Mites ne salitreenit?

Kuinka rakentaisin treeniviikkoni, kun jumppaohjaukset on nyt aiempaa selkeämmin tiedossa?

Syksyllä mun salitreeniviikkoni olivat todella sekavia. Sain paljon jumppaohjaussijaistuksia, mutta ne tulivat kovin pienellä varoitusajalla, joten mikään tekemistäni salisuunnitelmista ei pitänyt paikkansa. Jos vielä alkuvuodesta 2015 kävin säännöllisesti 4-5 kertaa viikossa puntilla, oli saman vuoden syksyllä täysin eri tilanne. Parhaimmillaan sain kolme treeniä tehtyä, mutta pääsääntöisesti vain yhden tai kaksi. Aloin jossain kohti itse aivan turhautua tilanteeseen, kun olin niin ristiriitaisissa fiiliksissä. Halusin tottakai ottaa BodyJam-sijaistuksia niin paljon kuin mahdollista, mutta samaan aikaan halusin pitää salirytmiä yllä.Eipä siitä combosta kovin hyvää tullut, mutta yritystä oli koko ajan.

Ehkäpä sekava salisyksy palkittiin nyt kevätkaudella, sillä sen ansiosta, että tein hyvää ja aktiivista ohjaustyötä koko syksyn ajan, mulla on nyt vakituiset viikkotunnit lukkarissa. Keväällä ohjaan siis keskiviikkoisin BodyJamia ja lauantaisin Sh’Bamia. Toki vielä muutaman viikon ajan tuo lauantain tunti on siis BodyJam45-minuuttia, sillä Sh’Bam-koulutus on vasta helmikuun puolivälissä. Mutta joka tapauksessa, ohjauspäivät ovat selkeät, enkä sijaistele enää muualla. Helpottaa salitreeniviikkojen suunnittelua.

Snapchat-1549941725

Viime viikolla treeniviikko näytti seuraavanlaiselta:

Maanantai 9.1 Lepo

Tiistai 10.1 Rinta+Selkä

Keskiviikko 11.1 BodyJam-ohjaus

Torstai 12.1 Lepo

Perjantai 13.1 Lepo

Lauantai 14.1 BodyJam-ohjaus + Olkapäät

Sunnuntai 15.1 Kyykky+Mave + Vatsat

Lepopäiviä oli siis kolme, sillä olin aivan rikki töihinpaluusta loman jälkeen. En lähtenyt siis riuhtomaan, jos oli huonosti nukuttu yö alla tai muuten vaan kuormittunut olo. Ne treenit, jotka tein, oli tehty siten, että energiaa oli hyvin ja sain voimaviikon kaltaisia painoja kyllä kaikissa seteissä nosteltua! Penkkihommissa mennään edelleen 45kg:ssa 6 toiston sarjaa, ja kyykkyä tein ennätyspainoilla 80kg 3×3 ja vetokin kulki pitkästä aikaa 100kg 3×3. Viikonloppuisin kyllä kulkee, mutta miten ihmeessä sen energian saisi tonne työviikollekin?

Mun on nyt jotenkin hankala rytmittää omia syömisiäni töissä, mikä luonnollisestikin vaikuttaa siihen, mikä energiataso mulla on päivän mittaan. Aion tällä viikolla panostaa tähän asiaan taas paremmin, on pystyttävä syömään säännöllisesti, vaikka vuorot vaihtuvatkin joka päivä. Alkaneella viikolla mulla on myös vain yksi iltavuoro, mikä oleellisesti vaikuttaa siihen, kuinka usein treenien pariin tulee lähdettyä.

IMG-20170101-WA0003

Jos jonkinlaista runkoa suunnitelisi treenijakoon liittyen, niin on ainakin varma ja toimiva systeemi, että jalkatreeni (+mave) on aina sunnuntaisin. Oon tehnyt tätä jo useamman viikon ajan, ja jalat ehtii hyvin palautua ennen keskiviikon ohjausta. Toi kyykky- ja mavepäivä on tosi kova kropalle muutenkin, joten on hyvä, että se ei oo juuri ennen ohjausta. Luulen, että kolme erillistä salitreeniä on aika maksimi, mitä pystyn tehdä ohjausten lisäksi sillä tavalla, että meen oikeasti treenaamaan enkä vaan heiluttelemaan painoja muodon vuoksi. Jako pitäisi siis olla jotakuinkin niin, että selkä+rinta on yhtenä päivänä, olkapäät+kädet toisena ja toi kova veto-kyykky-homma sit kolmantena.

Vaihtoehtoisesti voisin myös tehä niin, että ennen toista ohjausta käyn tekemässä esimerkiksi käsitreenin tai olkapäätreenin. Silloin jää enemmän aikaa ja mahdollisuus tehdä paremmin yksi lihasryhmä loppuun saakka, kun ei ole yhteen treenikertaan mahdutettu niin montaa. En siis tykkää kauheasti tollaisista olkapää-hauis-ojentana-triplasta, vaan mieluummin tekisin ne erillisinä. Mutta ainakin nyt pimeään talviaikaan luulisin, että 3 salitreeniä + 2 ohjausta on aika perustreeniviikko mulle. Sellainen, jonka saan soviteltua, vaikka olisi mitkä työvuorot. Lähetään kokeilemaan, alustavasti tälle viikolle tiedossa siis 4 treenipäivää ja 3 lepoa, käytännössä siis 3 salitreeniä ja 2 ohjausta. Tavoite olisi tehdä kaikki hyvällä energialla. Vaikka oikeasti taidan myös tavoitella neljää salitreeniä. En jotenkin vieläkään pysty hyväksyä, että vain kolme. Vaikka näin se varmaan tulee menemään.

ps. Mulla on muuten tällä viikolla Fitfashionin snapchat hallussani, laitahan seurantaan @fitfashionfi, niin tiiät, kuinka mun treeniviikon käy tällä kertaa. Ehkä saan sinne jotain salimatskujakin kuvattua viikon varrelta ;) Tänne portaaliin on tullut myös tykkäysmahdollisuus. Tossa postauksen otsikon alla on pieni sydän, jotka klikkaamalla voi kertoa, jos pidit kirjoituksestani. Tykkäämällä tuet blogini näkyvyyttä portaalissa, Kiitos <3

Milla

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 20
Tykkää jutusta