Käyttämäni lisäravinteet – mitä, missä ja milloin?

Ruokakauppaan saa kulumaan satoja euroja kuukaudessa, mutta tähän laskuun ei ole huomioitu vielä eräitä suun kautta meneviä juttuja – nimittäin lisäravinteita. Lisäravinteiden maailmasta lienee erilaisia näkemyksia sen suhteen, kuka niitä tarvitsee, milloin ja kuinka paljon. En ota asiaan sen enempää kantaa, vaan kerron nyt siitä, mitä lisäravinteita itselläni on käytössä. Ohjeet tosiaan ovat tulleet ylemmältä taholta, joskin käytännön toteutuksista on keskustelu useaan otteeseen ja asioita muokattu mulle sopivammiksi..

Tällä hetkellä mulla on käytössä treeniin liittyen sekä latausjuoma että palautusjuoma. Oon kokeillut monia eri latausjuomia, mutta tämä nykyisellään käytössä oleva Fitfarmin Pre on osoittautunut sukraloosimakeutuksesta huolimatta parhaaksi itselleni. Monissa latausjuomissa on kofeiinia, ja itse olen niin kofeiiniherkkä, että kun treenaan arkipäivisin töiden jälkeen noin klo: 17-20 välillä, niin en saa sitten latausjuomasta saadun kofeiinin vuoksi nukuttua koko seuraavana yönä. Siksi tämä hivenen kallis, mutta kofeiiniton Fitfarmin Pre. Ja koska mun ihoni on edelleen koko ajan pahemmassa kunnossa, keskusteltiin viimeksi pääsiäistä ennen, että tarvittaessa voin kyllä kokeilla treenata kokonaan ilman latariakin. Mutta itse koen, että siitä saa jotenkin sen treenifiiliksen päälle, kun valmistautuu lähtöön ja hörppii sitä matkalla. Ja parastahan on se kihelmöinti, mikä tulee korviin ja huuliin just ennen treeniä :D Tulee semmonen tahdonvoimatila ettää ”Ny lähtee räkkimave paukkumaa taas!” ;) Jos tiedätte, mitä tarkoitan. Ja koska treenaan yleensä välipalan voimalla, jonka oon siis syönyt 15 kieppeillä, niin kaikki ekstrakalorit ja energiat on tervetulleita, jotta treeni kulkee :D

huhtikuu6 (6)

huhtikuu6 (5)

Treenin jälkeen juon palautusjuoman. Koska teen tällä hetkellä vain kovaa salitreeniä, mulla on käytössä heraisolaatti. Aikaisemmin oon käyttänyt konsentraattia, mutta nyt ei palkkarin laadusta ilmeisesti tingitä. Vaihtoehtoja isolaatin suhteen mulla ei ihan hirveästi ole, sillä esimerkiksi BodyActionilla kaikki tuotteet on makeutettu sukraloosilla. Sama oli viime tietojeni mukaan Massilla. Oon siis päätynyt käyttämään Fitnesstukun valikoimaa, koska siellä palkkarit on makeutettu aspartaamilla. Sukraloosi siis tulehduttaa mun ihoni, sen takia koitan sitä mahdollisimman pitkälle vältellä. Tällä hetkellä latausjuoma on ainut, jota käytän aktiivisesti, vaikka siinä on sukraloosia. Koska sellaista latausjuomaa en ole löytänyt, joka olisi sekä kofeiiniton että sukraloositon. Saa vinkata, jos löytyy ja on ihan laadukasta :D Ja palkkarin  kylkeen vedän myös banaanin.

huhtikuu6 (7)

Treenijuomien lisäksi vitamiinitkin voidaan kai laskea lisäravinteiksi. Vaikka söisi kuinka terveellisesti ja monipuolisesti, niin Suomessa etenkin talviaikaan tarvii napsia purkista esimerkiksi D-vitamiinia ihan yleisten suositustenkin mukaan. Ja urheilijan vitamiinien tarve on suurempi, kuin ihan tavan tallaajan. Itelläni on päivittäin käytössä monivitamiini, C-vitamiini, D-vitamiini, Magnesium ja Omegat. Sinkkiä syön kuureina välillä ihoni kunnon vuoksi. Mulla on tapana ottaa päivän vitamiinit samaan purkkiin, missä on päivän suolat. Ja mahdolliset välipalapähkinät. Aamun vitamiinit nappailen sitten aamubussissa matkalla töihin. Joku varmaa joskus kattonu, et mikähä lääkitys tollaki muikilla on, ku piribilemusa soi täysiä korvilla ja nappia menee heti aamusta naamaria kohti ;) haha. Mut vitamiineja vaan! Oon ollu tänä vuonna vaan sillon tammikuussa kipeenä, joten ehkä näillä vitamiineilla on myönteinen vaikutuksensa vastustuskyvyn kannalta terveellisen ruokavalion tukena :)

Kävin viime viikolla juuri ostamassa taaas uudet  treenijuomat, ja hitsi vie, miten tämmönen mun kaltainen suklaaholisti ei oo tajunnut moneen vuoteen ostaa suklaapalkkaria?! Ihmettelen vaan :D Oon jotenkin mieltänyt sen niin tavalliseksi, että en oo tajunnut pitkään aikaan kokeilla. Muistaakseni mun elämäni ensimmäinen palkkarini saattoi olla suklaata, jonkun tosi hataran muistikuvan mukaan. ja se oli niin pahaa, että annoin sen eteenpäin. Ja sitten ei oo vaan tullut mieleen edes kokeilla uudestaan. Paitsi nyt. Ja nykyään oon kai sen verran totuttanut herkkupersettäni ja makuhermojani terveellisempiin ruokiin, että toi suklaapalkkari on oikeesti ihan-tosi-hyväää <3 Sain sen käyttöön just pääsiäiseksi, ja hitsi vie. Emmä mitää pääsiäissuklaita sen enempää kaivannutkaan, kun neljästä vapaapäivästä kolmena sai suklaapalkkaria ;) Siihen kylkeen vielä banaani, ni melkeen on kun vanhanajan Bravo-jätskiä lapiois naamari kohti! ;) Ainakin perjantaisen Killen jalkatreenin jälkeen maistu ihan yhtä hyvältä. Uskotte varmaan :D

huhtikuu6 (14)

Kokonaisuudessaan mulla ei siis ole mitään älyttömiä määriä lisäravinteita käytössäni. Palkkari ja latausjuoma maksavat yhteensä noin 50euroa ja vitamiinit about saman verran jos kerralla ostaa kaikki. Palkkarista riittää parille treenikierrolle, eli muutaman kuukauden ajaksi. Latausjuomaa ostan joka kuukausi. Vitamiinitkin tarvii uusia vain keskimäärin joka toinen kuukausi, joten mistään ihan kovin suuresta summasta ei lopulta ole kyse. En ole tarkkaan laskenut, mutta jos sä olet, niin kerro ihmeessä tarkempia lukuja :)! Mitäs mieltä sä ylipäätään oot lisäravinteista? Ovatko ne huuhaata vai tärkeä osa treenaajan ruokavaliota?

Milla

10 vastausta artikkeliin “Käyttämäni lisäravinteet – mitä, missä ja milloin?”

  1. etkö ota maltoa tai muuta hiilaria palautusjuomassa? Siis pelkkä hera ja banaani? :)

  2. Ootko kokeillut stevialla makeutettua heraa(isolaattina)? Itellä sukraloosi tuntuu myös pahentavan ihoa samoin kun sulla, ni suunnittelin josko kokeilis semmosta seuraavaksi :)

  3. Hei, anteeksi kun takerrun yksityiskohtaan, mutta mulla on käytössä myös tuo Fitfarmin Pre latausjuoma ja siinä on kyllä kofeiinia. En ole vielä perusmarketeista löytänyt kofeiinitonta laturia, vaikkakin olen sitä metsästänyt… Vinkkejä kofeiinittomista merkeistä otan vastaan!

    • mitä, oikeesti?! sillon ku ekan kerran kävin tota metsästää nii bodyactionilla nimenomaan mainostettiin ettei tossa oo kofeiinia? tarviipa tarkistaa purkin kyljestä et onkse muuttunu viime vuodesta vai onks mua huijattu. :D ja saa infota tänneki jos löydät kofeiinitonta lataria ;)

  4. Kiitos tästä. Hyviä vinkkejä.
    Todella maltillisesti käytät lisäravinteita.

    • moni saattaa olettaa et käyttäisin paljonkin kun tällai tavoitteellisesti treenataan. mutta tosiaan siis laadukas palkkari on tärkein ja sivuum vähä vitamiineja ni riittää kyllä :)

  5. Taas löysin kivan blogin luettavaksi! :) Tosi kiva huomata, että pystyy kehittymään noinkin niukilla lisäravinteilla ku sulla, ite oon just miettiny ku poikaystävä vetelee kauheesti kaikkii mömmöi et huh tuleepas syksyl kallista ku alan sit ekaa kertaa tavotteellisesti bodailee tän dieetin jälkee heh.. :D Ootko muuten kokeillu mitään intrajuotavii koskaan? Osaaks sanoo mite tärkee se ois naisten kohalla? Mietin sellast sopivaa comboo et mikä ois se tärkein palkkarin lisäks, et oisko se sit intra, latari ja/tai sit kreatiini hmm?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta