Hermojaraastavaa hermotustreeniä

Kun reilu vuosi sitten aloitin Fitfarmilla valmennuksessa, eräs toiveeni ja odotukseni tulevaa treenivuotta koskien oli se, että oppisin treenaamaan paremmin, kovemmin ja oikeammin. Olin vain puuhaillut itekseni salilla ennen tätä, ja olin kovin innoissani siitä, että jatkossa treenisuunnitelmani olisivat ammattilaisen käsissä – ei voi mennä pieleen!

Nyt kun valmennusta on tosiaan takana reilu vuosi, voin todeta taaksepäin treenivuotta katsoessani,  että oon oppinut ihan hirveästi kaikkea salijuttuihin liittyen! Tietoa on tullut sitä kautta, kun on luotu uusia ohjelmia. Olen joutunut kyselemään ja ihmettelemään kaikkia juttuja. Ja pt-treeneissä saa aina kuulla hyviä vinkkejä ja kikkoja käytäntöön liittyen! Vuosi sitten en tiennyt paljoakaan erikoistekniikoista, erilaisista tavoista treenata lihasta, palautumisesta, käytännön kikkakolmosista enkä varsinkaan lihasten hermotuksesta. Emmä nyt toki vieläkään mitenkään kamalasti tiedä. Mutta omaan treenaamiseen ja kehittymiseen liittyen oon saanut kyllä korvaamattoman paljon olennaista tietoa! Oon pystynyt motivoitumaan ja sitoutumaan pitkäjänteisesti johonkin treenit tyyliin,  koska olen tiennyt, mitä sillä haetaan. Oonkin itseasiassa tehnyt aika monia erilaisia  treenikiertoja vuoden aikana. Alkuun oli pelkkää hikistelyä supersettien kanssa. Ja keväällä alettiin vuorotella voima – ja voluumiviikkojen kanssa. Kesällä tein pelkkää voluumia, jonka kaveriksi otin syksyllä taas voimaviikon. Liikkeitä ja ohjelmia on tilanteen mukaan päivitetty. Ja nyt uusin ja tämänhetkinen treenini painottaa lihasten hermotusta.

Screenshot_2015-12-19-18-45-09-1

Oon ehtinyt nyt tehdä muutaman kierron ajan tätä treenitapaa,  ja täytyy kyllä sanoa, että vaatii ihan eri tavalla keskittymistä, pitkää pinnaa ja sitkeyttä. Käytännössä hermotustreenit eroavat aiemmista treeneistäni siten, että tuntuma haetaan kovin puristavilla ja hitailla toistoilla. Tarvii oikeasti keskittyä. Ja kestää henkisesti esimerkiksi ojentajissa tai etureisissä se ihan kamala polte. Jos tiedätte mitä tarkoitan :D Hermotustreenin tarkoituksena on yksinkertaisesti ilmaistuna se, että opin käyttämään lihaksia ihan oikeasti.

Ja mitäkö mieltä oon ollut vai? Lempparein treeni on heti alusta alkaen ollut takareidet-pakarat. Se on vaan niin hyvä, että ei oo missään ohjelmassa ikinä ollut ♡ Oon tehnyt ekaa kertaa ikinä sumomavea tässä ohjelmassa. Ja tykkään kyllä kovasti! Kasikympillä tulee 6-10 sarjaa nyt parin viikon sisäänajon jälkeen, saa nähä mikä suunta on myöhemmin talvella. Jotenkin noi vedot taitaa olla mun juttuni. Tai jostain syystä ne innostaa mua lähtemään  tekee jotain tiettyä treeniä: selkäpäivä on kiva ku saa vetää maasta ja takareisipäivä on kiva ku saa vetää sumoa!

Screenshot_2015-12-28-17-23-30-1-1

Se, mikä ei ole kulkenut yhtä hienosti tässä uudessa treeniohjelmassa, on yläkropan treenit. Rinta-olkapää ja käsitreenit saa mut välillä ihan turhautumaan. Koska ne taitaa olla mun heikompi osa-alue verrattuna alakroppaan. Laitoin  Killelleki jo postia, että noi ei oikein kulje. Turhaudun, kun ei pääse heiluttaa isoja painoja (siis niitä mun isoja), vaan jotain rintaaki joutuu tehdä tyyliin pelkällä tangolla :’D jei! Ja vaikka tuntuma olis kova, niin jotenkin turhaudun, jos ei tuu semmosta isoa hengästymistä ja hikoilua. Tunnistaako kukaa itessään tätä samaa, vai oonko ihan höhlä? :D Mut sain tosiaan paluupostissa ohjeen jatkaa silti tällä ohjelmalla. Koska enhän mä tosiaan ikinä opikkaan käyttää niitä lihaksia, enkä kehity, jos aina vaa teen lemppariliikkeitä tai rykäsen voimalla kaikki treenit. Että joo. Kyllä ne ojentajatkin siitä lähtee vielä hommaan mukaan. Kärsivällisyyttä nyt. Koska hyvin tehty työ palkitaan. Eli hermotustreenit jatkuvat.

Minkälaisia treenisuunnitelmia sulla on alkavalle uudelle vuodelle? :) Ootko kokeillu tällaista hermojaraastavaa hermotustreeniä?

Milla

4 vastausta artikkeliin “Hermojaraastavaa hermotustreeniä”

    • Jooojee!! ♡♡ Oon vissii onnistunu hehkuttaa tota settiä tarpeeks ku saa kavereitakin mukaa ;)

  1. No täällä on kans tällanen tyyppi, jolla ne pumppailut ja hitaat toistot pienillä painoilla oikeasti ärsyttää! Arvaa miltä tuntui kun valmentaja pari kuukautta sitten aloittaessamme käski siirtää ne 10 kilon käsipainot pois ja tehdä sivuvipareita 3 kilon painoilla. XD Samaten ojentajaliikkeissä painoja pudotettiin aika hurjasti, mutta kun vaan kärsivällisesti on hakenut sitä tuntumaa niin on sitä tulostakin nyt muutamassa kuukaudessa tullut. :D

  2. Hermotustreenit saattavat tosiaan olla hermojakin raastavia, mutta toimivia! Välillä oon tehnyt koko treenin hermotellen ja välillä ekat sarjat. Pirun aikaa vievääkin hommaa vaikka tosin toistoja ei saa välttis kovin montaa tehtyä :P

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta