Elämä pyörii vain treeni- ja ruokaohjeiden ympärillä, kun treenaa tavoitteellisesti – vai?

”Sä varmasti treenaat ihan hirveän paljon”

Moni luulee, että hyvässä kunnossa ollakseen täytyy treenata ihan tuhottoman paljon. Mitä enemmän, sitä parempi. En väitä, ettenkö itsekin olisi ollut aiemmin huono pitämään lepopäiviä. Siitäkin huolimatta, että itseni mukaan lukien jokainen meistä on kuullut sanonnan, että lihas kasvaa levossa. Sen käytännön toteuttaminen on silti joskus hankalaa. Paitsi nyt. Mä itseasiassa lepään enemmän kuin koskaan aiemmin. Ja vastavuoroisesti treenaan  vähemmän kuin koskaan aiemmin elämässäni. Treenikertoja viikossa on neljä. Mutta jos jotain teen hirveästi, niin silloin kun treenaan, treenaan ihan hirveän kovaa. Koska eihän se lihas pelkällä levolla kasva ;) Vaan nimenomaan kovan treenin jälkeen palautumalla entistä ehommaksi. Treeneissä oikeasti laatu on määrää tärkeämpi ja lepo olennainen osa kehittymistä. Mielestäni ei siis tarvitse treenata ihan hirveän paljon ollakseen hyvässä kunnossa. Olennaista on se, miten asiat tekee.

Sä et varmastikaan syö mitään?”

Etenkin naisten keskuudessa luullaan usein, että ollakseen simpsakassa kunnossa, täytyy syödä mahdollisimman vähän ja pieniä annoksia. Koska kalorit! Mutta ei. Haluan oikaista myös tätä uskomusta oman kokemukseni kautta. Mä nimittäin syön tällä hetkellä enemmän kuin koskaan aiemmin. Siis määrällisesti. Päivittäin syön 5 – 6 ateriaa, ja määrät ovat sellaisia, että nälkä ei  jää kurnimaan vatsaan aterian jälkeen. En edelleenkään ole laskenut ruokavalioni kaloreita, mutta sen tiedän, että niitä tulee paljon ja riittävästi. Ja vaikka syön usein ja paljonkin, niin loppujen lopuksi esimerkiksi viikkotasolla kalorit jakautuvat paljon tasaisemmin ja yhteenlaskettu määrä on varmasti pienempi, kuin silloin, jos kituuttaa arkiviikot rahkapurkeilla ja viikonloppuna mättää irtokarkkeja ja ravintolaruokaa. Josta päästäänkin seuraavaan uskomukseen..

”Mitä sä sit oikein voit syödä, jos on oikein tarkkaan saneltu ruokavalio? Pelkkää rahkasörsseliä ja ruualla parsaa ja kanaa? Et varmaa syö rasvaa ollenkaa? Vai olikse ne hiilarit ku on rajotettu? ”

Wrong. Itseasiassa mulla on aivan valtavan suuret mahdollisuudet tehdä erilaisia valintoja. Kaikki tavallinen ruoka sopii mun ruokavaliooni. Mitkä tahansa kasvikset, vihannekset, hedelmät ja marjat, Myös kaikki hiilihydraatin lähteet, kuten peruna, pasta ja riisi. Samoin kaikki vähärasvaiset lihat. Ja kalat. Samoin hyvät rasvat esimerkiksi öljyistä ja pähkinöistä. Siis kaikki tavallinen, mitä kaupasta saa. Tähän kysymykseen vastaankin usein, että kysy mieluummin, mitä mä en syö. Ja vastaan, että puhdasta sokeria sekä tuotteita, joissa on lisättyä sokeria. Ja ei, en syö pelkkää proteiinia, niin kuin monesta kyselystä voisi olettaa. Joku luulee, että rasvat on pahasta ja toinen olettaa, että hiilareita ei voi syödä. No, itsehän syön kaikkia näitä ja lähestulkoon jokaisella aterialla. Ja voin hyvin. Uskaltakaa syödä! Mä en oo aina uskaltanut, ja sen takia haluan nyt tämän oman kokemukseni kautta kannustaa muita ruuan pelkääjiä syömään monipuolisesti kaikkea. Ei kannata pelätä rasvoja eikä nyt ainakaan hiilihydraatteja! Urheilija tarvii niitä!

”Sun elämä varmaan pyörii vaan ton treeni- ja ruokaohjeen ympärillä. Mut sullahan on kyllä hyvä tilanne, kun voit vaan keskittyä itseesi. On niin helppoa noudattaa ohjeita, kun ei ole häiriötekijöitä”

Viimeisenä mainittakoon kommentti, jonka olen oikeasti kuullut niin monesti, että laskukerhoihin tarvitaan kahden käden sormet. Ja tässä kohdassa voin myöntää, että kyllä vain, mulla on ihanteellinen elämäntilanne, kun voin keskittyä vain itseeni. Mahtavaa. Ja kyllä, tavallaan tarkkojen ohjeiden noudattaminen vaatii tietynlaista omistautumista. Mutta haluaisin kuitenkin osoittaa sen verran väitteen esittäjää sormella, että lienee myös itsetutkiskelun paikka. Jos haluaa jotain, sen eteen täytyy tehdä valintoja. Syödä täytyy joka tapauksessa ja jos lähtökohtaisesti keksii itselleen monta tekosyytä, miksi ei pystyisi treenaamaan neljää tuntia viikossa, lienee selvää, että kiinnostus asiaa kohtaan ei ole järin suuri. Seki on ihan fine. Ei kaikkien tarvii haluta tämmösiä juttuja. Kunhan olet itsellesi rehellinen. Tavoitteellisesti treenaaminen ei kuitenkaan mielestäni tarkoita sitä, että ei olisi muuta elämää, Koska kuka nyt sellaista edes haluaisi?!

Tiivistetysti ilmaistuna: treenissä laatu korvaa määrän. Ruuan suhteen sanoisin, että laatua voi syödä pelkäämättä määriä. Ja kun näiden lisäksi muistaa myös levätä, niin hyvä tulee. Otin tossa viikonloppuna vaihteeksi vähän ’kehityskuvia’ ja vitsit ku katoin tota selkäkuvaa ni ihan hämmästyin iteki :D En päässy tammikuussa treenaa ku muutaman treenin, mutta tästäkin huomaa, että ruokavaliollakin saa paljon aikaan :) Tää värillinen kuva on nyt helmikuun eka päivä otettu ja toi mustavalkoinenhan oli vuodenvaihteessa otettu. Ihan vaa selvennyksenä, jotta kukaan ei kyselyillään pilaa mun iloani :’D Ihan ku ois vähä jenkkikset sulanu!

helmikuu1 (5)

joulukuu26 (9)Mun mielestä on todella mukavaa, kun ihmiset on kiinnostuneita mun elämäntavastani. Tykkään kun multa kysellään mielipiteitä tai vinkkejä tai ihan vaan mielenkiinnosta juttuja liittyen mun treeneihin tai ruokavalioon. Riippuu toki kysyjäkunnastakin, minkälaisia oletuksia kysymysten taustalla näkyy. Mutta nää nyt oli sellasia yleisimpiä, nii sain sitten inspiraation tossa aamukuudelta alkaa kirjottelee näistä enemmänkin ;) Niin ja osittain tää aihe lähti myös siitä, kun sain tossa yks päivä tänne blogiin kauniilla ajatuksella säväytetyn kommentin, joka meni jotakuinkin näin: ’Sulla taitaa olla kova motivaatio, kun pystyt noudattaa sun ruokavaliota ja treeniohjelmaa noin tarkkaan.’ Niin kyllä, kiitos, olen motivoitunut. Mutta kuten huomaatte näitä arkisia ennakkoluuloja oiottaessa, kyse ei ole mistään yli-inhimillisestä asiasta. Ei todellakaan, vaan yksinkertaisesti ilmaistuna asiat sujuu ja arki rullaa ohjeiden mukaisesti, koska kaikki on helppoa. Ja kaikki on helppoa, koska mä tiedän mitä teen. Ja helppoutta lisää se, että treenit ja ruokaohjeet on suunniteltu mun tavoitteistani ja tottumuksistani käsin sopiviksi. Ja mikä tärkeintä, mulle ei aiheudu tästä minkäänlaista kärsimystä. Toisin kuin monesti luullaan ;) Mä nautin mun arjestani treenien ja ruokien kautta. Ja teen paljon muutakin. Itseasiassa nykyään musta tuntuu, että mulla on paljon enemmän aikaa kaikelle muulle. Koska preppaan ruuat aina sunnuntaisin ja treenit on keskimäärin joka toinen päivä. Ja tulosta tulee siinä sivussa ;) haha. Huikeeta! Voinko vielä lisää hehkuttaa sitä, että tää valmennukseen ryhtyminen oli kyllä niin oikea ratkaisu?! ;) Suosittelen! Kokeile säkin!

Milla

13 vastausta artikkeliin “Elämä pyörii vain treeni- ja ruokaohjeiden ympärillä, kun treenaa tavoitteellisesti – vai?”

  1. tajusin tota sun tekstiä lukiessa että vitsit oon kyllä oppinu paljon näistä sun teksteistä ☺️ kiitos! Oon nimittäin yrittänyt ottaa omaan ruokailuun noita vinkkejä kans ja just silleen et laatua ja paljon :D ja sit myös toi et sun kehityksestä näkee selvästi et ei treenimäärien tarvi olla hulluja, et tulee kehitystä, vaan siinäkin vaikuttaa laatu. Siispä oon oikein iloinen et pidän tänään lepopäivää kun on menny viime aikoina aika kovaa :D kiitos kun jaat näitä oppimiaan asioita tänne niin muutkin voi oppia :*

    • En kestä, miten oliki tullu melkein samaan aikaan kaks näin ihanaa kommenttia :D<3 Kiitos, Aurora! Mahtavaa oikeesti kuulla, että mun kirjoitteluista on hyötyä ja iloa muillekin! Mun ajatus on aina ollut se, että se mitä osaan, on jaettavissa muille eikä mitenkää pois multa iteltä. Oli kyse sitten työstä tai harrastuksista :) Toki just nyt täytyy kunnioittaa tota Fitfarmin omaisuutta, että mitään tarkkoja juttuja ei voi tänne läväyttää. Mutta tämmöstä yleistä ruoka- ja treenijuttua kylläkin! Kiva kun käyt lueskelemassa ja hyviä treenejä sekä rentoja lepopäiviä niiden lomassa :)

  2. Kiitos hirveästi aivan mahtavasta blogista, jolla onnistut aina piristämään mun päivää! :) Ei mulla muuta. T. hiljainen lukija

    • oi kiitos! vitsit tuli hyvä mieli sun kommentista! :)) mahtavaa kuulla, jos mun kirjoittelusta on iloa muille.0 Kiitos sulle, kun käyt lukemassa ;)

  3. Paljonko on sun käden ympärysmitta? Näyttää ihan hurjan massiivisilta, hyvällä tavalla tietysti ;) :D
    Tsemppiä jatkoon, oot niin upee! ♥

    • haha, kiitti hei ;) en oo kyllä mitannut ympärysmittaa, ei nii massiivinen viel et kehtais alkaa senteillä leveilee :’D mut kiitti! hyviä treenejä sullekin!

  4. Siulla on Milla ollut viimeaikoina ihan älyhyviä postauksia ja niin täynnä asiaa! :) Kaikki oon lukenut, mutta teksti on ollut itsessään jo niin tyhjentävää et en oo oikein edes osannut kommentoida mitään järjellistä :D Enkä näköjään osaa nytkään muuta kuin että KIITOS näistä!

    <3

    • Oi kiitos, Anna <3 Kiva kun kävit kertomassa. Positiivinen palaute on aina kiva saada, vaikkei oliskaan niin järjellisessä muodossa ;)

  5. Aivan huikea toi sun selkä, jospa joskus itse pääsisi edes vähän tuohon suuntaan! Ja joo ihmeen paljon tulee kyllä noita harhaluuloja vastaan itselläkin, etenkin kun en miellä itseäni miksikään HC-treenaajaksi saatika näytä siltä. Nytkin kun oon dieetillä niin monet on kysynyt että mitä sitten oikein saan syödä, ”hiilareita et varmaan ainakaan”? Todellisuudessa syön määrällisesti enemmän nyt kun varmaan koskaan ennen ja myös tosi monipuolisesti, ainekset vaan on terveellisiä läpi päivän niin ei tule niitä turhia karkkikaloreita harva se päivä. :D

    • kiitos :) Kyllä sitä kehitystä vaan tulee kun jaksaa olla pitkäjänteinen! Ja juurikin tuollaisia samanlaisia oletuksia oon saanut ruokavalion suhteen, ja varsinkin noi hiilarit tuntuu olevan jotenkin peikko monelle… Mutta pääaäsia että ite tietää, mitä tekee :) tsemppistä projektiin!

  6. Viime vuoden puolella osallistuin fitfarmin BikiniChallengeen ja aloin nyt joulun jälkeen noudattamaan ruokavaliota uudestaan. En syönyt silloin perunaa, joten en tullut ajatelleeksi, että onkohan perunan paino raakapaino kuorineen vai kuorittuna versiona? Olen ajatellut, että se on kuorittu versio kun ilman kuoria sitä syönkin, mutta kun sitä tulee niin hirveesti niin olen alkanut epäilemään :)

    • perunan paino on se paino, miten aiot sen syödä. Eli punnitset raakana kuorien kanssa jos syöt kuoretki. Ja jos et syö kuoria nii raakapaino kuorittuna :) Tosin perunan painohan ei kyllä keitettäessä oikeestaan muutu, toisin kuin vaikka pastan :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta