Pitäiskö muutakin kuin treenata ja käydä töissä?

Kulunut treeniviikko on ollut ihan täydellinen, sekä sisällöltään, että treenifiiliksiltään. Maanantaina kävin hölköttelemässä pienen lenkin ihan vain huvin vuoksi. Tiistaina startattiin virallisesti treeniviikko, kun tehtiin eka salitreeni. Viikko aloitettiin selkätreenillä. Kesän kovien kolmosten ja ykkösmaksimin jälkeen pidin yhden taukoviikon maastavedosta. Ja nyt kun tarkoitus oli tehdä kutosia-kaseja, pohdin hetken aikaa, millä painoilla olisi sopiva tehdä. Satasella tulee kolmosia ja satakymmenen nousee kerran. Ladoin sarjapainoksi yhdeksänkymmentä. Mutta sehän oli kevyt – kuinka unohdinkin taas. Onhan se muistaakseni joskus aiemmin kokeiltu. Päätin kokeilla ysivitosella, ja sillä tuli kaseja. Tein neljä sarjaa, ja merkkasin vihkoon, että vähän kysymysmerkiksi jäi seuraavan vedon aloituspaino. Koska miten satasella voi tulla kolmosia, mutta ysivitosella kaseja.

Seuraava treeni oli heti seuraavana päivänä, keskiviikkona, ja vuorossa oli rintaa ja olkapäitä. Rintatreeniin sain viime pt-treeneissä hyviä vinkkejä, jotta tekisin oikeasti rintalihaksella enkä olkapäillä. Näin saisin vältettyä ton kipeän olkapään vääränlaista rasittamista. Vinkit mielessä siis mennään, vaikka samaan aikaan mulla on koko ajan olemassa eräs niin sanottu tavoite: haluaisin tehdä peruspenkkisarjaa viidelläkympillä. Laittaa kymppien sijaan viidettoista päihin, ehkä vielä joku päivä. Tämä on sellainen tavoite, jonka toivoisin toteutuvan pikkuhiljaa säännöllisesti treenatessa. En siis ole panostamassa mitenkään nimenomaan vain tämän tuloksen parantamiseen, vaan josko se siitä kehittyisi, kun opin tekemään rintalihaksilla ja voimatasot muutenkin nousee. Rinta mulla on suhteessa kaikista heikoin osa-alue. Tässä treenissä tein 6-8 toistoa 42.5kg:lla. Yleensä, jos en tiedä, minkä painon valitsisin, niin oon ottanut about puolet siitä mitä Aleksilla on treenissä. Ja hyvin on pitänyt paikkansa. Paitsi sitten rintatreenissä ihan tosi kaukana :D Mutta tekemällä kai kehittyy. Ja tämä todettiin samaisen treenin olkapääosuudessa. Ehkä muistatte, kun kerroin kesälomalla tekeväni pystypunnerrusta 15kg käsipainoilla jo sen verran monta toistoa, että saatoin siirtyä seuraavaan tasoon. Meidän salilla ei ole mitenkään hirveästi noita käsipainoja ja viidentoista jälkeen seuraava on 17.5kg käsipaino. Eli yhteensä punnerrettavaa tulee 5kiloa lisää! Edellisviikolla kokeilin ensimmäistä kertaa näillä painoilla, ja sain tehtyä sarjat 4+3+3, niinkuin arvattavissa oli. Mutta tällä viikolla, vieläpä penkin jälkeen, tein jo sarjat 5+4+5! Eli kohti kutosia mennään selkeesti. Ei voi voittaa, jos ei koita.

Screenshot_20160814-080507

Torstaina oli suunniteltu välipäivä salilta, ja perjantaina treenivuorossa oli kädet. On treenattu nyt koko kesä niin päin, että ensin ojentajaa ja sitten vasta hauista. Mulla on ojentajat olleet aika heikot verrattuna hauiksiin, joten ihan tarpeellinen vaihdos kääntää lihasryhmät näin päin. Nyt aloitettiin ojentajadipeillä, ja tiiättekö mitä! Mä saan tehtyä omalla painollani jo ihan täyttä sarjaa. WTF?! Jotenki sairaan siistiä! Kun joskus aiemmin tänä vuonna, kun kokeilin, sain tehtyä vain kaksi toistoa. Ja nyt tuli jo sarjat 4 x 10. Anteeksi hehkutukseni ja tyytyväisyyteni, mutta eihän tämä voi johtua muusta kuin perhanan hyvistä ja haastavista treeneistä. Ja siis joo, varmasti tekniikassa olisi hiottavaa yms yms. Mutta kun oikeasti aiemmin en saanut kuin nolla toistoa, sen jälkeen kaksi ja nyt kymmenen, niin onhan tässä nyt jotain tehty oikein, vaikkei tekniikka täydellinen olisikaan!

Viikon viimeinen treeni olikin sitten jalat. Tehtiin osittain omia treenejä ja osittain jotain samaa. Ihan vain sen takia, että mä halusin taas tehdä jotain naisten salijuttuja, jotta saa treeniä myös pakaroille ja takareisille. Noi kyykyt ja prässit kun on niin rajuja, että vaihteluksi tahdoin myös eristetympiä liikkeitä. Aloitin treenin läpivedoilla taljassa ja reidenloitonnuksilla. Sai aktivoitua pakarat ja takareidet ja sitä kautta siirryin lantionnostoihin ja bulgarialaisiin smithissä. Ja toki myös kyykkäsin. Kapea kyykkyasento ja peppu maahan saakka, tässä kohti treenipaino 60kg oli oikein sopiva. Treenin lopussa todettiin, että  vatsat on laiminlyöty koko viikon ajan, joten vielä kolme liikettä niille ja suihkun kautta syömään. Kotona ilahdutti, kun huomasin, että oli tullu Fitfarmilta kivaa ylläripostia laatikkoon!

Screenshot_20160814-080519

Huhhuh. Kuulostiko kovalta treeniviikolta? Vai kivalta? Mun mielestä oli tasapuolisesti molempia. Ja oikeasti, jos tekee neljä kovaa salitreeniä ja täyden työviikon töissä, niin eipä paljon muuta tarvii ollakseen ihan tsippi näin viikonloppuna. Kyllä vaan riittää kun tekee työnsä kunnolla ja sen lisäksi treenaa. Riittää siis väsyttämään mut niin, että viikonlopun tullen odottaa vain iisisti ottamista. Haluaa levätä ja palautua. Tunnistatko saman, vai kuulostaako ihan hassulta? Etteikö mitään muuta kuin treenit ja työt. hehe. Tavallaan aika karun kuuloista. Mutta toisalta kun miettii, niin hereilläoloajasta niiden parissa kuluu kuitenkin valtaosa. Töihin lähdetään seitsemältä ja sieltä salin kautta kotiin kaksitoista tuntia myöhemmin. Niin siinähän ne päivät kuluukin. Jotenkin mun mielestä vaan sairaan innostavaa, kun on terve ja treenit kulkee ja voi elellä just tällä tavalla. Niinkuin itseltä hyvältä ja inspiroivalta tuntuu. Nyt ei oo mitään ylimääräistä sekoittamassa pakkaa. Eli vastaus otsikon kysymykseen, pitäisikö muutakin kuin treenta ja käydä töissä: ei tällä hetkellä. Tiedä sitten viitataanko otsikossa jaksamiseen, kiinnostumiseen, ehtimiseen tai yleisiin odotuksiin, mutta vastaukseni on joka tapauksessa ei. Miksi pitäisi? Sitä vaan pitää, mikä itsestä tuntuu mielekkäältä.

ps. Käythän tykkäämässä blogista Facebookissa , saat suoraan uutisvirtaasi uusimmat päivitykset! Ja arkista matskua löytyy myös snapchatissa nimimerkillä millariutta sekä tietysti instagramista.

Milla

10 vastausta artikkeliin “Pitäiskö muutakin kuin treenata ja käydä töissä?”

  1. Työt ja treenit täyttää mullakin päivät hyvin ja kaikesta muusta sitten saattaakin aiheutua pientä stressiä että mihin väliin ne saa mahtuun… mutta jos mä oon tyytyväinen tähän niin muilla ei pitäis olla siihen sanomista. Pitäis kyllä opetella oleen vähän itsekkäämpi ettei tarvis tuntee huonoo omaatuntoo aina jos sanon jollekin että en just nyt ehdi tai jaksa. :)

    • Ihan samaa voisin sanoa. Mietin kirjoittaessani, että jos kuvaan stressaantuvani kaikesta ylimääräisestä, joku lukija pääsee saivartelemaan kuitenkin ajatuksiani. Joten sensuroin stressisanan pois tuolta, mutta nimenomaan näinhän se menee :D Ja mun hyvät fiilikset liittykin varmasti just siihen, että nykysin teen just sillain kun itse haluan – oli se sitten kuinka outoa tahansa muiden mielestä. Liian pitkään elin sen mukaan, mitä kelasin, että muut multa odottaa. Onneksi en enää.

  2. Sanoppa onko olemassa sellasia housuja maastavetoon, jotka ei ois heti pilalla säärien kohdalta? Siis ettei kankaasta kuluis värit eikä muutenkaan meni pilalle… Niin ja viel sellaset mistä ei näkyis kyykkiessä läpi ;) Millasia/minkä merkkisiä housuja itse käytät?

    • Mä käytän eniten Socin perus mustia trikoita, eikä ainakaan vielä oo kärsinyt mistää treenistä :-) Niistä kyl alkaa käytön myötä näkyä läpi, eli puolen vuoden välein joutuu päivittää varastoa. On edullisia, niin sikäli ajavat asiansa. Bia brazilit taas on hintavat, mutta tositosi vahvaa kangasta, nii kestää erilaiset treenit hyvinkin eikä huolta et näkyisi läpi ees kyykätessä! Niitä käytän vähemmän, mutta voin suositella et sun kriteereille sopii hyvin:)

    • Bia brazileita omistan monet ja yhdet niistä otin sitten mavehousuiksi. Olivat monta vuotta käytössä niin salilla kuin vapaa-ajalla, eivätkä menneet miksikään. Vähän vajaa puoli vuotta mavea kerta viikkoon ja nyt mustat housut on sääristä haalistuneet. Ehkä sit kokeilen socilta joitain mustia jos kangas ei samalla tavalla kärsi. Kiitti siitä vinkistä! :)

    • Aijaa ne meni niin nopeasti sit mavesta rikki :o Noi mun on ostettu vast viime talvena, eikä oo välttis osunut sit just vetotreeneihin jalkaan nii usein ku noi Socit, kun ei ole menneet vielä miksikään. Noi Socit on kyl liukasta kangasta ku Brazilit on semmosta erilaista, nii ehkä vedossa toi liukuva pinta toimii? Kokeile jos löytyy kivat :-) Ihan mielenkiintoista iteki kiinnittää nyt huomiota asiaan!

  3. Hitto nainen sä näytät hyvältä! Joskus tulee paineita sosiaalisesta elämästä liikaakin :/ Kuulemma, kun ei koskaan kerkeä nähdä…mutta ko on paljon kaikkea…:D

    • haha, kiitos ;)

      Mä oon onneks löytäny nykysin hyvän tasapainon kaiken väliltä. Toisaalta seki helpottaa ku esim. monet ystävät treenaa nii voi sopia treenitreffejä ni saa kaks juttua samalla kertaa ;) Ei toimis sullakin?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta