Kuinka koukutuin vatsatreeniin

Oon ollut tunnollinen vatsatreenien tekijä joulukuun alusta saakka. Siis siitä päivästä lähtien, kun aloitin treenailut Fitfarmin tiimissä. Päätin nimittäin silloin, että nyt kun lähden täysillä panostamaan salitreeniin, niin en todellakaan aio lusmuilla edes alkuinnostuksen haihduttua. Kaikki treenit tulee siis tehtyä, enkä lähde säätämään omiani tai skippailemaan tiettyjä juttuja. Koska en halua todeta esimerkiksi vuoden päästä, että hitsi vie, voisin nyt olla sitä ja tätä ja tota, jos olisin tehnyt kunnolla! En halua jossitella. Vaan nyt kun teen, niin teen täysillä. Ja ehkä muistatte, että olen aiemmin blogissani tunnustanut, että jos jokin treeni tulee herkästi skipattua, niin se on nimenomaan nuo vatsatreeni. Ensinnäkin siitä syystä, että niitä tulee (tai siis tuli) tehtyä jumppien ohessa ja toisaalta siksi, että niitten kanssa ei vaan tuu sellaista voimailufiilistä, mikä isojen painojen kanssa tulee salilla.

Tai niin luulin ennen. Nyt täytyy todeta, että tuleepa sittenkin! ;)

Treenaan vatsat kahdesti viikossa. Mulla ei tällä hetkellä ole mitään tiettyä tarkkaa settiä, joka täytyisi tehdä, vaan voin valita monesta eri vaihtoehdosta mieleisimmät. Joskus aiemmin tällainen valinnanvapaus olisi saattanut johtaa vaihtoehtoon c) ei mitään mieluista – ja olisin sitä myöden painellut pukkarin kautta kotiin. Mutta nyt tosiaan huomasin, että oon saanut tietynlaisen tatsin myös vatsatreeniiin. Teen niitä joka viikko, ja tälläkin hetkellä ne on niin kipeenä, ettei mitää järkeä :D Siitä mä kai innostuin tän tekstinkin kirjoittamaan!

IMG_20150306_212550

Ja millä saa vatsoihin parhaimman poltteen ja tuntuman, niin mun oma suosikkini on nykyisin vatsat taljassa. Siis se liike, jonka oon niin monesti kuullut olevan hyvä, mutta jota en ite oo vaan aina osannut tehdä. Oon nähnyt kyllä, kuinka ihmiset sitä tekee. Ja kuullut, että se on ihan supertehokas, kun sen kerran hoksaa, miten se oikeaoppisesti tehdään. Ja oon kokeillutkin sitä. Aika monestikin saliurani aikana. Mutta en oo hyvästä yrityksestä huolimatta hiffannut sitä kuitenkaan.

No, joulukuussa sain ensimmäisen valmennukseen kuuluvan saliohjelmani käteen, ja siellähän sitten odotteli tietenkin tämä vatsat taljassa. Pyysin, että kattellaan se läpi, koska mun kokemukseni sen parissa ei olleet kovin menestyksekkäät. Oli aluksi ihan epätoivossa, että emmä opi sitä ikinä. Vaikka sain ihan kädestä pitäen opastusta. Vai pitäiskö sanoa jaloista ja selästä pitäen :D Pyysin tekniikan tsekkausta vielä toisenkin kerran pt-treenien yhteydessä. Koska olin jotenkin niin kovin epävarma sen kanssa. Mutta sitten kun toisen kerran sitä katsottiin ja sellanen pt, joka ei oo nähny mun koskaan treenaavan, sanoi että yks parhaista suorituksista aloittelijalla, niin sen jälkeen mun luottoni on ollut hyvä. Mä vaan tarvitsin tähän enemmän tekniikkaopastusta, kun moneen muuhun liikkeeseen salilla. Ja olin todellakin aloittelija tän liikkeen kanssa. Mutta oon tehnyt tätä viikosta ja kuukaudesta toiseen. Ja nyt voin siis itsekin todeta sen, mitä joskus kuulin vain muilta: sairaan tehokas liike, kun sen tekniikan kerran vaan oikeesti hiffaa!

IMG_20150419_002952

Ja miten se sitten menee, vai?

Hitsi vie, kun osaisinkin selittää :D Oon niin innostunut tästä, että oon pitkin kevättä kaikissa kaveritreeneissä halunnut tehdä vatsoja, jotta voin levittää taljavatsojen ilosanomaa :D Ja ilmeisesti mun treenikamut on olleet paljon taitavampia tässä jutussa, koska ne on oppineet tekniikan ihan vain mun ohjeillani. Jotakuinkin siten, että ajatus vatsoihin, venytys yläasennossa ja supistus vatsoilla siten, että pää menee polvia kohti. haha. Aika taikureita mun kaverit, kun on tällasillä ohjeilla oppineet. Ja toki siinä tarvii kattoo, ettei lantio liiku edestakasin, jotta työ tulee tehtyä vatsoilla. Mutta eniveis – niiiin toimiva liike! Ja loppujenlopuks tosi simppeli.. Mitähän mä oikee sekoilin tänkin kanssa, kun oli olevinaan niin vaikeeta aiemmin?

Tän taljahomman lisäksi teen toki vaihdellen muitakin liikkeitä ja tietysti suorien vatsojen oheen myös vinoja vatsoja sekä syviä vatsalihaksia. Pääsääntöisesti siis pari vatsatreeniä viikkoon ja about kolmen sarjan setti eri kohteisiin vatsoissa :) Ja nyt kun mulla on tää kesäkuntokikkailu menossa, niin toivon, että kuluvan kuukauden aikana huomaisin vähän peilistäkin, että säännölliset vatsatreenit ei oo olleet turhia ;)

toukokuu9 (2)

Kuinka sä treenaat vatsoja? Ootko kokeillut / hoksannut ton taljavatsojen tekniikan? Eikö oo mahtava liike, kun sen kerran hiffaa! On toi voimapyöräilykin kyllä aika koukuttavaa puuhaa ;) Miten mä en muka joskus saanut mitään fiiliksiä vatsatreeneistä?!

Milla

4 vastausta artikkeliin “Kuinka koukutuin vatsatreeniin”

    • Ollaa taidettu aiemminkin puhua asiasta. Silloin olin vaa positiivisesti kateellinen mut onneks oon nyt itekin löytäny hohtoa vatsatreeneihin ;)

  1. Siis voitko kertoo miten tuota voima pyörää käytetään? En ymmärrä, vaikka oon monia kertoja sitä kokeillut. Ikinä ei ota vatsaan vaan alaselkään, vaikka kuinka jännitän vatsalihaksia samalla kun rullaan sillä! Kamalan vaikeeta. Empä tosin oo hiffannut tuota taljavatsojenkaan tekoa. Vaikeita liikkeitä molemmat!

    • Moi! Öhm, hitsit kun mulla oliskin joku asiantuntijan vinkki tähän, muta valitettavasti ei ole. Voin puhu vain omasta kokemuksestani… Mutta muistan joskus aikoinaan kun aloittelin voimapyörän kanssa, että se tuntui vaan selässä, enkä saanut tehtyä kun ihan pari toistoa jotka nekin oli todella epämukavia (just siks koska selkä). Joku antoi silloin mulle vinkin, että kannattaa miettiä selkää enemmän pyöreäksi kuin notkolle (mulla kun on vähän notkoselkää muutenkin), ja vaikkei asento ulkoapäin oikeastaan muuttunut, niin aktiivisen treenailun ja tän ajatuksen myötä se keskivartalon pito koko ajan vaan parani pikkuhiljaa. Ja nykysin pystyy tehdä vaikka sen 5 x 20 eikä tunnu selässä. Eikä siinä treenatessa välttämättä tuu sellaista jäätävää kohdistettua poltetta vatsoihin, mutta seuraavina päivinä kylläkin ;)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta