Lite In Shape – yksi etappi omalla treenipolullani

Lite päättyi virallisesti sunnuntaina 9.11 eli eiliseen päivään. Itsehän olin kyllä Helsingissä moikkaamassa kavereita, joten omalta osaltani lauantai oli jo poikkeus sääntöihin. Mitenhän mä tiivistäisin nyt tän koko paketin. Kymmenen viikkoa kului todella nopeasti! Hassua, että silloin kun koko projekti alkoi, oli tyyliin kesä ja salille pystyi mennä ballerinoissa ja huppari päällä :D Ja nyt tuolla oli välissä jo kauheesti luntaki ja salimatkoille saa pukeutua kun mikäkin eskimo. Mitähän tässä välillä sitten tapahtui? Tiivistetysti sanottuna mä treenasin aktiivisesti ja söin  ohjeen mukaisesti ja tietysti pohdiskelin kaikkia kroppajuttua. Välillä etenin ja toisinaan lipsuin ja sitten tsemppasin taas. En missään vaiheessa ottanut kauheemmin stressiä tästä hommasta, toisin kuin esim. viime kevään dieettiprojektista tai edellissyksyn pt-projektista. Halusin nimenomaan, että Lite palauttaisi mut takaisin hyviin ruoka- ja treenitottumuksiin, joista olin kesän aikana hypännyt pois. Halusin myös, että mun olisi taas hyvä olla mun kropassani, ja että kesän herkuttelujuopotteluvalvomisgrillauspöhö lähtisi kokonaan pois. Ja että mun kroppani alkaisi tällä omalla salitreeniurallani edetä taas kohti timmimpää olemusta. Joo, ne taisi olla mun tavoitteeni, kun Liten matkaan lähdin.

Saavutinko mä sitten tavoitteeni?

Oon lukenut tuolta foorumilta, kun moni kärsii nälkää tai etenee minimaalisilla hiilareilla, nii mulla on välillä ollut jopa huono omatunto. Pitäisikö munkin kiristää kroppaa ja päätä? Miks tää on näin helppoa mulle? Pitäisikö tää tehdä vaikeaksi? Sittenkö mä vasta onnistun. Mutta ei. Kun nimenomaan oon mennyt kohti omia tavoitteitani. Ja mun tavoitteeni ei ollut laihtua maksimaalista määrää. Siksi voin syödä hyvällä mielellä kunnon ruokaa ja treenata tehokkaasti hiilareiden voimalla. Eli, vastaus on kyllä – mä saavutin tavoitteeni. Ja itseasiassa tää oli mulle aika hieno hetki, kun tajusin oikeasti, että oon tehnyt hyvää työtä ja edennyt taas pidemmälle oman kroppani kanssa.

marraskuu9 (46)

Otin tietysti myös viralliset mitat projektin alussa. Alkuun itseasiassa mittailin joka viikko, ja kirjasin lukemia ylös. Mutta nimenomaan tämä luvuissa näkyvät tulokset aiheutti mulle jonkinlaisia paineita, ja päätin luopua tavasta. Koska ei ne luvut merkitse lainkaan niin paljon, jos peilikuva näyttää kivalta! Ja itseasiassa tämänkin tajusin vasta siinä kohti kun jollain viikolla heräsin innoissani johonkin viikonloppuaamuun. Ajattelin, että projekti etenee nin kivasti, että voisin ottaa taas mitat, vaikka edellisistä on vain viikko aikaa. Ja sitten kun menin puntarille ja se näyttikin +1.5kg, niin koko fiilis lässähti :D huh. Miten iso vaikutus jollain lukemalla voi oikeasti olla?! Onneksi kuitenkin nykyään jo tiedän, että kova salitreeni kerää nestettä kroppaan, ja nimenomaan oon tehny jotain oikein, kun tässäkin kohti oli jalkapäivä alla. Ehkä parempi, että en tuijota sitä puntaria niin paljon. Koska peilikuva miellyttää koko ajan enemmän.

Haluatte ehkä nähdä, mistä mä oon lähtenyt, ja mihin on tultu?

En oo käynyt salilla kuin pari vuotta vasta. Ja toki siinä sivussa tehnyt kaikkea muutakin. Mutta oikeasti siis nauttinut treenaamisesta. Ja saavuttanutkin jotain. Edennyt kohti omaa unelmakroppaani. Välillä enemmän tosissaan ja tarkan kautta. Ja välillä sitten rennommin keskittyen enemmän muihin juttuihin. Mutta enivei, oon koko ajan treenannut. Ja kyllähän tää treeniä tukeva ruokavalio vaan tekee niin paljon parempaa, kuin se, jota vetelis, jos vois syödä ihan vaan sitä, mitä mieli tekee (kyl te tiiätte, leipä ja jugurtti ei kovin pitkää hauista kasvata ;)).. Ja onhan tässä paljon kivampi elellä, kun oma olo on hyvä ja energinen.  Aamuisin herää litteällä vatsalla ja pieni nälkä kurnien. Ja päivän aikana saa syötyä säännöllisesti, jolloin energiaa riittää kaikkiin puuhiin. Ja treenit – ne kulkee niin hyvin! Tämä kulunut edellisviikkokin oli  ihan huikeen hyvä treeniviikko, ku vetelin viis salia  kunnon energioilla <3

marraskuu9 (45)

 

Mutta niin, niistä mitoista. Paino tippui ensimmäisen kolmen viikon aikana -1.5kg, jonka jälkeen se nousi saman verran yhtäkkiä takaisin. Sitten vedin herneen nenään ja lopetin mittailun ja juuri nyt, liten vikana viikonloppuna, vaaka näytti aloituspainoon nähden  -0.8kg. Mutta huomenna se voi taas olla enemmän ja ensi viikolla vähemmän. Ehkä se paino ei näin normaalipainosena kerro kauheasti. Eiku apua – mähän oon muuten ylipainoinen edelleenkin!! Siis jos BMI:tä uskotaan. Sori, meinasin huijata. Eli joo, annetaan sen ihmismieliä raunioittavan puntarin jäädä nyt omaan arvoonsa. Hassua, että mäkin sen valtaaan välillä alistun.?! Ja mittanauha oli toki myös käytössä. koko projektin aikana senttejä lähti keskivartalosta yhteensä 7cm ja jaloista 3cm. Käsiin sen sijaan on tullut muutamia lisää.

marraskuu9 (30)
toukokuu vs marraskuu

Ettäää. Ei noi ny oikein kerro mun mielestä mitään. Treenipäivän jälkeen mitat on isommat kuin treenittömien jälkeen – tietenkin. Se, mikä itselleni oli kaikkien merkityksellisin, niin tuo kesäpöhö, jonka mainitsinkin, niin se oli nimenomaan tossa navan alapuolella, jenkkisten kohdalla. Niin vaikken mikään keskivartalolihava olekaan, niin se häiritsi mua ihan suunnattomasti syksyn alussa. Ja nyt tuntuu, että oon palannut takaisin normaaliin taas. Ja kyllä toi pöhön poistuminen näkyykin tuloksissa, kun nimenomaan just keskivartalosta on lähtenyt eniten senttejä! Perse on aina sen metrin leveä, teki mitä tahansa :’D Mutta muoto sen sijaan on saattanu saada taas myönteisiä vaikutteita, kun oon tehnyt kaksi jalkapäivää viikossa. Että niin, en tiedä, huomaatteko kuvistakaan mitään. Itse huomaan tietysti, kun katson omia kriittisiä kohtiani erityisen tarkasti. Mutta tärkein tosiaan on se, että oma olo on taas hyvä! On hyvä olla tässä kropassa. Ja mun mielestä tää Lite oli oiva keino mun treenipolullani edetä kohti mun omaa unelmakroppaani.

Ai minkälainen se sitten oikeestaan on?

Joskus pari vuotta sitten, salitreenit aloitettuani, kirjoitin, että haluaisin sporttisen ja timmin kropan, jossa olisi vähän lihaserottuvuutta. En halua olla laiha, vaan nimenomaan sen näköinen, että ulkopuolinenkin tietäis, että oon joskus käyny salilla. Että olisi sen verran olkapäitä, että ne näyttäisi treenatuilta. Ja haukkariki sais kasvaa. Ja vaikka oon paksujalkainen, niin olis kiva, että vois käyttää shortseja hyvällä mielellä. Etten olis niin päärynä.  Ehkä joskus pitäisin mun vartaloani myös navasta alaspäin hyvännäköisenä. Toivottavasti.

marraskuu10 (1)
jumppatytsystä salimuikiks – pikkuhiljaa

Toi vasemmanpuoleinen kuva on otettu joskus blogin alkuaikoina vissii. Pari vuotta sitten. Sillon kun jumppasin vaan. Ja toi toinen on nyt Liten lopetuskuva. Ekassa kuvassa painan joku 57kg ja toisessa 62. Kuulostaa aika paljolta toi 5 lisäkiloa, mutta ei näytä ollenkaan niin pahalta. Eli senkin puolesta oikeesti noi vaa’at voi heittää kuuseen  :-) Ite oon ainakin ihan huipputyytyväinen just nyt! Eliii, oisko se kauan odotettu päivä saapunut? Oisko mun just tänää aika kiittää taas itseäni hyvin tehdystä työstä. Ettei aina vaan haluis lisää ja enemmän. Vaan muistais välillä pysähtyä ja hehkuttaa, kun onnistuu jossain :-) Oon oikeasti edennyt kohti tavoitteitani. Alkuun, silloin pari vuotta sitten, en uskaltanut edes sanoa niitä ääneen. Kun olishan se vähän pinnallista treenata ihan vaan kehonmuokkaus mielessä.. Mutta no, rehellisesti sanottuna just se mua kiehtoo salihommissa. Kun voi muokata omaa kroppaa tietynlaiseen suuntaan ;) Ja nyt mulla on jo vähän niitä haikailemiani olkapäitä. hihi. Vaikka huomaatte ehkä kuvasta, kumpi on se mun vammainen olkapää…………

marraskuu9 (63)

 

Muttajoo. yhteenvetona sanoisin että hyvä minä! Tänää näytän kivalta! Ja oon nyt sen verran motivioitunut tässä Liten jälkeen näihin salihommiin, että jatkosuunnitelmia on jo tehty salaisessa kerhossa. Kerronpas niistä heti kun jotain varmistuu! ;)

 

Milla

11 vastausta artikkeliin “Lite In Shape – yksi etappi omalla treenipolullani”

  1. Hyvä Milla, näytät ihan superhyvältä! :) Tosi kivaa lukea tälläisiä tekstejä, joista hyvä olo loistaa kauaksi :)

  2. Moi! Oon lueskellu jonkun aikaa näitä sun juttujas täältä ja vaikutat tosi mukavalta tyypiltä. Sun kirjotukset reenaamisjutuista on inspannu mua tosi paljon omissa reenaamisissani ja siitä kiitos! On oikeestaan vähän pelottavaakin kuinka oon ollu niin monesta jutusta sun kanssas samaa mieltä :D taisin joku aika sitten törmätäkkin suhun vilaukselta jumpalla, mutta empä tajunnut tulla sanomaan mitään kun vasta jälkeenpäin tajusin. Jatka tota huippufiilistä! :)

    • voi kiitos! :) olipa ihana palaute. Ihan huippua kuulla, jos mun jutuista saa treeni-inspistä :-) Se oli yks syy, minkätakia alun perin blogia aloinkin kirjoittaa. Ja hauska, kun pistit ton jumppakommentin justii tähä postauksee. Kertoo niin mun treenaamisesta – vaikka kuinka huhkin tavoitteellisesti salilla, nii ei noita jumppia tuu kyllä silti jätettyä kokonaa pois ;) kiinni jäin! hihi. Iloa treeneihin! )

  3. Hei mulla on ihan sama olkapääongelma! Oon huomannut vipareissa esim että oikean ja vasemman käden liikeradoissa on paljon eroa ja siihen täytyy ihan keskittymällä keskittyä (1kg kässäreillä…) että sais ne samassa tasossa liikkumaan. Eron huomaan parhaiten kun ei seiso ”naama peilissä” salilla vaan kauempana peileistä. Ehkä vuorokäsin tehdyt viparit vois auttaa? :-D

    • joo ei kyllä painot oo päätähuimaavat olkapääreenissä, mutta tulee niitä tuloksia pikkupainoillakin – kun vaa hakee tuntumaa ;) Mulla on tossa joku määrittelemätön vamma, nii siks ei pysty ihan nii tasapainosesti tekee tulosta. Ja noi vuorokäsin tehtävät on oikeesti hyvä keino olkapäävammasille! :)

  4. Suosittelisitko kyseistä valmennusta jos aikeissa olisi lihastenkasvatus? Itse ilmeisesti olet ollut tyytyväinen kyseiseen valmennukseen mikäli oikein rivien välistä osasin lukea? :-D

    Sulla on ihan huikea kroppa, nauti siitä! ;-)

    • Joo voin kyllä suositella Liteä ihan hyvällä mielellä :) Siellä voi ite päättää, miten seurailee lisäyksiä / vähennyksiä ruokavaliossa nimenomaan oman tavoitteen mukaisesti. Toki esim. advanced olis site ihan maksimaalista lihaskasvua tavoitteleville, mutta siellä sitten käsittääkseni reenataaki jo ihan superikovaa ja syödää sen mukaisesti. Jotenkin itse kun oon aina enemmän tai vähemmän tässä loukussa, että haluan olla iso ja lihaksikas, mutta kuitenkin timmi ja siro enkä ainakaan lihota, nii toi Lite on justiinsa hyvä siihen ;) Semmosta sporttista kroppaa saa sieltä kyllä metsästettyä!

  5. Nytkö se jo loppui?! :D Hienoa, että olit tyytyväinen ja näköjään jotain tuloksiakin tullut :) Jään odottelemaan sun jatkosuunnitelmia! ;)

    Noi ruokavaliot on siitä hankalia, et jokasella on yksilöllinen kulutus. Mähän kärsin järkyttävää nälkää heti alusta saakka sillä normipohjalla ilman vähennyksiä ja ilman treeniä… Ja todennäkösesti mentiin aika kovilla miinuksilla, kun kroppa heitti dieetin alettua heti pöpöä niskaan ja parannuin vasta, kun olin pari päivää syönyt ”normaalisti” eli paaaaaljon enemmän kuin listalla oli :( Näkiessäni nälkää ihmettelin samalla, miten ihmeessä jonkun mielestä ruokaa on muka liikaa?! :D Kai pitäs olla vaan onnellinen et aineenvaihdunta toimii ja voisi kevyesti syödä hevosen ;) Päätin et jos otan koskaan ruokavaliota niin tahdon et se räätälöidään juuri mulle :)

    http://lungelady.blogspot.com

    • joo-o nyt se loppu jo! :D luulen, että sun päätös on oikein hyvä. Yksilöllisesti suunniteltu treeni- ja ruokaohjelma on varmasti kaikista paras ja toimivin loppujenlopuks :-)

  6. Hienoa, että lite toimi sinulla!
    Hienosti vyötärö kaventunut!
    Jo tuo vertailukuva selästä kertoo että hienosti ottaa treeniä vastaan sun kroppa :) ja tuo kahden vuoden muutos näyttää hyvältä! Näkee, että tosiaan on treenattu :) Ei niillä kiloilla tosiaan väliä, oma olo ja peili kertoo paremmin ;)

    • luen nää sun kommentit aina ihan erilaisin silmälasein kuin monen muun – ehkä siks kun oot tommonen bodyammattilainen ;) Mut kiitos, en oo tollastakaan koskaan osannut edes ajatella – että ottaako kroppa treeniä vastaan vai ei. Oon vaan ajatellut, että kun syö kunnolla ja treenaa säännöllisesti ja muistaa palautella tarpeeksi ni tuloksia tulee. Mutta eihän se aina niinkään mee. Ehkä mun kroppa tosiaan on sellasesta veistetty, että ottaa treeniä vastaan -kuin innostavaa! :D kiitos <3

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta