Voimaa vai voluumia?

Oon tässä nyt talvesta saakka päässyt totuttelemaan treenikiertoon, jossa voluumi- ja voimaviikot vuorottelevat keskenään. Karkeasti ilmaistuna voimaviikolla tehdään lyhyitä sarjoja isoilla painoilla ja voluumiviikolla on vähän pidempiä sarjoja lyhyemmillä palautuksilla. En ole oikein osannut päättää, kumpi treenitapa olisi mulle mieluisampi, ja oonkin vain tarttunut uuteen viikkoon ihan yhtä innolla, oli kyseessä sitten kumpi tahansa.

Paitsi nyt ihan uusimmassa kierrossa.

Musta nimittäin on alkanut tuntua, että taidan kuitenkin loppupeleissä tykätä enemmän voluumitreenistä! Volyymiviikolla mulla on viis treeniä, eli saan treenata melkein joka päivä. Tän lisäksi treenit tehdään tosiaan lyhyemmillä palautuksilla, ja sen vuoksi syke on korkealla koko ajan. Voluumitreenissä säilyy läpi koko setin ihan omanlaisensa intensiivisyys, ja mun on helppo uppoutua musiikit korvilla vaan siihen omaan juttuuni. Voluumiviikoilla musta tuntuu, että tiedän täsmälleen, mitä teen ja sitä kautta oon eniten kotonani salilla.

huhtikuu13

Voimaviikoilla mulle haasteellisinta on pitkät palautukset sarjojen välissä. Entisenä jumppamuikkina kova syke ja hiki on iskostuneet mun päähäni merkiksi tehokkaasta treenistä. Ja toi voimaviikon kylmähiki ei ihan vastaa sitä :D Okei, toki treenatessa aina lämmin tulee. Mutta voimaviikon treeneissä ei oo yhtään niin kovat sykkeet ja hiki ja intensiivisyys kuin volyymiviikolla. Ainakaan siis omalla kohdallani. Toivon tottakai, että kehityn treenaajana siten, että saan mahdollisimman suuren hyödyn irti ihan jokaisesta treeniviikosta. Mutta tällä hetkellä mulle aina välillä iskee sellaisia jännitystiloja kesken treenin, että hitsi vie, entä jos mä en nyt treenaakkaan tarpeeksi kovaa?! Menee koko voimaviikon idea ihan hukkaan. Turha palautella kahta minuuttia, jos ei ole oikeasti ottanut maksimipainoja ja tehnyt sarjaa loppuun. Vaikka tähänkin toki harjaantuu. Ja mä kyllä yritän aina parhaani. Enkä mä väitä, että olisin jotenkin huono. En voi olla. Koska mun sarjapainot nousee joka viikko.

Miettikää – siis joka viikko tähän saakka oon saanu nostettua treenipainoja?!

Toisaalta, just se motivoi mua tosi paljon voimaviikoille. Haluun aina kokeilla edellistä voimaviikkoa parempaa tulosta. Jollain tapaa siis motivoin itse itseäni :D Ja miks tykkään kuitenkin voimaviikoista, niin nimenomaan toi kehittyminen näkyy siellä. Oon aloittanut räkkimaven kanssa kuudellakymmenellä kilolla. Ja sitten siirtynyt seiskakympin kautta kasikymppiin. Tänään paukuttelin 90kg 2 x 6! Meneeköhän satasella joku päivä ;) Samoin esimerkiksi ihan perus penkkipunnerrus kulkee jo vähän isommilla painoilla. Joskus aikoinaan mun ykkösmaksimi oli 32.5kg. Nyt teen sarjaa 40-45 kilolla. Omalla tasollani ihan huikeeta edistymistä. Ja vaikka tykkäänkin nyt ehkä voluumitreenistä enemmän, niin tästä syystä on kuitenkin aina hyvä fiilis korkata myös voimaviikko ;) Pääsee oikeasti haastamaan itseään, koska isoilla painoilla treenaaminen, lyhyet sarjat ja loppuun asti tekeminen vaatii tietynlaista erilaista henkistä ja fyysistä valmistautumista.  Ja jotta kummallakaan viikolla ei olis liian helppoa, niin jalkatreeni on aina paha. Sekä voima- että voluumiviikolla. Yff. Joulukuusta asti mun jokainen jalkatreenini on ollut hien ja punan ja oksun ja hengästymisen ja pyörrytyksen ja ittensä keräilemisen sekoitusta. Jokaikinen viikko. Kai ne tuottaa tulostaki pikkuhiljaa :D Mutta sekä voluumiviikon että voimaviikon jalkatreenit on vaan ihan jäätäviä. Kille oli napannu must kuvanki ku näytin taas salin kauneimmalta muikilta. Mut kukapa ei kyykätessä näyttäs ;) Kait mä sit ihan kovaa treenaan, vaikka välillä iskeekin epäusko.

huhtikuu132

Mun lopullinen päätelmäni treeniviikkojen suhteen taitaa siis olla se, että molempi kuitenkin parempi. Tykkään voluumeista treeneinä enemmän, mutta voimaviikon tulokset motivoi ihan tosi paljon. Tuntuu kivalta saada konkreettisesti tuloksia esimerkiksi siten, kun jaksaa kyykät tai nostaa enemmän painoa kuin ennen. Salitreeni ei oo kuitenkaan ihan vaan ulkonäkökeskeistä lihastenkasvatusta, vaan kyllä musta ainakin on tullut vahvempi :) Siistiä! Ja pakko sanoa, että  hitsi vie oon kyllä iloinen siitä, että oon oikeasti pysynyt koko kevään terveenä ja saanu vaa treenaa täysillä kiertoa toisensa perään ;)

Onks sulla tällaisia vaihtelevia treeniviikkoja? Kummasta tykkäät enemmän, voimasta vai voluumista? Miksi? Käykö teilläki monesti niin, että jää koukkuun johonkin liikkeeseen (kuten maveen), ja sitten on vaan pakko aina kokeilla uutta ennätystä sarjapainojen kanssa :D?

ps. jos tykkäät, niin tykkää myös Facebookissa blogin omasta sivusta! Klikkaa: treenikengissä – saat uusimmat kirjoitukset kätevästi uutisvirtaasi

Milla

4 vastausta artikkeliin “Voimaa vai voluumia?”

  1. Ei oo vielä erikseen jaoteltuna viikkoja, mut sun postauksia lukiessa oon alkanu miettii et mitä jos kokeilis. :) Pari vuotta salitreeniä takana ja liikkeet ja painot vaihtelee melkein joka reenissä (koska vihko loppu enkä oo jaksanu miettiä uusia ohjelmia :D). Oon kyl siitä tavallaan ylpeeki, et voin mennä salille vaan ”reenaan jalkoja”, vähän etukäteen miettiä liikkeitä, mut ei mitään lukkoonlyötyä. Sit salilla osaan tehä liikkeitä niin, et jalat saa joka kohtaan tarpeeks ärsykettä ja treenin jälkeen jalat tärisen ja oksennusta piättäen saa könytä koppiin. :D Tulee ainaki joka kerta vaihtelua ja painojaki kyl pystyy nostaan ku suht samoja liikkeitä kuitenki kierrätän, nii muistaa millä edelliskerralla teki ja mite meni.
    Silti taidan alkaa suunnitella voima-volyymi-jaksotusta ja jopa ängetä sen suunnitellun kevyen viikon sinne! Se on niin vaikee aina pitää :D

    • Kannattaa kokeilla! Itelki kyl kulki treenit aina vaikkei mitään pidemmäntähtäimen suunnitelmaa ollutkaan. Mutta nyt tuntuu, että tulosta tulee ihan eri tavalla ;) Ja tosiaan, toi kevyt viikko on mulla säännöllisesti siellä voima- ja voluumiviikkojen välissä enkä yhtää vähättele sen osuutta ;) Vaikka se oliki aluks henkisesti hankalaa pitää. Ei enää!

  2. Moikka. Onko sulla samat liikkeet molemmissa treeneissä? Vai ihan omat ohjelmat molemmille viikoille? Mitä kevyt viikko pitää sulla sisällään? :)

    • nomoi! mulla on molemmille viikoille omat ohjelmansa eli eri liikkeitä teen voima- ja voluumiviikoilla. kevyellä viikolla teen vaan kevyttä aerobista höntsyä eli en käy salilla ollenkaan :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta