Porrastreeniä

Kesän treenit ovat olleet ilahduttavan monipuolisia jo tähän mennessä. Eräs uusi ulottuvuus saatiin kehiin, kun lähdettiin extemporee kaverin kanssa sunnuntaiaamuna kipittelemään portaita! Voisin tähän väliin kirjoittaa perinteiset, että piti tehdä sitä mutta teinkin tätä. Mutta ehkä ei tarvii. Lomalla kaikki menee fiilispohjalta. Niin myös aamuiset treenit.

Alkuverkkana käveltiin mutkan kautta Pyynikille. Kaveri oli vastikää ollut joissakin ohjatuissa porrastreeneissä, joten hän veti ohjelman ja mä tein perässä.  Pelipaikalle saavuttuamme kipiteltiin ensin portaita ylös ja alas ihan joka askelmalle astuen. Saatii vähä tarttumapintaa treenipaikkaan. Oli meinaa sadesää ja aika liukasta.

heinakuu19 (6)

Sitte hypittiin vähä niin kuin ruutuhyppelyä, joskin kahdella jalalla. Ensin kaksi kapeaa pomppua ja kolmannella leveä kyykky. Muutama kierros näitä. Ihan senkin vuoksi, että mun itsesuojeluvaistoni tottuisi tällaiseenkin treeniin, enkä kauhistelisi koko ajan, koska pelkään kompastuvani.

Miten noi portaat tuntuukin niin vierailta pitkän tauon jälkeen? :D

heinakuu19 (5)

Sitten ku tää alkoi sujua, niin vaihdettiin vähän haastavampaan settiin koordinaatiokykyä ajatellen. Mentiin sivuttain menosuuntaan nähden sivuristijuoksua. Eli joka toisella askelmalla astutaan ristiin eteen ja joka toisella ristiin taakse. Ensimmäinen setti siis oikealla jalalla oikea kylki menosuuntaa kohti ja seuraava setti vasemmalla, vasen kylki menosuuntaan päin. Selitys on yhtä haastavaa, ku mitä toteutus. Mut sitten kun pari kertaa menee, niin kroppa jotenki tottuu siihen liikkeeseen ja rytmiin ja pikkuhiljaa koko homma tulee lihasmuistiin. Vähä niinku silmän ja käden yhteistyötä reenailisi, mut tällä kertaa vaan silmän ja jalkojen yhteispeliä :D

 Tekee kyllä niin hyvää mun kehonhallinta- ja koordinaatiotaidoilleni tehdä välillä tän tyylistä treeniä. Oon jotenkin muka niin kömpelö, että pelkään koko ajan kaatuvani. Pompinkin tässä alla olevassa kuvassa näkyvässä liikkeessä etenkin tuon takaa ristiin tehtävän pompun about puolet korkeammalle, kuin olisi ollut tarve :D Ihan vain varmuuden vuoksi.

heinakuu19 (3) heinakuu19 (2)

Ja koska tiistaisista Tough Viking -treeneissä todettiin, että mun ponnistuvoima vaatii vielä harjoitusta, pompittiin porrastreeneissäkin. Tietysti. Tasajalkaa, yhdellä jalalla, lyhyttä pumppua, parin portaan yltystä. Mitä vaan ja vähän kaikkea! Tarttis nyt vaan pomppia enemmän, jotta säilyy ees jonkinlainen pomppu ja ketteryysyys.

On muuten yllättävän haastavaa pomppia yhtäjaksoisesti portaat tasajalkaa ja nopeatempoisesti alhaalta ylös asti. Ainakin tällain äkkiseltään tauon jälkeen. Luulin koko ajan itseäni kömpleöksi ja pelkäsin kaatuvani. Vaikken oikeesti kaatunut kertaakaan. No, ehkä me ei nyt vedetty ihan verenmakusuussa. Naurettiin enemmän ku analysoitiin tehotasoja. Oli semmonen fiilistreeni, kesätreeni.

heinakuu19 (4)

 Loppuun vielä pari spurttia ylös ja alas ja syketasot oli semikorkealla. Koska tää porrasstreeni tuli puolittain extempore, oltiin Pyynikillä näkötornin lähellä rappusissa. Jos kaipaa kunnollista haastetta niin Tampereella Pispalan portaathan on mitä loistavimmat rappustreeniä varten. Ne on pitkät, niin kauniinakin treenipäivänä löytyy hyvin treenitilaa. Ne on myös semijyrkät ja mikä huikeinta, sieltä löytyy joka kerta motivoivaa treeniseuraa, koska eri lajien treenaajat lähtee sinne joko itsekseen tai porukalla kikkailemaan.

Mulla ei ollut sykemittaria mukana (kyllä, kesätreenit nimenomaan :D), mutta ihan hyvät tuntumat saatiin lyhyessäkin ajassa hikoilusta ja hengästymisestä päätellen :D Porrasstreeni sopii kyllä monen eri päälajin tueksi ja on oikein kiva kesätreenimuoto!  Portaissa saa helpolla tavalla kunnonkohotusharjoitusta sekä treenattua hapenottokykyä. Mutta toki välillä voi mennä tällain vähän vähemmän verenmakusuussakin ;) Vaikka ei vetäisikään maksimirääkkisykkeille, niin koordinaation kannalta tää on oikein hyvä treenimuoto myös! Ja jos tuntuu, että kesällä ei tee mieli mennä salille rääkkää jalkoja, niin lihakset ja nivelet saa kyllä hyvää kuormaa portaissa!

heinakuu19 (8)

Pistäkääs hyviä porrastreenivinkkejä jakoon! Puhuttiin meinaan kaverin kanssa, että koska nää oli tällaiset extempore kesätreenit 80% maksimisykkeistä, niin  tarvii joku päivä mennä ihan tosissaankin verenmakusuussa kipittelemään. Ja sit me mennään kyllä Pispalan portaisiin ;)

Milla

5 vastausta artikkeliin “Porrastreeniä”

  1. Äääh, tätä lukiessa tuli niin ikävä Jätemäelle, vaikka vielä hetki pitää odotella ettäpääsee takaisin niille hoodeille. Jotenkin portaissaon helpompaa ja hauskempaa haastaa itteään kun perus lenkillä :)

    • Jätemäki taitaa olla jotkut Helsingin jäätävä treeniportaat, vai? ;) en oo koskaa käyny! Enivei. Portaat ku portaat – on erilaista ja haastavaa treeniä kyllä :) Ja toisaalta myös paljon hauskempaa ku vaikka lenkkeily. Ainaki jos kaverin kaa lähtee treenaa nii tulee väkisin vähä kikkailtua, skabailtua ja kokeiltua kaikkia eri juttuja!

    • Joo, Jättäri löytyy Stadista, Malminkartanosta :) Vanha jätemäki, entinen laskettelukeskus ja nykysin liikkujien menomesta! Jyrkät ja pitkät portaat, vetää vertoja Pispalalle!

      Porrastreeni on kyl hapokasta. Ei väldesti tarvii ku kävellä nii on aika hyvin koko alaosasto hermotettu :D Pitää koittaa noit sivuhyppyi, tuntuu varmaa iha eri mestois ku tavalline ylös-alashyppely!

    • Näin on kuullut joo! Kai sekin paikka pitäis joskus käydä tsekkaa, nii voi sanoa käyneensä ;) Kuitenki Helsingissä tulee säännöllisesti käytyä jotain treenejä heittää!

  2. Moi!
    Mistä sulla on toi pinkki treenitakki? näyttää kivalta ja kaipaisin itelleni hupullisia treenipaitoja ja takkeja:)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta