Treenaajan ruokapäiväkirjaa

Ruokapäiväkirja on yksi toivotuimmista postausaiheista. Enkä tavallaan ihmettele sitä, klikkailen itsekin auki toisten syömisraportteja. Kuulostaahan se vähän hassulta, mutta kuitenkin totta. Syöminen on kiinnostavaa. Koska kaikki sitä tekevät, kukin omalla tyylillään. Ja ehkä itseäni kiinnostaa kurkkia nimenomaan treenaavien ihmisten lautasille. Syököhän ne yhtään samalla tavalla kuin mä? Jos on hieno kroppakin saatu rakennettua, niin tottahan  sitä haluaa vähän kurkistaa rakennusaineisiin ;)

En tietenkää  tiedä, mikä mun ruokapäiväkirjoissani on kaikista kiinnostavinta. Mahdollisesti se, kun puhun nykyään aina riittävästä ja säännöllisestä syömisestä. Joka tapauksessa, tässä olisi taas yhden tavallisen arkipäivän ruokailut. Mulla oli alunperin kunnianhimoisen ajatuksena, että jospa koostaisin koko viikon syömiset yhteen postaukseen. Koska yhdestä päivästä ei välttämättä saa kokonaiskuvaa tai mitään sinnepäinkään.  Mutta tiiättekö mitä – asetin tämän tavoitteen jo varmaan kaksi kuukautta sitten. Ja ongelmaksi muodostui koko ajan se, että en muistanut kuvata ruokiani :D Toki siinäkin olisi ollut persoonaa, kun tässä olisi koostettuna kolmen viikon ajalta tyhjät lautaset. Mutta jätin kuitenkin sen tekemättä. Tässä siis yhden arkipäivän ruokailut.

Screenshot_2015-11-26-19-57-18-1Screenshot_2015-11-25-07-17-28-1Screenshot_2015-10-25-06-45-06-1Screenshot_2015-11-18-12-58-49-1Screenshot_2015-11-23-17-14-24-1

Aamupalaa vetelen nykysin monesti vasta työpaikalla. Tämä siksi, että bussit kulkee vain kahdesti tunnissa ja oon tänäkin kyseisenä päivänä, kun nämä ruuat on kuvattu, ollut töissä puoli tuntia ennen työajan alkua. Mitäpä muuta siinä tekiskään kun söisi ;) Ja aamukahvit on hyvä matkaeväs pahimpaan nälkään tohon bussimatkalle. Ja miksi tollainen taikinakulho, niin ihan vain siksi, että päiväkodin lautaset on sattuneesta syystä niin pieniä, ettei mun koko aamupala ikinä mahtuisi sellaiselle. Lounaalla ja päivällisella on tuota aika samaa settiä, mitä joka päivä. Tällä hetkellä lempparein ruoka on riisi ja jauheliha, niin preppailen niitä työviikolle valmiiksi. Oon jotenkin ihan hurahtanut taas suolakurkkuihin (?), ja niitä menee kans vähän kaikkien ruokien kyljessä, oikeastaan kaikilla muilla paitsi aamupuurolla. Välipalana on edelleen tota samaa salaattia, kun mitä joskus lokakuussa tännekin vinkkasin. Se on hyvää ja toimii mulla treeniä edeltävä ruokana loistavasti! Tossa välissä toki sitten vielä treenipäivinä palkkarit ja banaanit ennen päivällistä. Kokonaisenergiansaannista ei ole harmainta aavistusta, mutta enpä mä sillä tiedolla juuri mitään nyt tee. Syön kun on nälkä ja tää tuntuu nyt aika hyvältä setiltä. Mulla on töissä aina varalta pikkuvälipalaa, eli skyriä, patukoita, pähkinöitä ja hedelmiä, niin joskus jos aamupalan ja loiunaan väliin tulee pitempi tauko, niin syön niitä siinä välissä vielä. Mutta tää esimerkkipäivä oli nyt tällainen :) Viisi ruokaa, paitsi jos palkkarit ja banaanin laskee mukaan niin kuusi.

Se, mistä oon itse iloinen, nii vaikka syön edelleen ruokavalion mukaan, niin oppinut jotenkin tosi rennoksi kuitenkin. Kuten monesta muustakin asiasta todettu tänä syksynä, myös syöminen kulkee ihan omalla painollaan. Jollekin ehkä itsestäänselvää, mutta mulle ei oo aina ollu. Ja jos joku bongasi jotain muutoksia aiempiiin ruokailuihini nähden, niin suuria sellaisia ei tokikaan ole. Ruokavalio on rakennettu mun mieltymysten mukaan,ja ne nyt on aika pysyviä. Isoin muutos lienee se, että rahkaa en nykysin syö oikeastaan ikinä. Oon huomannut, että se oikeasti vaikuttaa vatsaan paljonkin. Ja ilman Roaccuttania vaikuttaisi varmasti ihoonkin. Päivittäisessa käytössä maitotuotteista on kuitenkin raejuusto (koska nam) ja kahvissa maito. Millekään en oo allerginen eikä mikään oo kiellettyä, joten tällainen kokonaisuus on just nyt rakennettuna – ihan vaan tavoitteellisen treenaamisen ja omien mieltymysten kautta ;)

Screenshot_2015-11-24-16-58-22-1

Näyttääkö sun ruokapäiväkirja yhtään samalta? Tykkäätkö enemmän isoista välipaloista, kuten toi mun salaattini on, vai meneekö paremmin patukat, rahkat ja hedelmät?

Milla

24 vastausta artikkeliin “Treenaajan ruokapäiväkirjaa”

    • Aina jonkun mielestä on jotain pielessä. Mut eiköhän toi Kille oo osannu mulle määrät laskea riittäväksi ;)

  1. Kiireessä tulee syötyä välipalaksi vaan banaani, mutta jos on aikaa niin silloin väsään proteiinilettuja tai jotain vähän erilaista :)

    • Joo sama täällä! Hedelmät on oikein hyvä nopea välipala mut ennemmin noita isompia välipaloja jos vaa ehtii :)

  2. Ihan perus fitness-ihmisen ruokavalioltahan tuo näyttää. Vähärasvainen ja hiilareita on ihan kivan näköisesti. Mukavan värikästä ja herkullisen näköistä kylläkin :) Määrällisesti näyttää aika vähältä sun treenimääriin nähden, tosin eihän näistä kuvista oikein kokokuvaa saa. Oletko jollakin dieetillä?

    Pakko sanoa, että mua hirvittää aina kun ihminen kirjoittaa, ettei tiedä itse faktoja asioiden takaa eli tässä kohtaa esim. paljonko saa mitäkin vaan toimii vaan kuten sanotaan. Ikäänkuin siirretään vastuu itseltä pois, tässä tapauksessa valmentajalle. Sanon tämän siksi suoraan, että kamppailet hormooniongelmien kanssa. (Itsellänikin siis kilpparivajis ja näihin asioihin olen kovasti paljon perehtynyt). Tilanteessasi kiinnittäisin erityisesti huomiota ruokavalioon ja selvittäisin aika tarkkaan miten paljon saat energiaa ja ennenkaikkea rasvoja. Tärkeää olisi hallita itse omaa tekemistä ja elämää ja oppia vaivojen / sairauden kanssa sitä kautta toimimaan. Testailla ehkä mikä toimii itsellä ja mikä ei. Toki ammattilaisten apu on varmasti hyödyllinen lisä ja Kille on varmasti mies paikkaallaan. En juuri hänen asiantuntemustaan ollenkaan kyseenalaista. Mutta olisin kyllä kiinnostunut itse ainakin varmistamaan mm. sen, että sitä rasvaa tulee vähintään 1 g / painokilo. Toivottavasti et pahastu suorasta puheesta.

    • En pahastu tietenkään, kun kommentti / näkemys on jollain tapaa perusteltu ;)

      Sen haluan toki tehdä alkuun selväksi, että en todellakaan ole minkään tason dieetillä. En koe tarvetta, sillä mun tavoitteet on ihan muualla
      – ja kuten säkin sanoit, ei siinä olis edes mitään järkeä. En oo niitä ihmisiä, jotka laittaa ruokapäiväkirjaa blogiin siks että jotku voi kauhistella, kuinka vähän syön. Ei! Vaan nimenomaan toisinpäin – syön riittävästi ja säännöllisesti ja haluaisin osoittaa, että tavallista ruokaa voi todellakin syödä paljon!

      Se miksi kirjoitin, etten tiedä kokonaiskalorimäärää nii siitä syystä, kun aina joku sitten laittaa kommentin että ”syötpä vähän, paljo tossa on kaloreita?”. Mutta tokihan mulla noin-luku on tiedossa, koska kaikki ruokavaliopäivitykset käydään Killen kanssa läpi perustellen ja mun fiiliksiä kuunnellen. Eli nytkin mun kilppariongelmat on siis otettu sekä treeni- että ruokavaliossa huomioon :) Ja rasvaa syön joka ruualla paitsi päivällisella treenin jälkeen. Oliivi- ja kookosöljyä lounaalla ja iltapalalla, aamulla Lesitiiniä ja välipaloilla esim. Pähkinöitä. En tiedä miksi tuosta tulee käsitys, että syön vähän :D Ehkä noi jättilautaset esim. Päivällisen kohdalla saa sen näyttämään annoksena pieneltä. Joka tapauksessa, toikin päivä on ihan 3-4 tunnin välein vedetty ja palkkarit ja banaanit vielä välissä nii ei kyllä enempää edes ehtisi syödä :D

    • Hyvä kuulla! Nyt ymmärrän paremmin :) Tosiaan nuo astiat voi hyvinkin hämätä ja eihän öljy noissa kuvissa näy. Pääasia, että pidät itse itsestäsi huolta.

    • Wääh. Ei ollu kyllä tarkoitus! Ehkä mä laitan ens kerralla aamupalan päikyn lautaselle ja käytän muitten ruokien kanssa jotai muuta ku noit jättilautasia, nii jos sit välittyis totuudenmukaisesti noi määrät ;) Mut ehkä kroppakuvasta näkee, että kyllä täällä syödään!

  3. kyllä tuossa on minunkin mielestä aika vähännäköisesti ruokaa. treenaan ite varmaan yhtä kovasti kuin sä ja jos söisin nöin vähän niin ei kyl tulis treeneistä mitään. luulin kans et oot dietillä ku kattelin kuvia.

    • Aijaa. Höh. Noo, ehkä mun täytyy tehdä erheen välttämiseksi koko viikon ruokapäiväkirja. Ja käyttää seuraavissa kuvissa pienempiä astioita :’D

  4. Mitä tuo iltapala sisältää? :) leipää? munat tunnistan kyllä! :D
    omaan silmään näyttää kyllä hyvältä perussetiltä, vaikka pakko myöntää, että itsekin ensimmäinen ajatus oli, että aika niukasti ruokaa.. en sitte tiedä mistä se fiilis lukijoille tulee, kun itse tiedät, että syöt tarpeeksi ja paljon + valmentaja varmasti laskenut makrot sopiviksi. ehkäpä kun palkkari ja banaani esim jätetty kuvista pois?

    • Joo se palkkari ja banaani puuttuu. Olis pitäny varmaan laittaa ;) iltapalalla on munia ja kauraleipää ♡ uus juttu ja niiiiiin hyvää.

  5. Mun mielestä näyttää hyvältä setiltä treenaajalle :) Eihän noista kipoista ja lautasista tiedä määriä arvioida. Kyllä Kille varmaan asiansa osaa ruokavalion suunnittelussa just sulle.

    Toin on tuttua, kun syö jossain kodin ulkopuolella aamupuuron niin harvasta paikasta löytyy tarpeeksi suuria lautasia :D Itse joutunut myös joskus turvautumaan tuollaisiin kulhoihin.

    • Kiitos näkemyksestä! Etten nyt iha hutiin osunut tällä, vaan saattaa tosta halutessaan löytää ihan kunnollisenkin ruokavalion ;)

      Joo kotoa löytyy hehtaarilautaset mut muualla tarvii kikkailla ;)

  6. Pakko kommentoida, et musta näyttää kyllä olevan ihan sopivasti ruokaa! :D Lounas ja päivällinen näyttää ehkä vähän pieniltä, jos rupee tarkasti katsomaan.. :D Mutta kun ei tiedä lautasten ja kippojen kokoa niin se voi hämätä paljonkin. :) Ite syön suurinpiirtein samalla tavalla, mutta annokset ehkä vähän pienempiä (puuroannos ei oo noin iso, vaik luulin et mullaki on iso puuroannos;D), koska en treenaa salilla mitenkään tavoitteellisesti. Lisäksi lenkkeilen ja pyöräilen kyllä paljon. :D Että ehkä ite voisin syödä vähän enemmänkin, mutta toisaalta jos ei yleensä oo nälkä ja jonain päivänä saattaa tulla syötyä enemmän ja toisena taas vähemmän. Mulle se ei oo katasrofia se on vaan normalaia elämää! :D Tärkeintä, että on hyvä olo ja paino pysyy hallinnassa. ;D Mutta toki sitten heillä jotka treenaa salilla nii on eri tavoitteet ja painon kuuluu jopa nousta jossain vaiheessa. :) Ja sitten taas laihduttajilla eri. Mutta en usko, että salilla käyvienkään pitäisi vetää hiiirveitä määriä ruokaa! En tiiä onko ihmisillä menny suhteellisuudentaju välillä annoskokojen kanssa sitte. :) Sulla on hyvänmielen blogi!

    • Samoin mulla vaihtelee kyllä päivien mukaan. Välillä voi mennä 6 ruokaa plus palkkari ja banaani. Ja välillä vaa neljä koko päivänä…. tarvii varmaan tehdä viikon ruokapäiväkirja nii näkyy toi vaihtelu myös ;) noi lounas ja päivällinen on kyl aika isoja annoksia ;)

      Oot kyllä ihan oikeessa siinä et myös jokin suhteellisuudentaju on voinu vähä hämärtyä. Koska mäki oon kumminki vaa tämmönen 158cm pätkä tyttö nii ei sitä ruokaa ny mitenkää överisti tarvii syyä vaikka treenaakin :)

      Kiitos kun jätit kommentin ja sori kun kesti näin pitkää vastata!

  7. Mä katoin kyllä heti että taitaa olla paljon puuroa kun on tuollainen kippo eikä peruslautanen :D
    Mullakin oli yhdessä vaiheessa kulho käytössä puuroon, mutta nykyään menee kyllä lautaselle, varsinkin kun teen kattilassa enkä mikrota enää. Mikrottaessa oli ongelma, että puuro tuli aina yli lautasen reunojen vaikka periaatteessa just mahtuikin lautaselle :D
    Kuvat hämää helposti annoskokoja, mutta kyllä mun silmä on vissiin niin harjaantunut, että huomasin ruokaa olevan kyllä ihan kunnon määrän ;)

    • Joo siellä taikinakulhossa on semmonen annos et jopa mä pystyn selvii töissä 4 tuntia ennen seuraavaa ruokaa :’D ja just ton ylivyörymisriskin vuoksi käytän kulhoa enkä lautasta ;)

  8. […] suhteen veilä enemmänkin, mutta nyt hyppään suoriksi Treenikengät blogin uusimpaan postaukseen Treenaajan ruokapäiväkirjasta, monet kommentoivat että ruokamäärät näyttää pieniltä, päädyn itsekin kommentoimaan, […]

  9. No hyvältähän tuo minusta ainakin näyttää! Monipuolista perusruokaa, ei turhia kikkailuita. Annoskokoja on aika vaikea arvioida kuvista, sen olen kyllä oppinut ihan opiskelujenkin puitteissa. Lautasen koko tosiaan hämää :)
    Näitä on aina hirveän mielenkiintoista lukea! Kai sitä ihminen on sitten niin utelias, että haluaa tietää mitä ne muut syö… Varsinkin jos ne on kovassa kunnossa ;)
    Ihana oot Milla! Harvoin kommentoin, mutta tykkään sun blogityylistä hurjasti :)
    ~Hilla
    http://thisismycupofcoffee.blogspot.fi/

    • Moikka Hilla,

      Ja kiitti kun kommentoit :) Aina kiva jos joku näkee vaivaa ja jättää käynnistä kommentin ja vieläpä jos paljastaa et käy useamminkin kun kerran vuodessa.

      Ja nimenomaan annoskokoja on ilmeisen vaikea arvioida kuvista. Pitäis olla kai mahdollisimman pienet astiat nii ne näyttäis täysiltä :ad ja nyt on vähä niinku päinvastoin ku on noi idean jättilautaset.

  10. Moi!

    Mietin semmosta, että mitä käytät tuon maitorahkan tilalla?
    Itsellänikin iho oikuttelee, ja olen joskus tuon lääkekuurinkin syönyt. Nyt sitten pt:n ruokavalio-ohjeessa olisi maitorahka yhtenä vaihtoehtona – onhan se toki hyvä ja helppo. Pelkäänpä vaan, että iho ei hyvää tykkää :/ Tai vatsa alkaa oireilla.. Mutta lupasin ainakin aluksi kokeilla sitä.

    Ideoita otetaan siis vastaan! :)

    • Tonnikala / kalkkuna nii voi koostaa tommosen välipalasalaatin. Sit joskus on ollu jotai valkuaisista tehtyjä plättyjä, esim banaaniplätty :) Ja alkusyksystä oli iha vaa 200kcal proteiinipatukka.

      Kokeile rahkaa ja jos ei toimi nii jotain noista tai sit se pt varmasti tietää hyviä vaihtoehtoja :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta