Ja kaikki tahtoo – treenata PT:n kanssa

”Munkin täytyisi kyllä palkata pt, niin pääsisin taas hyvään kuntoon” ”Sä oot kyllä onnekas, kun sulla on pt, joka vastaa kaikista sun treeni- ja ruokajutuista” ”Hitsit mäkin kyl palkkaisin pt:n, mutta kun se on niin kallista” ”Mihin sä ny pt:tä tarviit, kun oot jo valmiiks hyvässä kunnossa eikä sulla oo mitään motivaatipulaa?”

Kuulostaako edellämainitut tutuilta? Ootko ehkä ite sutkauttanut jonkin noista ulos. Tai vaihtoehtoisesti sulle on ehkä sanottu näin, jos joku on kuullut, että sulla on PT. Niin, personal trainer – tuo kaiken pelastaja ;) Keskustelua tuntuu olevan ilmassa näin alkuvuodesta erityisen paljon. Ja PT:n palkkaaminenhan on ihan jokaisen oma valinta. Syitä henkilökohtaisen valmentajan palkkaamiseen lienee yhtä monta kuin on treenaajaakin. Joku haluaa kokonaisvaltaista tukea elämäntapamuutokseensa, toinen tarvii ohjeita oikeaoppiseen treenaamiseen, kolmas haluaa laihtua ja neljäs kasvattaa lihasmassaa. Ja loput kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä. En usko, että samanlaista valmennussuhdetta löytyy kahta tästä maailmasta. Tai mä olen ainakin saanut niin henkilökohtaista palvelua Fitfarmilta, että voin sanoa näin.

Screenshot_2016-01-05-09-21-49-2-1

Olen palkannut itselleni PT:n. Ja noihin aiempiin kommentteihin viitaten, niin kyllä, sen avulla pääsen parempaan kuntoon. Ja oon tavallaan myös onnekas, kun oon tässä tilanteessa, vaikka tämähän on ollut ihan oma valintani. Olen päättänyt panostaa rahallisesti treenikuvioon, joten tietenkin se on pois jostain muusta. Tänä vuonna jätin esimerkiksi  aurinkoloman ulkomaille väliin. Tai en käynyt oikeastaan missään Helsinkiä kauempana reissussa. Ei kaikkea vaan voi saada. Mutta PT:n voi, jos oikeasti tahtoo. Toki se vaatii priorisointia. Ja työssäkäyntiä ;) Ja vastaus viimeiseen ihmettelyyn, niin treenaajan kuntotasolla valmennukseen ryhtyessä ei kylläkään ole mitään väliä – ihan kaikenkuntoiset ihmiset voi palkata itselleen valmentajan. Tavoitteet kun ovat niin erilaisia. Ja mitä tulee motivaatioon, niin itseasiassa on aika huono lähtötilanne, jos motivaatiota ei ole :D Ei PT mitään kuitenkaan sun puolesta tee. Ite teet duunit ja valmentaja vaan on tukena ja antaa ammattitaitonsa puolesta oikeanlaisia ohjeita. Mitä tahdon tällä sanoa, PT:n palkkaaminen on mahdollista. Syitä ja tekosyitä löytyy kyllä puolesta ja vastaan. Loppupeleissä on kuitenkin itsestä kiinni, mihin aikansa ja rahansa tahtoo sijottaa.

Ja tästä aasinsiltana asiaan, mikä on ollut eräs parhaimmista jutuista vuosivalmennuksessa ollessani. No tietenkin pt-treenit! Niitä sisältyi vuoteen kaksitoista kappaletta, joista yksi on vielä käyttämättä ennen maaliskuuta. Ja kaksi on tässä tammi- helmikuun aikana. Mutta ne kaikki aikaisemmat, muistan niistä jokaisen. Koska ne on ihan huikeita! Niissä oppii niin paljon uutta tekniikkaan, omaan osaamiseen ja ylipäätään treenaamiseen liittyen. Puhumattakaan henkisestä puolesta. Sarjatauoilla tulee aina juteltua kuulumisia ja kysyttyä ohimennen jotain kysymyksiä. Halusin nyt kirjata muistiin ja kertoa teille mun vuoden parhaimmista treeneistä. Eli niistä kahdestatoista tietystä.

Screenshot_2015-10-15-19-15-29-1PT-treenini 2015:

25.2 Rinta-hauis. Tein ensimmäistä kertaa elämäni aikana rintatreeniä ohjatusti. Ja rinta oli tosiaan ainut kaikista, jossa mulla oli oikeasti aika paljon korjattavaa teknisesti. Olin kai oppinut bodypumpista kummallisen oteleveyden, ja koska rintalihaksissa ei ollut juurikaan hermotusta, niin homma oli ihan hassua. Mutta hyvä, kun katsottiin. Koska nykysin rintaakin osaa treenata edes jollain tasolla :D

3.4 Jalkatreeni. Taisi olla pitkäperjantai viime vuonna. Tehtiin jalkoja ja kyykkäsin ensimmäistä kertaa 70kg niskassa. En tiennyt, että pystyisin siihen, mutta pt-treeneissä on aina hyvä kokeilla rajoja. Ja tämän jälkeenhän en entiseen tietenkään edes palannut ja eteenpäin on sen jälkeen tultu.

6.5 Jalkatreeni. Käytiin läpi voluumitreeni, koska olin juuri saanut uuden treeniohjelman. Ja ylläri ylläri – aina tulee jotain uusia liikkeitä tai erikositekniikoita, joita ei osaa ennen kuin joku opastaa.

22.5 Olkapäätreeni. Halusin tehdä jonkun muun kuin oman ohjelmani olkapäätreenin. Ja niin tehtiinkin. Seuraavana päivänä oli likkojen lenkki, ja muistan, että oli yläkroppa niin hapoilla, että tuntu juostessaki :D

23.7 Selkätreeni. Vedin oman ennätykseni räkistä 120kg x 1.

  11.8 Hauis-ojentaja -treeni. Outo fiilis oli ollu jo pidemmän aikaan kropassa. Treeni oli about yhtä tyhjän kanssa, mutta henkisesti tunti oli hyvin käytetty. Olin ihan itku silmässä koko treenin ajan, eikä keskittymisestä tullut mitään. Ajateltiin, että saatan ehkä stressata. Tai olla vaan väsynyt, koska en nukkunut ollenkaan. Tai muuten vaan huono päivä. Koitettiin tottakai etsiä syitä sille kaikelle, mitä kropassa ja mielessä tapahtui. Syy löytyi myöhemmin. Onneksi sain näissä treeneissä niin kovin arvokkaan ohjeen mennä verikokeisiin – ihan vain varmuuden vuoksi.

14.10 Selkätreeni. Ensimmäistä kertaa jonkun muun koutsattavana kuin Killen. Varasin nimittäin Kivisen Terolta treenit, koska Kille suositteli, että häneltä saan hyvää opastusta vetotreenejä varten. Ja vedinkin treenin päätteeksi oman ennätykseni maasta: 105kg.

4.11 Jalkatreeni. Harjoteltiin takajalkojen treenaamista. Ja kyykkäsin 80kg niskassa ihan hyvää sarjaa.

1.12 Jalkatreeni. Teron opastuksella käytiin läpi mun uuden hermotusohjelman takareisi-pakaratreeni. Ja sen jälkeen se onkin ollut eniten lemppari ;)

IMG_20151005_194856-1-1

Siinä oli kaikki vuosivalmennuksen 2015 aikaiset treenit. Sitä ennen toki oli edellisen sopparin treenejä, eli kyllähän näitä alkaa olla jo jonkin verran tehtynä. Pari treeniä on tosiaan varattuna ihan lähipäiville ja kevättalvelle jätin vielä yhden. Tykkään, että niitä olisi säännöllisesti. Ei liian usein, mutta tarvii aina varatessa vähän huomioida treenikierto, ettei osu justiin kevyelle viikolle. Paras on melkein siinä kierron ekalla tai tokalla viikolla. Saa hyvän startin seuraaville neljälle viikolle. Koska treeneissä tulee aina onnistumisen kokemuksia, tuntuu, että on hyvä. Kaikki ennätykset tulee tehtyä myöskin ohjatuissa treeneissä, ei niitä itekseen vaa saa tehtyä. Ja kovan ja hyvän treenin lisäksi joka kerta, kun salilta lähtee, on sellainen kiitollisen onnellinen olo, että on tähän hommaan ryhtynyt! Motivaatio pysyy yllä näiden kaikkien ansiosta, ja kotiinmennessä tekee jo mieli varata seuraava treeni – jotta on jotain, mitä odottaa.

Jos sä oot ollut Pt-treeneissä, niin allekirjoitatko kuvailemani jutut? Vai onko sulla jotain vieläkin siistimpää kerrottavaa, miksi tykkäät ohjatuista treeneistä? Vai tekiskö kenties mieli palkata PT?! En ihmettele ;)

Milla

8 vastausta artikkeliin “Ja kaikki tahtoo – treenata PT:n kanssa”

  1. Aivan ehdottomasti valmentajan vetämissä treeneissä pääsen itsekin ihan uusille ulottuvuuksille! Vaikka treenivuosia ja -kokemusta on jo kertynyt ja niiden kautta osaan vaatia itsekin itseltäni paljon ja treenata _oikeasti kovaa_ niin valkun treenissä mukavuusalueelta tulee poistuttua niin kauas että se on enää vain pieni täplä horisontissa! :D Mieleen on jäänyt parhaiten yksi jalkatreeni. Olin jo jonkun aikaa takkuillut etureisiliikkeiden kanssa ja pienen turhautumisen saattelemana esitin heti treenin aluksi pyynnön, että treeni kerrankin loppuisi siihen etten pääsisi lattialta ylös. Ei muuta kuin työtä käskettyä! En ole ikinä salilla ylittänyt itseäni samalla tavalla ja kyllä siihen tarvitsi sen toisen viereen. Viimeisessä liikkeessä enää pumppailtiin ja muistan ihmetelleeni miten jalat vielä liikkuu kun ihan koko pää huusi että ”sattuu, lopeta!” :D Samaan aikaan hämmästelin mistä kuuluu niin karmea nyyhkyttävä vaikerrus kunnes viiveellä tajusin että omasta suustahan se :D :D Kun lopulta kaikki voimat loppui ja lattiatasosta ei enää päässytkään ylös, oli fiilis aivan sanoinkuvaamattoman euforinen <3 Voin valehtelmatta sanoa etten ole koskaan vienyt kroppaa yhtä äärirajoilleen ja siitä oppi kyllä paljon!

    Yhteisistä treeneistä saa vielä niin paljon muutakin kuin vastaavia onnistumisen kokemuksia. Tekniikkaopastusta, henkistä tukea, vinkkejä uusiin liikkeisiin.. Ihan parasta <3

    • Joo!! sä todellakin puhut niin sanotusti samaa kieltä mun kanssa! Vaikka osais itsekseen kuinka kovaa treenata, ja olisi ties kuinka paljon treenitaustaa, niin hyvän pt:n ohjauksessa pääsee aina takuuvarmasti seuraavalle tasolle ja epämukavuusalueelle! Toi sun jalkatreeni kuulostaa niin hyvältä ja kamalalta samaan aikaan :D Mullakin on ollu tommosia, et seistessa lähti vaa yhtäkkiä jalat alta sarjatauolla. Ja lopussa kun tekee just jotain ojennuksia pumpaten, nii ei ees tunne jalkojaan enää, mut jotenkin ne vaan siinä liikkuu. huhhuh. Niin siistä ja sairasta samaan aikaan.

      Ja juurikin kun pt-treenit voi pyynnöstä ohjata haluamaansa suuntaan, joskus ajetaan uutta ohjelmaa sisään, joskus haluaa vetää ennätyksen johonkin tiettyyn liikkeeseen, joskus toivoo tekniikkaopastusta uusiin liikkeisiin, joskus vaan hyvää treeniä ja joskus toivoo tota äärirajoille menemistä. Kaikkee voi ja saa kun pyytää :D Huippua hommaa! kiitti kun jätit kommentin.

  2. Heippa!
    En tiiä ootko jo jossain kertonu enemmän, että miten päädyit päiväkotiin töihin ja mitä oot opiskellu? Täällä yksi toista (!!!) välivuotta jo pitävä kaipailee tietoa erityisesti noista opiskeluista, kun kouluun pitäisi hakea ja päiväkoti ja lasten kanssa työskentely on lähellä sydäntä:)

    • Moikka, en oo itseasiassa tainnut koskaan kertoa ammatistani ja koulutuksista sen enempää. Voisin miettiä, jos vaikka kirjoittaisinkin aiheesta joku kerta :) Mutta oon siis koulutukseltani sosionomi (AMK).

  3. Treenaamisessa, kuten oikeastaan elämässä yleensäkin, onnistuminen on kiinni lähinnä korvien välistä. Jos vaalii löysää ja periksiantavaa asennetta kovin pitkään erilaisten tekosyiden varjolla on pt:n palkkaamisessa vähän mieltä. Tämä asenneongelma tuleekin korjata ensin.

    • Totta puhut. Ei se pt tee treenejä sun puolesta eikä varsinkaan syö oikein sun puolesta – kyllä ne duunit tarvii ihan itte hoitaa :D Pt on hyvä apu sillon, kun on motivaatiota ja tavoitetta, mutta haluaa hommaan ammattilaisen tueksi ja avuksi :)

  4. Palkkasin itelleni pt:n marraskuussa ja se on ollut ehkä paras päätös ikinä! Ihana kun saa järkevyyttä syömiseen ja oppia uusia juttuja reenauksesta. Oon vasta pari kertaa päässyt reenaan yhdessä, mutta se on parasta ikinä! Pääsee niin uudelle levelille ja saa niin paljon tsemppiä ja varmistusta omaan tekemiseen! Haha kavereilla menee varmaan hermot kun haluisin kaikille hehkuttaa kuinka kivoja pt-reenit onkaan :D

    • Ai ku kiva! :) Oon mä nähny että sä kovaa treenailet, mut en tienny et sul on oma pt:ki. Tiiät siis mitä tällä postauksella ajoin takaa – maksaa kyllä itsensä sata kertaa takaisin jos tällaiseen päättää rahaansa panostaa. Edellyttäen toki et on motivaatiota prokkiksiin ;) Hyviä tammikuun treenejä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta