Penkki- ja mavemaksimit

Treenijuttuja! Treeniblogissa! Vihdoin! Koska kulunut ensimmäinen voimaviikko on ollut oikein hyvä. Tai oikeastaan loistava! Voimaviikolla teen neljä treeniä seuraavanlaisella jaottelulla selkä + takaolkapäät, rinta + hauis, jalat, olkapäät + ojentajat. Ja nyt oon siis ehtinyt tehdä ensimmäisen kierroksen läpi. Tästä jatkuu voluumitreenillä seuraava viikko. Mutta ennen sitä, käydäänhän läpi vähän voimaviikon fiiliksiä….

Pitkän sairastelun jälkeen pääsin tosiaan vihdoin takaisin arkeeni kiinni: töihin ja treeneihin. Kuinka ihminen voikaan tulla onnelliseksi ihan vain siitä, että aamulla ei satu kurkkuun ja ruoka maistuu paremmin. Voi ja pystyy lähteä töihin?! Aivan mahtava tunne sen jälkeen, kun on maannut raatona toista viikkoa sängynpohjalla ja katsellut ikkunasta, kun muut ihmiset elävät elämäänsä. Tällaisen jälkeen sitä jotenkin ihastuu omaan arkeen ihan uudelleen?! Tiiättekö, mitä tarkoitan. Kun tuntuu ihanalta herätä aamulla sellaisen yön jälkeen, että oot oikeasti nukkunut.  Oot terve, hyväntuulinen, innokas ja malttamaton kaikkia päivän suunnitelmia kohtaan! Tunnet itsesi heti aamusta energiseksi ja levänneeksi. On niinku innostusta lähteä kohti päivän juttuja! Sellainen mä normaalisti oon. Ja nyt on taas tuntunut monesti ja usein siltä! Tuntuu huikeelta, kun saa taas arjesta iloa ja onnistumisen kokemuksia. On skarppina ja valmiina pohtimaan ja kehittymään eri aloilla. Ja kaikista parastahan on se, kun vielä työpäivän jälkeen on energiaa ja pääsee vihdoin toteuttamaan sitä aamusta asti mielessä ollutta suurinta kutkutusta – jee treenaamaan! Kuten aiemminkin oon maininnut, mulla on saattanut loppukesän tai alkusyksyn aikana olla sellaisia päiviä, että pakkaan kyllä normaalisti salikamat mukaani töihin, mutta iltapäivällä joudunkin suuntaamaan suoraan kotiin, koska ei vain jaksa. Ei ole jaksanut.

Mutta nyt on vaihteeksi jaksanut hyvin.

IMG_20151005_193952

Törmäsin Killeenkin sattumalta Wolfilla, kun olin tekemässä voimaviikon ensimmäistä treeniä. Sen lisäksi, että kerroin ajankohtaisia kuulumisia ja muuta tyypillistä, niin tuli saatua ohjeistus kokeilla omia ykkösmaksimeja tällä viikolla. Koska nyt hermostokin on saanut kunnolla palautua, kun olin niin pitkään treenaamatta. Sain ohjeet, miten mave- ja penkkimaksimia kannattaa käytännössä kokeilla. Ja hitsi sentään, mikä palo ja innostus ja motivaatio mussa taas syttyikään tän myötä! Tuntuu, että pääsen nyt oikeasti aloittamaan puhtaalta pöydältä. Uus treenivihko, uus syksy, uus treenikierto, uudet aloitusmaksimit ja uudet tavoitteet. Mikä oliskaan enää motivoivampaa, kun oikeasti hoksata, että nyt mä voin itse vaikuttaa omaan tekemiseeni ja kehittymiseeni. Ja mä aionkin tehdä niin! Treenata taas hitsin kovaa sillon kun on treenipäivä. Ja pitää kaikki lepopäivät suunnitellusti, silloin kun on niiden aika. Muistaa kevyet viikot tärkeänä osana treenikiertoa ja aina voimaviikoilla rikkoa vähän omia rajoja ;)

Jos tätä nyt pidetään uutena alkuna, lienee paikallaan kertoa lähtökohdat. Kokeilin siis mavemaksimia. En saanut nostettua 110kiloa, vaikka kuinka yritin. Sitä ennen nostin 100kg x 2. Koska 100kg on entinen ennätykseni muutaman viikon takaa. Se on siis myös tämänhetkinen maksimini. Kokeilin sitä taas tällä viikolla ihan ohimennen muuta treeniä tehdessäni. Kaveri kokeili omia maksimeja, niin kävin välissä kokeilee, ei malttanut ;) Ja kyllähän tuo 100kg nousi, vaikken mitään kovaa psyykkausta ehtinyt tehdä. Voisin siis toivoa ja uskoa, että ensi viikolla, kun olen varannut pt-treenin, niin onnistun rikkomaan tämän luvun. Yksin en siihen siis tällä viikolla pysynyt, mutta pt-treeneissähän on aina oma taikansa ;) Stay tuned, jos kiinnostaa, kuinka mun käy! Penkissä oon kokeillut siis vain kerran aiemmin maksimiykköstä. Joku ehkä muistaa? Talvi 2012 ja 32.5kg. No, nyt nostin 50kg. En tietenkään tekniikoita tiedä sen virallisemmin, mutta tää nyt on oma virallinen tulokseni. Ja joka mua oli varmistamassa, sanoi suorituksen olleen hyvä. Että kai se sinnepäin meni kuitenkin ;)

Mave 100kg & Penkki 50kg

IMG_20151005_211516

Ei mitään hurjia lukuja, mutta mulle kuitenkin merkityksellisiä. Koska oon yrittänyt oikeesti  parhaani näiden eteen. Ja mun treenini ei nyt oo suunniteltu ainoastaan sen mukaan, että penkki ja mave olis mahdollisimman nousujohteisia. Ei, vaan teen vuoroviikoin voimaa ja voluumia ja treenaan koko kropan joka viikko läpi. Mutta tokihan tässä on jo nyt viimeisen puolen vuoden sisään voimatasot kasvaneet aika paljon, joten voisin uskoa ja toivoa, että samanlaista kehitystä tulee jatkossakin. Etenkin nyt, kun kroppakrempapt on saaneet asianmukaisen lääkityksen. Ottaa varmaan paremmin treeniäkin vastaan. Ehkä voin joku päivä laittaa saman otsikon postaukseen ja iskeä uudet numerot tauluun ;) Ois aika cool!

Mut sehän vaatii kovasti työtä, elikkäs sitä ennen – treeniä vaan! Ooksä kokeillu ja koukuttunut ennätyksien kokeilemiseen? Kerro joku hieno kehitystarina!

 

Milla

14 vastausta artikkeliin “Penkki- ja mavemaksimit”

  1. Vau mitkä tulokset, varsinkin ton kokoiselle ;) Itselläni olisi tavoitteena vuoden loppuun mennessä nostaa penkistä 40 kg,joka lähentelee jo omaa painoani. Saas nähdä miten käy :D Mave ennätystä en ole toistaiseksi vielä kokeillut, tuntuu että tekniikassa olisi parantamisen varaa aikaennen kuin lähtee kokeilemaan maksimeja :D

    • Tekniikat on kyllä hyvä olla hallussa ettei riko itteään, kun maksimeita lähtee kokeileen! :) Kiva, et sullaki on voimatavotteita. Eiköhän se uus penkkiennätys tuu, jos sitä kohti määrätietoisesti joka viikko treenailet! :)

  2. Mua on kans alkanu houkuttaa maksimien kokeilu, että näkisi realistisesti niitä omia voimatasoja, mutta pitää kyllä raahata sitten joku mukaan etten ihan riko itteäni :D tuli muuten mieleen kun näistä maksimeista on ollut nyt useammassakin blogissa puhetta, että lasketaanko se tangonkin paino siihen vai vaan ne kiekot mitä siihen ladotaan? :D

    • Joo kaikki rauta, mikä maasta nousee, lasketaan mukaan lukuun ;) Koska tankoki painaa jo sen kakskytä kumminki. Kokeile ihmeessä hei säki omia voimatasoja, uskon et tulis hyvät tulokset!!

  3. Miusta ainakin on hurjia lukuja :) Pitää aina miettiä sitä miten niitä on tavoitellut (eli onko esim. tehnyt pidemmän voimajakson ja tehnyt kaikki treenit tavoitteena kehittää voimaominaisuuksia) ja mikä se lähtökohta on. Kova mimmi oot, moni ei nosta noita rautoja kuule kertaakaan!

    • Onko? Vau, Jee, kiitos! :)

      Kai sitä jotenkin aina vertaa muihin parempiin, ja oma satanen tai viiskytkiloa ei tunnu juuri miltään, kun moni nainen voi pitää niitä sarjapainoina :D Mutta toi on kyllä totta mitä sanoit, et pitäs mieluummin verrata omaan lähtökohtaan ja ylipäänsä treenitapaan. En oo kuitenkaan valmentajaa palkannut vetotuloksia parantamaan :D Ja kyllähä mä aloitin viime talvena räkistä vetää 60kg:lla, että on tässä tultu kyllä hurjaa vauhtia eteenpäin. Kun heinäkuussahan vedin räkistä sen 120kg jo ;)

  4. Noihan on kovat tulokset!
    Ei kannata vähätellä itseään, vaan olla ylpeä saavutuksistaan :)
    Mä itse juuri viimeviikolla sain mavessa (puhtaasti) ylös 3x60kg ja juhlin sitä kuin mitäkin voittoa :-D ja oon hemmetin ylpee!

    • Onko niin? Nyt kun luen näitä kommentteja, niin saattaa jopa olla. Jotenkin sitä aina vähättelee omaa osaamista, ettei kukaan pääse kirjoittamaan anonyymisti ilkeyksiä. Mutta onhan tässä toki tehty duuniakin koko vuosi, joten on ihan palkitsevaa, että voimatasotkin kasvaa ;)

      Kiitos kommentista! Ja tsemppistä treeneihin sullekin.

  5. Hello!
    Mahtavia lukuja! Ja ihan mahtavaa ja loistavaa lukea tällasta hypetystekstiä. Itselläkin nousee motivaatio ja into treenata, kun toi tollanen hyvä energia tarttuu. Ei sillä, ettenkö lukisi ajatuksiasi silloin, kun ei oo niin hyvä olla. Se tekee susta ja blogistasi just rehellisen oloisen. 😊

    • Kiva kuulla! :-) Jotenkin on vaan ihan supermotivoitunut ja innostunut olotilan taas treenaamisen suhteen. Huippua, jos pystyn välittää sitä ruudun sillekin puolen :)) Kiitos kun käyt lueskelemassa ja jätit kommentinkin, tulee aina hyvä mieli kun joku vaivautuu kirjoittamaan :)

  6. Heh, pakko mainita: meillä on täsmälleen samat maksimitulokset! Tästä sit vaan ylöspäin eiks je? ;) Tsemppiä treeneihin!

    • Eikä! Onko! :D siistii! Todellakin tästä vaa eteenpäin. Mä varasin ens voimaviikolle vetotreenit pt:n kans nii kattotaa josko nousis next level. Tuohan kertoo sit ku etenee! Jos sais iteki lisätsemppiä ;)

  7. Hienoa! Kiva kun joku mimmi puhuu maksimeista – musta niitä on ollu kiva seurata kanssa . Mulla takakyykky 120 x 2 (siinä oli kyllä paljon sarjoja takana) , mave 130 x 1 ja penkki 80 x 3, eli maksimi on varmaan 85 siinä? Hyvä me!

    • Oi säkä oot oikee voimanainen! :D vau! Uskaltaa iteki edetä kohti isompia ku tietää ja näkee et kyllä naisiltaki löytyy voimaa ;)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta