Takapainotteista jalkatreeniä!

Koko kesä on puhuttu vaan kyykkäämisestä, niin vaihteluksi vähän jotain muutakin: takapainotteista jalkatreeniä! Mun omassa ohjelmassani on ollut pitkän aikaa jaoteltuna erikseen takareidet-pakarat ja sitten etureidet omana treeninään. Nyt kun oon päässyt treenaamaan Aleksin kanssa yhdessä, niin on tehty pitkälti sen treenejä. Ja jalat siis kerran viikkoon. Liikkeistä on jääny tätä myöden pois kaikki ”tyttömäiset jutut”, ja on menty tosi pitkälle kovilla kyykky- tai prässisarjoilla ja niiden lisäksi tietysti jotain heilutteluja laitteissa, jos tiedätte mitä tarkoitan.

Nyt  tein kuitenkin viimeisen yhteisen kesälomapäivän kunniaksi ihan omaa treeniä tyttöjuttuineni! Eli takareisi-pakarapainotteista settiä. Kyllähän tottaki kyykyssä tai prässissä tulee käytettyä kaikkia lihaksia, mitä vaan apuun saa, sen verran rajuja liikkeitä ne on. Mutta nyt halusinkin tehdä kohdistetusti nimenomaan takajaloille juttuja. Ja siitä syntyi tämä postausideakin oikeastaan – ehkä kaksi parasta liikettä takareisille ja pakaroille! Tai ainakin itse saan näillä perhanan hyvän tuntuman, eikä tarvii miettiä, että tekisi kevyitä ”naistenliikkeitä”, koska kyllä noilla kovan treenin saa aikaan, kun lisää vain riittävästi painoja.

20160724_203408

Eli, ensimmäisenä sumoveto! Okei, taas jotain vetoja, mutta hitsi vie, kun mä tykkään niistä! Sumovedossa jalat tulee tavalliseen maveen nähden paljon leveämpään asentoon, varpaat ulospäin, jolloin vetovaiheessa jalat ja pakarat tekevät töitä. Liikkuvuutta tuo liike vaatii, ja itselläni sitä ei mitenkään mairittelevasti ole, mutta perussarjoihin varmasti riittävästi. Jotenkin tuntuu, että mun mittasuhteille noi vedot sopii aika hyvin. Oon lyhyt (157.5cm) ja aika vahva selästä ja jaloista, mitkä kumpainenkin on etuja vetotreenissä. Tai ainakin tuntuu, että pidemmän ihmisen vetomatka olisi pidempi, vaikka toisaalta, kyllähän siinä on sitten enemmän jalkaa ja kättäkin nostamassa niitä painoja?! Öhm. NO, joka tapauksessa. Veto tuntuu hyvältä treeniliikkeeltä mun kropassani, sanotaan asia tiivistetysti näin. Sunnuntain treenissä tein sumomavea 90kg:lla kutosia. Eli sumo on näin pitkän tauon jälkeen heikompi kuin tavallinen veto. Toistoilla sekin kyllä varmasti kehittyisi aika pian.

Toisena hyvänä ja kovana liikkeenä suosittelen lantionnostoja. Ehkä naisten saliliikkeistä hassuimman näköinen, mutta oikeasti ihan perhanan tehokas! Tai no, voin taas puhua vaan omasta kokemuksestani, mutta mulle siis toimiii hyvin. Tein tässä treenissä sarjaa 100kg:lla noin kahtatoista toistoa, ja itseasiassa tässä liikkeessä tällaiset vähän pidemmät sarjat tuntuvat toimivan paremmin, kuin esimerkiksi kutoset. Tuntumaa voi säädellä muuttamalla jalkojen asentoa. Itselläni tuntuma on eniten pakarassa, jos pidän jalat leveällä ja painon kantapäillä. Takareisille tuntumaa saa taas paremmin, jos jalat on lähempänä toisiaan, polvet takaseinää kohti ja kantapäät hitusen kauempana vartalosta. Ei varmasti ole yhtä oikeaa tai väärää tapaa, kokeilemalla löytyy itselle sopivin!

20160724_203817

Tässä treenissä otin ilon irti, kun nyt kerran tein kaikkia naistenjuttuja, ja tein loppuun vielä pidempää tuntumasarjaa ja pari supersettiä. Liikkeinä muun muassa suorinjaloinmaastavetoa käsipainoilla, läpivetoa taljassa sekä reidenloitonnuksia. Kai tämä oli jotenkin henkinen palautuminen normaaliin arkeen, sillä Aleksi palaa tosiaan taas töihin ja sitten kun munkin lomani on ohi, niin suurin osa treeneistä on taas yksikseen treenattava. Ja oikeastaan oli aika kiva mennä musiikit korvilla ihan koko tunti! On siinäkin oma juttunsa, saa keskittyä ihan vain omaan tekemiseen. Puolensa ja puolensa kummassakin, niin itsekseen treenaamisessa kuin kimppatreeneissä.

ps. Käythän tykkäämässä blogista Facebookissa , saat suoraan uutisvirtaasi uusimmat päivitykset! Ja arkista matskua löytyy myös snapchatissa nimimerkillä millariutta sekä tietysti instagramista.

Milla

5 vastausta artikkeliin “Takapainotteista jalkatreeniä!”

  1. Sumovetoa en oo ikinä kokeillut, tästä sainkin hyvän uuden liikkeen jalkatreeniin , kiitos 😄 Teetkö muuten ikinä Smithissä lantiontyöntöä? Se on itselleni jotenkin luontevampaa kuin tangolla 😄 Ollaan muuten tismalleen samanpituisia 😆

    • Hyvä jos sait inpistä tästä! Joskus aikoinaan tein smithissä (oisko ollu 2012?) mutta nykysin toi lattialla tehty tuntuu paremmalta. Ja taas kerran todettava myös että keep it simple! Lattiatasossa tuntuu siis yksinkertaisimmilta tehdä :)

  2. Heippa!

    Mua kiinnostaisi postaus sun sarjapainojen kehityksestä. Eli millaisilla painoilla olet aloitellut salilla aikoinaan.

  3. Pakko kommentoida, mutta toi pituusjuttu vedossa on varmaan jollain tapaa totta :D Mitä oon seurannut, niin suurin osa euroopan nuorista painonnostajista, jotka nostaa painoonsa nähden eniten, on aika lyhyitä. Ei tule mieleen ketään yli 160 cm naista. Tuli myös mieleen, että kehonrakennuksessa pitkä joutuu joskus näkemään enemmän vaivaa, kun lihakset ei näytä niin massiivisilta (eli paksuilta, vaan enempi ”solakoilta”) pitkissä raajoissa. Eli on treenattava enemmän, jotta lihasmassaa näyttää olevan saman verran kuin lyhyemmällä. Vaikka pitkällä tietysti voi olla pituutensa puolesta sitä luonnostaan enemmän…. No tää on jotain omaa spekulaatiota :D Mutta oon ajatellut vähän samoja juttuja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta