Jumppatytsystä salimuikiksi – tavoitteellisella salitreenillä tuloksia

Tiiättekö sen fiiliksen, kun suurennuslasilla tihrustamalla koittaa löytää pientä kehityksen tuotosta itsestään. Hauis on ehkä kasvanu kaks milliä tai sarjapainot nousseet seuraavalle pykälälle? Jep. Sitä joutuu väkisin välillä tekemään. Ainakin, jos haluaa löytää pieniä onnistumisia salitreenin suhteen. Koska kehitys kehittyy askeleittain ja toooosi hitaasti. Ei sitä oikein edes arjessa huomaa. Tuntuu, että treenailee vaan samalla rutiinilla. Ja joka kerta jalkapäivän jälkeinen ylihuominen on yhtä paha. Mutta oikeilla eväillä höystettynä salitreenikin on oikeasti nousujohteista hommaa. Ja mä ihan hätkähdin yks päivä, kun siirsin vanhasta puhelimesta kuvat uuteen puhelimeen. Ja huomasin itsekin, että jessus musta on tullu ihan eri mallinen esimerkiksi viime kesään nähden :D Kova treeni ja kunnollinen ruokavalio tuovat tulosta. Voimaviikkojen treenit eivät ole olleet turhia. Mun voimatasoni ovat nousseet oikeasti tosi paljon viimeisen puolen vuoden aikana! Entisestä jumpparimpulasta on tullut vähän vahvempi. Se näkyy paitsi kasvaneina treenipainoina, myös ulkoisesti muuttuneena kroppana.

toukokuu23 (11)

Aloin syynätä tarkemmin kuluneen vuoden treenejä, ja palasinkin ajassa hieman taaksepäin, tarkalleen ottaen treenivihkoon ja syksyn 2014 kohdalle. Mielestäni treenasin silloin kovaa. Tai siis toki oon mielestäni tehnyt sitä koko ajan. Ja ehkä just sen ansiosta oonkin kehittynyt. Mutta oli hauska huomata, että ihan aikuisten oikeasti mä en olisi saanut syksyllä sellaisia painoja nousemaan, kun mitä käytän tällä hetkellä voimaviikkojen treeneissä! Jos käytännön esimerkkejä haluatte kuulla, niin oon vielä syksyllä tehnyt esimerkiksi reidenkoukistuksia maaten 30kg:lla, kun tällä hetkellä pakassa liikkuu noin 54 kiloa. Samoin pystypunnerruksia kikkailin syyskuussa treenivihkoni mukaan 8kg käsipanoilla, kun taas viimeksi voimaviikolla kokeilin sarjaa 15kg kässäreillä.

 Silloin heti alkuunsa valmennukseen alettuani ja jumpista luovuttuani päätin, että nyt sitten tehdään täysillä, kerta tämmöseen on päätetty panostaa. Ja on jotenkin hienoa huomata, että en oo jäänyt alkuinnostuksen jälkeenkään mihinkään sellaiselle heiluttelen-samoja-painoja-viikosta-toiseen -linjalle. Vaan oon onnistunut pitämää tietynlaisen tavoitteellisuuden ja progressiivisen treenipainojen nostamisen mukana koko ajan! Enkä mä siitä sano, että olisin nyt jotenki tosi vahva :D En. Mutta kuten ehkä noista painojen kasvamisesta suhteellisen lyhyen ajan sisällä voitte päätellä, osa kehittymistä on myös se, että treenaa järkevästi ja palautuu. Ja toisaalta myös tahdonvoima ja itseluottamus. Mä tahdon ja pystyn. Ja sitä kautta homma on nousujohteista. Eli omalla tasollani oon tullut koko ajan eteenpäin. Järkihän siinä lähtis, jos muihin vertaisi. Ei olis varmaan koskaan hyvä :D Mutta omalla tasollani oon esimerkiksi viime kesään ja syksyyn nähden parempi ;)

toukokuu23 (9)

Kävin viime viikon perjantaina treenaa Killen kanssa olkapäitä. Olin hetkeä aiemmin tehnyt tän treenipainokatsauksen ja sitä kautta oman oivallukseni siitä, että eteenpäin on ihan oikeasti tultu. Ja vitsit mikä fiilis tuli, kun sainkin kehuja, että  olkapäitten kanssa on tehty hyvää työtä. Niihin on tullut sitä jotakin – voimaa ja muotoa ;) En tiedä muistatteko, mutta syksyllä tähän juttuun ryhtyessäni, ensimmäisellä tapaamiskerralla kommentti meni jotakuinkin siten, että ”selkä ja hauikset on hyvät, mutta olkapäihin pitäis saada jotain”. Ja sitä jotain on koitettu tahkoa tässä pian puoli vuotta, ja ilmeisesti tehty työ alkaa tuottaa tulostakin pikkuhiljaa. COOL!

Treenien kanssa kehittyminen on siis hidasta puuhaa, mutta tällaiset yhtäkkiä ilmestyvät kehityksen huomaamiset nostaa kyllä fiilistä ihan huikeasti! Mun jumpparimpulakroppaani on saatu rakennettua lisää lihasta ja oon sitä kautta vähän voimakkaampikin nykyään. Siis niinkuin ihan oikeasti, en vain kuvittele asioita. Ja se, miten kroppa on muuttunut viimeisen puolen vuoden aikana, selviää ihan tässä lähiaikoina. On meinaan kuukauden vaihtuessa kehityskuvien aika. Ehkä otan ne huomenna. En tiedä, onko muutos puolen vuoden sisällä niinkään ihmeellinen. Verrattuna esimerkiksi siihen, mitä se on ollut jumppamuikkiajoista tähän päivään. Mutta kuvat on otettava, joten ehkä jaan niitä pohdintojen kera täälläkin. Siihen asti voin jännittämisen sijaan olla iloinen, että oikeaan suuntaan on ainakin tultu vuodesta 2013 ;) Ja kun tota eroa katsoo näin vierakkäin aseteltuna, niin ei ihme, että mun sisko on nykysin sillai et ”hyii, sullon niin paksut kädet :D”.

IMG_20150528_105732[1]

Onks sulla käyny sillain, että treenaat vaan ihan rutiinilla viikosta ja kuukaudesta toiseen, ja sit yhtäkkiä huomaat joko ulkoisesti tai treenipainoissa, että hitsi vie, mustahan on tullu hyvä ;)? Mun mielestä on ihan suotavaa välillä pysähtyäkin ja huomata omia onnistumisia. Koska ne on kuitenkin kovalla työllä aikaansaatuja, niin saa niistä olla vähä innoissaankin! ;) Ja itseasiassa nyt tän tekstin kirjoittamisen jälkeen mua ei jännitä enää yhtään niin paljon se uusimpien kuvien ottaminen. Koska emmä ainakaan väärään suuntaan oo voinu mennä. En tiedä, onko puolessa vuodessa tapahtunut näin silminnähtävän selkeää kehitystä. Yllä olevassa kuvassa eroa on siis ajallisesti parisen vuotta. Mutta tietysti toivon, että kun treenipainoissa on tapahtunut editystä, niin jotain ulkoistakin kehitystä olisi tapahtunut. Stay tuned!

Milla

4 vastausta artikkeliin “Jumppatytsystä salimuikiksi – tavoitteellisella salitreenillä tuloksia”

  1. Aika hyvin oot kyl päässy eteenpäin voimatasojen kans ja se on tosi hienoa :) Kehityksen huomaaminen on aina tosi motivoivaa!

    Siitä oon tosin eri mieltä, että jumppa ja sali ois jotenkin toisiaan poissulkevia. Varsinkin fitness-piireissä toi asia tuntuu olevan jotenkin aika mustavalkosta. Ite jumppaan edelleen aika paljon (ehkä 6-7 kovaa aerobista viikos, joskus enemmänkin), mut kyl silti pääsee salipainois eteenpäin ja lihastakin tulee. Jopa liikaa, ku ei enää mee samat vaatteet päälle ku viime kesänä :D Ja voin samaistua tohon sun edelliseenkin postaukseen ihan täysin. On oikeesti lähes mahdotonta löytää itelleen juhlamekkoa. Ei nää hartiat ja kädet mahdu normimittojen naisten vaatteisiin :’D

    Mut kaikkihan me ollaan erilaisia ja eri ihmisillä vaikuttaa eri lailla. Mut ei jumppa automaattisesti oo paha ja hidasta kehitystä merkittävästi ;)

    • heimoii Mine! Kiva ku jätit kommentin! Yllätyin!

      Kirjoitinko mä kovin mustavalkoisesti asiasta, ousnou. Ei ollu tarkotus kyllä paasata fitnessmaailmallisesti, että jumppa paha ja sali hyvä :D Lähinnä ehkä tarkoitin sitä, että omat taustani tuntien oon päässyt kehittymään paremmin salitreenissä, koska oon nyt panostanut vain toiseen juttuun. Omalla kohdallani jumppamaratoonailu teki sen, että en malttanut tehdä kaikkia salitreenejä. Joskus syy oli se, että en halunnu että jalat on kipeenä jamissa ja joku toinen kerta taas combat houkutteli enemmän kuin sali. Ja lopulta mun kohdallani oli ehkä turhaa edes odottaa huikeita salituloksia, kun jumppasin kuitenkin aina enemmän :D Ja koska halusin alkaa kehittyä oikeasti salitreenissä, tein valinnan, että jätän jumpat hetkeksi pois ja panostan tähän nyt täysillä. Ja oon samaa mieltä, että monipuolinen treenaaminen on hyvä. Ite teen nyt vaan salia, ja toisaalta on kiva, kun panostaminen näkyy myös tuloksissa :)) Mutta uskon kyllä, että monenlaisilla tyyleillä saa tulosta aikaan! Ja sun tyylisellä treenaamisella saa ainaki tosi monipuolista treeniä, kun tekee sekä voimaa salilla että myös noita ketteryys ym. juttuja jumpilla! Minkähänlainen kerähyppy multa nyt lähtis, ku salivuoden jälkeen menis attackii hillumaa :’D

  2. WAU!! Oot kyllä huikeesti kehittynyt :)
    Mua kiinnostas tietää että miten treenaat voimaviikoilla? (tai treenasit, ymmärsin niin että nyt teet vaan volyymia?) Teetkö kuinka monta toistoa liikkeissä? esim jos tekee just vaikka pystypunnerrusta 10kg kp, 12 toistoa, niin pitäskö voimaviikolla vaikka 12kg kp tehdä 8 toistoa? Vai vaikka 14kg kp 4 toistoa?
    Niin ja sitten että kannattaako ruokailuja muuttaa voimaviikoille mitenkään, vai jatkaa samaanmalliin? :)
    En oikein ymmärrä näitä :D
    Oon tehnyt varmaan aina vaan volyymia ja nyt haluisin kesällä kokeilla voimaa.

    • kiitos! :)

      Voimaviikoilla teen vähemmän toistoja eli isommilla painoilla. Jotakuinkin 6-10 toistoa per sarja. Joskus ne kyllä jää siihen neljäänkin. Riippuu niin liikkeestä. Mutta selkeästi vähemmän toistoja kuin voluumitreenissä ja selkeästi isommilla painoilla!

      En tiedä, onko mitään yhtä mielipidettä olemassa, että miten kannattaisi toimia ruokailujen kanssa. Mutta ite teen sillai et syön joka viikko saman verran. Pääasia lienee, että syö riittävästi! Ei lihakset kasva, jos ei oo mitään millä kasvaa ;)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta