hellepäivän pelastus: aamutreenit

Oi että, miten mahtavat lomasäät onkaan nyt saatu Suomeen! Kääks! Oon nauttinut aivan täysillä auringosta ja lämmöstä biitsillä ja puistoissa lojuten parhaiden ystävieni kanssa. Mulle sopii tämmönen lomailutyyli, kun voi vaan treenata ja treenin jälkeen lojua loppupäivän biitsillä ;) Ja tosiaan, vaikka on kuuma ja kauniita päiviä toistensa perään, niin treenaamista en oo täysin unohtanut. Nyt helteisillä säillä oon vähän hurahtanut aamutreenaamiseen. Ei sillä, oonhan mä muutenkin aamuihminen, mutta nyt aamutreenistä on tullut enemmänkin sääntö kuin poikkeus.

Ai miksi?

Ensinnäkin sen takia, että mulla ainakin lämpö ja biitsillä makaaminen ottaa niin koville (hihi), että löhöilypäivän jälkeen kun koittaa lähtee vetää jotain kovaa treeniä, nii saa lähinnä päänsäryn ja huonon olon. Ei vaan kulje, kun on muutenkin puolittainen nestehukka, vaikka vettä ja suoloja tankkaisikin pitkin päivää. Eli koen, että aamulla kun tankkaa puoli litraa vettä napaan ja lähtee päivän ensimmäisenä askareena treenaamaan, nii treeni kulkee paremmin, eikä kroppa tunnu nuutuneelta. Oikeastaan päinvastoin. Aamulla on hyvä ja kutakuinkin normaalin energinen olo, ja treenaaminen tuntuu hyvinkin houkuttelevalta =) Ja aamuisin lämpötila ulkona on etenkin varjoisilla metsäpoluilla juuri sopiva. Ei ole kylmä, mutta ei myöskään tukalat oltavat. Ihan parasta!

En olekaan lähtenyt oikeastaan juuri kertaakaan lomani aikana salille. Aika hassua multa. Luulin itsekin, että nyt hyödyntäisin salia kun on loma, eikä tarvitse siihen perinteiseen ruuhka-aikaan treenata. Mutta ei. Oon monesti lukenut tai kuullut, kun joku sanoo, että kesällä tekee mieli treenata ulkona. Oon aina ajatellut mielessäni, että joopajooo, niin varmasti. Mä en ainakaan koskaan tee mitään mieluummin kun jumppaa sisällä – sehän on aina yhtä siistiä! Mutta mitäpä vielä, nyt täytyy itekin todeta, että mun vaan tekee mieli treenata tällä hetkellä suurin osa treeneistä ulkona! Mun aamutreenaaminen onkin mennyt ihan fiilispohjalta vaihdellen juoksun ja kuntopiirin väliltä. On vaan jotenkin niin hienoa lähteä aamulla kirmailemaan puistoon musiikin soidessa korvilla. Kesä! Loma! Aurinko! Treenaaminen ei siis tällä hetkellä ole milläänlailla tavoitteellista. Teen ihan fiilispohjalta sitä, mikä kivalta tuntuu. Joskus talvella varmaan turhautuisin, jos mun ”treeni” olisi viiden kilometrin juoksu, johon saan aikaa kulumaan 40 minuuttia. Ai mikä treeni toi on muka? -miettisin. Mutta nyt focus on ehkä enemmänkin siinä, että saa liikunnasta hyvän olon ja startin päivään, ei niinkään jokin tavoitteellinen juttu. Jos olisi viileämpi kesä, nii mua kyllä rehellisesti sanottuna houkuttelisi juosta vähän matkaa ja katsoa, minkälainen juoksukunto mulla oikeasti on. Mutta koska on niin KUUMA, niin noi lyhyemmät piristyslenkit tuntuu houkuttelevimmilta ;)

Ja se toinen puoli aamutreenaamisesta sitten: kuntopiiri. Tosi moni mun kaveri on kysynyt, että mitä ihmettä mä oikein teen käytännössä, jos oon laittanut heiaheiaan merkinnän kuntopiiristä. No, lyhyesti ja ytimekkäästi sanottuna, teen yleensä 3-5 erilaista sykettä nostavaa liikettä, kutakin kolme sarjaa. Ja välissä palauttelen. Kuntopiirin tavoitteena mulla on sellainen lyhyt ja tehokas intervallitreeni, joka haastaa koko kropan. Yks päivä sain kaverin mukaan treenaamaan, ja kun kerroin sanallisesti eka, mitä tullaan tekemään, niin se oli, että ”jooo okei, kuulostaa tavalliselta”. Mut sit kun saatiin tää puolen tunnin workout päätökseen, niin kaveri totesi, että se joka kutsuu tätä helpoksi ni voi tulla näyttää ite :D haha. Eli toimiii! Pistin tähän nyt sen nimenomaisen setin, joka me tehtiin. Tää on nyt suoraan se setti, jota tein keväällä aamutreeneissäni. Liikkeitähän voi vaihdella, ja niin teen itsekin toisinaan. Mutta yksinkertainen on tehokasta. Käykääs kokeilee, jos ette usko ;)

1. Hölkkä 10min

heinakuu25 (15)

2. Kyykky-ylös – hypyt 3 x 25

heinakuu25 (10)

heinakuu25 (11)3. Punnerrukset 3 x 25

heinakuu25 (9)

4. Rappusjuoksu 3 x

heinakuu25 (16)

5. Palautteleva hölkkä 5min

Ja tosiaan haastetta saa sillä, että valitsee omalle tasolle sopivan pitkät rappuset ja sillä, että pitää sarjojen väliset tauot lyhyinä. Ite oon koittanut tähdätä 15-20 sekunnin taukoihin, mutta no, en oo ihan täysin onnistunut vieläkään :D Punnerruksissa en oo myöskään saanut suorinvartaloin tehtyä kaikkia sarjoja, eli kyllä tässä hommassa mielenkiinto pysyy yllä, kun kuitenkin jollain hassulla tavalla, sitä haluaa aina olla parempi kuin edellisellä kerralla ;) Kun oltiin kaverin kanssa tekee tätä treeniä, niin tutuksi tuli sanonta ”nyt olis viistoista sekuntia menny et uutta kierrosta kehiin! ………………………..Tai whenever you are ready ;)!” Eli kovaa reeniä oli ja puolessa tunnissa saa kyllä tehokkaasti ajettua ittensä äärirajoille. Keskisyke on tavallisesti mulla joku 140-160 , maksimisyke 170-187 ja kalorit kaikkea 200-300kcal väliltä. ja tiedän, tää setti ei kuulosta kovin ihmeelliseltä eikä erikoiselta. Kuka tahansa voi tehdä tätä missä tahansa. Mutta siinä se juju ehkä piileekin, ei oo mitään tekosyitä.

 Kuinka kovaa sä uskallat vetää!? ;)

Milla

2 vastausta artikkeliin “hellepäivän pelastus: aamutreenit”

    • ohops! luulin vastanneeni tähän jo, mut en näköjää sit ollutkaan… höh. Näinkin heiaheiasta, että taisit käydä kokeilee tätä settiä! hihi, jee! ;)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta