Miksi kannattaa palkata pt?

”Ai sulla on personal trainer? Mä olin jotenki aiemmin käsittänyt sun puheista, että oot ihan motivoitunut liikkumaan?!”

”Ethän sä mitää pt:tä tarvitse, sähän osaat treenata ja tiedät, miten syödä oikein?”

Kumpainenkin lausahdus on mulle itselleni osoitettu ennen ja jälkeen pt:n palkkaamisen. En ole välttämättä juuri tuossa hetkessä osannut vastata mitään järkevää itselleni osoitettuihin kysymyksiin ja hämmästelyihin, mutta nyt iski inspiraatio korjata vähän käsityksiä personal trainerin palkkaamiseen liittyen.

Miksi siis palkkasin pt:n?

Mun ensisijainen syyni, miksi halusin palkata itselleni pt:n on se, että halusin viedä omaa treenaamistani eteenpäin. Olen treenannut muutaman vuoden ajan salilla, ja innostus on kasvanut tietämyksen ja osaamisen mukana. Ja kuinka paljon innostuinkaan ajatuksesta, että saisin alan ammattilaisen neuvomaan ja opastamaan mua lisää!! No ihan hitsisti! Koin ennen tähän valmennusprojektiin liittymistä, että osasin kyllä treenata salilla. Mulla oli perustekniikat kunnossa ja pystyin vetämään itsekseni myös kovia treenejä. En vain käynyt salilla, vaan oikeasti treenasinkin siellä. Pohjaa mun salitreeneille on toki luotu jo kahdesti aiemmin Fitfarmin pt:n kanssa työskennellessä. Joka tapauksessa, aina voi kehittyä. Oli salitaustaa muutama kuukausi tai useampi vuosi, niin varmasti löytyy monenlaista hiomista treeniin sekä ruokavalioon liittyen. Se tässä salijutussa onkin koukuttava juttu – koskaan ei ole valmis.

tammikuu24 (2)

Toinen syy omalla kohdallani pt:n palkkaamiseen oli tähän ikuiseen keskeneräisyyteen liittyvä asia, eli treenien tavoitteellisuus. Kun aloittaa ihan ensimmäistä kertaa treenaamaan säännöllisesti salilla, voi oman kehityksen huomata melkein peilistä vilkuilemalla. Siis hyvinkin pian. Jossain vaiheessa tulee kuitenkin varmaan itse kullekin olo, että haluaisi jotain lisää. Tai jotain enemmän. Ehkä niitä lihaksia vaikkapa? Mulle ainakin tuli. Ei enää riittänytkään, että tein vähän sitä sun tätä. Jumppasin ja saleilin. Hyvä fiilis on ollut kyllä mun liikkumisteni pohja ihan aina. Mutta jotenkin halusin alkaa panostaa enemmän salihommiin. Josko mullekin voisi kasvaa vähän lihaksia? Jos mä oikeasti sitoutuisin johonkin projektiin, ja tekisin pitkäjänteisesti töitä tavoitteitteni eteen, voisinko mä muuttaa kehonkoostumustani. Muokata bodya. Kyllä. Mä tiedän että se on mahdollista. Mutta miten se tapahtuu niin siihen tarvitaan suunnitelmallisuutta ja pitkäjänteisyyttä. Pt:n palkatessa saa vuodattaa kaikki oman kropan ja pääkopan edut ja heikot puolet, ja siitä sitten rakennellaan just sulle sopiva ohjelma. Juuri sun tavoitteiden mukaan. Ja kun ne tavoitteet on ääneen sanottu, ja sulla on joku, joka tsemppaa sua kohti niitä, niin epäonnistumisprosentti lienee aika pieni. Mä ainakin sitoudun paremmin pitempiin projekteihin, kun on joku, joka kulkee sitä  matkaa koko ajan mukana. Toki täytyy tiedostaa se, että teet hommaa itseäsi varten, et pt:tä. Ja se, että kaikki työ ja valinnat on sun käsissäsi. Ei kukaan muu tee sitä puolesta. Mutta pt kyllä auttaa ja tsemppaa ja ohjeistaa hyvänä ja huonona hetkenä. Tärkeää ainakin mulle, jotta etenen kohti tavoitteitani.

Kolmas syy, miksi itselleni oli hyvä vaihtoehto palkata pt, on treenien järkevyys. Kuten ootte ehkä huomanneet tässä vuosien aikana, kun oon bloggaillut, niin mun treeniviikkoni saattavat olla aivan päättömiä kerta toisensa jälkeen. Koska meen niin fiilispohjalta. Joskus saatoin vetää kakstoista lesmillsiä viikossa. Ihan vaan, koska oli nii hauskaa kavereitten kanssa kokeilla, kuinka monta tuntia jaksaa pomppia :D Tai nykyisin toi bodyjam on semmonen, jota voisin jorata vaikka viis tuntia viikossa. Eipä siinä mitään, muuta kuin että salitreenit ei ihan sovi aina samaan comboon. Koska ei kaikkea jaksa samalla viikolla. Eikä mun kroppa ainakaan kauheasti palaudu, jos  pomppii monta tuntia ja tekee vielä salia päälle. Ja itse ainakin valikoin hyvin sekavasti eri treenien väliltä. Joskus skippaan huoletta koko viikon salit, koska haluan tanssia. Ja toisella kertaa taas teen pelkkää salia, koska ei aina voi mukamas vaan pomppia. Joo, eihän tässä yhdistelmässä sikäli mitään väärää ole, mutta tavoitteellisuus on siitä kaukana. Lähinnä semmosta hyvänmielenjumppahumppaa viikosta toiseen. Mutta pt:n kautta mäki oon saanut treeniviikkoni järkeviksi! On suunnitelma, ja mä toteutan sitä omien aikataulujeni puitteissa. Ja suunnitelmaan kuuluu myös kehonhuoltoa sekä kevyitä treenejä, mikä sekin on etu mun kaltaiselleni ikiliikkujalle. Voin siis luvata, että pt:n palkatessasi saat treeniviikoista järkeviä jos sellaisia ei onnistu omin päin tehdä ;)

tammikuu11 (43)

Minkälainen pt olisi sitten hyvä? Kysymykseen ei liene oikeaa vastausta. Eräs tärkeä pointti on toki se, että pt osaa asiansa. On koulutettu ja mielellään omaa jonkinlaista kokemusta. Itse arvostan myös sitä, että näyttää ulospäin siltä, että tietää, mitä tekee. Ei vain jakele opittuja neuvoja muille, vaan näyttä itsekin siltä, että käy salilla. Traineria valittaessa kannattaa ehkäpä huomioida, että pt:n hommat ovat tavallaan myös vuorovaikutustyötä. Ihmisten kanssahan siinä ollaan tekemisissä, ja kemiat kohtaavat eri tavalla. On hyvä miettiä, minkälaista otetta kaipaa trainerilta. Itse pidän toki tekemisen meiningistä, siitä, että vaaditaan paljon ja että saan ylitettyä itseni treeneissä. Mutta mulle on tärkeää myös se, että ollaan tietyllä tapaa sensitiivisiä. Tiiättekö. En halua, että mua treenautetaan semmosella kiusaamistyylillä, jossa ikään kuin vähättelyn tai kiroilun kautta saadaan tekemään enemmän. Jos saitte pointista kiinni :D Mä toimin parhaiten semmosella positiivisella meiningillä. Ei tarvi päätä silitellä, mutta on kiva saada tsemppejä treenissä ja kuulla, jos joku juttu menee hyvin. Koska positiivisen palautteen voima on aina kantava. Meillä on kuitenkin erilaisia tyylejä päästä parhaaseen mahdolliseen suoritukseen, joten sikäli pt:n valintaan kannattaa käyttää hieman aikaa.

Käytännössä pt-paketteja on varmasti olemassa moniamonia erilaisia. Senkin suhteen täytyy tietysti miettiä, mitä itse kaipaa ja tarvitsee. Itsehän otin oikein kunnon tehovalmennuksen, ja käytännössä tää on ollut kyllä koko rahan väärti! Oon siis säännöllisesti sähköpostitse yhteydessä valmentajaan, ja sitä kautta raportoin sekä tekemisiäni että kyselen kaikkea treeneihin ja ruokiin liittyviä juttuja. Käyn myös salitreenejä tekemässä ohjatusti, tietysti. Yks kiva juttu on myös se, että kun käyn tossa Wolfilla tekee omatoimisetkin treenit, niin törmään valmentajaan aika usein ja vaikkei vaihtais kun moikat siinä lennossa, niin kyllähän siitä saa aina jotain henkistä tsemppiä treeniin. Hassua, mutta totta. Vaikka teen itse kaiken työn ja valintani arjessa, niin silti musta tuntuu, että tota sisäistä motivaatiota lujittaa koko ajan se, että tiedän mahdollisella heikollahetkellä saavani kannattelua. Tilivelvollisuus ja säännöllisyys toimii mulla ainakin pieninä tsemppareina arjessa ;) Ehkä sullakin? ;)

Jos sulla on siis mikä tahansa treenaamiseen, terveyteen, kroppaan ja hyvinvointiin liittyvä tavoite, niin suosittelisin kyllä palkkaamaan personal trainerin. Noihin alkupään johdatteluhiin liittyen täytyy siis todeta, että pt:n palkkaaminen ei ole vain motivaatiopulan kanssa kärvistelevien ihmisten juttu. Itseasiassa päinvastoin. Ei varmasti kannata haaskata rahaa pt:n palkkaamiseen, jos oma motivaatio tavoitteiden luomiseen ja niitä kohti pyrkimiseen ei ole kohdillaan. Koska eihän se pt niitä hommia sun puolesta tule tekemään?! Mä en tiedä, mistä tällainen harhakäsitys edes on tullut, että osaava ja motivoitunut treenaaja ei muka voisi palkata traineria? :D Mä koen, että oon nimenomaan saanut valmennuksen myötä kannattelua mun tekemiselleni. Neuvoja, käytännön ohjeistusta, tsemppiä ja vinkkejä. Ja tuohon toiseen johdantolauseeseen viitaten, niin uskon, että kuka tahansa treenaaja hyötyy siitä, että joku ammattilainen tulee salille mukaan. Tsemppaamaan ja tarkistamaan tekniikoita. Siinä oppii huomaamatta  kaikenlaista uutta: liikevariaatioita, puhdasta tekniikkaa, vähän erikoistekniikoita, välineiden käyttötarkoitusta ja pikkusen itsetuntemustakin. Mäkin oon löytänyt jo vaikka mitä piilossa olleita voimavaroja itsestäni tämän valmennuspätkän aikana, niin henkisiä kuin fyysisiäkin ;)

tammikuu24 (6)

Tarviiko mun vielä kertoa, että oon enemmän kuin tyytyväinen tähän valmennusjuttuun ;) Hitsi vie, kun voisin jatkaa pidempäänkin. Tarvii varmaa hankkia toinen työpaikka, joku viikonloppuduuni. Koska kallistahan tämmönen lysti on. Mutta mitä sitä ei maksais, jotta vois hyvin ja sais toteuttaa itseään! Oon saanut niin toimivan ruokavalion, että en olis koskaan uskonut. Ja treenit kulkee koko ajan paremmin, mitä tutummaksi ohjelma tulee. Tykkään myös siitä, että noita konkreettisia treenejä pt:n kanssa on säännöllisesti. Vaikka ne on tavallaan ihan kamalia, niin kuitenkin ne on just sitä, mistä tykkään maailman eniten!<3 Ja niin, jos palkkaat pt:n Fitfarmilta, niin mukaan tulee semmonenkin etu, että pääsee osallistumaan tiimipäiville. Itsehän olin siellä tänää. Ensimmäistä kertaa, luonnollisestikin. Ja mä pärjäsin. Vaikkei mulla tuttuja tiimikamuja ookkaan. Ehkä vielä joskus ;)

Millä perusteella sä palkkaisit personal trainerin? Tai ehkä et palkkaisi? Ootteko törmänny tollasiin samanlaisiin hassuihin oletuksiin, että ilman kisatavoitteitta olevat motivoituneet aktiiviliikkujat ei muka tarvii pt:tä? Että se olisi vain elämäntapamuutosta kaipaavien ja siihen tukea tarvitsevien juttu? Minkälainen pt on sun mielestä hyvä? :) Jakakaas nyt vähän pt-kokemuksia!

Milla

9 vastausta artikkeliin “Miksi kannattaa palkata pt?”

  1. Itse palkkasin PT:n vasta noin puolivuotta salilla käytyäni, eikä kyllä kaduta yhtään ! Olisitpa nähnyt minun ohjelmani.. Mahdollisimman paljon sarjoja & toistoja mahdollisimman pieneen aikaan, joskus saatoin olla lähes 2 tuntia tekemässä ohjelmaani.. :D Sitä paitsi pt:n myötä olen saanut TODELLA paljon uusia liikkeitä, ennen treenasin lähes 100 % yläkroppaa enkä ollut koskaan mitään mavea / kyykkyä tehnytkään. Ja tuon kuuden kuukauden ajan mitä treenasin yksin, lähes joka kerta tuon ajan tein samoja liikkeitä tai otin lisää jotain. Nykyään ohjelma vaihtuu parin viikon välein ja 3 kuukauden välein jakokin muuttunut. Itse en edes pt:ni kanssa ”treenaa” koskaan, kerran kuussa ehkä nähdään ja katsellaan tekniikoita / uusia liikkeitä suoritustekniikoiden osalta. Viimeksi tehtiin ennen ja jälkeen 3kk jakson kuntotesti ja tulokset parani huomattavasti :) Tulipas pitkästi kirjoitettua :D

    • Saa kirjoittaa pitkästikin, kiva kun jätit kommentin :) Meillä on mennyt sitte vähän toisinpäin, kun sä oot itekses tehny vaan yläkroppaa ja mä taas olisin tehny vaa jalkoja ;) Olin siis aivan alkujaan eniten kujalla siitä, miten kaikilla eri tavoilla voi treenaa ja jaotella yläkropan treenejä. Mutta onneks palkattiin trainerit! Kyllä niiltä vaan oppii joka kerta jotain lisää :)

      Nousujohteisia treenejä jatkossakin!

  2. Aaaa kuulostaa kuule niin tutulta! Itse alotin pt:n kanssa treenaamisen ja tehovalmennuksen alkuvuodesta, olisin halunnut aloittaa aikasemmin, mutta pt:llä oli kiireitä loppuvuodesta niin saanut minua siihen väliin mahdutettua. Mutta näin 3vk perusteella hetkeäkään en oo katunut, vaikka oon motivoitunut liikkumaan ja syömään oikein niin kyllä se että joku ns. vahtii sitä tekemistä niin tuo ihan uutta boostia mukaan. Lisäksi jotenkin itse vaan keskittyy tekemään täysiä ja ohjeiden mukaan, kun tietää että ne on tehty juuri mulle ja mua ajatellen :D (ja lisäksi voin myöntää että en mie uskaltaiskaan fuskata, sen verran vakuuttava Vatanen osaa olla)

    Mullakin tosiaan salilla käymistä sellainen 1,5v ominpäin takana ja halusi jotain tavoitteellisuutta ja omien rajojen kokeilua mukaan, että mihin sitä itse oikein pystyykään. Tuttavapiirissä se on ollut just suuri juttu että miksi ihmeessä mun muka tarvitsee palkata joku pt, kun itse tiedän niin paljon ravinnosta ja ihan varmasti osaan jo itsekkin treenata/suunnitella ohjelmia. Varsinkin sitä on kyseenalastettu kun aloitettiin sillä että oon dietillä että saadaan rasvat alemmas, mitään järkeä alkaa semikorkeella rasvaprosentilla lihasta kasvattamaan, mutta muiden mieleen se ei käy millään. Myös pitäisi olla joku päämäärä ja perusteluni ’sali on mulle harrastus ja haluan kehittyä siinä, nähdä mitä tästä kropasta voi saada’ ei tunnu riittävän. Oon myös vähän samanlainen ’haluistehäkaikkee’-persoona ja se ennen meni aina siihen että ajoin itteni ihan piippuun innostuksissani, eikä treenistä meinannu tulla mitään kun oli valmiiksi väsynyt, nyt on saanut järkeä siihen tekemiseen kun tekee suunnitellusti.

    Lisäksi halusin vielä sanoa että sun blogi on tosi piristävä ja motivoiva – varsinkin sie vaikutat tosi positiiviselta persoonalta (: Jatka samaan malliin ja tsemppiä valmennukseen!

    • Ai sä oot kans alottanu tehovalmennuksen, kivaa! Mä ihmettelin omalla kohdallani sitä, kun pääsin vielä joulukuussa völjyyn mukaan, vaikka otin yhteyttä loppuvuodesta. Tai yritin toki kikkailla itseni aloittamaan marras-joulukuusta, koska tiesin, että tammikuussa on ruuhkaa taas. No, joka tapauksessa. Mukana ollaan, kumpikin :) Huisia, että oot Vatasen valmennuksessa!! Ei ainakaa tuu houkutusta poiketa ohjeista ihan heti, haha. Kille ja Vatanen on kyllä kumpiki mun mielestä semmosia, niinku valmentajan kuuluukin olla. Semmosia kunnioitettavia mutta kumminki ihan inhimillisiä :)

      Sun treenitaustat ja motiivit valmennukselle kuulostaa tosi tutuilta kyllä. Ehkä näiden valmennusten myötä meistä kuoriutuu ylenpalttisen tättähääräilyn sijaan ihan oikeesti tavoitteellisesti ja fiksusti treenavia, ja tuloksia tekeviä salimuikkeja ;) Saas nähä! Tsemppiä treeneihin ja kiitos kivasta kommentista!

  3. Mä olin varmaan television laihdutusohjelmien perusteella kuvitellut, että personal trainerin kanssa treenaaminen on ihan kauheeta rääkkiä! :D

    Sain kuntosalijäsenyyden kautta pari treeniä PT:n kanssa, jännitin niitä aivan älyttömästi (mm. jos en jaksa) mutta treenit olivatkin tosi hyviä. Oon niiden lisäksi ottanut myöhemmin lisää treenejä saman PT:n kanssa ja oon kyllä ollut hurjan tyytyväinen saamiini tekniikkavinkkeihin ja -harjoituksiin, niistä on ollut todella paljon hyötyä.

    On kyllä kivaa, kun löytää hyvän PT:n, jonka kanssa voi käydä läpi just niitä asioita, joissa itse kokee tarvitsevansa apua. :)

    • On muuten totta, että noista tv-ohjelmista voi saada virheellisen käsityksen, että pt:n kanssa treenaaminen on vaa itkua ja kyyneleitä ja tuskaa ja huutoa. Noissa telkkarihommissa kun ei näy mitenkään se pt:n ja treenaajan välinen luottamussuhde ja sovitut pelisäännöt. Että sitä hommaa kuitenki tehää ikäänkuin samalla puolella…

      Kiva kuulla, että säkin oot pt:treenien kannalla! Kyllä niistä kaiken kuntoiset ja tasoiset treenaajat saa paljo irti :)

  4. Hyvä postaus!! :-)
    Mulla ei oo varsinaista personal trainer -valmennussuhdetta menossa, mutta ostin treeni- ja ruokaohjelman pt:ltä ja käytiin kolme treenikertaa yhessä läpi. Juurikin sen takia että haluisin kehittyä ja oikeasti kasvattaa niitä lihaksia. En oo niin kaikkitietäväinen treeni- ja ruokajutuista että halusin varmistaa että kaikki sujuu hyvin. Valmennussuhde olisi ihan kiva ostaa, mutta ne tuppaavat olemaan niin kalliita :s ehkä myöhemmin!

    http://www.herstylishlife.com

    • Kyllä tuo sunkin paketti kuulostaa jo ihan kattavalta, jos oot kokonaan uuden treeni- ja ruokaohjelman saanut ja sen lisäksi vielä käyny kolmesti treenaamassakin! :) Varmasti kehtiystäkin tulee, kun ruokavalio ja treenitekniikat sekä motivaatio on kunnossa. Kesäkunto – täältä tullaan ;)

  5. Mulla ei oo pt:stä muuta kokemusta ku että salisopparin mukana on muutaman kerran tullu yks pt-tapaaminen ja ne on ollu lähinnä sitä, että käyään nopsaa ohjelman liikkeet läpi eli ei ees kaikkia sarjoja vaan tyyliin yks sarja per liike, että menee suunnilleen oikeen. Nytki viimeisin puolisen vuotta sitte oli silleen, että ei sillä ollu oikeen mitään sanottavaa mulle ku osasin lähes kaikki liikkeet periaatteessa oikeen. Musta vaan tuntuu, että helposti se eka sarja menee kunnolla varsinki jos ei oo löytäny vielä oikeita painoja ja tekee testin vuoksi liian keveellä, mutta sitte ku tekee oikeella painolla ja homma on haastavampaa ni alkaa ne virheasennotki tulla näkyviin. En esim. takakyykyssä uskalla lisätä painoja vaikka nytkään ei ole paljoa ku jotenki tuolta jostain ihme paikasta häntäluun seudulta kipeytyy. Just tommosilla hetkillä tai jos tuntuu ettei saakkaan enää tuntumaa oikiaan lihakseen ni ois kiva ku ois se pt jolta kysyä. Varmasti itekki palkkaan pt:n kunhan siihen on varaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 2
Tykkää jutusta