Ruokapäiväkirja

Ruokapäiväkirjaa – ja ihan koko viikolta! Ehkä ensimmäistä kertaa blogin historiassa :D Koitin parantaa tapani, ja kuvata yhden päivän sijaan koko viikon ruuat. Aiemmin oon saanut palautetta ruokapäiväkirjoihini, että ne ovat kovin haluttuja postauksia, mutta toisaalta aina ihmetellään jotain sisältöpuolelta. Ja onhan se totta, yhdessä päivässä ei näy kokonaisuus. Eikä varmaan tässä yhdessä viikossakaan näy kokonaisuus. Mutta koska toiveita ruokapäiväkirjasta on taas esitetty, tässä sitä nyt tulee.

Maanantai:

Aamupala 07:30 perinteinen puuroaamupala kotona, Lounas 12:00 lohta ja riisiä höysteillä. Välipala 15:00 jauhelihaa ja riisikakkuja maapähkinävoilla, Päivällinen 17:45 jauhelijariisimössöä, Iltapala 20:15 – kauraleipää kananmunalla. Puuttuu kuvasta, koska kollaaseista tulee mun mielestä jotenkin vaikeasti katseltavat, jos lisää viisi kuvaa. Mutta siis samaa kuin aiemminkin, ja kuva löytyy varmasti jostain toisesta kollaasista :)

Ei treeniä

Screenshot_2016-01-24-08-52-55

Tiistai:

Aamupala 06:45 perinteinen puuro ja päivän treeniin valmistautuminen samalla. Musta on niin kivaa kirjata jo aamulla iltapäivän treeni tonne vihkoon. Jaksaa paremmin töissä, kun tietää, että iltapäivällä on jotain kivaa tiedossa ;) Lounas 12:00 lohiriisihässäkkää taas. Välipala 15:30 riisiä ja tunaa. 18:00 Palkkari + banaani, Päivällinen 19:00 – samaa jauhelihahässäkkää kuin maanantaina, Iltapala 21:00

treeni: rinta-olkapää salilla + cardio 30min

Screenshot_2016-01-24-08-56-12

Keskiviikko:

Aamupala 06:45 töissä taikinakulhosta, Välipala 10:00 skyr + pähkinöitä, Lounas 11:30, Välipala 16:00 realia + leikkelettä ym höysteitä, Iltapala 20:30. Olin ripsihuollossa heti töitten jälkeen 14-15, ja keksin illalla extempore lähteä BodyJamiin 1815 – 1915, joten päivällisaika jäi vähän niinkuin kokonaan välistä.

Treeni: BodyJam 1h

Screenshot_2016-01-24-09-02-49

Torstai:

Aamupala 06:30 kotona rauhaksiin ennen iltavuoroa <3 Pieni välipala 9:30. Lounas 11:15, Välipala 15:00 Tunariisiä höysteillä. Päivällinen 17:45 & Iltapala 20:30 – kumpikin puuttuu kollaasista, mutta sisällöltään samaa mitä koko viikon aiemminkin ;)

Ei treeniä

Screenshot_2016-01-25-19-42-19-1

Perjantai:

Aamupala 06:45, Lounas 11:30, Välipala 1415 tunariisiä höysteillä, Palkkari 18:00, Päivällinen 18:45, Iltapala 20:30

Treeni: Selkä+olkapäät

Screenshot_2016-01-24-09-09-20

Lauantai:

Aamupala 09:00, Palkkari + banaani 12:00 pt-treenien jälkeen, Päivällinen 14:00 venähti vähän liian pitkäksi tuo väli treenin jälkeen. Kävin siivoamassa keskustan kämppäni loppuun, ja kipittelin sieltä Sokokselle salaatille, Välipala 16:00 Leikkeleriisihässäkkää, ”Lounas” 19:00 Pihviä höysteillä. Iltapala jäikin näköjään kokonaan syömättä lauantaina.

Treeni: etureidet

Mun tarkoitukseni oli kirjoittaa sunnuntaina tämä postaus, mutta tulikin sitten extemporee muuta menoa, enkä kerinnyt. En kuvannut kuitenkaan enää sunnuntaina ruokia, kun luulin ehtiväni kirjoittaa postauksen päivän aikana. Mutta ehkäpä tästä saa jotain kuvaa. Melkein koko viikon ruuat kasassa :D Ehkä nyt ymmärrätte sen, miksi sanon, että kaikki rutiinit tuntuu nyt kovin helpoilta? Arkityö ja suunnitellut treeniviikot tekevät ruokailurytmistä helpon ylläpitää. Ja kaikki vaan menee omalla painollaan.  Ja tässä vaiheessa elämää, täytyy kyllä sanoa, että oon onnellinen siitä, että oon oppinut syömään kunnollisia annoksia ja säännöllisesti. On joka päivä virkeä, freesi ja energinen olo aamusta iltaan saakka! Ja kun nykysin tulee syötyä tuo kunnollinen iltapalakin, niin kyllä vaan uni maistuu hyvin sen jälkeen :-) Perusrytmi ruokien kanssa kulkee siis aamupala – lounas – välipala -palkkarit – päivällinen – iltapala -akselilla. Jos oon syönyt aamupalan kovin aikaisin, syön ennen lounasta jonkin pienen välipalan. Joskus pystyy hyvinkin olla sen 4-5 tuntia aamupalan ja lounaan välissä. Ja toisena päivänä jo 3 tunnin päästä aamupalasta on pakko syödä jotain. Iltapäivän välipala on nykyisin melko runsas, koska oon huomannut, että jaksan paremmin treenata sen voimalla. Pelkkä pieni välipala ei riitä. Arki kulkee helposti työn ja treenin rytmittämänä. Kuka sano, että syöminen on hankalaa? Ensi minä itse joskus muinoin :D Enkai.

Milla

12 vastausta artikkeliin “Ruokapäiväkirja”

    • juu on, tottakai! Ne on aina tilanteen mukaa esim. jos on jotku juhlat tai kutsuttu syömään jonkun luo tai muuten vaa haluaa mennä vaikka ravintolaan :) Ei siis mitenkää rajattu tai etukäteen saneltu vaa tilanteen ja fiiliksen mukaan. Koska en haluu mitää kieltolistoja ettei vois tehdä jotain. Joskus voi olla et syön kahdesti viikonlopun aikana ulkona ja toisella kertaa taas en ollenkaan. Jääkaapissaki on suklaalevy, et voi pitää herkkuhetken vaik viikonloppuna jos siltä tuntuu :D mut ku syön nii paljo oikeeta ruokaa nii ei tota suklaatakaa nykyään saa sillai uppoo ku ennen. En siis omalla kohdallani puhu niinkään cheattauksesta, vaan ihan vaa elämään kuuluvista arkiruuan vastapainoaterioista :D

  1. Moikka. Nyt on aivan pakko kommentoida ensimmäistä kertaa ikinä blogiin. Olen lukenut sinun akne ongelmasta ja kilpparin vajaatoiminnasta. En väitä, että se liittyy seuraavaan, mutta haluan silti kertoa oman kokemukseni samoista oireista. Oma ihoni on aina ollut hyvä ja olen saanut siitä huomiota ystäviltä ja kosmetologeilta. Vuonna 2014 minulle kuitenkin puhkesi akne. Yleisvointini oli myös jatkuvasti nuutunut ja kipeä. Syytin oireista mm. Paluuta töihin äitiyslomalta, hormoonikierukkaa, työterveydessä ehdotettiin ”jutteluun” menemistä, että elämä voi kuormittaa…. Yli vuoden oireilun jälkeen mietin ruokailujani ja yhden muutoksen huomasin niihin töihinpaluun yhteydessä tulleen, söin lähes päivittäin vähintään yhden skyr-rahkan. Lopetin kokeilumielessä skyrin syönnin ja sen jälkeen ei naamaani ole tullut yhtä ainoaa kipeää akne finniä ja ihoni on nyt ennallaan! Myös yleisvointini on normaalia. Skyrin lisäaineet ja makeutusaineet selvästi eivät sovi minulle ja olen todella onnellinen kun vihdoin syyllinen vointiini selvisi! Tämä tuli mieleen kuvissa vilahtaneista skyreistä ja halusin kertoa kokemukseni. Sulla on kiva elämänmakuinen blogi, tuntuu ettet elä blogia varten vaan kirjoitat blogia elämästäsi :)

    • moikka! ja kiitos kun kommentoit vaikkei monesti olekaan sun tapa :) Aika huisia, että löysit noin pienen ja spesifin syyn sun vaivoihin!! Oon kyllä samaa mieltä, että noi e-koodit ei oo kenellekään hyväksi. Ite en oo voinu käyttää mitää tuotteita missä on sukraloosia, eli palkkarit ym oon aina metsästäny ilman sitä. Iho tosiaan reagoi näihin aika herkästi! Mut nyt tällä hetkellä tommonen pari protskupatukkaa tai skyriä pystyy sisältyy ruokavalioon ilman mitään. Mut itekin koitan kyl mahdollisimman paljon syödä iha oikeeta ruokaa :D

  2. Mulla on yksi ehkä vähän typerä ja hassu kysymys!

    Lämmitätkö nuo jauheliha-riisit höysteineen esim mikrossa vai syötkö kaiken kylmänä?
    Haluaisin itsekin monipuolistaa mun lounasruokailuja töissä, mutta rassaa raahata kolmea eri boksia mukana. Salaatit yms. vihannekset taas menee mielestäni pilalle mikrossa ja lämmintä ruokaa on kuitenkin saatava. Miten sinä toimit? :D

    • hyvä kysymys! mä syön aina töissä kylmänä vaa :D illalla sit ehkä lämmintä. Laita porkkanat ja kurkut pieneen pakastepussiin nii sen pystyy sit heittää roskiin ja tulee vaa se yks kippo pestäväksi :D?

  3. toi riisikakku-jauheliha-maapähkinävoiyhdistelmä :Dd hyvin tulee protskut, rasvat ja hiilarit:D mutta jännässä muödossa, kipossa vaan kylpää jauhelihaa, sit riisikakkuja riisin sijasta ja maapähkinävoita:D kuulostaa vaan niin hauskalta, en pysty kuvitteleen miltä noi kaikki maistuis yhessä.:D vielä kun töissä murentaisit riisikakut lihan joukkoon ja viimeistelisit annoksen pähkkinävoilla xD itellä ei oo koskaan tullu mieleenkään, pitää joskus ihan piruuttain testaa xD

    • :’DD Kokeile ihmeessä! Teki mieli riisikakkuja ja maapähkinävoita nii sit piti vaa joku liha ottaa kylkeen. Varmaan leikkele olis ollu luonnollisempi combo tohon mut kävi se kylmä jauhelihakin :D kerro sit tykkäsitkö!

  4. Sellaista mietin, että kun syöt aika paljo jauhelihaa, että mietitkö/lasketko että meneekö punaisen lihan saanti yli suositusten? Itselläni on ollut tuo nyt mielenpäällä ja oon yrittäny korvata välillä kanalla tai kalalla. Toisaalta nykyään pitäis kaikkien suositusten ja mielipiteiden mukaan kiinnittää huomiota niin sataan asiaan ettei lopulta sais syödä varmaan mitään. Ei sais olla E-koodeja, ei makeutusaineita, ei valkoista vehnää, ei rasvaa mutta kevyttuotteet on myös pahasta, ei liikaa punaista lihaa, ei maitotuotteita ja mitä näitä nyt on 😄

    • Ei oo kyllä mitään hajua punaisen lihan suosituksista, mutta veikkaisin että yli suositusten menee joo :D la-ma väli menee monesti kanalla ja kalalla mut kyllähän tota jauhelihaa tulee ainaki kilo syötyä ihan joka viikko…… en oo kyllä koskaa tajunnu ottaa siitä huonoa omaatuntoa. Kuten sanoit, aina jotai vois tehä ”paremmin” mut onneks ei oo pakko ;)

  5. Moikka! Ihan vaa mielenkiinnosta kysyisin, että millasella makrojakaumaprosenteilla syöt sillai suurinpiirtein :D Mielenkiintosta vertailla et miten muut toteuttaa ruokailuu :)

    • En taida osata vastata kovin tarkasti sun kysymykseen.. syön kaikilla aterioilla (paitsi treenin jälkeisellä ei oo lisättyä rasvaa) sekä proteiinia, rasvoja että hiilareita :D Käyn hiilareilla, kroppa tarvii proteiinia ja kilpparin takia rasvoja on tärkeä saada riittävästi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta