bodyruokaa!

”Ei mulle tarvii mitää hankkia. Ku mul on vähä tarkempi ruokavalio nyt, nii otan omat eväät.”

”Ai mitä sä sitten oikeen syöt?”

”Nooo, ööö. Bodyruokaa :D”

Vaihtoehtoisesti kysymys voisi kuulua, että mitä oikein syön, jotta pysyn hyvässä kunnossa ja saan tuloksia salitreenillä. Yhtä kaikki, vastaus on sama. Mulle itselleni bodyruoka on sinänsä ihan helppo ja selkeä kuvio. Ja ei, bodyruoka tuskin on sen virallinen nimitys – en tiedä? Mutta itse tarkoitan tällä käsitteellä siis kaikkia niitä tuotteita, jotka sisältyvät ruokavaliooni silloin, kun haluan syödä hyvin ja terveellisesti. Bodyruoka on helppoa, nopeaa, terveellistä, monipuolista ja ennen kaikkea ravitsevaa. En usko, että kukaan pääsee lihomaan jos syö vain tällaista ruokaa, eli tässä vastaus myös erääseen blogini suosituimpaan hakusanaan: mitä voin syödä lihomatta. Bodyruokaa.

Mitä se sitten käytännössä on? Mun kokemukseni ja ajatusmaailmani mukaan bodyruoka on sellaista ruokaa, joka on hyväksi treenaavalle ihmisille. Se tukee jaksamista, auttaa palautumaan treeneistä ja pidemmällä tähtäimellä on avain kehitykseen tärkeänä osana treenin ja levon kanssa. Hyvä bodyruoka pitää sisällään monipuolisesti hiilihydraatteja hyvistä lähteistä, riittävästi proteiineja ja tarpeeksi hyviä rasvoja. Ateriat koostetaan näitä kolmea yhdistellen ja erilaisten kroppaprojektien yhteydessä ne voidaan laskea ja kohdistaa yksilöllisiin tavoitteisiin nähden oikeanlaisella tavalla pitkin päivää. Itse hankin hiilarini pääasiassa kaurapuurosta, realista ja pastasta. Proteiinit jauhelihasta, rahkasta ja munista. Ja rasvat sitten öljyistä ja pähkinöistä. Vaihtoehtoja on runsaasti, mutta itse tykkään makujen puolesta eniten juurikin näistä, eli luonnollisest  valikoin niitä päiviini :) Syön päivässä ainakin puoli kiloa kasviksia ja juon 3-4 litraa vettä. Myös suolan käyttöä tulisi oleellisena osana tarkkailla. Tässä olen hieman huono, mutta monesti  olosta tuntee, jos suolaa on unohtunut lisäillä.

Mulla itselläni on tosiaan tällä hetkellä käynnissä eräänlainen kroppaprojekti. Tosin, oon tehnyt projektista tavallaan helpon itselleni, koska projektin kautta halusin lähinnä palauttaa itseni kesän mittarittoman ruokailujakson jälkeen takaisin bodyruokailun pariin. Arjessa projekti ei sinänsä siis aiheuta harmaita hiuksia mulle, koska musta on vain kiva, kun saan selkeät ohjeet, joiden mukaan syödä. Ja kuten oon ehkä maininnutkin aiemmin, niin edellisten projektien myötä, viimeisen parin vuoden aikana, bodyruuasta on tullut iso ja luonnollinen osa mun arkeani. Saatoin pitää tätä jopa itsestäänselvyytenä, mutta nyt kun olen lukenut Liten myötä foorumilta ihmisten kysymyksiä ja ahdistuksia ruokailuihin liittyen, tajusin, että voin vain olla onnellinen, kun niinkin moni asia on mulle jo todella selkeää ja helppoa. Oon tottunut preppaamaa ruokani sunnuntaisin seuraavaa viikkoa varten. Samoin olen tottunut ostamaan kerralla suuperheen tarpeen verran kamaa kaupasta. Ja olen tottunut siihen, että ruoka maksaa helposti monta sataa euroa kuukaudessa. Ei yllätä. Ja mikä kaikista tärkeintä – bodyruokailu ei häiritse mun päiviäni millään tavalla ja teen tätä todella mielelläni.

lokakuu9 (4)

Minkälainen sitten voisi olla esimerkkipäivä bodyruokailun merkeissä? Tässä ruokakuvistani koostettu ruokapäiväkirja sellaisena, kun se voisi mulla arjessani olla.

Aamupala klo 7:45 – puuroa, raejuustoa, lesitiiniä, marjoja + kahvi + vitamiinit

syyskuu9 (6)

lounas klo: 11:30 jauhelihaa, salaattia, pähkinöitä, raejuustoa

bodiruokaa (13)

Välipala 15:30 – valkuaisia ja marjoja (ennen treeniä monesti myös banaaniplätty)

bodiruokaa (4)

Treenihöysteet – treenijuomat, palkkari + hedelmä

lokakuu2 (7)

Päivällinen 20:00 – salaattia, jauhelihaa, raejuustoa, realia

bodiruokaa (5)

Iltapala 22 – rahkaa, lesitiiniä, mehukeittoa

syyskuu11 (1)

Tämä on nyt siis vain esimerkkipäivä. Joskus viisi ateriaa + treeninympärysjutut riittävät. Useimmiten kuitenkin aamut on niin aikaisia, että aamupalan ja lounaan väliin ehtii syödä jonkin perusvälipalan. Tai vaihtoehtoisesti iltapäivän välipalan ja treenin välissä. Sen lisäksi, että ruoka-aineet on laadukkaita ja hyviä, on ruokailuvälit pidettävä tasaisina. Itse pyrin syömään 3-4 tunnin välein. Ja tämä tietenkin vaatii sen verran ajatustyötä, että suunnittelee päivänsä etukäteen. Mulle tämä on ihan itsestäänselvää, mutta jotenkin heräsin omassa kuplassani yks päivä, kun tuli kavereiden kanssa puheeksi ruokajutut. Ja yks mun hyvä kaveri totesi, että sillä menee viikossa parikyt euroa ruokakauppaan :’D Ja toinen ihmetteli, että mitä järkeä on syödä jotain makaronia ja jauhelihaa – kun eihän se edes ole terveellistä?! :D Ja kolmas ihmetteli, että miten jaksan tai ehdin edes ajatella jotain syömistä niin paljon. Hän ainakin syö silloin kun nälkä tulee ja mitä tarjolla on. Eikä kyllä todellakaan myöskään syö makaronia ja jauhelihaa kuin äärimmäisessä hädässä, kun eihän se edes maistu miltään. Niinpä. Kaikkien ihmisten tarvii syödä, mutta motiivit valinnoille on kuitenkin hyvinkin erilaisia. Luulin jostain kumman syystä, että kaikki haluaisivat tai olisivat kiinnostuneita bodyruuasta ja suhtautuvat ylipäänsä syömiseen samalla tavalla kuin mä. Mutta eihän se todellakaan niin mene :D Mua itseasiassa ihan naurattaa, että oon ite niin innostunut tästä bodyhommasta, että osaisinkohan edes enää olla ajattelematta ruokaa näin paljon :D Pystyisinköhän oikeasti vain pitämään jääkaapissa joskus jotain. Ja syömään sitä, mitä päivän aikana eteen sattuu. yyh! En tiedä. Ehkä sen aika koittaa joskus. Tällä hetkellä nyt näin. Ja en siis todellakaan tyrkytä tätä bodyruoka-asiaa nyt kenellekään. Huomasin vaan tuolta blogin hakusanoista, että moni treenaaja etsii vinkkejä ruokavalioon, jolla tukea salitreeniä. Ja moni painon kanssa tuskaileva on ihan suoraan kysynyt multa vinkkiä, miten voisi syödä siten, että ei tarvitsisi elää nälässä (ja sitten aina sortua herkkuihin), mutta ettei lihokaan. Siksi halusin kirjoittaa aiheesta. Toivottavasti tästä oli jotain apua :) En ole alan ammattilainen, mutta siksipä kirjoitinkin vain oman kokemukseni mukaan. Mulla tällainen on toiminut hyvin, ja Liten ruokavalio komppaa kyllä kaikkea aiemmin oppimaani hyvin.

Mitenkäs teillä siellä ruudun toisella puolen? Syöttekö bodyruokaa vai tuntuuko sen valmistelu ja suunnitteleminen yhtä kaukaiselta, kuin mitä se oli mun ystäväpiirissäni? Oonko mä ihan pöhkö, kun mietin näin paljon ruokaa ja käytän niin kauheasti aikaa sen huolelliseen suunnitteluun ja valmisteluun :D? Uskon nimittäin, että jonkun mielestä olen. Siis muunkin kun edellämainittujen kavereiden mielestä. Joskus aiemmin olisin saattanut kirjoittaa bodyruokatekstin ihan vain siksi, koska musta oli siistiä huomata, miten oikeanlainen ruoka vaikuttaa omaan hyvinvointiin. Olin innoissani kaikesta tähän liittyvästä: valinnoista, preppailuista ja omista eväistä. Tällä hetkellä musta taas tuntuu, että se bodyruokailusta ”numeron tekeminen” on jo kaukana takana, ja oon vaan onnistunut kivasti linkittämään sen luonnolliseksi osaksi omaan arkeani. Ainiiin, vastapainona saatetaan esittää muuten myös kysymys:” mitä sä et sitten voi syödä?”  -No, mähän voin syödä mitä tahdon. Mutta virallisesti bodyruokailuun ei ehkäpä kuulu ainakaan omalla kohdallani seuraavat tuotteet ;)

elokuu31 (22) heinakuu11 (11) heinakuu12 (7) huhtikuu29 (9)

Elii sokeri ja alkoholi. Ne rajaisin pois arkisesta käytöstä. Ja olen rajannutkin. Mutta, huomaatte ehkä, että kaikki edelläolevat kuvat ovat aitoja otoksia mun elämästäni. Kyllä. Koska teen tätä bodyhommaa semitosissaa mutten kuitenkaa liian totisella asenteella, niin ite ainakin tarviin myös projektien ulkopuolella näitä ruokavalion ulkopuolisia juttuja. Eli en elä 365 päivää vuodessa bodyruualla. Ihan vain siksi, koska tykkään sokeristakin. Cheat meal kerran viikossa tai herkkupäivä kerran pari kuukaudessa on mun mielestäni ihan jees. Tavoitteista ja lähtökohdista riippuen. Ja toki kokonaisuus ratkaisee. Kun suurin osa valinnoista on hyviä, niin ainakin mun kroppani sietää jonkin verran muitakin valintoja. Ei paljoa, mutta jonkin verran. Ja mä ainakin rentoudun oikeasti parhaiten, kun lähtee hyvällä porukalla syömään johonkin ihanalle brunssille tai kun pidän karkkipäivän kaverin kanssa. Koska leipä ja irtokarkit <3 Ja siksipä niitäkään ei voi täysin unohtaa. Tai ainakaan mä en unohda. Bodyruokaa pääasiassa ja fiiliksen mukaan sitten välillä muutakin. Säilyy mielekkyys kummassakin hommassa ja kroppa kiittää. Irtokarkeista ja leivästä puheenollen, Litessähän toi tankkauspäivä lähestyy. Tittidii ;)

Milla

19 vastausta artikkeliin “bodyruokaa!”

  1. Mä syön kyllä bodyruokaa mutta siihen kuuluu ihan riisi, peruna, pasta, leipä, ei pelkät salaattiateriat ;)

    • peukku sille ;) en tiiä mistä toi mutta tonne tuli? kun itsekin nimenomaan mainitsin käyttäväni esim. pastaa ja tuosta esimerkkipäivän kuvista löytyy realia :) vai saiko tästä tekstistä nyt virheellisen kuvan etten suosisi mainitsemiasi tuotteita? Toivottavasti ei, koska oon nimenomaan hiilareiden puolestapuhuja :)

  2. Superkiva postaus! :) sitä vaan ihmettelen, että kyllä meet vähillä hiilareilla, mut kiva vaan, koska niin meen määkin :D joskus näinki päin

    • kiva kuulla :) ja nyt kun säkin mainitsit noista hiilareista nii oli pakko tarkastella eri kakkuloilla tota listaa :’D ja siis kuvat ja ruokavalio ja rytmitys menee kyllä liten mukaisesti. eli korjattakoon sen verran että ilman liteä söisin varmasti lounaalla myös normaalit pastat tms. liteä mennään kuitenkin jo näin pitkällä ni oon jo nii tottunut toho lounaaseen ”salaattiateriana”. mutta olisin voinu siihen ehkä lisätä maininnan liten ulkopuolisesta elämästä :) mut hyvä kun pistit(te) kommenttia.

      ja tosiaan ite en oo muita vähennyksiä tehny, eli aamulla ja päivällisellä ja treenibanaanit pitää kyllä päivän hiilarimäärää yllä :)

  3. Kieltämättä sain sellasen kuvan tekstistä ja ruokakuvista :D hyvä niin, jos jaksat noin vähillä hiilareilla!

    • joojoo, ymmärrän hyvinkin :D kiva kun kommentoit! Elän kai jossain litekuplassani, koska tän tekstin tarkoitus ei ollut olla literuokavalio, vaan ihan vaan perusbodyruokavalio. Nii kyllähän toi Lite vähä näkyy tässä kuitenkin :D Koska normisti syön joka aterialla hiilaria, mutta nyt Liten aikana niillä nimenomaan vähän kikkaillaan… En nyt aala tekstiä editoimaan, ehkä joku joka kiinnostuu samasta asiasta, niin lähestyy kommenttikenttää, ja huomaakin sitten meidän keskustelut täältä :))

  4. Juu ruoka mielessä täälläkin :) Vaikka ite en oo mitenkään aatellu aiemmin syöväni bodyruokaa, niin ei tää liten alottaminen silti mikään shokki ollut :D Aiemmin oon syönyt liian pieniä annoksia joka on näkynyt sit naposteluna, nyt liten aikana toi on jääny pois ja olo on ollutkin parempi ja tulosta tullut!
    Ruuan laittaminen meinaa mulla kyllä välillä tökkiä, kun pitää ottaa myös huomioon lapset, joille ei ehkä kaikki bodyruoka maistu, tosin paljon voidaan myös samoja syödä :) Pitäs vaan alottaa toi kunnolla etukäteen suunnittelu ja valmisteleminen, no pikkuhiljaa!
    Maistuuko lesitiini miltä puurossa tai muualla, ja mistä ja minkämerkkistä kannattais ostaa? Tähän mennessä en oo sitä vielä testannu, mut kiinnostais!

    • hyvältä kuulostaa sun liteen siirtyminen :) jos olis kauheen iso ero normitapoihin niin projektikin olisi varmasti haastavampi. ja mulla käy monesti tou sama, että syön liian vähä normaalia ruokaa ja sit napsin nälkääni kaikkea muuta. ja siks oon tykänny tästä litestä ku on selkeät määrät kuin syödä :)

      lesitiini on ihan mun herkkuani! käytän sitä aina, oli kyseessä dieetti tai ei ;) aamupuurossa maistuu hyvältä. jotenki puurosta tulee täyteläisempi. ja rahkassa toimii kaikista parhaiten!! jos tekee smoothien blenderissä niin siitä kokonaisuudesta tulee tosi kuohkea ja pehmeä ja kermainen ♡ namnam. mut joskus ku ei kerkii blendaa ni syön tollai kuvassaki näkyvällä tavalla pelkiltee ja musta toi lesitiini vaan on hyvää :D ite käytän reformin soijalesitiiniraetta, eli siitä liten vitallisesta fitfarmin lesitiinistä en osaa sanoa, onko samaa hyvänmakuista kamaa vai ei :) mut jos kokeilet, niin kerro ihmeessä ;)

  5. Tuosta ruuan hinnasta sen verran, että meillä valmis- / noutoruokiin tottunut mies ihmetteli, kuinka pärjätään niin pienellä rahalla ruokien kanssa nyt kun muutettiin yhteen. Teen siis ruuat itse. Joku riisi nyt maksa paljon mitään! Tosin sitten omat palkkarit ja terveysherkut nostaa sitten kuluja jonkun verran. Miksiköhän muuten onkin niin paljon kalliimpaa herkutella terveellisesti (raakasuklaa, questbar tms) kuin peruskarkeilla?

    • ulkona syöminen onkin kyllä kallista! Eli siihen nähden bodyruoka on hyvinkin edullista ;) hyvä pointti! Bodyruokaa vaan tarvii syyä niin usein ja paljon, että sitä kautta ruokaan menee kyllä hirveesti rahaa. Kahdella ihmisellä vielä enemmän :sd Mutta mielelläänhän sitä maksaa, koska hyvä ruoka vaikuttaa kaikkeen hyvinvointiin loppupeleissä kumminkin :)

      JAJOO – miks raakasuklaa protskupatukat ja questbarit onkin niin kallita?! mikä vääryys :D Nytki ostin itelleni viikonlopun hätävaramatkaevääksi pari patukkaa, nii 5e. öööö? Sil olis saanu jo melkein kilon karkkia tarjouksessa. hihi.

  6. Perusruokaahan se bodyruoka on, kehoa ja mieltä ravitsevaa ilman turhia sokereita ja tuhteja rasva-annoksia :) Mä muuten ehkäpä inhoon cheatmeal sanaa :P Jokainen saa musta syödäniinkuin haluaa ja mikä hyvältä tuntuu, oma neuvoni silti olisi kuunnella myös mikä sille kropalle olisi hyväksi ja siis tää neuvo ei ollut sulle :)

    • Hyvin tiivistetty asian ydin! hihi. Ai sua hermostuttaa cheatmeal sanana. Joku toinen bloggari sanoi tai kirjoitti kerran, ettei tykkää postauksesta sanana ja kolmatta ärsytti käsite blogisisko. haha :D Mitäs näitä vielä on ;) body- ja blogisanastoo parhaimmillaan. hehe. ei vaan.

      Ja toi viimeisin on kyllä hyvä neuvo. Kun löytää itelleen sopivan ruokavalion, niin kannattaa pysyä siinä – ei välttämättä niinkään seilata muotidieettien mukana. Mä esim. huomaan ite, että pärjään paremmin, kun syön usein ja pieniä aterioita. Ja mulla on myös oltava karkkipäiviä. Jos kiellän iteltäni jotain, niin sitten alan hapuilla juurikin sen perään. Eli oma kultainen keskitieni on noudattaa pääosin mulle sopivaa ruokavaliota, mutta välillä myös syödä jotain sellaista, jota kroppa ei niinkään kaipaisi – eli sokeria. Ku se on vaa nii hyvää :D Kohtuus ja suunnitelmallisuus toimii mulla ;)

    • Mä en oikee tykkää tosta body- ja fitness sanastosta :D
      kultainen keskitie on hyvä ja herkutellakin pitää ja pitää osata ottaa myös joskus rennosti :)

    • okeei. no pahoitteluni, jos en osannyt nyt oikein tuoda ilmi täysin selkeäti sitä mitä hain takaa. Yiritn kyllä jo kirjoittaessa näyttää pointtia sekä tekstin sisällön että kuvien muodossa, toivottavasti siis luit myös kirjoitukseni, jos kuvat olivat huonoja :) Ja kuten yllä kirjoittelinkin, niin Litessä hiilarit on vähäisemmällä kuin normaalisti itselläni. Ja tämä näkyy juurikin noissa viime aikoina otetuissa ruokakuvissa..

  7. Milla.. tee vaan jatkossakin semitosissaan, sä näytät oikein hyvältä ja sitä pitää tehdä mitä itse haluaa. Oli se sit sokeria tai suolaa, vehnää, lihaa tai vihertävää. Pidä hymy niinkuin olet pitänyt nytkin, se on se tärkein juttu ;)

    • Kiitos kivoista sanoista. Anssi Kela sano, et pitäs muuttuu, mut koitan nyt kaiken bodykokeilujeni keskellä pysyä kuitenkin kultaisella keskitiellä, eli siis tehä kumminki niitä juttuja, jotka omilta ja hyviltä tuntuu :))

  8. 20€/viikko= kaurapuuro, raejuusto&mehukeitto aamulla. Ruoka&välipala töissä. Sit joku soijapalamunakas&salaatti-kasvis tilpehööri illalla + treenien mukaan enemmän välipaloja. Lihaa en osta ollenkaan, mikä onkin aika kallista. Hmm.. vois tehdä viikon verran sellasen testin oikein et mitä kaupasta tulee ostettua ja et paljonko tarkalleen menee rahaa:P

    • liha on kyllä kallista! Ja ku ittelläki sitä menee toista kiloa viikossa nii mitä se tekeekään kuukaudessa ja vuodessa! huh. Tee hei ihmeessä joskus joku laskelma. voitas tehä samaan aikaanki, ihan mielenkiinnosta :D Siitä sais hyvän postauksen, jos vertailis niitä! ;)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta