Mitä teen kevyellä treeniviikolla?

Mitä tapahtuu kevyellä viikolla?

Sitä multa on kyselty monesti sekä blogin kautta että ihan muutenkin. En kirjoita nyt mitään yleispätevää neuvoa, miten tai miksi kevyitä viikkoja tulisi pitää. Koska enhän mä sellaista osaa kertoa :D En todellakaan tiedä, pitävätkö kaikki salitreenaajat edes kevyitä viikkoja, vaiko eivät. On varmasti olemassa niin erilaisia tapoja. Jonkun mielestä voi olla suorastaan lusmuilua pysyä koko viikko pois salilta, ja toisen mielestä taas toisinpäin.  En aio kertoa, mikä on oikein ja mikä väärin. Vaan teen nyt sitä, mikä sopii mun tavoitteisiini. Teen sitä, mitä mulle on suunniteltu. Ja kirjoitan siitä. Mulle kevyt viikko on käytännössä taukoviikko kovasta treenaamisesta. Mun tavoitteisiini nähden on toimivaa pitää niitä säännöllisesti ja suunnitellusti. Ja nimensä mukaisesti koko viikko on siis kevennystä salitreenien osalta. Kevyellä viikolla mä höntsään salitreenin sijaan kevyttä aerobista. Ja omalla kohdallani vastaus kysymykseen miksi, on kokonaisvaltainen palautuminen. Lihakset ja hermosto palautuvat kevyellä viikolla aiempien treeniviikkojen käsittelyistä.

maaliskuu28 (2)

Käytännössä olen alkanut toteuttaa säännöllisiä kevyitä viikkoja vasta viime vuoden loppupuoliskolta lähtien. Kun mulle vihdoin perusteltiin oikeasti, miksi kevyt viikko on ihan yhtä tärkeä osa treenailuja ja kehittymistä, kuin muutkin treeniviikot! Kun kevyet viikot vain otettiin mukaan ohjelmaan yhtä säännöllisinä kuin kovatkin treeniviikot. Aluksi ajatus treenittömästä höntsyviikosta tuntui jopa ahdistavalta. Voiko höntsyilylläkin olla joku tarkoitus?! Miten mä saan mun viikkoni kulumaan, kun en treenaa? Mitä mä oikein teen?

Huomasin, että aika on muuttanut asioita, enkä enää mieti tällaisia.

Mun kevyet viikkoni kuluvat niin sujuvasti mielen- ja kehonhuollon merkeissä, että kovien treeniviikkojen jälkeen tää on enemmänkin, kuin tosi jees. Tuntuu tarpeelliselta ja ansaitulta päästä palauttelemaan, tekemään jotain muuta, kuin huhkimaan painojen parissa. Kunhan ensin vetää kovat treeniviikot oikeesti niin kovaa, kun kropasta lähtee. Itseasiassa kevyiden viikkojen olemassaolo on saanut mut treenaamaan kovempaa. Tiiättekö, mihin tämä perustuu?  Silloin, kun tietää, että on vain tietyt treenit aikaa ja mahdollisuus antaa kaikkensa, niin jotenkin sitä tekee yksittäisen treenin niin hyvin kuin ikinä pystyy. Ja vähän vielä sitäkin paremmin. Ei pysty jättää vähän puolitiehen, koska kaikki on suunniteltu etukäteen. Tarkoitan käytännössä sitä, että jos mä lusmuilisin esimerkiksi voimaviikon jalkatreenin, niin seuraava samanlainen koittaa vasta parin viikon päästä. Voima- ja volyymiviikot kun vuorottelevat kevyiden viikkojen välissä. Jokainen treeni tuntuu tärkeältä, koska viikkoon on jaoteltu 4-5 erilaista treeniä. Eli kevyiden viikkojen välissä on vain se muutama mahdollisuus treenata yksittäistä lihasta niin kovaa, kun pystyy. Saattaa kuulostaa sekavalta, mutta kun mulle siis koittaa kevyt viikko, oon niin kaikkeni antanut noissa treeneissä, että otan keventelyn mielelläni vastaan. Silloin on aikaa ja tarkoitus huoltaa kehoa ja mieltä.

maaliskuu28 (6) maaliskuu28 (3)

Kuluneella kevyellä viikolla oonkin ehtinyt tekemään vaikka mitä: höntsäilemään ulko- ja sisätreenejä, nauttimaan sekä auringonpaisteesta että räntäsateesta kesken lenkin, venyttelemään kunnolla, käymään hieronnassa, putkirullailemaan, syömään hyvin ja tapaamaan ystäviäni. Ripsetkin sain huollettua pitkän tauon jälkeen, mikä sekin tuntui oikein sopivalta kevyen vikon hengessä: kehon- ja mielenhuoltoa ihan kaikinpuolin :D Ja nyt, kun kevyt viikko lähenee loppuaan, mua oikein kutkuttelee ajatus alkavasta voimaviikosta taas!! Oon varannut pt-treenitkin ensi viikolle, ja jossain mielenhäiriössä varasin ne jalkatreenipäivälle! WÄH! Joka kerta, kun teen jalkatreeniä, niin mietin mielessäni, että tätä en kyllä ikinä vahingossakaan varaa pt-treeniksi. Koska ne on niin kovia, että oksettaa jo ittekseenkin treenattuna :D Mutta joku ihmeellinen vaikutus ja koukutus tässä hommassa on, kun joka kerta kuitenkin päädyn niitä jalkojakin treenaamaan ohjatusti. Kait sitä pitää olla vähä höhlä, kun tämmösestä tykkää ;) Kevyt viikko on ilmeisestikin tehnyt taas tehtävänsä. Suosittelen!

Kai säki muistat pitää välillä kevennystä treeneistä, ja panostaa enemmän huoltopuoleen? Mä ainakin uskon, että tuloksia tulee, kun lepo ja palautuminen on yhtälailla huomioitu kokonaisuudessa, kun kovat treenijaksotkin.

Milla

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta