Elämäni kovin maastavetotreeni

Kuten taisin teille tuossa kesäloman alkajaisiksi kertoakin, mun treenieni painopiste on nyt kesän ajan erityisen vahvasti salitreenaamisessa. Meneillään oleva heinäkuu sisältää neljä kovaa treeniviikkoa, sillä pääsen Aleksin kanssa tekemään kaikki setit kimppatreeneinä! Normaalisti työarkena ei voida treenata yhdessä, koska Aleksi pääsee aina mua ennen töistä. Tai no, on mulla aamuvuoroja kerran tai toisinaan kahdesti viikossa, mutta silloin pääsen sitten niin aikaisin, että joutuisin odottelemaan salilla. Ja koska kumpikaan ei jaksa odotella arkena turhia aikoja, treenataan aina omien aikataulujemme mukaisesti. Mutta nyt lomalla tosiaan toisin.

Ehkä näitte snäpistä jo aiemmin laittamani videon, kun pystyn tehdä jo sarjaa ojentajadippejä omalle painolla? Okei, ihan itsestäänselvyys jollekin toiselle, mutta mä en jostain syystä ole koskaan aiemmin saanut niitä tehtyä! Niin nyt tää tuntuu aika kivalta, kun jotain edistystä tapahtunut. Enkä kyllä varmasti olisi lähtenyt niin sinnikkäästi opettelman, kuin mitä nyt kimppatreeneissä on puolipakollakin joutunut :D

20160714_185958

Ja mitä tulee tuohon otsikon maastavetotreeniin, niin sellainen oli tällä viikolla. Oikeasti henkisesti ja fyysisesti aika sairaan hyvä, mutta myös kova maastavetotreeni. Ehdotin itse, että tehtäisiin vaihteluksi viime viikon vastapainoksi pitemmän 6-10 toiston sarjojen sijaan ihan vaan kolmosia. Haluaisin vielä tämän kesän aikana vetää listalle uuden henkilökohtaisen maastavetoennätykseni, ja luulisi, että noilla lyhyillä sarjoilla paranee ainakin hermotus jos ei muuta :D

Kuten huomattu aiemmin, on toisinaan vaarallista laittaa jotain treenivideoita blogiin – aina joku osaa tai tietää asiasta paremmin tai enemmän. Ja asiat, joista oli iloinen treenivideoita laittaessa alkavatkin tuntua merkityksettömiltä. Mutta siltikin teen taas näin, ja laitoin teille videon mun saavutuksistani. Ja kuten ehkä huomaatte aiempaan vetoon nähden, niin otin apuvälineeksi vetoremmien lisäksi myös vyön! Herättää ehkä ajatuksia, en tiedä? Mutta kolmosia tehdessä siitä nyt vaan oli oikeasti apua, ja siksipä sainkin ehkä aikaiseksi kovimman mavetreenin ikinä! Ei siis voinut olla ihan huono vaihtoehto.

Aluksi lähdettiin ajatuksella, että tehdään kolmosia niin pitkään, että toisella ei enää nouse kaikki kolme toistoa. Tuossa videolla on ensimmäinen veto, koska mun aiempi ennätys on tosiaan sadalla kilolla 3 toistoa. Haluttiin kuvata se nyt. Mutta eka sarja näyttää videolla jopa kevyeltä? Siis siihen nähden, mitä odotin sen olevan. Ja tosiaan ton jälkeen vedin vielä viisi sarjaa kolmosia, yhteensä siis 6 x 3 100kg! Jo kolmas sarja tuntui ihan perhanan raskaalta, ja Aleksiki oli varma voitostaan tässä vedossa. Siis varma siitä, että ei mulla nouse kovin montaa kertaa toi setti. Mutta niin vain nousi, väkisin vääntämällä. Pään sisällä päättämällä. Ja lopetettiin treeni sitten kuuteen sarjaan.

 

Tämä treeni tehtiin eilen aamulla, ja voitte ehkä uskoa, että mun selkäni on nyt niin jumissa, ettei oo tosikaan :D Mut kuitenki sillain hyvällä tavalla, tuntuu aika vahvalta! Mikähän se ykkönen vois olla, jos uskaltais joku kerta tässä kesän aikana kokeilla…. Onhan sen nyt oltava enemmän kuin viime syksynä vedetty 105kg!  Hitsi vie, oon tässä treenihuumassa melkein alkanut toivoa, että Tampereellakin lastentarhanopettajat tekisivät vain 08-1539 työvuoroa :D Olisi ihan optimi kimpptreenien kannalta! On niin siistiä käydä yhdessä salilla. Ihan varmasti tulee tehtyä eri tavalla kovempaa kuin itekseen treenatessa. Mitenhän sitä osaa kesän jälkeen palata taas omiin kuvioihin takaisin…  No, ei auta murehtua sitä nyt. Nautin vaa niin kun pääsee tekee hyviä treenejä toisensa perään!

Kysyn nyt kuitenkin, sillä oon aina saanut saivartelujen lisäksi myös oikeasti hyviä tietoja / vinkkejä asiaan liittyen, eli tiedätkö sä jotain laskukaavaa, miten voi laskea oman laskennallisen ykkösmaksiminsa sarjapainojen perusteella? Mitä mieltä sä oot välineurheilusta vedossa, remmit ja vyö – perusteltua hyötyä vai turhaa humpuukia?

ps. Käythän tykkäämässä blogista Facebookissa , saat suoraan uutisvirtaasi uusimmat päivitykset! Ja arkista matskua löytyy myös snapchatissa nimimerkillä millariutta sekä tietysti instagramista.

Milla

9 vastausta artikkeliin “Elämäni kovin maastavetotreeni”

  1. Moi! Mä oon saanut ohjelmassani tällaisen laskukaavan ja käyttänyt sitä: 5-maksimi on 90% 1-maksimista. Eli siis jos saisit esim. tuolla 100 kilolla 5 toistoa, niin ykkösmaksimi ois 100 : 0,9 = 111 kg.

    Itse koen välineurheilun ainakin itelleni turhaksi, mieluummin kehitän myös sen puristusvoiman ja keskivartalon niin vahvaksi että liike onnistuu ilman välineitä. Mutta sehän riippuu tosi paljon omista tavotteista :).

    -H

    • Itse asiassa nyt kun mainitsit tuon kaavan, niin noinhan taisin juuri syksyllä treenata! Oli tavoite tehdä vitosia ysikympillä silloin, jotta ykkösmaksimia saataisiin nostettua. Ja kyllähän se nyt jo menee :)

  2. Hei! Pakko kysyä että mitä vyötä käytät, mistä oot ostanut? Aikeissa meinaan ostaa vyö:D

    • Käytän itseasiassa Aleksin vyötä, kun ei mulla omaa oo. En varmaan koskaan olisi lähtenyt hankkimaankaan tai kokeilemaan, mutta onneks tolla toisella oli, niin ihan mielenkiinnosta kokeilin kun kyykkäsin kutosia ja nyt tossa kolmosvedossa. Ja toimii kyllä hyvin, on apua! Toi on ostettu muistaakseni Sportsheawystä Tampereelta, mutta en tiiä sen enempää merkistä tms.. Mutta salillakin on hyviä vöitä, kannattaa kokeilla niitäkin, niin ei turhaa tarvi maksaa omasta jos käyttäkelpoinen löytyy!

  3. Moikka!
    Mä myönnän kyllä olevani välineurheilija ainakin sillä saralla että rakastan panostaa treenivaatteisiin, mutta myös treenivarusteisiin. Näppituntuma on toki tärkeä ja hyvä sitäkin kehittää, mutta fakta on, että mulla ainakin tietyissä liikkeissä painoa ja tuntumaa saa paremmin versa grippseillä eli niillä ns. Vetoremmeillä. Hanskojen käytön hylkäsin versojen hankinnan jälkeen mutta myös olen miettinyt raskaiden painojen kanssa pelatessa josko painonnostovyö olisi aiheellinen. :)

    Hyvältä näyttää sun mavet!!

    • Oon kyllä ihan samaa mieltä kuin sä, sekä remmien että treenivaatteiden osalta ;)! Treenivaatehankinnat on ihan parasta, vaikka ihan hassuahan se toisaalta on laittaa suurin osa shoppailurahoista nimenomaan treenijuttuihin :D Ja vyötä voin kyllä suositella, siitä saa hyvän tuen raskaisiin sarjoihin :-)

  4. En minäkään osannut enkä edelleenkään osaa dippejä omalla painolla ja leuanvetoja saan tehtyä 2 toistoa :D Ja pidän muuten itseäni hyvässä kunnossa olevana :)

    T, pitkän linjan, mutta heikohko trenaaja :))

  5. Kokeile hei tätä! Antaa ainaki vähän suuntaa :)
    http://www.kalanen.fi/sarjapainolaskuri/

    Mulla kyllä vyö auttaa iha sikana, varsinkin maastavedossa. Jos puhutaan ykkäsmaksimista ni ainaki kakskyt kiloo saan vyöllä lisää :D Remmeistä en tiä ku niitä en käytä, tykkään mennä ristiotteella.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta