Kyykkääminen vyön kanssa – edut ja haitat?

Tällä hetkellä treenivihkostani löytyy hassuja kirjauksia – pelkkiä jalkatreenejä toisensa perään! Viimeiset kolme viikkoa on menty tietyin rajoituksin olkapään tulehdustilan vuoksi, ja treenivihkoon on tosiaan kertynyt salilta pelkkiä jalkatreenejä kuluneen toukokuun ajalta. Mutta mikäs siinä, eipä noi jalat kovin dominoivat vielä olleetkaan muuhun kroppaan nähden ;) Ja aiheeseen liittyen käytiin tänään salilla yhessä treenaa mun maailman komeimman kanssa. Sen nimi on muuten Aleksi, eikä se varsinaisesti kai halua kauheasti täällä blogissa esiintyä. Mutta nimen saatan kertoa, kun sitä on tullut tuolla snäpissäkin jo sillointällöin mainittua. Ei se nyt mikään maailman suurin salaisuus ole. Joka tapauksessa, treenattiin siis jalkoja ja se saneli liikkeet ja mä tein perässä. Kyykättiin alkuun aika monta sarjaa sekä leveetä että kapeeta kyykkyä. Ihan peruskyykkyä vapaalla tangolla. En oo nyt hetkeen tehnyt sitä omassa ohjelmassani, mutta tänää saatoin taas lievästi sanottua syttyä siihen touhuun! Tiedättekö miksi?

Koska kyykkäsin vyön kanssa.

Snapchat-1279555040217137005

Ihan ensimmäistä kertaa, mutta en takuuvarmasti viimeistä. Olen joskus aiemminkin pohtinut asiaa täällä blogissa, miettinyt vyön etuja ja haittoja kyykätessä. Ja päätynyt aina siihen tulokseen, että en mä sellaista tarvitse. Koska tuleepahan keskityttyä keskivartalon pitoon kunnolla ja vyö nyt muutenkin saattaisi olla vähän turhan hienoa välineurheilua mun kaltaiselle treenaajalle. Kunnes sitten tosiaan ihan vain huvin vuoksi halusin kokeilla sitä käytännössä. Tai oikeastaan kyykky alkoi painaa jo toisessa sarjassa selkään, ja alkoi taas perinteinen turhautuminen, kun jalat jaksaisi, mutta keskivartalo ei. Ja joo, jonkun mielestä tässä kohdassa menee väärin, kun sen vyön ottaa mukaan touhuun. Tiedän. Ja mielipiteitä on varmasti monia. Mutta ilman suurempia odotuksia halusin vain kokeilla vyötä. Kun toisella oli se mukana siinä vieressä. Ja hitsi sentään, kun sen vyön kanssa tuntuikin niin paljon vahvemmalta!

Etuina vyön kanssa kyykkäämisessä oli näin ensituntumalta muun muassa se, että sai tosiaan keskityttyä jalkojen treenaamiseen. Unohtui kokonaan selän väsyminen ja kaikki energia meni vaan siihen jalkojen treenaamiseen. Sai sarjat tehtyä loppuun, eikä tarvinnu turhautua. Ja tältä kannalta vyö on hyvä jalkatreenissä, niitähän siellä kyykätessä tehdään, eikä keskivartaloa. Ja kyykätessä tuntui vahvemmalta, niinkuin myös sarjapainoissakin kävi! Uskon, että ensi kerralla, jos teen enemmän voimaviikon tyyppistä treeniä, eli kutosia tai kaseja (tän päiväisen 10-15 toiston sijaan), niin tuolla vyöllä pääsee kyllä pykälän eteenpäin painojen kanssa. Kiinnostaako teitä kuulla, jos ensi lauantain jalkatreenin jällkeen raportoisin asiasta? ;) Ja joo, sytyinkö ihan pikkusen  tohon vyöhön, kun nyt jo odotan seuraavaa jalkatreeniä! Vaikkei edellisenkään kolotuksia ole vielä koettu. Kyllä vaan.

Ootko sä kokeillut vyötä kyykätessä? Puolesta vai vastaan? Kaikki mielipiteet perusteluineen on kiinnostavia, saa jättää! Mielelläänkin!

Snapchat-3273328259245396660

ps. Käythän tykkäämässä blogista Facebookissa , saat suoraan uutisvirtaasi uusimmat päivitykset! Ja arkista matskua löytyy myös snapchatissa nimimerkillä millariutta sekä tietysti Instagramista.

Milla

12 vastausta artikkeliin “Kyykkääminen vyön kanssa – edut ja haitat?”

  1. Mä oon ehkä vähän sillä kannalla, että jos ei treenaa maksimivoimaa esimerkiksi voimanostokyykkyyn, ei kannattaisi totuttautua vyön käyttöön ns. tavallisissa jalkatreeneissä. Se keskivartalon hallinta jonka voiman puutteen voi iloisesti piilottaa kireän vyön alle on kuitenkin lähtökohtaisesti tärkeämpää, kuin tuntuman saaminen jalkoihin. Oon itse tässä viime kuukausina kipuillut selkäni kanssa, jonka vasemman puoleinen nelipäinen lannelihas ikäänkuin kiristyy päivittäin, ja siinä on jatkuvasti ikäänkuin domssit päällä. Se valmentajani mukaan taas johtuu siitä, että syvien vatsalihasten aktivaatio sammuu kesken treenin, esimerkiksi maastavetosarjoissa, vaikkei sitä itse tunnekaan. Oon nyt tehnyt kolmisen viikkoa syvien vatsojen aktivointiharjoitteita joka päivä, ja pitkään jumissa ollut maastavetotulos on noussut 25 kiloa sinä aikana. Tämän pitkän sepustuksen, aiheeseen palatakseni, oli tarkoitus pohjimmiltaan kertoa siitä, kuinka tärkeää se keskivartalon hallinta loppujen lopuksi on. Jokuhan on vinkurallaan voimantuotossa, jos ei ilman vyötä jaksa pitää asentoa. MUTTA! Vyön käytöllekin on paikkansa ja aikansa, enkä nyt missään tapauksessa halua kuulostaa kukkahattutädiltä joka kehottaa ihmisiä hernepussijumppaan kehärummun säestyksellä! Mutta koska kaikki voimantuotto lähtee keskustasta, enkä nyt puhu puolueesta, kannattaa jossain elämänvaiheessa suunnata katsetta sinne suuntaan, että olisiko siellä mitään petrattavaa. Itse kyykkään pidemmät sarjat ilman vyötä ja vain maksimipainoihin otan vyön käyttöön. MUTTA nro 2! Etusormeni EI ole noussut opettavaisesti kertaakaan tätä kirjoittaessani, ja kommentoin vain koska kehoitit niin tekemään :D Ihana blogi sinulla, kaikkea hyvää kyykkykevääseesi!

    • Haha, voi että. Just hyvä kommentti! Pahoitteluni, kun mulla kesti näin sairaan kauan vastata! Meinas jo stressi iskeä, kun tiesin julkaiseeni muutaman kommentin heti alkuunsa ja sitten en ehtinytkään minään päivänä blogin pariin takaisin! :( Mutta nyt siis täällä taas.. Sulla on hyviä pointteja, ja toit ne just oikealla asenteella esiin. Pyysin nimenomaan näitä näkökulmia / tietoja, joita teillä lukijoilla on varmasti mua enemmän vyön kanssa kyykkäämiseen liittyen. Toi keskivartalojuttu mua mietityttääkin, onhan se oikeasti tärkeää, että se on hallinnassa! Tärkeämpää kuin mitkään sarjapainot. Ja siitä syystä en olekaan vedossa tai kyykyssä vyötä käyttänyt ennen. Nyt kun kokeilin, niin tokihan se tuntui aika siistiltä, kun tiesi heti, että siitä vyöstä saa jotain apua tekemiseen :D Mutta onko se apu sitten haitan väärti, siitä voi olla montaa mieltä. Uskon, että aion ainakin nyt hetken aikaa juurikin noilla voimaviikoilla mennä vyön kanssa, ja sitten noi pidemmät voluumisarjat tehdä ilman.. Iloa kyykky-/vetokevääseen sullekin ja kiitos kun kommentoit <3

  2. Mullakin vähän samat fiilikset, en oikein tiedä käyttääkkö vai ei :D Mulla kun on notkoselkä, skolioosi, eripituiset jalat, lantio vinossa ja olkapäät ihan eri korkeudella niin sen takia mulla on alaselkä välillä tosi kovilla. Välillä joudun aika tarkkaan miettimään mitä pystyn tekemään, ettei selkään satu. Sillon tällöin käytän vyötä, koska sen kanssa ei satu, mutta tuntuu jotenkin hölmöltä kun kyykkää niin pienillä painoilla ja käyttää vyötä kun joku oikee bodaaja :-D Vaikka tyhmä ajatella niin, tiedän. No, jokatapauksessa oon ehkä sitä mieltä että vyötä voi käyttää silloin tällöin, kunhan muistaa myös vahvistaa niitä syviä vatsoja. Tätä pitäisi tehdä enemmän itsekin…

    • Juu samanlaisia pohdintoja täällä… Ehkä me voidaan kulkea sellaista kultaista keskitietä ton vyön käytön kanssa – välillä ilman ja toisinaan sit ryskää kunnolla ;) Kyllähän toi keskivartalo kuitenkin tulee myös vedossa huomioitua, ja siinä en vyötä käytä. Samoin kuin kaikessa muussakin sporttailussa, mitä nyt viikko-ohjelmaan kuuluu!

  3. Mä oon ollu ja oon vähän edelleenkin vyötä vastaan. Oon vissiin kuullut liikaa kauhutarinoita niistä, jotka on kyykänny liian suurilla painoilla vyön kanssa ja lopputulos ollut lähes sairaalareissu. Etenkin selkäkivut pistää puistattamaan, niillä kun yleensä on vaikutusta loppuelämän ajan ja jotenkin ajatus kipujen korjaamisesta vyöllä kuulostaa omaan korvaan vähän jopa vaaralliselta. Mutta jokainen on meistä on yksilö ja jos joku vyöstä kokee saavansa apua, niin ei se ole muilta pois :)
    Itse olen kehittänyt keskikroppaa pikku hiljaa vahvemmaksi, enkä ole niinkään välittänyt sarjapainoista. Kyllä ne nousee, jos asioita tekee oikein :) Oletko kokeillut koskaan stoppikyykkyä? Siis alhaalla lasket kolmeen-viiteen ja nouset vasta sitten ylös. Tuossa keskikropan pito on aika keskeisessä roolissa, ja itselläni se on parantanut pitoa sekä kyykkyasentoa.

    • Mulla on kans ollut kovin kielteinen kuva vyön käytöstä! Ehkä noiden tarinoiden kautta juuri.. Enkä ole sitä hankkinut itselleni, vaikka Killekin on moneen otteeseen suositellut. Selkä kun on juurikin paha paikka, jos se menee rikki – ei pysty tehdä mitään. Mutta tosiaan mitä tuossa tekstissä tarkoitin sillä, että tuntui selässä, niin nimenomaan, että se väsyi ennen jalkoja, niin onhan se vähän turhauttavaa, kun niitä jalkoja siinä kyykyssä oli tarkoitus kuitenkin treenata :D Ja juu, oon kyllä kokeillut monenlaisia erilaisia kyykkyjä, eikä mulla joka viikko olekaan tarkoitus ryskää. Toisinaan teenkin hallittuja, pitkiä sarjoja, erikoistekniikoita ym ym. Vaihteluhan on aina hyvästä!

  4. vyökäytön puolesta:

    tavoite: perus- ja/tai maksimivoimatreeni (toistot sarjassa 1-5) missä keskitytään jokaisessa toistossa siihen maksimaaliseen voimantuottoon ja puhtaaseen suoritustekniikkaan. lämpösarjat ym apuliikkeet toki aina ilman vyötä (se ei ole koriste kuitenkaan :) )

    tässä(kin) tapauksessa vyötä pitää osata käyttää. vyön tarkoitus ei ole kiristää korsettia tiukaksi paketiksi niin että vatsalihaksilla ei ole mitään tekemista, päin vastoin, vyöllä autetaan vatsalihaksia parempaan suoritukseen. mitenköhän? kun suoritetaan kyykky voimahakuisessa sarjassa on pakko keskittyä siihen keskivartalon kontrolliin joko ilman vyötä tai sen kanssa ihan samalla tavalla. käyttämäällä ns isoa hengitystä. eli hengittämällä vatsaan, ei rintaan ja ”pullistamalla” vatsalihakset ulospäin. silla tavalla nostetaan paineet vatsaontelossa ja tuetaan lihaksistoa ja rankaa. se antaa myös mahdollisuuden käyttää tarvittaessa valsalvaa. kun laittaa vyön päälle tapahtuu periaatteessa ihan sama, ne vatsalihakset pullistetaan vyötä vasten ja saadaan silla lailla lisää tukea. eli kun vyö puetaan päälle, pitää mahtua sujauttamaan sormet sinne väliin että olisi tilaa pullistaa vatsaa.

    vyön käytön vastaan: kaikki tilanteet mitkä ei ole treenia perus- tai maksimivoimaalueella eli toistot kutosista ylöspäin per sarja.

    • Todella hyviä tietoja, kiitos! On mulla treenikaverina onneksi toi mun mieheni, joka osaa mua käytännössä neuvoa näiden juttujen pariin, mutta tässä oli kyllä tosi hyvin puettu sanoiksi edut ja haitat :D Eli ehkä mä voin voimaviikoilla hyödyntää vyötä ihan hyvällä mielellä ;)

  5. oon seurannut sua epäsäännöllisen säännöllisesti lähes sun koko bloggausajan ja nyt parin kuukauden tauon jälkeen tänne rantauduttuani oli pakko päästä kommentoimaan, että hyvä ihme kun on sun reidet kasvaneet!! ja hyvällä tavalla tietty :D huhhuh! hyvä sinä.

    • Eikä! Onko! Jee! Kiitos <3 Toki voi olla, että kuvissa vaan näyttää, mut toivottavasti oot oikeessa ;)

  6. Noniin, entisenä selkäkipeilijänä ja SM-tason voimannostajana pakko laittaa kommenttia. Mä oon ihan eri mieltä! Vyötä ei voi syyttää selkävammoista. Kyllä siellä on taustalla muut syyt, aina!

    Vyötä ei kannata käyttää ratkaisuna selkäkipuihin jotka johtuu puutteellisesta tekniikasta tai heikosta keskivartalosta. Vyö saattaa auttaa kipuihin sillä hetkellä, mutta kivut kertoo kuitenkin ylirasituksesta joka voi johtaa pidempiaikaisiin selkäkipuihin, noidannuoleen tai vastaavaan.

    Kuitenkin jos vyötä käyttää oikein niin sillä ei oo itsessään mitään negatiivisia vaikutuksia. Vyö on tarkotus laittaa niin löysälle että se tukee vasta kun vatsa on jännitetty. Voimannostossa vatsan jännitys tarkottaa aina ulospäin työtävää jännitystä. Vyön huono maine johtuu siitä että monet vetää sen liian tiukalle, jolloin vatsaa ei saa jännitettyä oikein. Ja toiseksi siitä että rautaa laitetaan tankoon liikaa vaikka keskivartalo ei oo tarpeeks vahva ja perustekniikka ei oo kunnossa (usein jalkojen asento liian lähekkäin ja varpaat suoraan eteen, jolloin peppu lähtee pitkälle taakse ja ylävartaloa lähetään tuomaan pitkälle eteen -> alaselkään kohdistuu kova paine). Jos nyt joku on sairaalakuntoon ittensä vyön kanssa kyykänny niin vielä pahemmassa kunnossa ois ollu ilman vyötä. Tommoset puheet että vatsalihakset ei tee yhtään töitä jos käyttää vyötä niin.. Täyttä shaibaa.

    Tietty jos selkä kipeytyy kyykätessä niin kannattaa ensinnäkin lämmitellä keskivartalo huolella ennen kyykkytreeniä ja pyrkiä yleensäkkin vahvistamaan keskivartalon lihaksia esim. kiertävillä harjotuksilla. Etukyykky on myös hyvä vaihtoehto tavalliselle kyykylle koska siinä ylävartalo pääsee pystympään asentoon ja selkä saa olla neutraalimpana.

    • Moikka Laura, ja kiitos sun vaivalla väsätystä kommentista! Jostain syystä se oli jäänyt tonne tarkastettavat -kansioon, ja vasta nyt huomasin julkaista sen. Pahoittelut siitä!

      Sulla oli tosi hyvin ja ilmeisen kokemuksella kirjoitettua asiaa. Mitäpä siihen sanomaan kuin että kiitos! :) Mä uskon kans tohon, että jos vyötä käyttää oikein ja tarkoituksenmukaisesti kovissa sarjoissa, niin ei se ketään riko. Toi sun kuvaama tilanne, jossa kyykkytilanteessa lähetää kallistumaa liikaa eteen ja siihen yhdistettynä monta heikkoa kohtaa, niin aiettä kun ihan pahaa tekee……….. Jotenkin ehkä on jokaisen omalla vastuulla, että a) tuntee kropalleen soveltuvan kyykkytekniikan b) osaa käyttää vyötä ja c) hallitsee kroppansa kunnolla koko liikkeen läpi ja d) ei lähde tekemään mitää överisuoritusta ennen kunnon treenitaustaa ja kokemusta. Että ehkä ihan amatööreille tapahtuu noi pahimmat kyykkyjutut, jos lähdetään varomatta tekemään jotain suuria suorituksia. Itse oon ehkä liiankin varovainen,ja oon joutunut harjoittelemaan kovaa treenaamista, joten uskon, että vyö on vain askel parempiin suorituksiin mun kohdallani. Ja ihan turvallisesti :-) Etukyykkyä en ole muuten koskaan kokeillut!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta