LiteInShape vko3: aika asettaa asiat tärkeysjärjestykseen

Kolme kokonaista viikkoa Liteä takana. Viime viikko oli hieman vaikeampi kuin kaksi ensimmäistä. Mulla oli ihan liian täyteen ohjelmoitu kalenteri, ja koko viikko vain viiletti ohi, enkä oikein ehtinyt tarttua hetkeen. Siis oikeasti. Mulla oli ihan jokainen päivä täynnä ohjelmaa siten, että välillä tuntui, että vain suoritin asioita. Hyi! Treenit kävin tekemässä silloin kun kerkisin, ja ruuat söin vauhdissa suurinpiirtein ajallaan. Tapasin kaverereita, hoidin koiraa, siistin kotiani, bloggasin, preppasin ja hengasin. Kaikki kivoja juttuja, mutta liian kiireessä ja suorittaessa niistä menee jokaisesta nautinto. Kun tämän viikon maanantai nyt koitti, niin totesin, että vauhtia on aivan liikaa. En todellakaan jaksa enkä selviydy terveenä, jos viiletän tuollaista vauhtia menemään. Eli tällä viikolla tutkin kalenterini, poistin kaiken ylimääräisen ja jotenkin tietoisemmin päätin ainakin yrittää ottaa rauhallisemmin. Keskityn olennaiseen ja niihin mulle tärkeisiin asioihin.

No, mutta ennen kuin enempää asiaa siitä, niin kerrataanpa vähän Liten viikkoa 3. Mitä mä viime viikolla sitten kerkisin tekemään? Treeniviikko 3 näytti tältä:

Maanantai: Bodyjam

Tiistai: lepo

Keskiviikko: Bodyjam

Torstai: Sali: takareidet+vatsat

Perjantai: Sali: selkä+hauis

Lauantai: lepo

Sunnuntai: Sali: rinta+olka+ojentaja

Kuten huomaatte, niin salitreenejä kertyi suunnitellun neljän sijasta vain kolme. Mun teki niin kovasti mieli mennä keskiviikkona bodyjammailemaan, että suunniteltu treeni jäi tekemättä, ja lauantaina taas Tampereen NFE-kasinnoista sekä oman salini aukioloajoista johtuen en kerinnyt treenaamaan. Vaikkakin toisaalta tuo lepopäivä osui mielestäni sopivaan kohtaan kokonaisuuteen nähden, eli sikäli tämä kolmen treenin viikko ei ollut mikään häviö :) Toi Bodyjam70 on vaan niin hullun kiva ohjelma, että mun tekee koko ajan mieli mennä sinne!! Ja tolloin keskiviikkonakin ressasin pitkin päivää, että hitsit kun en oo yhtään salitreeniä vielä tehnyt tähän viikkoon, ja tänäänkin tekis mieli vaan jammailla :D Tiesin jo oikeastaan etukäteen, että jos nyt valitsen keskiviikkojamin, niin mun neljän salitreeniin viikko ei tule toteutumaan – koska kuka pystyy vetää neljä kovaa salitreeniä peräkkäisinä päivinä?! Ei tuntuisi kovin järkevältä, kun vaihtoehtona on liikauttaa viimeistä treeniä vain seuraavan viikon alkupuolelle…. Ja näin teinkin. Toisin sanoen, asetin liikunnanilon ja mun omat fiilikset etusijalle Liten ohjelmaan nähden. En vain näe järkeä, että mun olis pakko mennä salille, koska Lite sanoo niin, kun mä oikeasti haluankin mennä jammailemaan :D Okei tän seurauksena, en välttämättä voi odottaa yhtä huimia tuloksia, kuin parhaimmillaan Litestä voi saada, mutta mieluummin teen kivoja treenejä hyvällä fiiliksellä, kun väännän väkisin ohjeiden mukaan. Aika positiivinen ongelma loppujenlopuksi kuitenkin, ja varmasti ymmärrätte pointtini ;)

syyskuu21 (38)

Mulla on siis kasassa Liteä kolme viikkoa, ja jokaisella viikolla salitreenit ovat jääneet siihen kolmeen neljän sijasta. Kuulostaa tavallaan tosi hassulta, koska yleensä treenaamisen kanssa mulla ei ole mitään ”ongelmaa”. Mutta puolustuksekseni sanon, että ekalla viikolla oli se Tough Viking, jonka vuoksi en uskaltanut tehdä kaikkia salitreenejä alle. Tokalla Liteviikolla oli viiden tunnin LesMills-maraton, ja kolmannella viikolla bodyjammailin uutta jamia onnellisena :D Eli treenattu on kyllä kaikenmoista, mutta salihommissa on kyllä petrattavaa. Tämän viikon tavoite treenien osalta onkin saada ensimmäinen ehjä viikkoa salihommissa!

Kuten aiemminkin kerroin, niin kolmannella viikolla sai alkaa kikkailla ruokien kanssa. Muutokset ruokavalioon tehdään omien tavoitteiden ja fiilisten pohjalta. Mä mietin, että mun tavoitteeni Liten suhteen ovat sekä henkisiä että fyysisiä. Halusin Liten kautta palata taas treeniarkeen kiinni bodyruokien kanssa. Mulla vaan tarvii olla joku syy, jotta motivoidun jättämään sokerit ja välipalapuurot vähemmälle ja syömään enemmän kunnollista ruokaa. Kunhan pääsen rytmiin takaisin, niin tämäkin on taas automaattisesti helpompaa – onneksi :) Halusin myös takaisin sen hyvän ja kevyen olon, mikä säännöllisestä treenistä ja ruuasta tulee. Nämä kaksi asiaa alkoivatkin toteutua jo ensimmäisten kahden viikon aikana. Kolmas tavoitteeni on saada fyysisesti kropassa tuloksia aikaan. Näillä kaloreilla lihaksia ei varsinaisesti liene mahdollista kasvattaa, mutta kun kaiken tekee oikein, niin kropan pitäisi kyllä timmiytyä ja rasvan palaa. Toivoisinkin, että voisin huomata jonkinlaista muutosta kropassani projektin alku- ja loppukuvien välillä. Niinpä tällä viikolla tein sen muutoksen ruuissa, minkä olisi voinut tehdä jo viime viikolla. Pieniä kikkailuja. Siitä voin kertoa lisää sitten kun päästään tämä viikko loppuun. Mutta viime viikon menin siis ihan alkuperäisten ohjeiden mukaan.

syyskuu21 (21)

Viime viikosta teki siis haasteellisen se, että mulla oli koko ajan kiire. En oo tätäkään aiemmin ehkä tajunnut, mutta mua jotenkin inhotti viime viikossa se, että söin poikkeuksetta aamupuuroni seisten ihan hirveässä kiireessä muutamassa minuutissa hotkien. Lounaan söin nopeasti, jotta kerkisin hoitaa kaikki työasiat, joita voin tehdä vain siihen aikaan päivästä. Välipalan söin vaihtelevasti esimerkiksi pihalla tai bussissa. Päivällinen meni samalla kun tiskasin tai siistin muuten kotia ja iltapala sheikkeristä samalla kun ulkoilutin koiraa. Siis pahimmillaan näin. En osaa nimetä yhtä asiaa, miksi mun viikkoni oli niin kamalan kiireinen, enkä osannut rauhoittua syömään, mutta sen opin, että kiireiset ruokailut hermostuttavat mua vain lisää. Ja tavallisesti viikonloppuisin pystyy paikkaamaan kiireistä arkiruokailua, mutta nytkin oon neljä viimeistä lauantaita lähtenyt johonkin reissuun aikaisin, eli kiireellä! huh. Tiesittekö, tajusin nyt tässä samalla kun tätä kirjoitan, että sehän tarkoittaa sitä, että oon viimeksi kesälomalla viettänyt rauhallisen viikonloppuaamun, siis silloin kun mulla oli se Turkin tuliaistauti?! Hullua! Ei ihme, että vähä alkaa ressaa tää arki :D Ja tämänkin viikon lauantaina tarvii lähtee aikasin ja kiireellä, mulla on nimittäin poikkeuksellisesti työpäivä… :D

 Eli kaikinpuolin, ja erityisesti ruokahetkien suhteen tämän neljännen viikon tavoite onkin rauhoittuminen. Mä tiedän itseni, ja jonkun mielestä voi kuulosta supertylsältä, mutta oon oikeasti sellainen ihminen, joka tarvitsee rauhallisia koti-iltoja ilman mitään menoa. Ja viime viikolla huomasin tarvitsevani myös hetkiä, jolloin voin esimerkiksi syödä siten, että ehdin edes katsoa, mitä lautasellani on. Joku toinen voi nauttia siitä, että on paljon menoa ja meininkiä elämässä, niin mäki tein kesällä. Mutta jo nyt, neljä viikkoa töissä olleena, voin sanoa, että mun herkkä temperamenttini ei kestä pidemmänpäälle liikaa menoja. Vaikkakin ne olisivat kivoja menoja, niin silti. Mä tarvitsen omaa aikaa. Semmosta hengailurentoiluaikaa, kun ei tarvi tehdä mitään. Että voi tehdä, mutta ei tarvi. Silloin yleensä tekee kaikkea oikeasti tärkeää ja kivaa. Hyvällä energialla. Ja sitten voi vain nauttia, kun ei ole mitään. Erikoista. Joskus yritin olla sellainen, mitä moni on ja jolle annetaan yleisesti arvoa: tehokas ja aktiivinen. Mutta nykyään onneksi tunnen jo itseäni sen verran, että huomaan rajani. Mä olen paljon mukavampi ihminen, kun pidän kiinni siitä, että latailen akkujani ja vieläpä juuri sillä mulle itselleni sopivimmalla tavalla.

elokuu23 (8)

Neljäs Liteviikko on nyt siis käynnistelty ja tavoitteet on asetettu: ehjä saliviikko sekä yleishyödyllistä rauhoittumista. Koska lepo on vaan ylipäänsä mulle tärkeää, saati nyt tässä projektissa,  niin viime viikosta oppineena asetan sen taas jatkossa yhtä korkealle sijalle, kuin aina ennenkin oon asettanut! :) Miltäs kuulostaa? ;) Käykö teille koskaan näin, että loman jälkeen ei muistakaan, miten paljon arkeen voi ottaa ylimääräisiä menoja? Ja sitten onkin ihan hirveästi liikaa kaikkea ja stressinen oravanpyörä on käynnistetty! Hu! Mä en kyllä halua semmoseen hypätä, joten nyt toivottavasti vähä iisimmin eteenpäin :) Millä tavalla sä muuten lataat akkuja kiireisen arjen keskellä? Mä en varmaankaan oo maailman ainut (vaikka välillä tuntuukin), joka tykkää ihan vaan olla itekseen.. Ettei tarvi olla aktiiviseuraapiiri-ihminen, supersosiaalinen tai tavoitettavissa koko ajan? Voi ihan vaan olla, ja silti saada siitä jotain. Energiaa ehkä ;)

Milla

2 vastausta artikkeliin “LiteInShape vko3: aika asettaa asiat tärkeysjärjestykseen”

  1. Jäi mietityttään et mihin preppasit? Kerrotko joskus lisää ;) koskakohan mentäs taas juokseen? :)

    • tarkotin ihan vaa kaikkia valmisteluita :) onneks. ei riittäs pää ny muihi preppailuihi ;)

      eiks tänä vuonna ollu ollenkaan 24h -juoksua?? sinne olis ollu kiva mennä yhes :D mut melkein koska vaa voidaa mennä! kunha ei oo jalkapäivä alla ;)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta