Puoli vuotta valmennusta Fitfarmilla takana – mitä on saatu rakennettua?

Puoli vuotta valmennusta takana ja tässä mä nyt oon.

toukokuu291

Mun tarinani kulkee tiivistetysti kirjoitettuna tällä tavalla:

Syyskussa 2014 osallistuin Fitfarmin Lite in Shape -nettivalmennukseen. Kymmenen viikkoa riitti karistamaan kesäpöhöt, mutta sen jälkeen olinkin vähän ihmeissäni, kuinkahan mun kannattais tästä eteenpäin syödä ja treenata? Oon mestari kouhottamisessa ja päättömässä treenaamisessa ja syömisessä, joten kaipasin hyvin alkaneelle treenisyksylle jotain jatkoa. Toiveisiini vastattiin, ja sain maailman parhaan joululahjan vanhemmiltani: valmennuspaketin!Aloitinkin heti Liten jälkeen joulukuun alussa Fitfarmilla kolmen kuukauden tehovalmennuksessa. Halusin nyt ensimmäistä kertaa elämässäni panostaa ihan vain ja ainoastaan salitreeniin. Pieni luopumisen tuska oli jumppien suhteen ja vaihdoin siinä sitten kuntosaliakin pitkällisen pohdinnan jälkeen. Olin valmis salimuikkeiluun ihan täysillä.

Koska alkuun kyse oli vain kolmen kuukauden paketista, sain tarkat treeni- ja ruokaohjeet ja elin niiden mukaan kuin raamattua lukien. Tietynlaiselle joustolle ei ollut sijaa (siis ainakaan mun päässäni), koska kolme kuukautta on niin lyhyt aika. Kävipä kuitenkin niin, että koukutuin aika hyvin tähän juttuun. Salitreeniin, valmennukseen, uuteen kuntosaliin, rennompiin treeniviikkoihin, tavoitteellisuuteen, hyvään oloon, isoihin ruokamääriin ja tietynlaiseen salitreeniarkeen. Mun ei enää tarvinnut vaihdella työvuoroja, jotta ehtisin lempparijumppiini, sillä salitreenithän voi tehdä koska tahansa. Mun ei enää tarvinnut kriiseillä, syönkö liian vähän vai liikaa, koska mulla oli ohjeet. Sain ehkä näin jälkikäteen ajateltuna luvan syödä kunnolla. Kuten ehkä tiedätte, oon ollut huono syömään ruokaa. Ja nyt opettelin. Mun ei myöskään tarvinnut enää menettää hermojani sille, kun lempparijumpassani on musiikki liian hiljasella, tai jotain muuta yhtä ärsyttävää :D Saatoin vaan toteuttaa omia treenejä napit korvilla ja huudattaa musiikkeja just niin kovalla, kun itte tykkäsin. Tuli tietynlainen vapaus. Niin kuin ihan kaikessa. Jumppaaminen aikatauluttaa loppujenlopuks tosi paljon arkea verrattuna salitreenaamiseen.

Kolme kuukautta meni hujauksessa ohi, ja just kun innostuin, niin oliskin pitänyt lopettaa. Aloin miettiä, että mun salitreenaus on ollut olemassa vasta niin vähän aikaa, että on olemassa suuri riski, että sen laatu kärsii jos jään taas yksin. Mulla on vielä niin paljon opittavaa ihan kaikesta! Ja itseasiassa, mä haluan oppia lisää! Saada tietotaitoa, lisätä itsetuntemusta ja kehittyä treeneissä. Olin kai puoliksi huomaamatta jäänyt koukkuun ;) Ja aika pian olinkin jo tehnyt päätökseni, eli sitoutunut Fitfarmin vuosivalmennukseen.

selkä marraskuu ’14 / toukokuu ’15

marraskuu9 (11)

toukokuu29 (9)

Treenisuunnitelmiin tehtiin päivityksiä, ja viikot toteutettiin aiempaan nähden vähän eri tavalla, koska ei ollut enää kyse mistään lyhyestä projektista. Aloin enemmänkin elää arkeani pitkällä tähtäimellä siten, että syön ja treenaan lihastalkoot mielessäni. Vuodessa ehtii paljon, ja tarvittaessa pystyy päivittää ohjelmia tilanteiden mukaan. Neljän perussalitreenin tekemisen sijaan aloin siis tehdä vuorotellen voluumi- ja voimaviikkoja. Myös ruokailuissa oli sijaa tietynlaiselle rentoudelle enemmän. Ja siis rentous on varmasti ollut otettavissa alusta saakka. Emmä sitä sano. Mutta mulle itelleni se on ollut yllättävän vaikeaa, ja tullut pikkuhiljaa mukaan arkeen. Kun tietää tekevänsä kokonaisen seuraavan vuoden ajan jotain juttua, on pakko koittaa asennoitua siihen enemmänkin arkena ja elämäntyylinä, kuin minään projektina. Valintoja mieluummin kuin kieltäytymistä.  Ja sitä mä oon lähtenyt yrittämään. Oon vaan tajunnut tässä valmennuksen aikana, että mulle ei ole vaikeaa pysyä tarkassa ruoka- ja treeniohjeessa. Ei ollenkaan. Vaikeinta on kultaisen keskitien löytäminen ohjeraamien sisälläpysymisen ja läskiksiheittämisen välillä. Eli rentous. Cheattaaminen on ollut yksi eniten keskustelua ja itsetutkiskelua herättänyt asia. Mä en osaa edelleenkään kunnolla cheatata. Mutta mä harjoittelen. Onneksi osaan jo monta muuta juttua kuitenkin. Ja onneksi olen vuosivalmennuksessa. Mulla on aikaa ja saan tarvittaessa tukea.

Ja mitä tuloksia olen saavuttanut vai?

Osa jutuista on ihan konkreettisia etenemisiä. Niitä juttuja, joista aiemmin tällä viikolla kirjoittelinkin. Esimerkiksi mun treenipainoni ovat kasvaneet koko ajan suuremmiksi ja musta on tullut vahvempi. Toisaalta olen myös saanut lisää itseluottamusta treenaajana. Mä tiedän, että osaan ja pystyn. Ja kykenen itseksenikin tekemään kovia treenejä, ja menemään mukavuusalueen toisellepuolen. Emmä kai olis kehittynytkään, jos olisin vaan tehnyt samoilla painoilla fiilistellen viimeiset puoli vuotta :D Ja ehkä teitä kiinnostaa myös jonkinlaiset mitat? Olettaisin näin. Tiivistetysti ilmaistuna olen kasvanut. Elopaino on lisääntynyt parilla kilolla viime syksystä, ja senttejä on tullut vähän joka puolelle lisää. Tai no, lantion leveimmästä kohdasta on lähtenyt vähän mutta rinta-selkä -akselille tullut senkin edestä lisää ;) Toisaalta nää taitaa olla niitä juttuja, joissa kuvat kertoo enemmän kuin luvut tai sanat. Tiivistetysti ilmaistuna kropan malli on muuttunut  ;) Ja kyllä, olen edennyt kohti tavoitettani, eli saanut rakennettua lihasta kroppaani.

Vasemmalla on kuva syyskuulta ’14 ja oikealla toukokuulta ’15 (aikaväli siis Liten aloituksesta siihen, kun puoli vuotta valmennusta on takana)

toukokuu29 (3)

Yksi tärkeä ja mulle jollain tapaa uusi juttu tän matkan aikana on tosiaan ollut henkinen puoli. Oon oppinut paljon itsestäni valmennuksen aikana. Joutunut tilanteisiin, joissa tarvii väkisin pysähtyä ja pohtia omia ajatusmalleja ja käyttäytymistä. Ei kaikki viikot oo olleet helppoja. Välillä mä kriiseilen sitä, kun oon lihava. Ja välillä oon niin hitsin onnellinen siitä, että pystyn nykyisin käyttää shortseja tai housuja ilman että häpeän paksuja jalkojani. Ja nämä asiathan ei liity millään tapaa siihen, mitä oikeasti olen ulospäin. Pelkästään sen oivaltaminen on ollut iso juttu. Mentaalipuoli on edennyt tosi paljon viimeisen puolen vuoden aikana, mutta samaan aikaan se on mulla vielä niin kesken, että en pysty siitä tän syvällisemmin kirjoittamaan. Pääasia, että asioita tulee työstettyä. Kaikki kuitenkin liittyy kaikkeen.

Just tässä hetkessä tuntuu siltä, että kesä voi tulla. En oo maailman eniten tikissä, mutta toisaalta oon jotain paljon enemmän: hyvinvoiva ja omaan suorituskeskeisyyshistoriaani nähden jo hyvinkin rennolla otteella liikenteessä ;) Ja mä aion jatkaa samalla linjalla – kehittyä jatkuvasti sekä fyysisesti että henkisestikin. Koska motivaatio mulla ei oo kaiken keskellä flipannut kyllä kertaakaan ;) Taidan aika kovasti tykätä tästä, mitä just nyt teen.

alanya (9)

Milla

8 vastausta artikkeliin “Puoli vuotta valmennusta Fitfarmilla takana – mitä on saatu rakennettua?”

  1. Hyvää kehitystä olet saanut aikaan :) Oliko ohjelmassa aerobista vai keskityittekö ainoataan kuntosalipuoleen 100 % ?

    • Kiitti :) omalla tasollani oon kehittynyt kyllä.

      Ja nyt on siis puoli vuotta tehty pelkkää salia. Oon koko elämäni pomppinu aerobista jumppaa ja juoksua useita tunteja viikossa, nii ne jätettiin kokonaan joulukuusta pois ja keskitytty pelkkään punttiin :)

  2. Muistan ku sillon puoli vuotta sitte ihailin sun upeaa kroppaa, mutta nythän se vasta upea onki <3 Antaa itellekki motivaatiota jatkaa taistelua herkkuhimoja vastaan. Oon Fitfarmin Bc:ssä nyt ja muutama viikko jälellä ja motivaatio syömiseen alkaa laskea, mutta sun blogia lukiessa kyllä saa kivan tsempin. Eiköhän tämä kunnialla vedetä loppuun ja toivottavasti pystysin jatkaa tällä ruokalinjalla vielä tän jälkeenki ku huomannu niin selkeen muutoksen treenitehoissa ja kehittymisessä ku syö silleen, että se tukee treeniä.

    • Voi kiitos :) Onko sulla ollu herkkuhimoja koko ton ajan vai? Kauhee jos joutuu taistella pitkään niitä vastaan :/ Mulla itellä yleensä pari viikkoa jonku sokeriöverin jälkeen voi olla vaikeeta, mut sit ku syö riittävästi ja kunnolla nii ei niit herkkuhimoi enää sillain tuu..

      Tsemppiä loppurutistukseen! :))

  3. Voi vitsit mikä muutos. Uulalaa! :) Oot upea.Jos vaan minäkin pääsisin joskus tuohon kuntoon.

    • Kiitos! Treeniä, ruokaa ja mahdollisimman vähän ressiä nii eiköhä se siittä ;)

  4. Toivepostaus: OLKAPÄÄT!
    Sulla on edennyt olkapäitten kunto niin radikaalisti, mikä auttoi? ;O

    • Pidetään postaustoive mielessä! ;) Treeni ja ruoka niihin on auttanu! Ennen ne oli niin olemattomat.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta