin ja siks ne on niin kipeenä.. Niin. Ja paksujalkaisten kirous on muuten sekin, että juostessa ei voi käyttäää shortseja! Perhana, kun sisäreidet osuu yhteen koko matkan ajan, ni vähän tekee kipeetä! :D Aluks mua nauratti lähinnä se, että oon niin paksukoipinen, etten voi juosta kun sisäreidet on ihan rikki. Mut nyt ei enää naurata, koska ihan oikeesti en voi juosta shortseissa, kun se iho hankautuu heti rikki! JA nyt on heinäkuu, ni on pikkusen kuuma pitkissä housuissa kirmailla.

heinakuu14 (6)

Nyt te kaikki juoksusta tietävät, hoi! Antakaas mulle jotain ihan tavallisia perushyviä tekniikkavinkkejä aloittelijan juoksuun! Mihin pitää kiinnittää huomiota juostessa, esim. lantion/pään asentoon tai asellukseen liittyen? Ja te paksujalkaiset kollegat hoi, miten te pystytte juosta shortseissa ettei jalat oo sisäreisistä heti ihan rikki!? Vai eikö juoksu vaan sovi paksujalkaisille? Koitin juosta myös niin, ettei reidet hinkkais yhteen mut näytin lähinnä joltain bambilta heikoilla jäillä :’D

ps. Kun käytte sieltä kesälaitumiltakin käsin treenailemassa, nii ottakaahan samalla kuvia ja jakakaa niitä instagramissa. Tägätkää niitä hashtagilla #fitfashionfi ja käyttäjänimellä @fitfashionfi – Ai miks? Siks, kun parhaita, pirteimpiä, motivoivimpia ja hauskimpia kesätreenikuvia palkitaan viikoittain tuotepalkinnoilla heinäkuun loppuun saakka! ;) Mä ainaki aion osallistua ;) kesä ja treenit <3

Milla

18 vastausta artikkeliin “juoksu ei sovi paksujalkaisille”

  1. Ihanaa, jos oot innostunut juoksusta! Itse olen harrastanut juoksua viitisen vuotta, ja omasta mielestäni todella tärkeää on kiinittää huomiota selän asentoon. Moni juoksee yleensä aika etukenossa, vaikka rangan pitäisi olla suht suorassa, mutta ei nyt mitenkään liioitellusti :D Itekin oon kärsinyt lonkan oireiluista ja tollasen kanssa suosittelisin menenemään esimerkiksi fyssarille, joka voisi katsoa sun jalkojen asentoa jne. Kun itelläni lonkka oireili, niin valmentaja suositteli mullekin fyssaria. Lisäksi VENYTTELY! Tärkeää! :) Varsinkin lonkankoukistajat!

    Sit vielä yks juttu, kannattaa tsekata omat juoksukengät, nimittäin itelläni aikoinaan tuli jalkoihin paljon vammoja, kun juoksin tietämättäni huonoilla kengillä!

    Tsemppiä sulle juoksuharrastuksen kanssa ! :)

    • joo ainakin hetkellisesti innostunut ;) mulla menee niin kausittain, et teen jotain täysillä ja sit se taas unohtuu. haha. Mut nautitaa nyt, kun tekee mieli kirmailla. Kiitti hei kommentista, oli monta hyvää vinkkiä! Oonki miettiny esim. et mihin olis hyvä kattoo ku juoksee, et esim spinussaki on se tietty piste jossa ei jännity niskat tai lonkat tai selkä tai mikää. Nii, et mikähän se piste on juoksussa :D On myös jotenki hassua, että ei osais muka juosta!? lapsetki osaa juosta, hihii. Mut pidemmänpäälle, ni pienilläki kikoilla oikeesti on merkitystä, jotta kroppa pysyy kunnossa ja jotta sillä pystyy juosta. Mulla on Niken juoksukenkiä, jotka on ihan ookoot jossai jumpalla, mutta uskoisin, että asicse jotku parinsadan euron lenkkarit olis oikeesti superhyvät. Heti jos rikastun, ni ostan semmoset :D

      niin ja ps. oon venytellyt nyt enemmän ku varmaan koko kevään aikana, ku kaikista hirveintä olis jos sais jonku penikkataudin tai muuten vaa jalat ihan juntturaan! :D jotai hyötyäki et on käyny kipittelee. ku jumpatessa / salilla se venyttely vaan jää aina :D

  2. Paksujalkainen juoksun harrastelija ilmottautuu täällä myös! Jos haluat juosta shortsit päällä ja reidet hinkkaa toisiaan vasten (tuttu juttu), sivele reisiin vaseliinia ;) ei tule hiertymiä, eikä koske :)

    • noni, onhan meitä muitakin kerhossa sit! kiva kun ilmoittauduit. Ja oikeesti – toimiiko tommonen vai?! tulee pielee vähä piilokamera, lähen kokeilee ja juoksen vaseliinit kintuissa tuolla :’D haha. Mut jos toi oikeesti toimiii nii huippua, kiitti!!

    • Toimii! :) itte juoksin just lyhyissä shortseisss puolimaratonin ja vaseliini auttoi koko matkan, vaikka aurinko porotti ja hiki tuli!

  3. Hihi, näitä sun paksujalka-postauksia on nii pakko aina kommentoida! :D Mä en oo kokenu tuota ihorikkoa vielä, mutta sen kerran ku oon shortseissa yrittäny lähtä juoksemaan ja vaikka laitan ne niin alas ku vaan pystyy, ni silti juostessa ne shortsien lahkeet alkaa nousemaan yhtä ylös ku alushousut!! Siinä sitte koittaa juosta ja samalla aina kiskoa niitä housuja alaspäin.. Sama ku juoksis pelkissä alushousuissa! Viimeksiki piti palata muutaman kymmenen metrin jälkeen kotiin vaihtamaan jumppapökät jalkaan :D Tuonkin oon siis pistäny paksujen jalkojen syyksi, koska jalat on pyöreät siitä shortsien kohdalta :DD Hienosti selitetty! Käykö sulle nuin? :D

    • haha, vitsit repesin bussissa, kun luin tän sun kommetin! Kuvasit niin hyvin mun juoksua ku koitan mennä shortseilla :D just tommosta nykimistä koko ajan. mulla meni iho rikki ekan kerran jälkee ku juoksin shortseissa, plää. että joo, ne shortsit nousee koko ajan liian ylös… yy :D ei oo helppoo olla paksujalkainen.

  4. Kun mä aloitin juoksemisen nii oli kans vaikka mitä kipui mut se johtu just siit ettei kroppa ollu tottunu semmoseen. Juoksutekniikassakin oli kyllä korjattavaa, mutta ajan kanssa kaikki kivut on vähentyny/hävinny.
    Ite juoksen kesällä sellasilla ”pelishortseilla” jotka on sen pituset ku miehillä yleensä salishortsit just sen takii ettei hinkkais. Mut yhteen juoksutapahtumaan (7km) laitoin kuitenki lyhyet shortsit ja laitoin vaseliinia siihen kohtaan sisäreisiä mistä ne yleensä hinkkais. Olihan se vähän oudon tuntusta, mutta iho TÄYSIN ehjä vaikka lämpötila oli siinä kolmessakympissä ja hiki virtas ja reidet hinkkas. Suosittelen ainakin kokeilemaan :)
    Ja toi lonkan sivussa tuntuva kipu voi olla sitä et keskimmäine pakaralihas ei oo tottunu simmoseen rasitukseen. Mulla ittellä tähän vaivaan autto se että salilla teki suht pitkiä (n. 20 toistoa) sarjoja. Hyviä liikkeitä oli loitonnukset ja lonkan nostot. Mutta toki se voi johtua muustakin.
    Toivottavast saat nyt tehtyy vähä kivuttomampii lenkkei :D

    • Heh, jos klikkaa mun nimeä, niin päätyy väärälle sivulle. Hups, tässä on oikea osoite :D

    • okkeei! eli toi vaseliinihomma tarvi ainaki testaa siis :-) Mulla on kyl noita korisshortsei ainaki yhdet kaapisa, en muistanukkaa niitä. Tarvii niitäki kokeilla joku päivä, kiva kun muistutit! ja tosiaan noi kivut voi johtua monestakin seikasta, mut ajattelin nyt totuttaa kroppaa juoksuun ja kattoo, mihin suuntaan mennään :)

  5. Paksujalkaisena en juokse lyhyillä shortseilla. ;)
    Mutta sellainen vinkki juoksuun, että yksi lepopäivä on aika vähän ja alun innostus aiheuttaa helposti rasitusvammoja. Jos maltat jossain kohtaa pitää kaksi lepopäivää, niin kroppa palautuu paremmin. Mun täytyi viime vuosi mennä vähintään kahdella lepopäivällä, kun rasitusvammasta eroon pääsin.

    • joo toi on kyllä totta. Pitäis muistaa minkä tahansa liikuntahomman kanssa, että aloittaa maltilla :) jotenki sitä ei tajuakaan ajatella, kun on tämmönen aktiivitreenaaja, että uuden lajinkin kanssa tarvii ottaa ihan yhtä maltillisesti ku et jos aloittais suoraa sohvanpohjalta liikkumaan :D kiitti muistutuksesta! ja toki oon kuunnellutki kroppaakin, etten oo ihan joka päivä sentään käynyt. Ja sanoohan sen järkikin. Mutta pidemmänpäälle nii varmasti viisasta juosta pari kertaa viikossa, jottei tuu liikaa alkuun yksipuolista kuormaa ja sitä kautta rasitusvammoja. Tarvii antaa kropalle aikaa tottua. Nyt oonki käyny salilla välissä ja sopinu vähä jumppatreffejä. juoksujalkaa kuitenki kutkuttelee, et jos loppuviikosta sit taas kävi kirmailee :))

  6. Mä nyt en mikään suuri asiantuntija ole, mutta veikkaisin, että tottumattomuudesta on varmaan paljon kiinni noiden kipujen suhteen. Itellä ainakin ennen jumitti aina lenkkien jälkeen lonkat ja alaselkä, mutta nyt, kun tulee juostua useammin, niin tota ei oo tapahtunut :) Ja juoksuasennosta sen verran, että ite pyrin vaan varmistamaan sen, että tuki lähtee keskivartalosta ja kroppa on pystyssä. Ettei asento lähde kaatumaan eteenpäin.

    Ja sortsivinkki; osta sellaset sortsit, joissa on ns. tuplasortsit :D Eli sellainen pyöräilysortsityyppinen alla oleva kangas ja sen päällä se toinen osio :D Sellasilla mä aina juoksen!

    • pidän sua kyllä ihana asiantuntijana juoksuhommissa :D et kiva kun kommentoit! Mä oon koittanut nyt välipäivinä kovasti venytellä, jos toi kipu tosiaan johtuu ihan vain tottumattomuudesta. Saa nähä :)

      Niii, ja mä taida olla TODELLA paksujalkainen, koska mulla oli nimenomaan tollaiset sun kuvailemasi shortsit jalassa :D Ja silti ne vaa nousee nii et sisäreidet hinkkaa toisiinsa! :D haha.

  7. Hihi, mä en tiedä, miksi alan aina virnuilla, kun luen sun tekstejä. :’)

    Mutta. Juoksu on kivaa. Mullakin tulee sellaisia juoksukausia, kun tekisi mieli vaan kipitellä menemään. Yleensä silloin mulla on myös tavoitteita; usein seuraavan kevään puolimaraton (tai edes naistenkymppi) – jonne en ole vielä kertaakaan päässyt. :D
    Kun käy salilla, niin itse ainakin tarvitsen vastapainoksi ulkona hölköttelyä. Muuten tuntuu, että oon ihan epätasapainossa. Salitreeni ei kulje ja on tunkkainen olo. Heh.

    Mä juoksen aina pitkillä housuilla tai sitten kaprimittaisilla. En osaisi lyhyillä shortseilla. Keskittyisin liikaa reisien löllyntään. :D

    Ps. Just koht lähös juoksee!

    • haha. Hauskaa, että teksit pistää virnuileen. En tiiä sitten onko se tää mun persoonani vai nää jutut ja tyyli miten kirjoitan, mut kiva kun kuitenkin aina palaat lueskelemaan ;)

      Mulla oli shortsien kanssa zeropointit jalassa. Tuntu, ettei olis höllyny niin paljoo! hahaa. Mut kyllä siinä pieni itseinhoinen ärsytys tulee, kun ainut kohta joka pääsee jaloissa höllymään, nii höllyy ja hylskyy nii et menee reisistäki iho rikki :’D Voi moro. Siltikin, vaikka munkin reidet hölskyy, nii koen oloni niissä nykyään paremmiksi, kuin capreissa! En olis uskonut sanovani tätä koskaan, mutta nyt tuntuu, että Caprit vie sen viimisenkin pituuden mun lyhyistä koivistani.

      ps. kirjoitinko mä just että mulla on hölskyvät, hyllyvät ja lyhyet jalat. kuinka imarteleva kuvaus :D

  8. Asento luultavasti tökkii, eli fysioterapeutti vois jelppiä, tai sitten joku juoksukoulu tms. vois olla hyvä :) Lisäksi paljon penikoiden ja lonkankoukistajan venyttelyä, sek ETUREISIEN VENYYTELY on tosi tärkeetä (totta kai jalat ja selkä esimerkiksi tulee venytellä hyvin), koska jos etureidet jumittaa, lonkankoukistajille tulee enemmän hommaa–>kipua.

    Reisiongelmaan oon ite löytänyt ratkasun talkista. minigrip-pussissa messiin lenkillä (näyttää epäilyttävältä joo :D), joko rintsikoissa tai jos housuissa on tasku, ja siitä sit pölyttelemään sitä hinkkaavaa kohtaa vaikka jo ennenkin kun hiertää, ja sit laittaa lisää kun tuntuu siltä, että lähtee uusiks hinkkaamaan.

    • siks just ajattelinkin kysellä jo nyt vinkkiä noihin asentoihin sun muihin, kun en oo kauheasti juossut ja täällä lukijoista varmasti löytyy konkareita, jotka osaa antaa ihan perushyviä tipsejä, joihin voin kiinnittää huomiota kun juoksentelen :) Eli asento nyt on ainakin sellainen, jota tarvii tsuumailla. Ja jos nyt tuntuu, ettei juoksusta tottumisenkaan jälkeen tule mukavaa, ni toki joku juoksukoulu vois olla hyvä. Meijän sali itseasiassa järjestää sellaisia joka viikko.. Että helppo olis mennä :D Mut en oo kyl ainakaan toistaseks niiiin innoissani, että viittisin. haha. Harjoittelen nyt ensin itekseni näillä vinkeillä ja jos noi pari maratoonarikaveria lähtis kaveriks, nii siinäki voi saada hyvää vinkkiä.

      kiitti talkkivinkistäki! Tarvii kokeilla kaikkia mahdollisia, jos meinaan vielä shortseissa kipitellä ;)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta