Mitä fiksu fitnessihminen syö juhannuksena?

Aiempaan blogitoivekirjoitukseen tuli pari kommenttia, joista kummastakin sain oikein hyvät inspiraatiot postauksia varten! Kiitos niistä. Ensinnä ajattelin tarttua aiheeseen nimeltä syöminen arkena vs. juhlana. Kysymys kuului jotakuinkin seuraavalla tavalla: ”Mitä syöt juhlissa? Antaako arjen ruokailutottumukset periksi ja herkuttelet hyvällä omallatunnolla vai vältteletkö herkkuja ja koitat valita terveellisempiä pöydän antimia?” Aihe on kovin ajankohtainen, sillä nythän on juhannus ja viime viikonloppuna oltiin häissä. Kesäjuhlia toisensa perään, arjen vastapainoksi.

Snapchat-1886891674237802347

Aiheen alustukseksi teen nyt selväksi motiivini tietynlaiseen ruokailuun: treenaan aktiivisesti ja toivon yleisen hauskanpidon lisäksi, että treenaamiseni olisi myös tuloksellista. Täytyy siis panostaa ruuan laatuun ja määrään. Ja koska arkeni on kovin tasapainoista, panostan kuin huomaamatta myös säännöllisyyteen ja ajoituksiin, jotka ovat tavoitteellisen treenaamisen kannalta olennaisia myöskin. Olen valmennuksessa Fitfarmilla, joten ruokavaliota säädellään säännöllisesti tarpeeni ja fiilikseni mukaisesti. Pohja on luotu ja pitkäaikaisempi valmennussuhde on tuonut sen edun, että kropan toimintaa tunnetaan jo jonkin verran alkua paremmin ja raportoinnin ja keskustelun kautta runkoa hiotaan aina tarvittaessa. Noudatan siis tietynlaista ruokavaliota treenaamisen ja yleisen hyvinvointini vuoksi. Ruokavalio on kuitenkin muotoutunut omannäköisekseni, eikä sen noudattaminen vaadi mitään ponnisteluita tai kriisejä. Syön kuitenkin ihan tavallista ruokaa: lihaa, kalaa, kanaa, riisiä, pastaa, perunaa, salaattia, kasviksia, juureksia, pähkinöitä, munia ja öljyjä. Noin niinkuin mainintakseni muutamia. Varmasti ihan samoa juttuja, kun sunkin lautaselta löytyy?

Joskus aikoinaan valmennukseen liittyessäni mun yksi tavoite oli oppia syömään kunnollista ruoka. Olisin aikoinaan voinut elää ihan vain leivällä, jugurtilla ja puurolla. Ja tietysti herkuilla. En ollut oikein koskaan välittänyt oikeasta ruuasta, vaan kaikki makea ja välipalatyyppinen upposi paremmin. Mutta kuten jokainen tiedämme, ton kaltainen syöminen ei edesauta hyvinvointia saati treeneissä kehittymistä. Päinvastoin. Aloin siis valmennuksen kautta totutella oikean ruuan makuun. Aloin totuttaa makuaistia ja kehoa siihen, että lämmin ruoka on hyvää ja riittää. Ja nyt huomaankin, että oon parin vuoden harjoittelun jälkeen siinä tilanteessa, että syön välipalaksikin mieluummin lohta kuin vaikkapa rahkaa :D

Ja mitä tulee tuohon juhlissa syömiseen, niin oon päässyt oikein hyville vesille ja tasapainoon ruokaan suhtautumisen kanssa, sillä näen nykyisin erikoistilanteet mahdollisuuksina syödä jotain muuta kuin arkiruokaa! Kyllä mä nimittäin edelleen tykkään leivästä ja jugurtista. Niin on kivaa vaihtelua, kun vaikkapa siellä häissä voi ottaa ruuan kanssa leipää ;) Arkiruokana en näkisi, että ostaisin vaikkapa leipää ja voita kotiin aamupalaa varten, tai että välipalan virkaa toimittaisi banaanijugurtti. En enää. Koska oikeasta ruuasta tulee niin paljon parempi olo itselle. Ei turvota, ei väsytä ja on energiaa treeneissä. Ehkä tuloksiakin tulee, kun kroppa saa kunnollisia aineita rakennukseen…

Snapchat-3045294084831730342

Ja ruokavalion oikeellisuudestahan saisi aikaiseksi vaikka kokonaisen postauksen, mutta oon siis löytänyt itselleni sopivat ruokailutavat tähän hetkeen. Leipä ja kaalit turvottaa ja tekee tukkoisen olon, samoin rahka ja makeutusaineet. Niitä käytän siis koko ajan vähemmän. En oikeastaan edes halunnut uskoa moiseen hihhulointiin, etteikö muka esimerkiksi maitotuotteita kannattaisi käyttää. Mutta pitkän vastarinnan ja ihmiskokeilun jälkeen täytyy kyllä myöntää, että kyllä munkin kroppa voi keveämmin, kun oon jättänyt niitä vähemmälle. Kahvissa seuraava askel olisi totuttautua kokonaan mustaan ja aamupuurosta kun jättäisi raejuustot pois, niin eipä muuta maitoista ole enää mun arkiruuissani jäljellä. Pikkuhiljaa. Ehkä joskus.

Mutta.

Loppuun haluan sanoa ison mutan! Sillä mun motivaatiossani ruokavaliota kohtaan on tapahtunut joku päänsisäinen edistysaskel. Ja se on ehkä se kaikista tärkein. Haluan ihan tosi kovasti syödä terveyttäni edistävästi ja voida just näin hyvin kuin tällä hetkellä. MUTTA en mä tee koko elämääni jonkun jutun ehdoilla, toimi täysin ehdottomasti. Mä nautin itseasiassa kovasti, kun tulee poikkeuksia arkeen. Häissä on ihana maistaa rakkaudella valittua hääkakkua, ja jos viikonloppuna käy kutsu johonkin juhannuspöytään syömään, niin en varmasti aio kieltäytyä mansikoista ja vaniljajäätelöstä. Anyone? Koska ei tällaiset poikkeukset silloin tällöin tee mitään haittaa, päinvastoin. Uskon, että parhaat tulokset ja toimivin kroppa tulee just silloin, kun ei stressaa mistään ja motivaatio terveellisiin valintoihin tulee sisältä. Eli vastasinko alun kysymykseen? Herkuttelen kyllä hyvällä omallatunnolla, kun tilaisuus tulee.

Snapchat-1410869876663513628

Oli myös aika hauska, kun mun työkaveri tokaisi mulle tällä viikolla että ”Piti ihan laittaa mun tyttärelle viestiä, että nyt on eräs ennakkoluulo kumottu. Kaikki  aiemmin tapaamani fitnessihmiset ovat olleet kovin ylpeitä, paasaavat omista arvoistaan tai arvostelevat toisten valintoja. Mutta sä olet erilainen, Milla. Sulla on järki päässä ja terveen kuuloinen asenne.” Niinpä. Ottamatta kantaa nyt siihen kuka on fitness ja kuka ei, niin lauseen sisältö tuntui omalta. Sitä mä oon lähtenyt tavoittelemaan. Jonkilaista järkevyyttä ja tasapainoa kaikkeen. Ja tuntuu, että oon kovin lähellä jo. Nautinnollista juhannusta just sulle <3

ps. Käythän tykkäämässä blogista Facebookissa , saat suoraan uutisvirtaasi uusimmat päivitykset! Ja arkista matskua löytyy myös snapchatissa nimimerkillä millariutta sekä tietysti Instagramista

Milla

5 vastausta artikkeliin “Mitä fiksu fitnessihminen syö juhannuksena?”

  1. Makeuttamaton mantelimaito on muuten hyvää kahvissa, itse oon nyt siirtynyt siihen :)! kannattaa kokeilla!

  2. Vastaasi hyvin toiveeseen, Kiitos ☺ jotenkin mulle on jäänyt sellainen tosi mustavalkoinen kuva, että joko syödään terveellisesti ilman mitään herkkuja tai sitten syödään kerralla hirveä kasa herkkuja eikä mitään terveellistä. Tuollaisen sun kuvaaman tasapainon mäkin haluisin löytää, pitäisi vielä panostaa säännöllisyyteen ja määrään ☺ Tässä talossa hevoset saa ruuat samaan kellon aikaan ja kissoille & kaneille on koko ajan ruokaa tarjolla, mutta omat ruokailut muistaa vasta, kun tulee nälkä 😕

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta