Ruokapäiväkirja

Kyselin tuolla Fitfashionin snäpin puolella toiveita teiltä lukijoilta, mistä aiheista olisi kiva seurailla snäppejä tai lukea postauksia. Toiveita on tullut muun muassa Fitfarmiin ja valmennusjuttuihin liittyen sekä koulutukseeni ja työnkuvaani lastentarhanopettajana. Muutama aktiivinen myös lähetti chattia erääseen ruokakuvaani, niitä olisi kuulemma mielenkiintoista nähdä koko päivän ajalta. Tartuin ajatukseen nyt ihan näin postausmuodossa, ja tässä olisi siis tarjolla perinteistäkin perinteisempi ruokapäiväkirja.

Päivän kulusta kerrottakoon sen verran, että tämä siis todella oli aivan tavallinen tiistai. Olin töissä ja kävin salilla tekemässä rinta-selkä -treenin. Aamupalan söin puoli seitsemältä aamulla, juuri ennen töihin lähtöä. Lounaalle pääsin yhdeltätoista, välipalan söin kotona puoli kolmen aikoihin. Päivällistä heti treenin jälkeen puoli seitsemältä ja iltapalaa puoli yhdeksältä ennen nukkumaanmenoaikaa.

Snapchat-270971223

Snapchat-370548869

Snapchat-369305341

Snapchat-1227676578

Snapchat-1254822013

 

Mulla on nykyisin aika selkeät arvot omassa syömisessä: haluan pitää kiinni säännöllisyydestä ja riittävyydestä. Myös laatu tottakai on korkealla sijalla listaa: pyrin syömään järkevästi aktiivista arkeani ajatellen. Arki kulkee omalla painollaan melko samojen ruokien äärellä, ja viikonloppuisin tulee usein syötyä vähän eri tavalla. Ehkä luitkin mun kirjoitukseni siitä, kuinka lauantaisin syön aina lounasta jossain muualla kuin kotona.

Joka tapauksessa, taidan olla aika tavallinen näiden syömisteni kanssa. Mulla ei ole allergioita, en noudata mitään erikoista ruokavaliota, en hifistele superfoodeilla enkä puntaroi ihan jokaista syötyä suupalaa. Okei, puntaroin kyllä valmistusvaiheessa ruuat, siitä on vaan jotenkin tullut tapa. Enkä pidä sitä huonona ollenkaan, sillä tiedän ainakin syöväni riittävästi. Mutta jonkinlainen muutosaskel on se, että en enää mielessäni puntaroi asioita, eli voin hyvinkin syödä ruuan päälle vielä hedelmän tai napata kourallisen pähkinöitä lounaan kylkeen, jos siltä tuntuu.

Ruokavalion pohja on kuitenkin luotu valmennussuhteen aikana, ja monen erilaisen kokeilun jälkeen tähän on tultu. Tällä hetkellä kuluu paljon riisiä ja kanaa. Aamupalana oon syönyt puuroa niin pitkään kuin muistia riittää. Iltapalalla kananmunia ja välipala vaihtelee päivittäin. Jos et kuvasta ehkä osannut päätellä, niin siinä on siis banaaniplättyjä. Joskus syön välipalaksi tonnikalaa ja toisinaan realia höysteillä. Ei puurokaan mahdoton ajatus ole, tai kaikenlaiset rahkat. Vaihtuu siis todellakin päivittäin, riippuu niin paljon siitä, minkälainen vuoro on töissä – mitä ehtii syödä.

Snapchat-933761826

Ruoka on ennenkaikkea hyvän olon lähde. Haluan, että se maistuu hyvältä, mutta tiedän myös, miten kamala olo tulee, kun syö ruuan sijasta leipää ja iltapalan korvaa karkkipussilla. Yöunet on heikot, turvottaa, ärsyttää ja mitä näitä nyt on. Sen takia syön nykyisin enemmän tavallista ruokaa ja teen hyviä valintoja helpommin kuin koskaan aiemmin. Jos mun makuaistilta siis kysyttäisiin, voisin edelleen elää leivällä ja jugurtilla. Ihan rehellisesti voin sen myöntää, ne on edelleen herkuimpia juttuja, mitä kaupasta löytyy. Mutta jos asiaa mietitään hyvinvoinnin ja jaksamisen kannalta, niin tämä oheinen ruokapäiväkirja on enemmän mun näköinen. Ja kyllä kroppakin tykkää, sitähän tässä myös ohessa muovataan ;)

Mitä arvoja sulla on ruokapäiväkirjaa koostaessa?

ps. Käythän tykkäämässä blogista Facebookissa , saat suoraan uutisvirtaasi uusimmat päivitykset! Ja arkista matskua löytyy myös snapchatissa nimimerkillä millariutta (joskin tällä viikolla päivitän fitfashionin snäppiä) sekä tietysti instagramissa. Ootko muuten huomannut, että myös tänne portaaliin on tullut tykkäysmahdollisuus. Tossa postauksen otsikon alla on pieni sydän, jotka klikkaamalla tuet blogini näkyvyyttä portaalissa, Kiitos <3

Milla

16 vastausta artikkeliin “Ruokapäiväkirja”

  1. Hui miten vähän sä syöt! Se on toki yksilöllistä mutta itse kuolisin nälkään noilla määrillä, varsinkin treenipäivinä
    Puhut täysin asiaa, se on just näin että kunnon ruualla tulee paras olo. Itsekin tykkään herkutella, mutta pyrin ajoittamaan sen niin ettei seuraavana päivänä ole aikaista herätystä tms. Aina ei mene ihan putkeen, mutta onneksi kunnon ruualla seuraavana päivänä saa heti paikattua, jos sokeridarra vaivaa.

    • Näyttääkö vähältä vai? Ku musta tuntuu, että oon koko ajan syömässä. Illallakin oli vaa 2h päivällisen ja iltapalan välissä :-D

      Noi annokset kyllä näyttää kuvissa ehkä pienemmiltä, mitä ne oikeasti on… ku tota puuroakin on 65g ja kokonainen paketti raejuustoa päälle ja 15g lesitiiniä plus marjat. Mut nii, yksilöllistä tottakai. Ja riippuu päivästäkin. Ehkä voisin tehdä vertaukseksi myös vklp ruokapäiväkirjan tai joskus kuvata koko viikon ruuat:)

  2. Ei liity aiheeseem mutta mistä toi toppi on? Hieno! :) Itellä on periaatteessa ihan hyvär unko, mutta päivärytmi on tällä hetkellä sen verran sekainen, ettei se aina pidä. Työpäivän’ tulee syötyä samaan tyyliin kuin sulla, kasviksia kyl vähemmän, pitäis parantaa siinä suhteessa. Aamusin tulee usein syötyä ruisleipää puuron sijasta. Kiva blogi sulla! Ja olipa sekava kommentti :D.

    • Toi on ihan perus better bodiesin treenitoppi. Oon ostanu käytettynä joltain aikoinaan, mutta bodyactionilla myydään :)

      Ruisleipä on kyllä ♡ mun ei tuu aamuisin sitä syötyä, ku puuro on niiii parasta. Mut välipalana kyllä välillä.

      Kiitos kun kommentoit!

  3. Pakko kehua, että näytät ihanan sporttiselta ja hyvinvoivalta! 😊 Et yhtään liian pumpatulta tai liian hoikalta, vaan just hyvältä👌 Sinusta huomaa sporttisen elämäntavan ja rennon, mutta terveellisen ruokavalion.😊

    • Oi, kiitos ♡ Kauniisti sanottu. Mielelläni tunnistaisin itseni tästä. Kiitos kun ilahdutit päivääni tällä!

  4. meinasin kans kommentoida et näyttää tosi vähältä syömiseltä :) mitä sun kilpparin vajaatoiminta tuumaa kiristelystä? itsekään en kyllä pysyis järjissäni jos söisin noin niukasti hh varsinkin treenipäivänä ja muutenkin mutta kukin tyylillään :)

    • Hmm. Mulla ei oo kyllä mikään kiristely meneillään.. ehkä noi annokset näyttää pieniltä kuvissa. Tota riisiäki on jo 120g pelkästään mut eipä se noissa kuvissa ehkä näy. Ehkä täytyy kirjata myös viikonlopulta tai useammalta päivältä nii ei tuu yksipuolista kuvaa – mun tavoite ja arvo on nimittäin kaikkea muuta kuin syödä mahdollisimman vähän :)

  5. Moikka. Pakko kans kehua, huikee kroppa :) .

    Mulla kans alkaa aamu AIna Isolla , joskus parillakin lautasellista puuroa höysteillä . Milloin mitäkin, marjoja ja proteiinia. Kyllä jaksaa painaa koko aamun täysillä töissä.
    AIka samallalailla tulee syötyä, eikä ole nälkä, enemmän kyllä hedelmiä ja kasviksia tulee mussutettua.
    Ja varmasti kuvissa vaikuttaa noi sun annokset pienemmiltä kuin mitä ne on. :O)

    ps lisää ruokapäiväkirjoja.. vaikka koko viikko.

    • Kiitos palautteesta! Mä pidän mielessä ton ruokapäiväkirjan pitämisen pidemmältä aikaväliltä. Täytyis muistaa kuvata vaa ahkerasti, eipä siinä muuta :D

      Mulla on kans kotona aina jotain kauden hedelmiä et saatan napata ruuan päälle tai välipalan lisukkeeksi. Nyt ostin päärynöit, mut ne oli vielä tiistaina vähä kovia nii jää loppuviikolle syötäväksi ne :)

  6. Kiva postaus! Näitä on aina mielenkiintosta lukea. Hassua kun täällä on kommentteja, että syöt todella vähän. Itse olin jonkun aikaa sitten ruokavaliolla ja toki syötiin useammin päivän aikana, mutta pienempiä annoksia.. Nyt pitäisi sitten pitkän ajan jälkeen opetella syömään enemmän ja mun mielestä tää näytti tosi hyvältä ruokapäiväkirjalta: puhdasta ja tavallista ruokaa :) Kuvista ei varmaan annoskoot näy hyvin, mutta teksti selvensi, että annokset on kyllä isommat mitä ainakin itse oon tottunut syömään :)

    • Iteki tykkään lukea muilta tällaisia, kiva kuulla, että myös mun kirjoittamat kiinnostaa :-) Syödä täytyy joka tapauksessa, niin hauska tietää, kuinka erilaisia tapoja ja tottumuksia ihmisillä on…

      joo vähä hämmästyin tosta et moni näkee et täs olis jotenki vähä kaikkea. Mut ehkä kuvat hämää, emmä tiedä? Tai toisaalta, enhän mä nyt mikää maailman isoin ihminen oo, et tartteis jättiläisen lailla ylipäänsä syödä. Mut mitä oon keskustellut ja seurannut tuttujen kanssa asiaa, nii kyllä mulla isoimmat annokset ja ruokamäärät on – aina :D

  7. Hei,

    Kuvat tosiaan hämää. Mietin kans itse, et huh miten vähältä näyttää, vaikka kroppasi puolesta taas ei – tarkoitan tällä lihasmassasi määrää, joka varmasti tarvitsee energiaa.

    Mutta kun tuolla kommenteissa mainitsit raakapainoja, niin eipä se enää niin pieneltä vaikuta. 65g kauraa ja 120g riisiä, on jo ihan mukavan kokoiset annokset ;-)

    Mut sitä piti vaan tulla sanomaan, että sulla on huikee kroppa ja tohon itsekin tähtään! Itse aloitin valmennuksessa viime syksynä ja taistelen edelleen niiden ruokamäärien kanssa – toisinaan menee hyvin ja toisinaan ahdistun siitä turvotuksesta.
    Etenkin mä pahennan tilannetta syynämällä muiden määriä, tuntuu että mun ruokamäärä on korkeampi kuin jolloin lihaksikkaammalla versiolla (vaikka ei se niin korkea ole). MUTTA ihana huomata, että kyllä sitä saa syödä että näyttää hyvältä. Kiitos siis sulle tästä postauksesta!

    • Joo täytys varmaan tehdä joku viikon ruokapäiväkirjakooste, jossa näkyy kunnolla kuvissa kaikki määrät tai vaihtoehtoisesti kirjattuna kaikki raakapainot. En ajatellut ehkä etukäteen, että ihmiset tarttuisi niin tarkasti noihin kuviin :D En vieläkään oo oppinut, vaikka melkein puolivuosittain jonkun tän tyyppisen kirjoitankin……

      Kiitos kommentistasi, kyllä mullakin noita turvotuskriisejä on välillä – etenkin kun kaikki naistenvaivat liittää mukaan, niin huhheijaa joo. Mutta kyllä vaan on energinen ja hyvä olo, kun uskaltaa syödä! :-) Tsemppiä prokkikseen, kyllä se siitä.

  8. Miten nää ruokapäiväkirjat onkin näin kivoja! Onko noi pähkinät henkilökohtainen mieltymys rasvanlähteeksi vai Killen suositus? Olisko sulla vaihtoehtona esim. oliiviöljy jos niin haluaisit? (:

    Vähän OT, mutta mistä on noi lasiset astiat? Kuuluuko niihin kantta? :)

    • Noi pähkinät on ihan vaan henkilökohtainen mieltymys. Virallisesti mun ohjeessa on öljyä ruualla, mutta nyt kun öljypullo on loppunut syyskauden jäljiltä, en oo vieny uuutta vielä töihin tilalle. Ja pähkinät on vaan hyviä, aina :D Noi lasiset astiat on ikeasta. Eväskippoja, joihin kuuluu siis tiivis kansi. Maksoikohan noi joku alle 3/kpl ja on kyllä superhyviä! Ei tuu mikään kannen tiivisteestä läpi. Ainut miinus on toi koko, eli ei oo kovin isoja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 36
Tykkää jutusta