Painokehitystä

Edelliseen postaukseen sain aika hauskan ehdotuksen, mistä kirjoittaa: painokehitys. Miten treenipainoni ovat kehittyneet salivuosieni aikana. Mistä on lähdetty, ja missä ollaan nyt. Alustukseksi täytyy toki sanoa, vaikka varmasti sen olettekin hoksanneet: painot eivät kerro kaikkea. Mutta kertovat ne kuitenkin jotain, ainakin voimatasojen noususta ja rohkeammasta treenaamisesta ;)

Kaivelin vanhoja treenivihkojani tätä kirjoitusta varten esiin, ja sieltähän löytyi vaikka mitä aarteita. Jos nyt joitakin perusliikkeitä kokoan tähän eri lihasryhmistä, niin aloitetaan vaikka jaloista. Joulukuussa 2013 kyykkäsin neljälläkympillä kympin sarjaa. Vuonna 2014 alkukesästä, eli aika tasan kaksi vuotta sitten olen kyykännyt 50kg:lla. Nykyisin kyykkään leveällä asennolla kasikympilä kutosia, mutta en kyykkää syväkyykkyyn asti. Niinkuin en aiempinakaan vuosina. Kapealla asennolla liikkuvuus antaa periksi kyykätä peppu maahan saakka, ja viimeksi tein 10-15 toiston sarjaa 70kg:lla.

IMG_20130807_123932
oldiesgoldies :D

Tammikuussa 2013 olin kirjoittanut treenivihkoon kokeilevani 3 x 10 sarjaa ylätaljaa 35kg:lla, olinhan tehnyt hetken aikaa jo 30kg:lla. Ja tämä oli myös toteutunut! Sen jälkeen en kolmeenkymppiin enää palannutkaan, ja tällä hetkellä tollaisen kymmenen toiston sarja menee jollain 60kg:lla. Ylätalja on juurikin sellainen liike, jota voi tehdä repimällä tai sitten todella siististi ja hitaasti. Mutta sillain voimaviikon ylätaljatreeninä nykyisin menee suurinpiirtein kuudellakympillä.

Helmikuussa 2013 tein pystypunnerrusta treenivihkoni mukaan 8-10 toiston sarjaa 7kg käsipainoilla. Tällä hetkellä teen samaa sarjaa 15kg käsipainoilla. Ja itseasiassa juuri viime treenissä, kun sain tehtyä monta ysiä, ja tarkoitus olisi tehdä kutosia-kaseja, totesin, että voin ensi kerralla siirtyä jo 17.5kg käsipainoihin! Ne ovat siis meidän salilla seuraavat noista. Alkuun niillä varmasti tulee vain joku neljä toistoa, mutta neljästä on kovin lyhyt matka kutosiin – kannattaa kokeilla ;)

IMG_20140406_160644

Lantionnostoja tein aluksi smithissä, mutta oon tehnyt niitä lattitasossakin jo vuonna 2013. Silloin painoa oli 40kg. Treenipäiväkirjasta lantionnostomerkintöjä löytyy vähänlaisesti. Yksi vihkonen on mennyt hukkaan tuossa 2013 loppuvuodesta. Mutta seuraavassa vihkossa, joka onkin jo Fitfarmilta, kerrotaan, että kesäkuussa 2014 olen tehnyt lantinnostoja 70kg:lla. Ja joulukuussa 90kg:lla. Vuonna 2015 kesäkuussa 100kg:lla, eli samainen paino, jolla nytkin tein 12 toiston sarjaa. 120kg:lla on tullut 2015 vuonna kutosia-kaseja, ehkä pitäisi mielenkiinnosta kokeilla, onko tästä tultu yhtään eteenpäin.

Maastavetoa kokeilin ensimmäistä kertaa muistaakseni 2013, ja treenivihkon mukaan oon tehnyt 2×10 40kg:lla. Että joo, jostain on lähdetty. Onneksi lähdin. Vaikkei näillä nykyisilläkään vedoilla voi vieläkään kehuskella maailmalla, niin itselle se on jotenkin iso juttu, että kehitystä on tapahtunut. Pystyy tehdä sarjaa ysikympillä ja lyhyempää sellaista satasella. Ja se ykkösmaksimi 110kg, siellä se on nyt pohjalla tehtynä.

IMG_20130303_151947

Joulukuussa 2012 olen tehnyt kymmenen toiston sarjaa hauiskääntöä viiden kilon käsipainoilla. Nykyisin teen samanlaista sarjaa 12.5kg käsipainoilla. Ja tämäkin liike menee taas niiden sekalaisten joukkoon, joita voi tehdä eri tekniikoilla. Mutta sellainen voimaviikon reipas treeni, niin kakstoistapuolikkailla koitan repiä sen kympin kasaan.

Alkuvuodesta 2013 kokeilin ensimmäistä kertaa penkkiennätystä, ja nostin 32.5kg. Penkki ei edelleenkään ole kovin vahvalla pohjalla, mutta on siitä hiukan eteenpäin tultu. Tuolloin tein sarjaa 25kg:lla ja tällä hetkellä teen samaa 8-10 toiston sarjaa 40kg:lla, ja koska oon jo pitkään halunnut päästä laittamaan 15kg kiekot päihin, kyselin Aleksilta, josko vaihdettaisiin nyt syksyllä vähän treenien järjestystä, niin rintatreeni siirtyisi viikonlopulle, ja saisin näin ollen treenikaverista sekä motivaatiota että varmistajaa hommaan. Lupaan kertoa, kun sarjapainot on viidessäkympissä!

IMG_20131013_074717

Etttää. Semmosta. Jos painokehityksestä puhutaan noin niinkuin muuten, niin noissa vanhoissa kuvissa oon semmonen 56-57kg painoinen, kun tällä hetkellä elopaino liikkuu 63-65kg kieppeillä. Hassua, että tuolloin ajattelin olevani kovin lihava ja paksujalkainen, ja nyt taas en ollenkaan :D ps. Onko mulla oikeasti ollu noin ohuet kädet??

Jäikö joku oleellinen liharyhmä tai liike kertomatta? Tiivistetysti ilmaistuna, kyllä on pitkälti puolet  tullu lisättyä treenipainoja alkuvuosien jälkeen vähän joka liikkeesä. Mitäs sanotte oldiesgoldies kuvista, ehkä ootte joskus nähnykin noi jossain :D Mulla meni koko aamu tämän kirjoittamiseen, kun uppouduin aina välillä tonne kuvakansioihin ihmettelemään. Oon ihan eri näköinen nykyisin, kuin tuolloin pari vuotta sitten. Hassua, kun ei oo oikeastaan tajunnut vasta kuin nyt.

ps. Käythän tykkäämässä blogista Facebookissa , saat suoraan uutisvirtaasi uusimmat päivitykset! Ja arkista matskua löytyy myös snapchatissa nimimerkillä millariutta sekä tietysti instagramista.

 

Milla

7 vastausta artikkeliin “Painokehitystä”

  1. Kiva postaus :) rupesin täs iteki selailemaan vanhoja treenivihkoja, kyllähän sitä on painot ja paino noussu niistä alotteluajoista… itse kun aloitin salilla käynnin 3v sitten, niin puol vuotta meniki vaa koneilla venksaten ja hauiskääntöö 6kg käsipainoil :D mut nii jostainhan sitä on alotettu ja ylöspäin aina vaan :)

    • Jua sama täällä – mullaki oli monessa kohti merkintä jostain laitteesta salilla! Esim. pystypunnerruskone, selkälaite ”soutu” ja prässiä tein paljon myös! :D Hassua, miten olikin niin epävarma vapaidenpainojen kanssa treenaamisesta, ettei osannut edes tarttua niihin niin usein. Mutta kehitys kehittyy ;)

  2. Tää oli niin motivoiva postaus, kiitos! Itse meen tismalleen samoissa painoissa kun sä matkasi alussa, ja välillä turhauttaa kun tuntuu ettei kehitystä tuu. Tietysti yks merkittävä tekijä on, että oon dieetillä (ei mitään tiukkaa fitness-dieettiä mutta kuitenkin viimeisiä sinnikkäitä mahaläskejä yritän karistaa, vaikka muuten oonkin hoikassa kunnossa) joten pienehköt ruokamäärät ei ainakaan edesauta voimien kertymistä. Uskon ja toivon kuitenkin että vähän kehitystä tulee hitaasti ja sitten ne lihakset näkyisikin vähän paremmin kun ei ole fläsää tiellä. :D Ootko itse dieetannut missään välissä vai meetkö plussalla koko ajan kun kehitystä tulee noin nopeaan tahtiin? Ihan mahtava blogi sulla, täällä yksi vakkarilukija :)

    • Kiva kuulla, kiitos! Kehitystä kyllä tulee, kun säännöllisesti tekee ja vaatii itseltään tarpeeksi. Oma taktiikkani on siis se, että jos teen esimerkiksi 6-8 toiston sarjaa jotain liikettä, niin jos saan tehtyä tietyllä painolla kaikki sarjat ton 8 toistoa, niin täytyy ottaa seuraavalla kerralla isompi paino. Siten siis, ettei vikoilla kierroksilla enää tuu sitä maksimia, eli 8, vaan lähemmäs tuo 6.

      Ja joo, energiansaanti on kyllä tärkeää myös! Mä kannatan sellaista taktiikkaa, että syö hyvin ja riittävästi ja mieluummin paljon, kuin että liian vähän. Koska ei liian vähällä jaksa treenata, eikä tosiaan voimatasot ainakaan lisäänny. Ja vaikka mullakin on painoa tullut lisää alkuajoista, niin lihaserottuvuus on silti paljon parempi! Eli kannustaisin kyllä syömään kunnolla ihan normaalia ruokaa – sitä saa syödä ihan tosi paljon, jotta siitä saisi ”liikaa kaloreita”, eli en huolehtisi siitä nyt lainkaan. Ja itseasiassa uskon, että monen naisen ongelmana kehittymisen kannalta on nimenomaan se, että treenataan vaikka kuinka paljon ja kovaa, mutta syödään liian vähän. NIin ei sitä kehitystä silloin tapahdu. Kannattaa uskaltaa syödä! Tiedän, ei helppoa, mutta kokemuksen pohjalta voin suositella :D

  3. Vau mikä kehitys; aika kovat treenipainot sulla 😄 voi kun itsekin pääsisi joskus samoihin lukemiin 😉 Tuntuu että oon junnannut esim.tota ylätaljaa jo iääisyyden 32,5 kg ja kyykkyä 40 kg… No ehkä vielä joskus 😅

    • Kyllä varmasti! Ja täytyy myös muistaa se, että oikeasti hyvä tekniikka on paljon oleellisempi kuin mahdollisimman isot treenipainot. Koska silloin lihas tekee oikeasti töitä ja kyllä se sitten vahvistuukin pikkuhiljaa :-) Jos tuntuu, että junnaa paikallaan, niin rohkeasti vain kokeilemaan seuraavaa tasoa. Laita sinne ylätaljaan pykälä enemmän, ja katso monta tulee. Tai vedät vähän rumemmalla tekniikalla väkisin vaikka kutosen? Kyllä se sitten tulee joku päivä vähän siistimminkin…. En oo kyllä mikään alan ammattilainen, mutta ite siis vaa tykkään ja mulla toimii se, että teen kumpaakn tyyliä – sekä tekniikkaa että vähän ryskämistä. Kumpaakin tarvitaa sopivassa suhteessa ;)

    • Totta tuokin,puhdas tekniikka on tärkeintä! 😊 Kiitos vinkistä, täytyy pistää kokeiluun 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta