Penkki, kyykky, mave – mikä niissä oikein viehättää?

Olen huomannut itsessäni erään uuden piirteen. Olen vähän huomaamattakin luonut sisäistä motivaatiota treenihommia kohtaan erään uuden asian kautta. Mua nimittäin kiinnostaa kovasti, kuinka hyvä olen penkkaamaan, kyykkäämään ja vetämään maasta! Ehkä stereotypisesti ajateltuna kaikki kolme ovat sellaisia miesten voimaliikkeitä, joilla mitellään vahvuudesta. Mitä enemmän rautaa nousee, sitä kovempi tyyppi! Tokihan naisetkin harrastaa voimailujuttuja, nykyisin koko ajan aiempaa enemmän. En mä sitä sano. Mutta ei kaikkia salilla käyviä naisia kiinnosta edellämainitut. Sen sijaan monia salilla käyviä miehiä kiinnostaa kyllä sitäkin enemmän – ainakin penkkipaikka on aina varattuna, kun sitä kohti pyrkii alkuviikosta……

Ja mä oon jollain vähän hassulla tavalla jäänyt koukkuun noihin kolmeen liikkeeseen. Treeni tuntuu rajulta vasta, kun joku näistä on tehty.

Tämä erikoinen intohimo on syntynyt hiljalleen ajan kuluessa, vähän huomaamattakin. Tiedättekö? Käyn säännöllisesti salilla, ja teen treeniohjelmassani viikoittain jotakin tiettyjä liikkeitä. Aikaa kuluu, ja huomaan kehitystä treenipainoissa. Sitä kautta tulee mieleen kysymys, kuinkahan suuri lukema nousisi ykkösmaksimina. Ja sitten niitä tekee mieli kokeilla. Ei sen takia, että koitos itsessään olisi kovin mairitteleva. Päinvastoin, hyvä kun ei yöunet ole menneet pelkästä ajatuksesta. Mutta jollain hassulla tavalla sitä haluaa vaan hitsin kovasti saada jotkin lukemat itselleen. Muistoksi? Merkiksi? Saavutukseksi? Emmä tiedä edes, miksi.

Snapchat-307587314 (1)

Ja jos joku nyt ehdottaa, että miksen ryhdy enemmänkin treenaamaan vain näitä varten. Saahan silloin tuloksiakin nostettua todella paljon paremmin, kun treeniviikot on suunniteltu ainoastaan kovia vetoja varten. Mutta oma ajatukseni ei ole kuitenkaan niin yksioikoinen. En suoraan sanottuna halua luopua bodailutyyppisestä salitreenailusta sen vuoksi, että saisin mahdollisimman hyvän tulokset voimaliikkeiden ykkösmaksimeissa. Toisin sanoen, en ole niinkään kiinnostunut harjoittelemaan vain ja ainoastaan voimailujuttuja, mutta sisällytettynä niitä treeniviikkoihini, koen kovin mielenkiintoiseksi aiheeksi tietää omat maksimini. Kuulostaako sun mielestä ihan hassulta vai löydätkö mun logiikkani tästä?

Olen tähän astisessa elämässäni kokeillut ainoastaan maastavedon ykkösmaksimia. Taisi olla noin puoli vuotta sitten, tulos 120kg vetoremmien ja vyön kanssa. Kyykkyä en ole koskaan kokeillut, mutta nyt kun olen löytänyt vihdoinkin hyvän kyykkäysasennon, jolla pääsen maahan saakka suurinpiirtein tyylikkäästi, tekisi ihan hurjasti mieli kokeilla ykköstä! Kasikympillä olen tehnyt 3×3 sarjaa, joten siitä ylöspäin voisi olla maksimin lukema. Ja penkki vasta onkin inspiroinut mua viime aikoina! Mun vammainen olkapääni ei oikein tykkää punnerrusliikkeistä, mutta nyt talven aikana olen pystynyt tekemään niitä ilman suuria kipuja. Ja penkki taitaa olla näistä kolmesta kohdallani se heikoin, 45kg 6-8 toiston sarjaa, mutta pikkuhiljaa sekin paranee. Maksimi saattaisi siis olla jotain tuosta vähän ylöspäin.

Eikö noiden kolmen liikkeen yhteenlaskettu tulos kerro sitten jotain suuntaa sun voimatasoista? Jos laskisin itselleni tämänhetkiset numerot, niin nostettuina on tosiaan tuo 120+80+45 = 245kg. Mikä sun tulos on, jos oot ehtinyt kokeilla? Onko jokin kolmesta selkeästi vahvin? Mikä olisi hyvä yhteistulos tällaiselle perustreenaajalle? Pitäsiköhän mun viedä tää juttu ihan käytäntöön, ja hakea itselleni myös penkin ja kyykyn ykkösistä numerot muistoksi tästä eletystä elämästä :D

cover_photo_1485082720183

Ei mulla mitään vastausta siis otsikon kysymykseen ole, mutta jokin niissä nyt vaan niin hitsin kovasti viehättää. Ehkä tiedät, mistä puhun. Se tunne, kun treenille lähtiessä oikein hirvittää, ja ennen koitosta joutuu kerätä aggressiota, jotta suoritus ylipäänsä on mahdollinen. Ja se fiilis, mikä tulee, kun homma etenee ja tulee onnistumisia! Kyllä vain. Mun on saatava omat parhaat luvut itselleni. Voi sitten mummona muistella, jos ei niillä muuta käyttöä ole, hehe.

ps. Käythän tykkäämässä blogista Facebookissa , saat suoraan uutisvirtaasi uusimmat päivitykset! Ja arkista matskua löytyy myös snapchatissa nimimerkillä millariutta sekä tietysti instagramissa. Ootko muuten huomannut, että myös tänne portaaliin on tullut tykkäysmahdollisuus. Tossa postauksen otsikon alla on pieni sydän, jotka klikkaamalla tuet blogini näkyvyyttä portaalissa, Kiitos <3

Milla

18 vastausta artikkeliin “Penkki, kyykky, mave – mikä niissä oikein viehättää?”

  1. 110+85+57= 252 (treeniä takana n. 3 vuotta, ikää n.35.)
    Mavesta tykkään eniten. Kyykky tekniikkaa on tullut viime aikoina hiottua paljon.
    Penkki on ikuinen murheenryyni, sitä oli kiva saada paremmaksi.
    Minun treeni on paljolti tätä peruskauraa: kyykkyä, etukyykkyä, penkkiä, mave, leuanveto, dippi.

    • Oi huippua! Hyvät luvut sulla! Ihana ku tartuit aiheeseen ja jätit kommentin. Tuli heti semmonen olo tähän aamuun, et vitsit mun täytyy päästä kokeilee omat penkki- ja kyykky maksimit!!

      Kiitos tästä ja energistä tiistaita;)

  2. Mulla on hyvä kyykky (135), siihen nähden surkea mave (155) ja erittäin ailahteleva penkki (77,5). Itse painan 84 kg ja olen vuoden harrastanut voimanostoa, ikää on 34. Voimahommat on siitä hyvä juttu, ettei niissä tule ikä ihan heti vastaan ja ikäluokkiakin on ties mihin saakka! Inspiroivaa on nähdä esim. kisoissa lajin parissa puurtavia (meinasin kirjoittaa puuhastelevia, mutta siitä on puuhastelu kaukana!) vanhempia ihmisiä, jotka selvästi nauttivat edelleen voimahommista.
    Ehdottomasti sun on kokeiltava kyykky- ja penamaksimit! Älä ota niitä samoihin aikoihin, pidä muutama välipäivä ettei käy hermostolle liian heviksi, mutta senhän nyt varmaan tiesitkin. Saanko veikata? Kyykky on jotain yli yheksänkymmentä, kerta oot hinkannut pitkää sarjaa kasikympillä ja penkki kuudenkympin luokkaa, riippuen otatko pysäytyksellä vai ihan vaan käyttämällä tangon rinnassa. Tsemppiä testailuun, kerro sit! Iloista tiistaita!

    • On kyllä kovia lukemia!! Vau! Ihan nousee omakin motivaatiopiikki, kun lukee. Toki oot parikytkiloa painavampi, kuin mä, joten en varmaan pitkäkän harjoittelunkaan jälkeen pääsisi edes lähelle, hehe :DD Eiks näissä hommissa koko kuitenkin vaikuta jonkin verran? Mutta ei kyllä ihan joka jantteri tollasia lukemia tee. Oot tainnut muutaki kuin puuhastella siellä salilla ;)

      Ja vinkit on hei aina tervetulleita konkareilta. Sillon kun on näyttöä tuloksista, niin syntyy myös luottoa neuvoihin ;) Ehkä kokeilen, kun tästä flunssasta paranen niin ton penkin ja kyykyn! Toivoisin, että sun veikkaukset osuis oikein, mut kuulostaa kyl aika isoilta luvuilta.

  3. Hahaa! Täälä kans yks supee innostunu! Treeni vuosia takana 5.5v ja innostuin näistä vasta viime kesänä sillälailla kunnolla. 90 – 75 – 35. Ja noi on siis sarjapainoja…ykkösen maksimeista en osaa yhtään sanoa. Kyllähän se kova olis ku kolminumeroisiksi sais ainakin kyykyn ja maven. :D

    Sie oot kyllä vahva muija! 💪💪

    • JEE! Ai säki oot vasta myöhemmin innostunut voimajutuista, cool! Ja noi on niin selkeitä hommia, kun ei niissä voi huijata. Se paino joko nousee tai ei :D Perussalitreeniä, kun voi tehdä niin monella eri tyylillä ja näkemyseroja on erilaisia.

      Emmä kovin vahva taida olla, mutta sitä kohti!

  4. Itse alotin noin reilu kaksi vuotta sitten ”rennon” salilla käymisen mieheni innostamana, joka harrastaa voimanostoa. Alotin ihan perusohjelmilla ja pikkuhiljaa tuli vähän samat fiilikset kun sulla ja halusinkin kokeilla enkkoja! Voimanostajaa musta ei varmaan täysin tuu, mutta kävin silti viime lokakuussa kokeilemassa yhdet ihan viralliset kisatkin joiden tuloksiksi jäi kyykky 115kg, penkki 55kg ja mave 155kg. Hirvee nälkä jäi kyllä kehittää omia tuloksia, joten suosittelen kyllä kokeilemaan ykkösiä, ihan vaan salillakin :p itelle ainakin tuli hirvee motivaatiobuusti!

    P.S. Sulla on erittäin kiva blogi ja kivoja aiheita, jatka samaan malliin! :)

    • Hehee, sulla on siis vähän samanlainen polku ollut salilta voimaliikkeisiin! Huippua, että kävit kisoissakin hei. Vitsit, miten motivoivaa lukea näitä ;-) Mä en varmaa vetäis mitään maasta ilman remmejä, mut kai sitäki oppis, jos vaa tarpeeks tekis.

      Kiitos myös palautteesta, kiva kuulla!

  5. Mave 120, penkki 60, kyykkyä en oo kokeillu mutta sarjapainona 80-90 :)

    Elopainoa 60kg. Musta on mahtavaa nostaa kovia rautoja vaikka bodytyyppisesti treenaan minäkin. Siinä vaan on sitä jotain, onnistumisen ja tekemisen meininkiä!

    • Hei taidetaan olla aika samoissa lukemissa ehkä? Mä painan vähän enemmän, aamupaino ollut nyt 61,5kg. Ja toi maven maksimi sama ku sulla, ja kyykkyä lyhyttä sarjaa tehny kasikympilä. Penkki ei oo mulla noin vahva kyl – mut ehkä vielä joku päivä ;)

  6. Itse olen kokenut just parhaaksi tavaksi treenata isoja voimaliikkeitä ja sitten vähän eristävämpiä liikkeitä samoissa treeneissä.

    Maksimipainoja ei ole tullut hirveän usein kokeiltua, ehkä pitäisikin kokeilla pitkästä aikaa!

    • No siis kyllä vain toimii loistavasti, eikö!! Tulee jotenkin enemmän tekemisen meininkiä, kun on joku raskas pääliike ja sit sen jälkeen vähän pumppailutreeniä. Joko jaoteltuna vuoroviikoin kokonaan tai sit yhdessä treenissä juurikin näin.

      Kyllä kun tätä kommenttiboksia lukee, niin väkisin tekee mieli kokeilla omia maksimeita, eikö? :D

  7. Omat enkkani kyykky 115, penkki 55 ja mave 120kg ja ikää ei edes vielä 18, paino 60 kieppeillä:D harrastin voimanostoa vuoden ja lopetettuani selkä onkin ollut kipeenä kyykyn takia vuoden :/ jos nuorempana voi neuvoa antaa, niin kannatan maltillisuutta, vaikka kaikki tekniikat oli kunnossa ja huippuvalmentajat. Mutta tsemiä, on se kyllä mahtava tunne kun tekee uuden enkan!:)

    • Ai sä oo ihan harrastunut voimanostoa, voi vitsit, vau! Hienot tuloksetkin sait ;)

      Mikä siihen selkään tuli? Meni jossain kyykyssä vai kipeytyi vain pikkuhiljaa? Toi on kyllä tosi kurjaa. Ite oon aina pelännyt vetoa ja kyykkyä just sen takia, et jos niissä menee rikki. Mut sit kun on katsottu monta kertaa tekniikoita ja kaikki ollu kunnossa, niin jotenkin oon sit uskaltautunut isompiikin painoihin.

      Mut täytyy myöntää, et jos tulee taukoa jompaan kumpaan, niin kyllä aina hirvittää, jotenki se rikkimenemisen pelko palaa takaisin tosi nopeasti :D Jännä juttu. Vaikkei mulle oo ikinä tapahtunu ees mitään. Onneksi.

  8. En oo yhtään testaillut ykkösiä, mutta kyllä tuli nyt kova hinku kokeilla 😄

    • Joo! EIkö vaan :D Huippuja lukemia tullu tänne kommentteihin, niin väkisin tulee semmonen olo, et mäki haluun :DD

    • Kiinnostaa kyllä. Vaikkei tulokset kai kovin mairittelevia ookkaan :D kiitos!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 21
Tykkää jutusta