Lite viikko 4: nälkää, lipsumista ja säätöä

Viime viikolla (liteviikko 4) asetin tavoitteekseni saada aikaan projektin ensimmäisen kokonaisen treeniviikon. Yritin siis päästä neljästi salille. Tämän lisäksi päätin rauhoittaa arkeani, koska kiireen tuntu ja ylenpalttinen höseltäminen paikasta toiseen alkoi tuntua raskaalta. No, kuinkas mun kävikään, saavutinko tavoitteeni? – Kyllä ja en.

Treeniviikko näytti tältä:

maanantai: bodyjam

tiistai: sali: etureidet+pohkeet

keskiviikko: lepo

torstai: sali: selkä-hauis

perjantai: sali: rinta-ojentaja

lauantai: sali: takareidet+olkapäät

sunnuntai: lepo

Virallisesti siis saavutin tavoitteeni, sillä kävin kyllä neljä kertaa salilla. Mutta jos olitte tarkkoja, niin huomasitte, että viikosta puuttuu kokonaan vatsatreeni! Vatsat kuuluu virallisesti takareisitreenin yhteyteen. Ja olkapäät taas kuuluisi oikeasti tuonne perjantaina tehdyn rinta-ojentaja -treenin yhteyteen. Mulla oli perjantaina huono treenipäivä, ja koska huomasin heti alkuun, että homma ei nyt vain kulje, niin jätin olkapäät suosiolla tekemättä ja tein vain rinta-ojentaja -treenin. Halusin kuitenkin saada olkapäät tehtyä, joten lisäsin ne lauantain takareisitreeniin sillä kustannuksella, että setti oli jo sinänsä niin kova, etten vain jaksanut jäädä enää vatsoja tekemään! Olkapäät on aina kova treeni itsessään,  samoin takareidet, ja näiden yhdistäminen teki lauantain treenistä sekä kovan että kestoltaan pitkän 1h15min. Niin koin, ettei olisi ollut järkevää jäädä enää vatsoja tekemään. Siitä olisi kuitenkin tullut sellaista perinteistä turhanpäiväistä puuhastelua, jossa teen kaksi voimapyöräilyä ja yhden hooverin ja lähden kotiin heti kun alkaa tuntua :D haha. Niinpä skippasin vatsat tässä kohti, ja mielessäni mietin, että jos menen sunnuntain treenaamaan, niin yhdistän ne sitten siihen treenii.. Mutta tosiaan sunnuntaina tuntui paremmalta ajatukselta pitää lepopäivä, eli viikon treenit jäivät nyt näihin neljään saliin ja yhteen jamiin :)

lokakuu2 (6)

Treeniviikko oli mielestäni kuitenkin oikein onnistunut! Lepopäivät sijoittuivat kivasti treeniputkien väliin ja pidin ne oikeasti kroppaa kuunnellen, en esimerkiksi työvuorojen mukaisesti, kuten mulla pahana tapana joskus on. Huippuhetkiä tältä viikolta olivat ehdottomasti kaverin kanssa täysiä vedelty maanantaijami sekä torstaiaamun harvinainen herkku:  morning gym <3 Mä en oikeestaan koskaan pääse käytännön syistä johtuen aamusalille. Ja vitsit, miten innostavaa olikin pitkästä aikaa käydä!! Menin tosiaan vasta klo 9:15 töihin, ja kun meidän sali aukeaa 6:30, niin kerkiän siinä juuri ja juuri tekemään tunnin treenin, käymään suihkussa, syömään aamupalan, hoitamaan koiran ja kirmaamaan bussiin. Tuona kyseisenä torstaina olin suunnitellut vasta illaksi salihommia, mutta heräsinkin extempore jo kuudelta, ja siinä kun mietin, että mitähän ihmettä tekisin, kun työt alkaa vasta kolmen tunnin päästä, niin tajusin, että mähän tosiaan kerrankin ehtisin käydä jo aamusta treenaa! Kimpsut ja kampsut kasaan ja kohti salia! Kiva aloittaa päivä treenillä, ja tuntuu myös, että illasta jää enemmän aikaa, kun päivän treenit on jo tehtynä :)

lokakuu2 (15)

Kuten viime viikolla kerroinkin, niin ruokiin tein nyt pienet muutokset. Saadaan Litessä siis ohjeet viikoille 1-2, 3-4, 5-6 jne. Mä otin nyt viikolla 4 siis käyttöön vasta noi viikolle 3 ehdotetut muutokset. Ja itseasiassa tällä viikolla palasin takaisin lähestulkoon vanhaan. Mä ajattelin, että kropassa näkyisi tuloksia nopeammin, jos alan tehdä noita vähennyksiä. Ja verrattuna esim. viime kevään dieettiin, niin tässäkin vaiheessa hiilareita on vielä runsaasti. Mutta jotenkin nyt syksyllä, tai mistä lie nyt johtuukaan, niin mulla ei oo yhtään niin kovaa taistelutahtoa ja semmosta kropanmuokkausfiilistä :D En tiiä, liittyykö tää ajatus johonkin alkuhuuman jälkeiseen fiilisten lässähtämiseen vai mihin. Viikot 1 & 2 sujuivat kuin itsestään. Taisinkin sanoa, että ruoka on hyvää ja sitä on sopivasti. Mutta  heti noiden ekojen vähennysten jälkeen mulla alkoi tulla ihan kauheita makeanhimoja. Ja sitten aloin jotenkin myös pelätä nälkää. Tiiättekö –  aloin stressata, että voinko nyt iltapäivällä syödä välipalani jo klo 14, kun on nälkä, vaikka sen seurauksena mun ruuat ei kyllä riitä iltaan saakka ja sittenkin mulla on nälkä. Niin en jotenkin jaksa nyt yhtään kärvistellä nälässä tai miinuksilla, joten ylläpidän nyt noita 1-2 viikkojen ruokavalioita. Pienen sovelluksen otan viikoilta 3-4 riippuen siis siitä, onko lepopäivä vai treenipäivä. Ja tää on siis ihan sallittua, koska kukin tekee itse päätökset vähennysten suhteen. Ja mä luulen, että tarviin noi kaikki kalorit ja hiilarit kyllä. Että jaksan töissä, treeneissä ja vapaa-ajalla. Ja vielä hyvällä fiiliksellä :) Uskon, että salitreeni näkyy kyllä kropassa kun syö useamman viikon ajan bodyruokaa. Toki kroppa olisi varmasti timmimpi, kun vetäisi dietin joka viikko ohjeen mukaisilla vähennyksillä, mutta siitäkin huolimatta, mä en vaan halua kärsiä millään tapaa :D haha. Tässä vaiheessa mielekäs treenaaminen ja arjessa jaksaminen on tärkeämpiä asioita kuin rasvaprosentti. Oliko fiksusti sanottu? Enkä kyllä usko, että näillä ruuilla paksuuntumaan pääsis missään vaiheessa. Normaalia nälkää 3-4 tuntia edellisen aterian jälkeen vastaanotan ihan mielelläni, koska silloinhan kaikki vaan toimii niin kuin kuuluukin. Mutta yöllistä nälkää, tai semmosta kituuttelua en kestä, että mietin vain, koska on seuraava ruoka-aika :D Eli hiilareita mulle kiitos, kaikki mitä tarjolla on, ainakin treenin ympärillä! ;)

syyskuu25 (5)

Enivei, ei tää bodyruokailussakaan pysyminen oo ihan yksioikoisen helppoa. Etenkin lepopäivinä tulee ihan hirvee tarve napostella kaikenmaailman pähkinöitä ja suklaapallerot vaan pyörii mun silmissäni :D Siitäkin päättelin, että oon varmaan syönyt ton nelosviikon aikana aivan liian vähän, kun nää houkutukset ei vaan päästä irti musta… Oonki syöny sitten vähä siellä sun täällä ylimääräisiä protskupatukoita pahimpaan sulaanhimoon. ääh. Ja koska tämmöset mieliteot mun mielestä viestii siitä, että kroppa huuutaa energiaa itselleen, niin uskon, että on ihan fiksu päätös syödä noi hiilarit, mitä Litessä tarjolla on. Niin, ja mitenkäs sitten se toinen tavoite, kun piti rauhoittua? Mulla on kyllä ollut nyt vähän hiljasempi vauhti päällä. Ensinnäkin siitä syystä, että päätin taas sijoittaa suurimman osan treeneistä viikonloppuihin ja ottaa arkipäivät iisimmin ja kiireettömämmin, osittain taas sen vuoksi, että oon heittänyt kalenteriin varaukseen ihan vain omaa aikaa =) Oon jostain syystä nukkunut tosi huonosti viime aikoina ja sen lisäksi pieni flunssa yritti taas isekä muhun. Ja tähän päälle sain vielä uuden sairauden taakakseni. Okei, oli helpottavaa saada joku diagnoosi ja lääkitys, mutta silti. Sekin vei vähän viime viikon voimia, kun piti pähkiä ja puhkia ja oireilla. Voin kertoa siitä vaikka joku muu hetki, nyt tarvii valmistella huomisen päivän eväät! Hyvin täällä siis pyyhkii, kunhan ei liian vähälle ruualle siirrytä! Tärkeintä mulle on kuitenkin terve ja toimiva kroppa. Ja mä vissiin käyn sitte aika pitkälle hiilareilla ;)

syyskuu25 (9)

 Huippua, että huomenna on taas perjantai <3

Milla

2 vastausta artikkeliin “Lite viikko 4: nälkää, lipsumista ja säätöä”

  1. Tosi viisasta pohdintaa ja oon kyllä ihan samoilla linjoilla, jos multa kysytään, heh. Arjessa (elämässä) jaksaminen ja mielekäs treenaaminen on todellakin mullekin ( ja jostain syystä erityisesti tällä hetkellä) tärkeämpää kuin rasvaprosentti ja timmi kroppa. Harva siitä alhaisesta rasvaprossasta sitten kuitenkaan nauttii, varsinkaan, jos ylläpito vaatii kituuttamista, nälkää ja unettomuutta. Eikä silloin kyllä ole sellaista sisäistä hehkuakaan. ;)

    Haha, ja joo kuule. Mulla käy aika usein tuo, että ”siirrän” vatsat seuraavaan treenikertaan tai päätän, että meen tekemään ne ylimääräisenä toinen päivä. Köhköh. Harvoin toteutuu. :’D Pitäis varmaan ottaa joku lyhyt, vakkari vatsatreeni, jolloin keskityn vain vatsoihin.

  2. joo kyllä sisäinen hehku tulee mielekkäistä asioista ja mulle nälkä ei ainakaan oo kovin mielekästä, vaikkakin kaikki tämmöset tavoitteelliset projektit osaltaan onkin :)

    tiiäkkö mitä! kirjoitin näin maanantaiaamuna viime viikon koosteen ja öööö. ne vatsat jäi taas!! :’D ups!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta